Hästlängtan - när är det läge att köpa häst?

KAROLIJNAH

Trådstartare
Hej allihopa!

Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att det inte är rätt läge för det. Kollar dagligen på annonser om stallplatser i mitt närområde eller på fina hästar som är till salu. Räknar och försöker lägga undan pengar varje månad för eventuellt hästköp (alltså vad det kostar att ha häst i månaden).

Det som håller mig tillbaka är att sambon vill flytta till annan stad inom det närmaste året och det kommer bli dyrt att köpa en lägenhet eller villa i den andra staden. Dessutom ser jag problemet med att ordna med ny stallplats till eventuell häst samt att flytta samtidigt som jag ska ta hand om ett djur :eek:

Idag har jag ett fast jobb, men heltidsstuderar även och oroar mig för att jag inte ska ha råd att ha en häst om något händer. Troligtvis tar jag examen nästa år från utbildningen och då kommer huvudvärken att hitta ett jobb (utbildar mig inom ett konstnärligt ämne).

Stabil relation med min sambo sedan två år tillbaka. Inga barn och inga barn planerade heller på ett par år :)

Jag har tidigare haft egen häst och vet vad det innebär tidsmässigt och ekonomiskt. Jag har även varit medryttare och ridit på ridskola under tiden som jag inte haft häst - men jag känner ingen mening med det. Tycker inte om att rida olika hästar och vill gärna utvecklas med samma häst under en längre period. Medryttare till en häst är en bra idé, men då är det så mycket som ska klaffa, t.ex. hästen, stallplatsen och ägaren. Jag är inte intresserad av en skogsmullehäst utan vill känna att jag kan träna och utvecklas med hästen.

Kan foderhäst tänkas vara en bra idé?

Så snälla buke, kom med goda råd om vad jag kan göra. Behöver lite annan input och goda råd från andra hästmänniskor. Sambon säger att det är grönt för mig att köpa häst om jag har tid och råd med det själv.
 
Har du någon buffert? Det tillkommer alltid en massa extrakostnader när man har häst...
Menar du buffertsparande? I så fall ja. Har pengar från en lägenhetsförsäljning, som ska gå till köp av nytt boende, och ca 30000kr sparade samt föräldrar som kan rycka in om det skiter sig rejält.
 
Jag är en sån som räknar på allt och har lätt till katastroftänk.

Låter ändå som du räknat men än så länge har du inte en fast inkomst? Du vet inte hur det blir efter utbildningen direkt.
Även vid eventuell flytt vet du inte riktigt vad omkostnaderna för stallplats/boende där kommer landa på?

Bara du själv kan avgöra men just dessa frågor tycker jag gör att det skulle kännas osäkert att skaffa egen nu 🙂
 
Hej allihopa!

Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att det inte är rätt läge för det. Kollar dagligen på annonser om stallplatser i mitt närområde eller på fina hästar som är till salu. Räknar och försöker lägga undan pengar varje månad för eventuellt hästköp (alltså vad det kostar att ha häst i månaden).

Det som håller mig tillbaka är att sambon vill flytta till annan stad inom det närmaste året och det kommer bli dyrt att köpa en lägenhet eller villa i den andra staden. Dessutom ser jag problemet med att ordna med ny stallplats till eventuell häst samt att flytta samtidigt som jag ska ta hand om ett djur :eek:

Idag har jag ett fast jobb, men heltidsstuderar även och oroar mig för att jag inte ska ha råd att ha en häst om något händer. Troligtvis tar jag examen nästa år från utbildningen och då kommer huvudvärken att hitta ett jobb (utbildar mig inom ett konstnärligt ämne).

Stabil relation med min sambo sedan två år tillbaka. Inga barn och inga barn planerade heller på ett par år :)

Jag har tidigare haft egen häst och vet vad det innebär tidsmässigt och ekonomiskt. Jag har även varit medryttare och ridit på ridskola under tiden som jag inte haft häst - men jag känner ingen mening med det. Tycker inte om att rida olika hästar och vill gärna utvecklas med samma häst under en längre period. Medryttare till en häst är en bra idé, men då är det så mycket som ska klaffa, t.ex. hästen, stallplatsen och ägaren. Jag är inte intresserad av en skogsmullehäst utan vill känna att jag kan träna och utvecklas med hästen.

Kan foderhäst tänkas vara en bra idé?

Så snälla buke, kom med goda råd om vad jag kan göra. Behöver lite annan input och goda råd från andra hästmänniskor. Sambon säger att det är grönt för mig att köpa häst om jag har tid och råd med det själv.
Vill du ha häst så skaffa häst. Foderhästar tar precis lika mycket tid och pengar som en egen häst gör. Det är också väldigt sällan som man bara kan när som helst lämna tillbaka en foderhäst.

Att hitta ny stallplats och flytta osv ser jag inte som ett problem.
 
Hej allihopa!

Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att det inte är rätt läge för det. Kollar dagligen på annonser om stallplatser i mitt närområde eller på fina hästar som är till salu. Räknar och försöker lägga undan pengar varje månad för eventuellt hästköp (alltså vad det kostar att ha häst i månaden).

Det som håller mig tillbaka är att sambon vill flytta till annan stad inom det närmaste året och det kommer bli dyrt att köpa en lägenhet eller villa i den andra staden. Dessutom ser jag problemet med att ordna med ny stallplats till eventuell häst samt att flytta samtidigt som jag ska ta hand om ett djur :eek:

Idag har jag ett fast jobb, men heltidsstuderar även och oroar mig för att jag inte ska ha råd att ha en häst om något händer. Troligtvis tar jag examen nästa år från utbildningen och då kommer huvudvärken att hitta ett jobb (utbildar mig inom ett konstnärligt ämne).

Stabil relation med min sambo sedan två år tillbaka. Inga barn och inga barn planerade heller på ett par år :)

Jag har tidigare haft egen häst och vet vad det innebär tidsmässigt och ekonomiskt. Jag har även varit medryttare och ridit på ridskola under tiden som jag inte haft häst - men jag känner ingen mening med det. Tycker inte om att rida olika hästar och vill gärna utvecklas med samma häst under en längre period. Medryttare till en häst är en bra idé, men då är det så mycket som ska klaffa, t.ex. hästen, stallplatsen och ägaren. Jag är inte intresserad av en skogsmullehäst utan vill känna att jag kan träna och utvecklas med hästen.

Kan foderhäst tänkas vara en bra idé?

Så snälla buke, kom med goda råd om vad jag kan göra. Behöver lite annan input och goda råd från andra hästmänniskor. Sambon säger att det är grönt för mig att köpa häst om jag har tid och råd med det själv.
Ska du satsa på ett konstnärligt yrke hade jag inte skaffat häst nu. Det kräver himla mycket tid och man kommer ha stress över pengar hela tiden.
Jag hade sett hur det fungerar med yrket innan jag skaffade häst.

Men ja, det är min erfarenhet och hur jag ser att konstfolk runtomkring mig har det.
 
Ska du satsa på ett konstnärligt yrke hade jag inte skaffat häst nu. Det kräver himla mycket tid och man kommer ha stress över pengar hela tiden.
Jag hade sett hur det fungerar med yrket innan jag skaffade häst.

Men ja, det är min erfarenhet och hur jag ser att konstfolk runtomkring mig har det.
Tack för tipset! Kan specificera att det gäller klassisk musik och att jag har siktet inställt på ett jobb i en orkester. Drömmen hade varit att få jobb hos den beridna högvakten och där ses det som ett stort plus om man kan rida och hantera hästar.

För att stilla min hästlängtan har jag faktiskt anmält intresse till en ridskola där man får rida i små grupper med välutbildade hästar och godkända tränare. Det får i alla fall vara en start för att komma tillbaka till ridningen efter ett par års uppehåll.
 
Ser detta är en gammal tråd. Men tänkte ändå skriva då jag tycker det är intressant :) har själv haft häst två gånger innan, senaste gången i Stockholm vart det ärlig talat är svindyrt med precis allt. Jag hade sen jävligt otur och tror jag räknade på 1 år la 100.000 k på veterinär räkningar (behandlingar) och sånt på hästen. Efter det tog jag hästpaus, fick erbjudit att rida andras hästar på samma anläggning då dom kände mig, men inte alls samma sak som att ha min egna häst. Hon va verkligen super kul att rida när allt klaffade och ingen av dom medryttarehästarna jag red efteråt har gett den känslan, fast jag även red för dressyrtränare och utvecklades med dom och fick beröm av denna. Sedan flyttade jag till andra sidan av landet, testade medryttarehäst som återigen, inte kändes kul att rida på samma sätt och sen tog jag paus från hästarna.

Nu saknar jag det rejält och har nu börjat leta häst igen. Jag har en del pengar sparade, som äntligen va tänkt till att köpa gård/hus, men väljer nu att följa hjärtat och köpa häst. Kommer ha sparpengar kvar, och har stadig sambo sedan 4 år tillbaka som också har pengar sparade till hus. Vi har även en bil som är betalt kontant. Men vet det är en chansning att köpa häst igen, särskilt eftersom dom jag vill ha kostar en del :nailbiting: Men med corona och allt, så känner jag bara- nej du, jag vill detta och det känns rätt. Jag har fast bra betalt jobb och vi trivs i våren lägenhet. Just nu sitter jag och kollar på om man då även skall köpa en ny bil som kan dra släp och då ett hästsläp med.

Också så konstigt med hur tiderna förändrats, särskilt pris på häst etc. då jag köpte min första då va det verkligen inte många som köpte häst för 100´ kr, men idag verkar det typ vara normalt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 962
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Snart dags att köpa egen häst efter att ha haft den önskan sedan 7 års ålder. Har nu äntligen en månadslön som tillåter häst och...
Svar
1
· Visningar
682
Senast: Andromedae
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 948
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp