Hästlängtan!!

Sv: Hästlängtan!!

Ifall hästen rids in eller inte, bryr jag mig inte om. Det är bara det att hon säger så mycket, som inte sker.

Och jag skrev det förut, jag skriver det igen:

hade det varit min häst, hade jag ryckt ut för att det helt enkelt varit min häst.

Men nu var det inte min häst (hästar), och hon trodde helt enkelt att hon skulle sitta hemma och mest slappa medan jag sliter som ett djur, och hon gör inte annat än klagar. Och säger att hästen ska ridas 3 dagar i veckan, och hon inte ens bidrar med en endaste gång. Jag kanske bara har tid att rida två dagar i veckan, på grund av att jag går i skolan till 4 de flesta dagar och det var en bit till det stallet. Mamma kanske inte kunde köra? Då fick man sig en skrapa för det.

Skulle ni vilja ha det som jag hade det, när det inte ens var i närheten av min egna häst, så sure. Men jag skulle inte förstå varför. Det var inte efter en månad, eller en halv ens, som det började bli såhär. Utan det var efter max 3 veckor.

Plus att det är rätt svårt att förklara genom att skriva, det är lättare när man samtalar för då kan man ställa frågor och förklara på en gång istället för att vänta och glömma vad man skulle skriva.

Det är liksom illa när tom. mamma tyckte att det gick för långt. Mamma är väldigt förståndig kan jag säga, hon vet alltid vad hon ska säga, det är hon som alltid "vinner" i diskussioner tex. Hon kan avgöra om en människa inte "har alla hästar hemma" eller som ni/du uttrycker det: "är dum i huvet".
 
Sv: Hästlängtan!!

Nej jag jämför ingenting. Men att få komma ut och gå en runda en gång i veckan skulle inte skada enligt mig.
 
Vill hon att du ska rida 3 dar i veckan och du inte motsäger det så kan du inte klaga på henne. Om hon inte respekterade att du sade ifrån så håller jag med dig, då är det inte roligt.
Men hur blir det med din egna, skolan kommer du gå kvar i i ett par år till.
Jag slutar runt fyra varje dag (eller gjorde, efter jul kommer jag får ett bättre schema) och var inte hemma fören runt halv fem, jag har tid att rida ändå trots miljoner inlämningar i veckan. Prioritera rätt.
Och om hon inte bidrar med en enda gång så vad spelar det för roll? Vill ägaren att hästen ska ridas runt tre gånger i veckan och lägger detta på dig (som antagligen vill rida!) så vart är problemet?

Jag har haft det värre.. Värre än en egen häst kan jag lova dig.

Det finns ingen, och då menar jag ingen som kan säga att 'den personer har ju inte alla hästar hemma' offentligt! Det tycker jag bara är så jäkla omoget så det finns inte. Man kan tycka det för sig själv, men att sitta och säga (och dessutom på ett internetforum där personen i fråga inte kan försvara sig) är jäkligt lågt.
Det spelar ingen roll om nu din mamma är vass i munnen eller ej.
 
Sv: Hästlängtan!!

Det är så vi uttrycker oss här nere. Känner ingen här som skulle säga "Nej men så kan du ju inte säga!"

Jag är tjej, jag är tonåring. Dvs. är en jävel på att snacka skit i vissa situationer.

Sverige är ett fritt land, jag får säga att jag tycker att hon inte har alla hästar hemma om jag vill.
Uttryckte mig ändå jävligt fint. Sa aldrig att hon var dum i huvet, eller liknande för den delen.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jäkligt omoget måste jag säga.
Jag är själv tonåring, 17, och inte fan sitter jag och snackar överdrivet mycket skit om någon annan människa, det är bland det lägsta man kan göra.

Att kalla någon för dum i huvudet osvosv är en förolämpning.
"Förolämpning är i Sverige även ett brott enligt brottsbalkens 5 kap. 3 §. Brottet kan ge böter" - Wikipedia
 
Sv: Hästlängtan!!

du drar alla tjejer/tonåringar över ett streck antyder att det är en bra ursäkt till att slänga ur sig taskiga saker. Ålder och kön har inget med saken att göra. Det handlar om respekt
 
Sv: Hästlängtan!!

Jasså? Snackar killar skit om varandra? Oavsett ålder? Knappast så mycket skit som vi tjejer snackar om varandra. Det var ingen ursäkt, men det helt enkelt bara är så.

Trodde att vuxna (antar att ni är det) var lite mer förståndiga än så. Typiskt sånna som inte minns hur det var att vara i min ålder.
 
Sv: Hästlängtan!!

Haha, nu lilla vänfår du ta och lugna ner dig lite.
Killar snackar precis lika mycket skit som vi tjejer. Du anar inte!

Sedan är jag fortfarande 17 år, dvs bara ett par år äldre än dig.
Jag tycker du borde byta attityd om du snackar så himla mycket skit. Det kommer orsaka dig mycket problem när du bli äldre! Jag lovar!
 
Sv: Hästlängtan!!

åtminstonde låtit den få se världen? och bli ompysslad?

För en tvååring räcker det med tillräckligt att äta och dricka, en bra kompis, en trevlig tillräckligt stor hage, koll på hovvård, och se till ev. skador.
Att bli ompysslad tycker vissa hästar är trevligt medan vissa tycker att människan mest är jobbig, det är inte för hästens skull vi ryktar den ren, det är för vår egen skull.

Jag tror att din fd medryttarhästs ägare har den lilla hästen som sällskap till den andre helt enligt reglerna.
Jag skulle inte rida in en liten korsning på 86 cm förren vid fyra-fem års ålder eftersom de brukar sluta växa senare, inkörning kanske skulle påbörjats vid tre års ålder.

Om hon vill att du skulle rida tre gånger i veckan, vad har det att göra med om hon rider alls?
Du var väl där för att få rida och få vara med hästen? Inte var du väl där för att hon skulle rida och du titta på?


Du skulle tycka att jag var en jättehemsk hästägare som inte flänger runt med mina hästar, sist de åkte transport var förrförra hösten, det har inte funnits någon andledning sedan dess.

Det är inte viktigt för en häst att se världen, det viktiga är en bra hästkompis att leka och busa med, helt enkelt få vara häst.

Ärligt talat så behöver du läsa på vad en häst egentligen behöver, de behöver egentligen inte oss, det är vi som behöver dem.

En häst är alltid en häst, men en ryttare utan häst är bara en människa.
 
Sv: Hästlängtan!!

Man behöver inte vara vuxen för att vara förståndig. Jag är också 17 år och jag minns mycket väl hur det var när jag var i din ålder. Det hela verkar gå lite överstyr nu. Vad är meningen med att börja bråka?
 
Sv: Hästlängtan!!

Jasså? Snackar killar skit om varandra? Oavsett ålder? Knappast så mycket skit som vi tjejer snackar om varandra. Det var ingen ursäkt, men det helt enkelt bara är så.

Trodde att vuxna (antar att ni är det) var lite mer förståndiga än så. Typiskt sånna som inte minns hur det var att vara i min ålder.

Oja, killar snackar otroligt mycket skit fast mer om tjejer än om varandra.

Och jag lovar att jag minns hur det var att vara 13 år, man trodde att man visste och kunde allt och hade svårt att ta in att andra kunde veta bättre;)
 
Sv: Hästlängtan!!

varför säger du inte bara rakt ut att du tycker att jag är sån?

killarna i min klass snackar knappast skit om varandra, förutom om dom är ovänner.

Tjejer går så långt att dom snackar skit om sina bästa vänner. Jag är nog lite mer uppdaterad..
 
Sv: Hästlängtan!!

Vad vet du om vad killarna snackar bakom ständga dörrar?

Och varför katigorisera killarna med killarna och tjejerna med tjejerna?
Jag har ganska många killkompisar som snackar skit om varandra.. :grin:
 
Sv: Hästlängtan!!

Känns som hela tråden är rätt irrelevant nu. Fast av det du skrivit på sistone förstår jag att din mamma inte vill köpa häst åt dig. Om du inte klarar av att ha en medryttarhäst 5 dagar i veckan som du dessutom bara behövde rida 3 dagar utan att gnälla över att du inte hade tid pga skola så har du absolut inte tid med en häst 7 dagar i veckan. Vad ska du göra när du börjar gymnaiset? Plugget blir garanterat inte mindre än det du har nu.
På sätt och vis tycker jag att ägaren till din fd medryttarhäst tog sitt ansvar och anlitade än medryttare när hon ansåg att hon inte hade tid/lust längre.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag orkar tyvärr inte upprepa saker fler gånger än 2. Finns folk som sagt exakt samma saker som du sa just nu. Om ägaren och allt annat. Bläddra tillbaka och kolla ifall det intresserar dig. Och att jag inte orkade bara på grund av skolan, är inte heller sant.

*suck* :crazy:
 
Sv: Hästlängtan!!

varför säger du inte bara rakt ut att du tycker att jag är sån?

killarna i min klass snackar knappast skit om varandra, förutom om dom är ovänner.

Tjejer går så långt att dom snackar skit om sina bästa vänner. Jag är nog lite mer uppdaterad..

Jag behöver inte säga rakt ut att du är sådan.
Jag har haft fyra 13 åringar i huset varav den sista lämnade den åldern för 3 år sedan så jag vet att 99.99% av alla trettonåringar är sådana, det hör till åldern.
Jag vet att tjejer snackar skit eftersom jag själv är tjej och har haft två 13 åriga tjejer i huset och jag vet att killar pratar skit dels eftersom jag själv umgicks med lika många tjejer som killar i den åldern och dels eftersom jag haft två 13 åriga killar i huset.

Däremot har jag aldrig och inte någon av barnen heller snackat skit om sina bästa vänner.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag har följt hela tråden och inte sett ett enda svar om varför du skulle ha mer tid till häst nu än förut men visa mig gärna om jag har fel, jag kan ha läst slarvigt.
 
Sv: Hästlängtan!!

Anledningen till att jag inte orkade det just då, var för att ägaren sket i allting, och hörde aldrig av sig osv. Jag hade kunnat vara kvar, om hon med hade visat lite intresse nån jävla gång. Jag skulle göra allt, det var mitt ansvar att hästen blev riden 3 dagar i veckan, varesig jag kunde eller inte, så skulle jag fantamig dit och rida. Hon ställde aldrig upp, men så fort hon inte kunde nån helg eller liknande så skulle jag ställa upp!

Det var inte att åka dit, mocka 2 boxar, rida en runda i skogen, ta in och fodra 2 hästar, 5 dagar i veckan, som var det jobbiga. Klart att det är jobbigt att mocka 2 stora boxar med halm i, tar nästan en timme, men inte värre än att jag klarar av det. Dessutom så ville ägaren ha det kliniskt. Var det en liten kissfläck kvar så fick jag nog höra vad jag var för nån.

Alltså, ägaren det var fel på.

Och ja, detta har jag sagt typ 3 gånger innan.
 
Sv: Hästlängtan!!

Då var det helt enkelt inte så på 70-80-talet då (tar för givet att du är runt 40, sry om jag har fel).

För så är det nu, eller så har jag haft otur med alla vänner som finns runt omkring mig. Men tror knappast det, eftersom att i min förra klass, i mellanstadiet, så var vi totalt 28 elever, ungefär hälften tjejer.
Det var EN tjej i den klassen som inte snackade skit och spred rykten, utan hon sa bara som hon tyckte, om hon ens gjorde det.. Snackar inte om mig själv om ni tror det. För jag erkänner att jag kan med snacka skit ibland, men knappast ens hälften så mycket som alla andra i min förra och nuvarande klass. Jag är rätt tyst faktiskt. Det får gå långt om jag ska prata illa om nån, alltså att det går längre än att man säger helt enkelt kort och gott som man tycker om nån, och det inte är nåt illa menat.

Alltså tycker jag att hästägaren inte har alla hästar hemma, är dum i huvet som ni uttrycker det kanske. Även fast jag aldrig skulle säga att hon var dum i huvet rakt ut sådär.
Tycker helt enkelt att hon har gått för långt, hästarna kommer inte i första hand för henne, dom kommer sist, alltid. Hon går hellre på fest, hon tänker bara att "Äh, dom klarar sig ute inatt, ber bara "stallägaren" att slänga till dom lite hö."

Så tänker hon, och säger för den delen också.
 
Sv: Hästlängtan!!

Jag skulle göra allt, det var mitt ansvar att hästen blev riden 3 dagar i veckan, varesig jag kunde eller inte, så skulle jag fantamig dit och rida.

Och ja, detta har jag sagt typ 3 gånger innan.

Anledningen till att vi upprepar detta är för att du tydligen inte förstår vad det är vi säger. :cool:
Med egen häst är det DITT ansvar att hästen blir riden x antal dagar i följd av den form du vill ha hästen, ingen annan kommer rida din häst.
Det är DITT ansvar att ta dig ut ALLA dagar i veckan.

Även om det inte var din häst så är det precis SAMMA ansvar och MER därtill att ha en egen häst. Klarade du inte av pressen att ägaren lade TRE dagar på dig (vad hon gör eller vad hon har för intresse till hästarna är långt ifrån det du ska bry dig om) så kommer du aldrig klara av en egen häst.

Det är underbart de första månaderna, din första häst klart du kommer älska att åka ut varje dag. Jag lovar dig, det är inte verkligheten när dimman lagt sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 756
Senast: Migo
·
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 762
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 802
Senast: QueenLilith
·
L
Träning Hej! Jag har några frågor om unghäst träning och såna saker som skulle vara jätte snällt om ni som kan sånt ville svara på! :heart Först...
2
Svar
38
· Visningar
3 464
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp