Hästmänniskor...

Jojo

Trådstartare
Hej på er.
Hästmänniskor är ett knepigt folkslag. Det vet vi hästfolk mycket väl. :angel: Jag har en ganska öppen syn på hästhållning och så länge hästarna inte far illa eller det påverkar mig så lägger jag mig inte i.
Jag har gått igenom ett antal stall vid det här laget och hittade till slut ett stall som stämde överens med min hästhållning. Trivdes som fisken i vattnet och hästen likaså.
Ett tag efter mig flyttade en annan in i driften och började sakta ställa om ordningen. Nu ett år senare är det hen som styr allting. Hur mycket de ska äta, om de ska gå in, om nåt är fel på stallet, hagen, mockning, hö, ditten och datten.
Ingenting är längre som det var förr. Allt känns så jäkla jobbigt numera och stallägaren har gett vika för den här påstridiga personen.
Det lutar åt att jag måste flytta på mig igen för jag tappar verkligen tålamodet! :banghead::wtf::turd:

Är det så här överallt? Måste man ha sitt eget för att inte tappa förståndet över alla konstiga hästmänniskor?
 
Liknande diskussion är uppe i kommentatorsfältet hos en känd bloggerska, intressant faktiskt.

och det man nog kan konstatera är att bra stall i regel är ett där stallägaren är den som vågar bestämma sas.
Där den sätter reglerna, inte tolererar tjafs och skitsnack och helt enkelt styr sitt stall. Vara chef, lite grand.
Annars blir det nog lätt att en som är påstridig eller på tar mer och mer plats. Kör över folk.

Det är nog inte så överallt men överlag är det nog en tanke att ha i bakhuvudet när man väljer stall.

Förutsatt att ägaren/chefen är vettig då 😎 annars kan det ju lätt bli knas iallafall, såklart.
 
Som @Magnum sade så behövs nog en stallägare som vågar vara chef. Har stått i samma stall i 8 år, och det har funnits gott om knäppgökar men de blir inte långvariga då min stallägare kan sätta ner foten om det behövs, vilket är väldigt skönt, då man slipper dras med i en massa dumheter.

Upplever rent personligt att det är vanligast att det kan bli tjafs i rena kollektivstall, folk har för mycket friheter helt enkelt.
 
Absolut att stallägaren är chef och med tydliga regler om vad som gäller och även följer dem själv! Jag hatar självutnämnda stallfürers och intriganta jävlar, mesiga stallägare som inte vill lägga sig i utan tycker att hyresgästerna får sköta det själva i konflikter. Det blir konflikter när det inte finns en ledare!
 
Har också haft den erfarenheten, en person som inte är stallansvarig går in och tar över för att det passar den personens tillvaro, och det var enkelt för stallansvarig att lämna över ansvaret. Sak jag stå i kollektivstall igen ska det vara en tydlig struktur för hur beslut fattas, inte att man lyssnar på den som är ens närmsta vän eller den som har fler hästar. har varit med om båda varianterna.
 
Jag orkar inte ens stå i kollektiv, det blir enligt min erfarenhet dålig hantering av hästarna och dåligt med ansvaret. För många som inte kan häst, för många hästar som inte är bra hanterade och för många idéer hur saker och ting ska skötas. Hästar gillar rutiner, jag gillar att mina hästar som är både snälla och väluppfostrade hanteras av vana personer då olyckor lått händer av ren obetänksamhet. Nu sköter jag allt själv sedan många år men jag har stått i väldigt många olika stall och träffat på väldigt olika mer eller bra stallägare och hästägare. :crazy:
 
Skulle aldrig palla stå i kollektiv. Nog mycket egna åsikter i fullservicestall, men där sköter ju personalen rutinerna, så man slipper drabbas i praktiken.
 
Stod i ett stall där ägaren/stallchefen inte sa ifrån, inte var tydlig och deltog i andras skitsnack.
Istället för att vara rak och ärlig tyckte jag till slut alla snacka skit om alla.

Det fick mig att nästan ge upp att ha häst.

Men sen har jag sen dess varit i två stall där reglerna är tydliga och stallägaren/stallchefen är rak och ärlig. Glömmer man får man en påminnelse men inga hard feelings.

Höll på att flytta till ett kollektiv där de har möten varje vecka och det sköts som en förening. Blev inte klok på hur saker o ting bestämdes vecka för vecka kändes det som..
 
Ja funkar inte det hade jag flyttat.Har själv haft inackorderingar men fy vad det tar på krafterna.Så nu struntar vi i det
 
Stått i sådant stall. Flyttade. Stått i stall där ingen styrde och minsta grej brev fyra timslånga möten utan beslut. Flyttade. Stått i stall där Stallägaren styrde med hjärnhand och på nivån hur mkt inackorderad hästar skulle äta. Utan kunskap. Flyttade.

Står nu I stall där stalläg sköter in/ut osv, styr upp men inte lägger sig i. Och dessutom är där mest hela tiden. Det är viktigt tror jag, att personen är plats och ser och märker. Suverän stämning i stallet och både jag och häst trivs kanon.

Men det är svårt hitta just det. Jag gick från eget till inhyrd och avverkade tre ställen på ett år :s
 
En idé kan ju vara att prata med stallägaren. Denne kanske tror att personen som styr och ställer har majoritet med sig och tänker att ni andra är nöjda med de beslut som tas. Fråga de andra inhyrda hur de ser på det hela och är ni alla av samma åsikt så kanske det det går att göra något åt det.
Annats är det nog inget annat att göra mer än att flytta.
 
Jag skulle nog flytta, om du inte tror att det går att prata rakt om det med stallägaren. Föredrar att stå i stora stall som drivs väldigt företagsmässigt, känns som att man slipper mycket tjafs och otydligheter då. Betalar hellre mer för att "köpa" en tydlig arbetsfördelning och regler.
 
Nej jag tror inte det är så överallt. Men så som flera nämnt behöver man följa något/någon. Regler som är uppsatta som alla ska följa och hjälpa varandra att komma ihåg. Möten enbart om tex flera funderar på att förändringar i reglerna. Annars blir det kaos för både hästar och människor.
Tyvärr tycker jag det är väldigt svårt om inte omöjligt att veta hur det kommer bli i ett stall.. så man måste nästan stå där för att märka vilket är synd. Jag står med mina hästar i ett stall med ridskola med en verksamhetschef som går in och styr upp om det behövs. Iom det är ridskola bredvid följs alla rekommenderade säkerhetsåtgärder etc vilket är ofantligt skönt. Min mardröm är trånga, röriga och farliga privatstall med massa människors åsikter om hur hästar ska ha det där inget baseras i forskning el vet.rekommendationer el dyl
 
Nej jag tror inte det är så överallt. Men så som flera nämnt behöver man följa något/någon. Regler som är uppsatta som alla ska följa och hjälpa varandra att komma ihåg. Möten enbart om tex flera funderar på att förändringar i reglerna. Annars blir det kaos för både hästar och människor.
Tyvärr tycker jag det är väldigt svårt om inte omöjligt att veta hur det kommer bli i ett stall.. så man måste nästan stå där för att märka vilket är synd. Jag står med mina hästar i ett stall med ridskola med en verksamhetschef som går in och styr upp om det behövs. Iom det är ridskola bredvid följs alla rekommenderade säkerhetsåtgärder etc vilket är ofantligt skönt. Min mardröm är trånga, röriga och farliga privatstall med massa människors åsikter om hur hästar ska ha det där inget baseras i forskning el vet.rekommendationer el dyl

Det fetade behöver inte per automatik bli farligt. Jag står i ett stall som skulle kunna beskrivas som trångt och rörigt. Totalt 26 hästar på tre avdelningar.

Jag var lite bekymrad när jag flyttade dit. Just för det var rörigt/stökigt och ganska trångt samt mycket hästar. Men noll incidenter och hela stallet har ett lugn som är som balsam för både min och hästens skäl. Helt enkelt för det är sansade vettiga hästar och folk, det är fasta rutiner och inget stök bland hästarna osv. Står i ett travstall kanske ska tilläggas, av någon anledning verkar de flesta travhästar vara betydligt mer jordnära och talbara än många ridhästar.

Jag har stått i stora rymliga stall med tre a4 regler och rutiner osv där incidenterna avlöst varandra osv.

Så rätt faciliteter kan bli fel med fel folk och hästar och omvänt.

Min fröken kan bli ganska om sig och kring sig vid flytt. I nuvarande stall klev hon in och "det här blir bra, här bor jag". Troligen för att det var helt lugnt för de andra hästarna att det en sen kväll kom en främmande häst. De fortsatte med sitt liksom. Sen föll hon direkt in i rutinerna och då de är fasta så kunde hon snabbt förutse vad som skulle ske. Stallet innan trivdes hon inte alls i och landade inte ens efter tre mån. Stallet innan trivdes hon i men det tog ett antal månader att landa där.

Stallet vi står i nu tittade jag på när jag skulle flytta från eget. Valde bort pga just rörigt och trångt och sådant. Som jag önskar jag hade valt det direkt...
 
Det fetade behöver inte per automatik bli farligt. Jag står i ett stall som skulle kunna beskrivas som trångt och rörigt. Totalt 26 hästar på tre avdelningar.

Jag var lite bekymrad när jag flyttade dit. Just för det var rörigt/stökigt och ganska trångt samt mycket hästar. Men noll incidenter och hela stallet har ett lugn som är som balsam för både min och hästens skäl. Helt enkelt för det är sansade vettiga hästar och folk, det är fasta rutiner och inget stök bland hästarna osv. Står i ett travstall kanske ska tilläggas, av någon anledning verkar de flesta travhästar vara betydligt mer jordnära och talbara än många ridhästar.

Jag har stått i stora rymliga stall med tre a4 regler och rutiner osv där incidenterna avlöst varandra osv.

Så rätt faciliteter kan bli fel med fel folk och hästar och omvänt.

Min fröken kan bli ganska om sig och kring sig vid flytt. I nuvarande stall klev hon in och "det här blir bra, här bor jag". Troligen för att det var helt lugnt för de andra hästarna att det en sen kväll kom en främmande häst. De fortsatte med sitt liksom. Sen föll hon direkt in i rutinerna och då de är fasta så kunde hon snabbt förutse vad som skulle ske. Stallet innan trivdes hon inte alls i och landade inte ens efter tre mån. Stallet innan trivdes hon i men det tog ett antal månader att landa där.

Stallet vi står i nu tittade jag på när jag skulle flytta från eget. Valde bort pga just rörigt och trångt och sådant. Som jag önskar jag hade valt det direkt...
Jag tänker inte så mycket på just många hästar utan mer byggnader som inte tex duger i takhöjd, trånga stallgångar med skottkärror, grepar, hundar överallt. Små barn som ränner omkring, öppna boxdörrar med hästar innanför på g ut. Bristfälliga uppbindingsplatser och haglösningar etc. Men som du säger är det folket som styr mycket av det.
Upplever bara att många små privatstall har en blandning av folk som bara uppfyller kriteriet "råka äga häst" och då blir det ofta kaos om alla gör som de "känner och tror". Man kan jobba med lite trånga stallar med många hästar i på ett säkert och bra sätt men då krävs det kunskap. Har bara en bild i huvudet av när jag hälsat på folk och bara blivit mörkrädd av alla grejer och risker överallt haha. Det var det jag beskrev i min mardrömsbild.
Vet inte om jag fått för mig det bara men ridhästfolk överlag känns som de kan vara vemsomhelst som bara köpt en häst att rida utan att veta saker runtomkring, medan travhästfolk har mer hästkunskap med sig i allt de gör.
 
Jag tänker inte så mycket på just många hästar utan mer byggnader som inte tex duger i takhöjd, trånga stallgångar med skottkärror, grepar, hundar överallt. Små barn som ränner omkring, öppna boxdörrar med hästar innanför på g ut. Bristfälliga uppbindingsplatser och haglösningar etc. Men som du säger är det folket som styr mycket av det.
Upplever bara att många små privatstall har en blandning av folk som bara uppfyller kriteriet "råka äga häst" och då blir det ofta kaos om alla gör som de "känner och tror". Man kan jobba med lite trånga stallar med många hästar i på ett säkert och bra sätt men då krävs det kunskap. Har bara en bild i huvudet av när jag hälsat på folk och bara blivit mörkrädd av alla grejer och risker överallt haha. Det var det jag beskrev i min mardrömsbild.
Vet inte om jag fått för mig det bara men ridhästfolk överlag känns som de kan vara vemsomhelst som bara köpt en häst att rida utan att veta saker runtomkring, medan travhästfolk har mer hästkunskap med sig i allt de gör.

Ja det var just trånga stallgångar, skottkärror osv jag menade med trångt och rörigt. Skulle bli en total katastrof med "fel folk", eller fel hästar för all del. Inte kul gå förbi en uppbunden häst med skottkärran om hästen plötsligt kan slå.

Takhöjden är det inget fel på. Men jag står i ett sånt stall där det på vissa ställen är trånga gångar, med mkt prylar, uppbindningsplats på gången där det måste passeras för att komma till gödselstack osv, skottkärror står längs väggen osv. Trångt och rörigt helt enkelt, även om det är främst vissa passager som är det. Slagdörrar (ej skjutdörrar) på alla boxar osv.

Men so far exakt noll problem eller incidenter. Just pga vettiga stabila hästar och vettiga människor som kommunicerar. Med andra hästar eller människor skulle det slutat i katastrof och ond bråd död för länge sen.

Så säker omgivning OCH vettiga människor är ju givetvis det bästa. Men vettiga människor kan uppväga mycket, och ovettiga diton stjälpa en mönsteromgivning.

Dörren bakom hästen är dörren till gödselstacken. Ska man stå på gången som hästen gör måste man gå in och vända hästen på gången innan man binder upp.
Notera krokarna till stegen.

Det är verkligen inte hur jag själv skulle valt. Men som sagt det funkar utmärkt och inte en enda incident, och då är det ändå många hästar och många passager inkl när hästar behöver passera.

Screenshot_20190827_170228.jpg
 
Ja det var just trånga stallgångar, skottkärror osv jag menade med trångt och rörigt. Skulle bli en total katastrof med "fel folk", eller fel hästar för all del. Inte kul gå förbi en uppbunden häst med skottkärran om hästen plötsligt kan slå.

Takhöjden är det inget fel på. Men jag står i ett sånt stall där det på vissa ställen är trånga gångar, med mkt prylar, uppbindningsplats på gången där det måste passeras för att komma till gödselstack osv, skottkärror står längs väggen osv. Trångt och rörigt helt enkelt, även om det är främst vissa passager som är det. Slagdörrar (ej skjutdörrar) på alla boxar osv.

Men so far exakt noll problem eller incidenter. Just pga vettiga stabila hästar och vettiga människor som kommunicerar. Med andra hästar eller människor skulle det slutat i katastrof och ond bråd död för länge sen.

Så säker omgivning OCH vettiga människor är ju givetvis det bästa. Men vettiga människor kan uppväga mycket, och ovettiga diton stjälpa en mönsteromgivning.

Dörren bakom hästen är dörren till gödselstacken. Ska man stå på gången som hästen gör måste man gå in och vända hästen på gången innan man binder upp.
Notera krokarna till stegen.

Det är verkligen inte hur jag själv skulle valt. Men som sagt det funkar utmärkt och inte en enda incident, och då är det ändå många hästar och många passager inkl när hästar behöver passera.

Visa bifogad fil 35706
Hjälp :nailbiting: Men som du säger tänker jag nog in specifika typer av människor där med resultat ond bråd död. Hade inte velat ha det så själv men jättebra att det fungerar bra i ert stall och att alla är överens
 
Hjälp :nailbiting: Men som du säger tänker jag nog in specifika typer av människor där med resultat ond bråd död. Hade inte velat ha det så själv men jättebra att det fungerar bra i ert stall och att alla är överens

Hjälp var ordet ja. Exakt samma jag tänkte första gången själv. Och som sagt jag själv skulle inte ha det så.

Men efter snart två år som inhyrd i olika stall så det som såg sämst ut visade sig vara absolut bäst ut så många aspekter. Bra rutiner, hästarna först, bra koll och ingen oro, lugnt och trevligt, inget tjafs, inte ett enda stallmöte, otroligt hjälpsamt och så vidare. Hästen får den mat hon ska och inget annat, kommer ut och in den tid hon ska, har ström i hagen, lagom med gräs osv osv. Saker som man kan tycka är självklara men jag lärt mig den hårda vägen inte är det. Förra stallet var en katastrof på alla vis. Men ofantligt fint på ytan, ordning och reda, smarta säkra lösningar. Ändå var skaderisken enorm pga människorna. Första stallet har extremt god möjligheter, fantastiska. Men blev en ändlös räcka stallmöte och tjafs och ingen var nöjd med någonting i slutänden för alla sk konpromissförsök var lösningar ingen eg ville ha (oavsett "sida" I diskussionen)

Jag hoppas jag slipper flytta igen innan det är tillbaka till eget. Har dock inte bråttom med det heller så länge vi står där vi står.

Men kan vara bra att ha i åtanke. Just att saker kan verka bra och fina på ytan men... Fast som redan skrivits. Det är först när det är försent och man redan står på ett ställe man inser hur det egentligen är. Åt båda hållen.
 
Ja det var just trånga stallgångar, skottkärror osv jag menade med trångt och rörigt. Skulle bli en total katastrof med "fel folk", eller fel hästar för all del. Inte kul gå förbi en uppbunden häst med skottkärran om hästen plötsligt kan slå.

Takhöjden är det inget fel på. Men jag står i ett sånt stall där det på vissa ställen är trånga gångar, med mkt prylar, uppbindningsplats på gången där det måste passeras för att komma till gödselstack osv, skottkärror står längs väggen osv. Trångt och rörigt helt enkelt, även om det är främst vissa passager som är det. Slagdörrar (ej skjutdörrar) på alla boxar osv.

Men so far exakt noll problem eller incidenter. Just pga vettiga stabila hästar och vettiga människor som kommunicerar. Med andra hästar eller människor skulle det slutat i katastrof och ond bråd död för länge sen.

Så säker omgivning OCH vettiga människor är ju givetvis det bästa. Men vettiga människor kan uppväga mycket, och ovettiga diton stjälpa en mönsteromgivning.

Dörren bakom hästen är dörren till gödselstacken. Ska man stå på gången som hästen gör måste man gå in och vända hästen på gången innan man binder upp.
Notera krokarna till stegen.

Det är verkligen inte hur jag själv skulle valt. Men som sagt det funkar utmärkt och inte en enda incident, och då är det ändå många hästar och många passager inkl när hästar behöver passera.

Visa bifogad fil 35706
Oavsett hu väl det fungerar hade jag försökt undvika stallet. Det är alldeles för farligt om olyckan är framme, om det börjar brinna är det rena döden, bokstavligt. Det också är risk att någon häst fastnar i alla lösa prylar.
 
Vad tycker de andra på driften då?

Håller med de andra som skriver att det behövs en ledare samt tydliga riktlinjer etc... Hur skulle en fotbollsträning se ut om alla skulle gå in och bestämma vad som ska göras och när?

Jag blir faktiskt lite matt på alla som anser att hästfolk är ett folk för sig självt... Saker blir ju vad man gör det till, om personen nu stått på driften i ett helt år och gjort en massa förändringar som du anser är dålig varför har du inte sagt stopp å belägg innan? Varför fanns det inga tydliga riktlinjer/regler innan??
Står man inackorderad så får man följa stallägarens val och beslut. Står man i ett kollektiv följer man kollektivets beslut. Är man inte nöjd så flyttar man.

Jag har gjort många avkall i stallet där jag står nu men det är bättre än stallet innan och fördelarna väger upp nackdelarna.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp