Hästletande

LisaLatorre

Trådstartare
Jag har hållt på ett tag nu och letat häst. Men det är fasen nästan omöjligt att hitta ens en frisk häst. Jag letar efter en PRE/Lusitano. Ålder mellan 6-11 år. Gärna välutbildad och jag har en större budget.

Jag har provridit ca 10 hästar. Gått vidare med besiktning på 2 av dom. Den ena va halt på besiktningen. Den andra hade massa röntgenfynd. Och alla hästar där emellan har sadeltvång,diffusa hältor, dåligt temperament, kissing spines… you name it. Allt.

Jag har varit på flera helt galna provridningar där det känns som att jag vill köpa hästen enbart för att rädda hästen. Jag har varit lyckligt lottad tidigare när jag letat och köpt hästar. Men den här gången så verkar det bli långdraget. Hört att detta är en vanlig grej att det tar tid när man letar. Eller så är jag bara alldeles för petig. Hur petig ska man vara? Den perfekta hästen existerar ju inte. Det är ju levande individer. Hur lång tid tog det för er att hitta eran häst? Berätta gärna om hels processen 🙏😀
 
Jag har hållt på ett tag nu och letat häst. Men det är fasen nästan omöjligt att hitta ens en frisk häst. Jag letar efter en PRE/Lusitano. Ålder mellan 6-11 år. Gärna välutbildad och jag har en större budget.

Jag har provridit ca 10 hästar. Gått vidare med besiktning på 2 av dom. Den ena va halt på besiktningen. Den andra hade massa röntgenfynd. Och alla hästar där emellan har sadeltvång,diffusa hältor, dåligt temperament, kissing spines… you name it. Allt.

Jag har varit på flera helt galna provridningar där det känns som att jag vill köpa hästen enbart för att rädda hästen. Jag har varit lyckligt lottad tidigare när jag letat och köpt hästar. Men den här gången så verkar det bli långdraget. Hört att detta är en vanlig grej att det tar tid när man letar. Eller så är jag bara alldeles för petig. Hur petig ska man vara? Den perfekta hästen existerar ju inte. Det är ju levande individer. Hur lång tid tog det för er att hitta eran häst? Berätta gärna om hels processen 🙏😀
Jag har inte letat storhäst till mig själv, däremot D-ponny.

Min erfarenhet är att jag vid två tillfällen stötte på hälta vid böjprov.

Den ena hästen gick bort då veterinären inte ens ansåg att det var nödvändigt med böjprov.

Den andra hade en halv grad på ena bakbenet.

Den väntade vi in, han fick vila, metacam i 10 dagar, och sedan ridning i 20 dagar. Vid nytt böjprov fanns ingen hälta.

Under de tre år vi hade honom var han inte heller halt en dag.

Kanske hade vi tur, men jag är glad att vi väntade.
 
Finns en jätte lång tråd "vi som letar häst" om du vill läsa om folks erfarenheter med detta.
Fast den kanske innehåller en massa annat irrelevant som jag känner mig skyldig till...

Men som svar på frågan. Jag ville ha en fjordhäst vilket inte fanns att frambringa (jo, föl och unghästar), så jag gjorde ALLA fel man kan göra. Impulsköpte ett sto från Litauen enbart på video. Besiktades ua av säljarens veterinär men gjorde illa sig i hagen dagen innan transport hit. Fick film på en mycket halt häst som jag ändå vald att ta hem. För att göra en lång historia kort så läkte hältan efter lång tid, men hästen passade mig inte så hon såldes med stor förlust. Är en fullt fungerande fin liten ridhäst idag.

OK, letade ny häst i Sverige (import från Belgien) och hittade en som lät perfekt för mig, åkte och tittade och provred och allt stämde. Besiktades ua (men röntgades inte). Fick hem hästen, red igång och för att göra även denna historia kort, hästen är mycket piggare och vaknare än vad jag vill/klarar/vågar så han ska säljas.

Försök nr 3? Vet ej när eller om, eller hur, men är tillbaka på ruta 1, dvs kollar in fjordhästannonser och drömmer. Borde finnas någon spärr på Hästnet :D

Höll på att glömma, får verkligen lägga band på mig för att inte "råka" köpa någon fd kallblodstravare eller dylikt när hästabstinensen blir för stor (mitt halvblod står nu hos tränare och jag saknar att åka till stallet varje dag).
 
Fast den kanske innehåller en massa annat irrelevant som jag känner mig skyldig till...

Men som svar på frågan. Jag ville ha en fjordhäst vilket inte fanns att frambringa (jo, föl och unghästar), så jag gjorde ALLA fel man kan göra. Impulsköpte ett sto från Litauen enbart på video. Besiktades ua av säljarens veterinär men gjorde illa sig i hagen dagen innan transport hit. Fick film på en mycket halt häst som jag ändå vald att ta hem. För att göra en lång historia kort så läkte hältan efter lång tid, men hästen passade mig inte så hon såldes med stor förlust. Är en fullt fungerande fin liten ridhäst idag.

OK, letade ny häst i Sverige (import från Belgien) och hittade en som lät perfekt för mig, åkte och tittade och provred och allt stämde. Besiktades ua (men röntgades inte). Fick hem hästen, red igång och för att göra även denna historia kort, hästen är mycket piggare och vaknare än vad jag vill/klarar/vågar så han ska säljas.

Försök nr 3? Vet ej när eller om, eller hur, men är tillbaka på ruta 1, dvs kollar in fjordhästannonser och drömmer. Borde finnas någon spärr på Hästnet :D

Höll på att glömma, får verkligen lägga band på mig för att inte "råka" köpa någon fd kallblodstravare eller dylikt när hästabstinensen blir för stor (mitt halvblod står nu hos tränare och jag saknar att åka till stallet varje dag).
En reflektion är att kallblodstravare, liksom irländska cob, många gånger har mycket fart och kan vara starka.

Så provridning är nog att rekommendera; både i att rida ut och på banan.
 
Det tog mig lite mer än ett år att hitta rätt.
Jag letade först dressyrhäst runt 250-300.
Provade många, fastnade för en 3-åring och bokade besiktning men backade ur då jag blev gravid i samma veva.
Höll fortsatt ögonen öppna och köpte strax efter förlossningen en häst som passade alla kriterier. Tyvärr var jag inte hans människa och säljaren var fantastisk nog att köpa tillbaka.

Köpte slutligen ett supersnällt, hoppstammat skogstroll för typ en femtedel av tänkt budget som jag inte ens ridit på då han inte är igång. Vi har under våra tre veckor tillsammans promenerat, myst och letat sadel till hans omöjliga sadelläge 🙃😂
 
Fick hem hästen, red igång och för att göra även denna historia kort, hästen är mycket piggare och vaknare än vad jag vill/klarar/vågar så han ska säljas.

Höll på att glömma, får verkligen lägga band på mig för att inte "råka" köpa någon fd kallblodstravare eller dylikt när hästabstinensen blir för stor (mitt halvblod står nu hos tränare och jag saknar att åka till stallet varje dag).

Om du upplever att ditt halvblod är för piggt så ska du nog undvika en kallblodstravare. De är väldigt ofta som hästvärldens motsvarighet till en Border collie.

Med det sagt...Har jag precis gått och köpt en kallis för andra gången i mitt liv!!! Ostartad på travet och knappt inriden, men så jäkla fin 🤩 Som jag saknat dessa små fantastiska fartdårar!
 
Om du upplever att ditt halvblod är för piggt så ska du nog undvika en kallblodstravare. De är väldigt ofta som hästvärldens motsvarighet till en Border collie.

Med det sagt...Har jag precis gått och köpt en kallis för andra gången i mitt liv!!! Ostartad på travet och knappt inriden, men så jäkla fin 🤩 Som jag saknat dessa små fantastiska fartdårar!
Ja, jag kommer ju inte köpa en. Men hade halvblodet bara varit för pigg hade jag aldrig bestämt mig för att sälja. Det är ju i kombinationen med att han blir plötsligt rädd för saker och då tänker uppåt/bakåt eller åt sidan som avgör det hela.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 842
Senast: NotlikeI
·
Hästvård I början av sommaren fick jag ta bort min bästa vän. Jag har sedan dess letat efter en ny kompis, hittade en som inte gick igenom...
Svar
3
· Visningar
2 330
Senast: johanssk
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
43 916
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp