Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Då var det helt enkelt inte så på 70-80-talet då (tar för givet att du är runt 40, sry om jag har fel).

För så är det nu, eller så har jag haft otur med alla vänner som finns runt omkring mig. Men tror knappast det, eftersom att i min förra klass, i mellanstadiet, så var vi totalt 28 elever, ungefär hälften tjejer.
Det var EN tjej i den klassen som inte snackade skit och spred rykten, utan hon sa bara som hon tyckte, om hon ens gjorde det.. Snackar inte om mig själv om ni tror det. För jag erkänner att jag kan med snacka skit ibland, men knappast ens hälften så mycket som alla andra i min förra och nuvarande klass. Jag är rätt tyst faktiskt. Det får gå långt om jag ska prata illa om nån, alltså att det går längre än att man säger helt enkelt kort och gott som man tycker om nån, och det inte är nåt illa menat.

Alltså tycker jag att hästägaren inte har alla hästar hemma, är dum i huvet som ni uttrycker det kanske. Även fast jag aldrig skulle säga att hon var dum i huvet rakt ut sådär.
Tycker helt enkelt att hon har gått för långt, hästarna kommer inte i första hand för henne, dom kommer sist, alltid. Hon går hellre på fest, hon tänker bara att "Äh, dom klarar sig ute inatt, ber bara "stallägaren" att slänga till dom lite hö."

Så tänker hon, och säger för den delen också.

Nu börjar du gå för långt. Vuxna minns mer än vad du tror. Även om om nu TW är vuxen så har du verkligen NOLL koll på vad hon vet eller inte. Som hon skrev så har hon haft barn i huset tills nyligen och vet nog mer än dig lilla vän.

Du är i undre tonåren och där tror man sig veta allt, är bäst osv, det är ren fakta. Tycker efter denna tråd att din mamma är klok som inte ger dig en häst, inte efter vad man läser och hur du uttrycker dig. Du har haft flera i din ålder som har hästar, jämför deras texter mot dina. :grin:

Även om dina vänner snackar skit så innebär inte det att du ska göra det. Mina vänner snackar också skit, men jag lägger inte till något själv. Det är dina handlingar, skyll inte det på någon annan.

Vi har haft misstolkningar i stallet så våra hästar har hamnat ute under natten mitt i vintern. Har dom att tugga på så far dom oftast inte illa. Dina resonemang är helt befängda.
Och som jag citerade förut så bryter du emot brottsbalken genom att förolämpa hästägaren.
 
Sv: Hästlängtan!!

Ja men så var ju inte avatalet liksom! Det har jag också skrivit innan!

Jag skulle ta hästarna tisdag, onsdag och fredag. Sen skulle vi dela på helgerna, alltså ta ungefär varannan, skulle bara titta hur hon jobbade. Men hon hörde aldrig av sig angående det.

Så fattar inte vad ni får in dessa meningarna "om du får häst så får du stå ut med det 365 dagar om året"

men jag har faktiskt aldrig påstått att om jag skulle ha egen så skulle jag inte orka.

det var som sagt bara på grund av ägaren. så är det, punkt slut.
 
Sv: Hästlängtan!!

ni verken läser eller förstår vad jag menar. det är därför det helt plötsligt blev en diskussion om vem som snackar skit och vem som inte gör det.

Jag har knappast snackat skit. Endast sagt vad hästägaren har gjort, som jag tycker är fel, och nämnt att jag tycker att man gör helt enkelt bara inte så. Tyck vafan ni vill, jag orkar fan inte med denna tråden längre, för ni låter mig inte ens förklara, innan ni är där och rättar mig eller tycker helt enkelt att jag har fel.

Jag tycker som jag vill helt enkelt, och jag står för vad jag tycker.
Men vill ni ha det på det hållet, så tycker jag att hästägaren är jättesnäll som bara sket i sina hästar och tog för givet att jag skulle ut i regn och blåst för att hon inte orkar, och att hon låter sin tvååring stå på gården i 2 månader utan att få komma ut. skulle ni vilja vara hemma i 2 månader? nej, det skulle nog inget vilja. så är det, punkt slut. tänk er in i hästens situation. den store får gå ut och gå, medan lilla får stanna kvar, alltid. det är inte rättvist helt enkelt.

men tyck ni att det är rätt då, ingen, förutom ni, tycker att det är snällt, rättvist osv. hörde med en igår, hon svarade "man bör hantera hästen" och hon är väldigt hästkunnig. men ni tycker att den bara ska gå i hagen och enligt mig skapa ett ohanterligt beteende, kan inte fatta det. tycker synd om era ev. tvååringar.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag är 37, min son 20, min dotter 18, min bonus son 19 och min bonus dotter 23.
Om du läste vad jag skrev så skrev jag att varken jag, när jag var tretton eller mina barn när de var tretton pratade skit om sina bästa vänner.
Det är helt enkelt inte acceptabelt att göra det.
Du skrev att alla tonårs tjejer pratade skit om sina bästa vänner och jag skrev att de gör de inte.

Hästar är inte människor, du kan inte jämföra en häst med en människa.
Isåfall får du jämföra med ett tvåårigt barn och jag lovar att en tvååring bryr sig mest om att mamma och pappa finns i närheten, att de får leka och vara barn.
Precis som hästen mår bäst om den får vara häst.
Hästen far inte illa av att inte få vara ute och fara.
Det finns många hästar som verkligen avskyr att lämna sitt hem och det är vi människor som tvingar dem.
Är det schysst?

En unghäst som får gå i en bra kuperad hage med en kompis och tillräckligt med mat och vatten blir en utmärkt häst även om den inte körs runt på olika platser.

Många hästar låter man gå på lösdrift fram tills de är fyra-fem år och sedan börjar man vänja in olika saker.
En häst som har fått leva ett bra hästliv har mycket större chans att bli en bra ridhäst eftersom den har lärt sig hästspråket väl och den har lärt sig var den har sin kropp.
Att rida in en häst som inte har koll på sin kropp är inte kul, dels ska hästen hålla ordning på sin egen kropp och dessutom kunna balansera upp ryttaren vilket inte alls är enkelt.

Om vi återigen jämför med ett människobarn, vilket hade du tyckt var bäst, att barnet fick leka och ha roligt eller att man genast skulle sätta barnet i arbete som det inte alls tycker är kul.
Hade du själv velat börjat jobba och ta ansvar för dej själv, flytta hemifrån osv. nu bara för att du ska vänja dej istället för att få vara tonåring med allt vad det innebär och bli vuxen och klara dej själv när du är mogen för ett vuxen liv.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästlängtan!!

Den här tvååringen tycker inte att det är kul att bli lämnad själv i hagen medan "mamma" (stora hästen, araben) får gå ut i skogen och luffsa. Klart att hon vill med. Och hon har blivit hanterad förut, bara det att ägaren orkar helt enkelt inte. Hon behöver hanteras, hon har en egen vilja när det gäller det mesta.

Tycker ni att det är snällt att inte ens borsta tvååringen ibland? Det tycker iaf jag att man ska göra..

Det hela beror på att ägaren inte orkar, inte för att ägaren har tänkt som ni, att hästen ska gå ute och vara häst i x antal år.

Varför ha två hästar, när man inte ens orkar med en? Det förstår jag faktiskt inte..
 
Sv: Hästlängtan!!

Anledningen till att hon har 2 hästar är troligen för att hästar är flockdjur och inte vill vara ensamma. Precis som du sa så tycker inte 2-åringen om att vara ensam korta stunder när kompisen är ute och rider. 2-åringen blir knappast ledsen för att den inte får gå i skogen, utan för att den blir lämnad ensam. Detta tycker jag däremot inte är något problem, de flesta hästar är tvungna att vara ensamma korta stunder, så jag tror att det är bra att de vänjer sig korta stunder.
Många som har unghästar (och vuxna med för den delen) skickar iväg dem på semester, så att de bara får gå i en hage och vara häst. Så jag tycker inte det låter konstigt alls att hon inte hanterat hästen under ett par månader.

Sen kan jag hålla med om att om man inte har tid för hästarna så bör man inte ha någon häst alls. Men om tidsbristen är något tillfälligt så är det ju inte konstigt att hon inte vill göra sig av med hästarna. Hon har ju löst det på annat sätt, genom att skaffa en medryttare.

Och nej, man behöver inte borsta en häst särskilt mycket, den här tiden på dygnet är det till och med bättre att låta dem vara lite skitiga. Om de har utrustning på sig ska det såklart vara rent där denna sitter. Men i övrigt kan man "förstöra" pälsens isolering om man borstar för mycket. Precis som vi människor inte ska tvätta oss innan vi går ut i kylan, för då försvinner det skyddande talget som finns på huden.

Jag borstar min häst väldigt lite på vintern, speciellt nu när det inte är lerigt.
När det är lerigt ute så rullar de sig gärna, just för att hålla sig rena. Många djur använder lera för att få bort smuts. Tex om hästen är svettig eller blöt så rullar de sig gärna. Jag tror att de torkar bättre, i alla fall så suger leran upp svetten, så de tvättar bort svetten på det sättet.
Min häst rullar sig även om jag tvättat av honom.

Som sagt, du behöver nog läsa på lite innan du beskyller folk för att inte veta vad de sysslar med.
 
Senast ändrad:
Sv: Hästlängtan!!

hej!
jag har haft häst i snart 4 mån..
jag har tjatat sedan jag visste vad en häst va.
tjata inte utan "övertyga" istället tex: många blir duktigare i skolan, lär sig att ta ansvar osv.
innan jag hade häst så trodde jag att det skulle ta jätte lång' tid!
jag hade fel!..skolan går mycket bättre,jag hinner inte v med kompisar så jätte mycket men det vill jag inte häller..jag har många av mina kompisar i stallet..jag menar inte att man inte ska ha nåt liv utanför stallet för du kommer hinna med det oxå...du kan ju alltid skaffa en medryttare..då får du både pengar o lite tif för annat!:laugh:
min häst kostar mig ca 5000:- i mån+att jag måste betala tävlingar o lite annat...du kanske få ha häst istället för de nyaste o snyggaste kläderna..vad är egentligen viktigast?! eller så får du ut o sälja kvällsposten;)
ha det så bra o lycka till!!
ps. det är bättre att skaffa häst nu för det blir mer o mer läxer!!:p
 
Sv: Hästlängtan!!

Nej, lillen är ingen sällskapshäst. Har nyss släppt ihop dom med dom andra hästarna som är inhyrda där.

Det verkar som att lillen aldrig ha fått särskilt mycket uppmärksamhet. Men man ska aldrig vara säker.. Har bara fått den känslan.

Enligt ägaren ska lillen ridas och köras in till våren. Hon ska bli framtida kör/barnponny. För att uppnå det målet, just att barn ska bli inblandade i framtiden, tycker jag att man ska hantera hästen lagom mycket i tid.
 
Sv: Hästlängtan!!

Du har faktiskt rätt, man lär sig att ta mer ansvar ;) Och det är lättare att få rutin på allt.

Funderar mer på foderhäst, sen kanske köpa foderhästen om nåt år.
En kompis har haft sin häst på foder hur länge som helst, hon har inte köpt den än. Man kan ju ha en häst på foder hela dess liv, bara det att det är ju skönt för ägaren att känna att man kan få hästen "tillbaka" om man vill :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Hej :) jag fick min ponny när jag var 14. Hade inga hästkunniga föräldrar utan litade på hjälp från många nära bekanta med egna hästar. Hade först en helgalen ponny på foder men när vi lämnade tillbaka henne insåg vi att vi måste köpa för att hitta en bra, och på den vägen var det!

Letade i ungefär ett halvår innan vi hittade min pärla och kan säga att när han kom var det den bästa dagen i mitt liv!:love:

Klart att det var mkt om och men innan vi bestämde oss för att köpa, men eftersom jag ridit hela mitt liv på både riskola och privathästar så kände jag att jag kunde ta det ansvaret. Klart att mina föräldrar ställer upp o skjutsar men mkt mer kan de ju tyvärr inte göra.

Det har varit tufft många gånger, speciellt när ponnyn är skadad och man inte kan fråga sina föräldrar om råd som "alla" andra ponnyungar gör. Foderstadt å träningsupplägg måste också fixas, vilket man inte kan när man är 14 och står där med första egna ponnyn! Ta hjälp med allt och fråga MÅNGA är mitt råd :laugh:

Nu fyller jag snart 16 och ponnyn är fortfrande i centrum i mitt liv, han betyder väldigt mycket! Men man får oxå vara beredd att offra sig lite, tex om det är party hos snygga killen oh man har morgonfodring o plugg att göra dagen efter. Det är saker man inte tänker på, men om man inte har hästföräldrar måste man alltid fixa allt sj! Är du sjuk eller mkt plugg måste du ändå åka upp till stallet. För andra är det bara att be sina föräldrar men inte för oss ;)¨

Lycka till, det kommer säkert gå toppen om du är lyhörd för kunniga vuxna :)
 
Sv: Hästlängtan!!

Det är ju det jag försöker komma fram till, att jag har insett att jag skulle klara av det. ;)

Skulle kunna offra vad som helst, men klart att om man blir erbjuden en resa, så försöker man ju skaffa hjälp. Oftast finns det nån som ställer upp liksom :)

De flesta kompisarna jag har nu, gillar hästar, och endel har jag träffat i stallet. Man skaffar mycket vänner där, för man har ju en massa att prata om.

En foderhäst, för senare köp, eller foderhäst, sen leta efter en annan foderhäst/"köp"häst, tycker jag låter bra ;)
 
Sv: Hästlängtan!!

Det är bra att du insett dina "begränsningar" kom inte på vad ordet heter men det får duga :) Det allra viktigaste fär många av oss är att kunna ta hand om djuret på bästa sätt, Även om det inte är vårat. Det gör man mest med kunskap för annars blir det lätt pannkaka av det hela, så ifall du har tid kanske du kan stanna extra i stallet och hjälpa ngn eller bara söka på internet eller på annat sätt ta reda på mer om hur hästar fungerar. Jag jobbar extra i stallet och har under den tiden fått lära mig otroligt mycket om hur unghästar fungerar, och hästarnas naturliga instinkter, väldigt nyttigt! Roligt också för den delen :)

Sen så även om du har hästintresserde kompisar, så ska man alltid räkna att man har hästen själv i 365 dagar, för rätt som det är så kan ingen och då blir man inte lika besviken för att man måste stanna hemma från semestern. Men oftast går det att få tag på ngn. Det viktigaste är att du hittar ngn i så fall som du verkligen litar på, och som du vet klarar av hästen och att vara där många dar i rad, för det är fortfarande ditt ansvar även om du inte är hemma. :)

Men lycka till och hoppas att du tar till dig allt som alla säger, även om det känns onödigt nu, och att du redan kan mycket om hästar så blir man tyvär aldrig fullärd. Du kommer ha nytta av allt du lärt dig under åren senare, det kan jag lova.
 
Sv: Hästlängtan!!

Aah precis :)

Stallet där jag rider ligger tyvärr rätt så långt härifrån, och det går bara skolbussar dit, och inte tillbaka :/

Försöker lära mig allt jag kommer över :D
 
Sv: Hästlängtan!!

Förstår vad du menar :)

Men det är inte så lätt, jag får 300:- i månaden. Lite lättare för min syrra isåfall, som får 1800:- i månaden (studiebidrag+att hon hjälper mamma på jobbet)

300 är liksom ingenting alls. Man kommer ingen vart om man vill spara då liksom. För sen har man planerat en filmkväll eller en kompis kommer på att man är skyldig den en massa pengar och massa.. Så 300 kan man inte spara, tycker inte jag, inte när man är typ 13 och vill ha godis hela tiden och så.. xD är sockerberoende på höööööög nivå, dock inte fet, än :p Så dit går nog det mesta.

Men vi säger att jag hade en häst och skulle vilja en asdyr sadel ex, så skulle jag kunna önska mig mig pengar i julklapp, sen spara resten. Så att spara när man har nåt att spara till så att säga, är inga problem ;)

Nu skall jag vara krass har. Med hast blir det ingen filmkvall, det blir att vara i stallet och ta hand om hasten. DU inte din mamma, och godis, glom det, de futtiga 300 du far kommer att ga till hasten. SKALL ga till hasten.. inte andara saker. Du kommer inte att ha samma liv alls nar du har hast. Dina icke hast kompisar vill inte vara runt nar de luktar hast..
Och att onska sig i julklapp och fodelsedag, ja det ar pengar som dina foraldrar maste ta ngnstans..
Har sagt det forut. Sager igen... Innan du KOPER hast/ponny, ga som medryttare/foder for 6 manader och se hur det kanns, och om du orkar med/har det fulla intresset for det hela.
En annan sak, borja tank att det ar DU som skall ta hand om hasten, DU far ta dig till stallet, inte rakna med att bli skjutsad varje gang. Utan trampa cykel/aka buss/ga om sa ar nodvandigt.. Rakna ALDRIG med att nagon annan skall stalla upp och kora dig hela tiden..
Jag vet att du vill ha en egen hast, men det finns alternativ sasom sagt ovan.
Hade du bott nara har hade du varit valkommen att komma och anvanda en av mina som foderhast.....
 
Sv: Hästlängtan!!

......

Och jag var medryttare sep-nov, sen orkade jag inte det mer. För ägaren la ALLTING på mig, och det var jättejobbigt.......

Dar har du det!!!! Som hastagare har du ALLTING . Det ar DU som ager hasten och det spelar ingen roll om det ar ditt namn pa papperen eller inte, som hastagare/foderhast/ibland som medryttare har man ANSVAR. ALLTID!!!

Om du inte orkade med 3 manader med FULLT ansvar, hur skall du orka med att vara hastagare fulltid? Det ar jobbigt, jattejobbigt men man far prioritera livet, och nar man ar nastan 14 ar det mkt annat som ocksa ar viktigt.
Sager igen, foderhast pa del foder eller medryttare och spar dina pengar till du har en buffert. Fran att ha last dina poster har, ar det lite som du raknar aggen innan de varpta... Tyvarr fungerar det inte sa i riktiga livet. Rakna inte med att du har NGT innan du verkligen har pengarna pa kontot..

Onskar dig lycka till forstas men foderhast ar vagen att ga..
 
Sv: Hästlängtan!!

En tanke som slår mig när jag läser dina inlägg om medryttarhästen, kan det vara så att du och medryttarhästens ägare har lite olika syn på vad det innebär att vara medryttare? Jag känner det i alla fall som att jag har en helt annan syn än vad du verkar ha. Om jag skulle ha en medryttare förväntar jag mig:

  • att är det bestämt 3 dagar i veckan så ska medryttaren komma 3 dagar. Det går inte att komma med att man slutar skolan så sent och mamma inte kunde skjutsa, skjuts kollar man upp i tid och skolschemat förändras inte så mycket under läsåret att man inte vet från dag till dag när man slutar. Är det andra aktiviteter så kan man så klart fråga (i god tid!) men alltid utgå ifrån att det inte går. Jag förväntar mig också att medryttaren har något förslag på hur man kan lösa det hela på något annat sätt (byta dag, se till att någon annan kan komma och göra allt förutom ridningen). Så att du och din mamma struntade i att komma när du hade hopptävling anser jag vara mycket dålig stil!
  • att är det bestämt att vissa sysslor ska utföras, t.ex. mockning, så ska det inte vara slarvigt utfört (så ja, jag skulle också säga till om det är kiss kvar)
  • att medryttaren "klarar sig själv", alltså att jag ska inte behöva vara med hela tiden. Om det inte går bra så förväntar jag mig att medryttaren säger det. Personligen skulle jag vilja följa upp betydligt mer än vad denna ägare gjorde men att se till att fixa ridkompisar eller liknande anser jag ligger på medryttaren. När det gäller om ägaren ska rida eller inte och vara ute i stallet så är detta helt upp till ägaren, det är definitivt inget man som medryttare kan kräva (inte heller att ägaren ska vara intresserad). Ägaren har ju skaffat medryttare av någon anledning och oberoende på om det är på grund av egen oförmåga (sjukdom, tidsbrist eller annat) eller om det är för att man prioriterar annat (kan vara allt från mer tid med familjen eller för att vara ute och supa, sitta inne och lata sig och slippa regn och blåst, ointresse) så är det bara för medryttaren att gilla läget, passar det inte så kan man sluta. Naturligtvis handlar det inte om att uttnyttja folk men samtidigt är det ingen som tvingar en att vara medryttare. För att det inte ska bli tjafs och irritationer är det så viktigt att man skriver ett ordentligt kontrakt så att båda parter vet vad som förväntas av dem och vad de kan förvänta sig av den andre!
När det gäller att skaffa häst så är det dyrt och det är ett stort ansvar, i dina inlägg ser det ut som att du tar lite väl lätt på det hela ändå (trots att du har tänkt igenom en del), till exempel "glädjekalkylen" för hur mycket det kostar att ha häst (när det handlar om levande djur ska det inte vara att man bara precis klarar ekonomin när man räknar med de billigaste alternativen utan man bör alltid räkna på minst det dubbla), när du anser att din mamma ska sluta röka för att du ska få ha häst, att båda dina föräldrar ska ställa upp med pengar, att räkna med att folk kan ställa upp för dig (tjänster och gentjänster) och så vidare. Det är lite för mycket "det ordnar sig nog", jag kommer få "allt" i julklapp, tjäna massa pengar på städning. Så jag tycker att dina föräldrar är kloka som inte ger med sig.

Det jag skulle göra om jag var du är att ändra lite inställning, ställ in dig på att ska du få häst så får du stå för allt (=pengar, tid, arbete, ansvar, transport osv) själv. Spara undan så mycket du kan men se till att du också investerar i din hästkunskap genom att ta fler lektioner (även dressyr då detta är grunden för all ridning!), det kanske finns någon form av "ryttarsatsning" på din ridskola där man får rida fler lektioner i veckan och vara lite mer involverad i det som händer i stallet? Finns det möjlighet att få vara med och hjälpa till med det dagliga i stallet (fodring, hjälpa till att göra iordning hästarna inför lektion, vara assistent för ridläraren på lektionerna osv) och kanske få någon extra ridlektion? Var med så mycket som möjligt i olika hästsammanhang (skoning, hagsläpp, avmaskning, veterinärbesök, foderstatsberäkningar, titta och lyssna på andras träningar och tävlingar osv). Läs allt du kan komma över (biblioteket är en gratis kunskapskälla!)

Lycka till och sluta aldrig att drömma (men se till att drömmarna är någorlunda realistiska innan du sjösätter dem;))

/Sara
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hästlängtan!!

Jag tycker att du verkar väldigt mogen och verkligen klara av det där. Jag är själv 15 år och ibland verkar inte föräldrar fatta hur mycket ansvar man egentligen klarar av och hur viktigt och roligt det är med ridning och en egen häst. Jag är bara verkligen avundsjuk på dig att din familj har råd med det där. Jag kommer aldrig få möjlighet att skaffa egen häst. Jag menar isf skulle jag få betala allt själv och vart skulle dem pengarna komma ifrån?

Lycka till iallafall! :D
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag tycker att du verkar väldigt mogen och verkligen klara av det där. Jag är själv 15 år och ibland verkar inte föräldrar fatta hur mycket ansvar man egentligen klarar av och hur viktigt och roligt det är med ridning och en egen häst. Jag är bara verkligen avundsjuk på dig att din familj har råd med det där. Jag kommer aldrig få möjlighet att skaffa egen häst. Jag menar isf skulle jag få betala allt själv och vart skulle dem pengarna komma ifrån?

Lycka till iallafall! :D


Du får väl börja jobba. Jag hade aldrig kommit på tanken att fråga mina föräldrar om en häst. Jag vet inte om mina föräldrar hade haft råd, men oavsett så har jag aldrig frågat eller bett om något så dyrt.

Jag var "bara" 18 när jag skaffade min häst, då hade jag haft sommarjobb och extrajobb på kvällar och helger sen jag var 15. På så sätt hade jag sparat ihop pengar till hästen. Det handlar om att prioritera, vill du verkligen ha en häst så är det inte särskilt svårt att spara ihop pengar. Du har ju massor med år på dig. Under tiden hinner du lära dig massor som du behöver kunna för att kunna ta ansvar för en egen häst.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 715
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 746
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 800
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 457
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp