Hästmat - ferala dieter och tama alternativ

Ja, jag ska se om jag kan hitta nån undersökning med prezwalskisarna på pustan.

Australiensiska brumbies med fång känner jag är ett sånt fall... Inte deras naturliga habitat, gräset dom äter är nog tamväxter dom med, så att säga.

Mongoliska ponnisarna kanske kan vara bra data? Dom är tama, men lever inte i jordbruksmiljö.
Jag tror mongoliska är bra, just för att marken är så opåverkad. Hoppas det görs studier där snart! Det finns ju ingen opåverkad steppmark kvar i Europa tyvärr.
 
Minnet är inte jättegott men jag har för mig att det fanns en grupp på FB som diskuterade kaliumhalter i gräs och grovfoder och tiaminbrist.

Den var lite "religiös" som såna grupper lätt blir, och jag har själv inte sett samband med högt kalium. Men däremot verkar vissa överviktiga hästar reagera positivt på att få höga doser tiamin. Så något är det.

Tiaminbrist hos älg och lax har det ju forskats lite på, ska kolla runt och uppdatera mig om läget 2022.

Den heter nu Biofarmab Thiamin. Lite lätt ja 😁
 
Jag törs knappt skriva det jag skriver nu. Har gett alcar sedan början av året och ponnyn har på åtta dagar minskat 2 cm i omfång (6 cm kvar till normalhull). Jag försöker intala mig själv att jag råkat mäta fel när jag mätte första gången, därav den stora minskningen. Men tänk om... På lördag är det allmän hullkoll.

Hade fö ET ute som snabbkollade ponny och inte alls tyckte att hon var så tjock. Så kanske har jag missat att hon grovnat på sig och tagit det för fetma. :o Hon är ju trots allt ung fortfarande och det var runt samma ålder som hennes mamma blev rejält mycket bredare ffa över bogarna. Så hoppet lever!
 
Jag törs knappt skriva det jag skriver nu. Har gett alcar sedan början av året och ponnyn har på åtta dagar minskat 2 cm i omfång (6 cm kvar till normalhull). Jag försöker intala mig själv att jag råkat mäta fel när jag mätte första gången, därav den stora minskningen. Men tänk om... På lördag är det allmän hullkoll.

Hade fö ET ute som snabbkollade ponny och inte alls tyckte att hon var så tjock. Så kanske har jag missat att hon grovnat på sig och tagit det för fetma. :o Hon är ju trots allt ung fortfarande och det var runt samma ålder som hennes mamma blev rejält mycket bredare ffa över bogarna. Så hoppet lever!
Blir inte alls förvånad, det är ett bra preparat! Även för människor 😁
 
Har du provat att öka metabolismen på henne istället för att minska intaget? Det här är ju "hemmaforskning" och om man så vill, "flum", men det finns ju en del aminosyror och grejer som akupunktur och så vidare.

Min PSSM-häst fick kraftigt ökad metabolism när han fick ALCAR. En annan häst jag haft och en kompis häst reagerade på tiamin på det viset, depåerna som inte kan ha varit fett utan måste ha varit vätska, liksom rann av för att det gick så fort.

Mina två nuvarande hästar, en mustang och en shettis, blir feta men de får inte de där farliga depåerna, inga stela tjocka nackar osv. Dom får inget annat än grovfoder + proteintillskott + balanserade mineraler, kvistar, och sommartid ett litet artrikt bete, har haft dom i 5 vs 4 år. Jag klurar på vad skillnaden kan vara, varför dom kan gå upp så mycket i vikt men inte blir sådär farligt uppblåsta och stockiga. Är det mineralerna? Är det brist på stress? Är det något flummigt som skyddar dom från överviktsrelaterade hormonstörningar i relationen till mig? Är det kanske resultatet av att jag försöker hålla en giftfri gård, inklusive att jag inte använder annat insektsskydd än tjärsalva och eksemtäcken? Hur stor roll spelar hormoner i "fet men hälsosam" vs "fet men sjuk"?

Oavsett, så vill jag ändå inte ha dom med massa extra fett på, bara onödigt 😅. Jag vill helst ha dom på begränsad fri tillgång, för min egen skull. Och det är ju lättare sagt än gjort, med deras minibehov av energi...
Inte läst allt men en häst jag red fick fettnacke och buk direkt på ett hö men blev jättefin på ett annat. Även om det första höt på papperet var bättre i MJ och Protein. Räknade vidare och det visade sig i slutet att första höt var Raj och något mer isått för 20 år sedan och levde glatt kvar trots att annat såtts i flera omgångar efteråt. Verkar som raj och vad det andra nu heter ställde till det. Andra höt var inte insått med liknande innan. Tänker att sådant har större inverkan än vad vi tror?
 
Inte läst allt men en häst jag red fick fettnacke och buk direkt på ett hö men blev jättefin på ett annat. Även om det första höt på papperet var bättre i MJ och Protein. Räknade vidare och det visade sig i slutet att första höt var Raj och något mer isått för 20 år sedan och levde glatt kvar trots att annat såtts i flera omgångar efteråt. Verkar som raj och vad det andra nu heter ställde till det. Andra höt var inte insått med liknande innan. Tänker att sådant har större inverkan än vad vi tror?

Ja, man måste kolla sockerhalten också. Känsliga hästar kan åka på fång med ett "perfekt hö", när man kollar sockervärdet förstår man varför.

Rajgräs är rätt okänt för att lätt bli högt i socker.
 
Ja, man måste kolla sockerhalten också. Känsliga hästar kan åka på fång med ett "perfekt hö", när man kollar sockervärdet förstår man varför.

Rajgräs är rätt okänt för att lätt bli högt i socker.
Vad är egentligen ett bra värde på sockerhalten? Jag är otroligt dålig på socker men ser ju allt fler analyser som det står med och kvoten på protein och Mj ser ok ut.
 
Vad är egentligen ett bra värde på sockerhalten? Jag är otroligt dålig på socker men ser ju allt fler analyser som det står med och kvoten på protein och Mj ser ok ut.

Beror på din häst. Under 10% ESC är riktlinjen för hästar med IR, fång, PSSM, etc.

Svenska lab analyserar WSC. ESC är en del av WSC. Utefter de analyser jag skickat som analyserat båda, så kör jag numera på 12% WSC som min "fångisgräns".

Har din häst inte problem med socker / är normalviktig så hade jag inte oroat mig så länge det är typ... Under 20%? Mina är inte fånghästar men däremot lättfödda naturraser, hade inte velat ha över 15% till dom. Man märker rätt snabbt om ens häst reagerar på socker, håll koll på nacke och skap/juver. Sväller dom så behöver man ändra något.
 
Jag törs knappt skriva det jag skriver nu. Har gett alcar sedan början av året och ponnyn har på åtta dagar minskat 2 cm i omfång (6 cm kvar till normalhull). Jag försöker intala mig själv att jag råkat mäta fel när jag mätte första gången, därav den stora minskningen. Men tänk om... På lördag är det allmän hullkoll.

Hade fö ET ute som snabbkollade ponny och inte alls tyckte att hon var så tjock. Så kanske har jag missat att hon grovnat på sig och tagit det för fetma. :o Hon är ju trots allt ung fortfarande och det var runt samma ålder som hennes mamma blev rejält mycket bredare ffa över bogarna. Så hoppet lever!

Tyvärr ropade jag hej för tidigt. Hon gick upp 1 cm förra gången jag mätte och idag var hon kvar på samma omfång, så det blir inget mer inköp av alcar efter att denna påse är slut. Synd. :( Jag får hoppas på att nya lösdriftens sommarbete funkar bättre än tidigare och i värsta fall får hon gå kvar i vinterhagen med kompis.
 
Tyvärr ropade jag hej för tidigt. Hon gick upp 1 cm förra gången jag mätte och idag var hon kvar på samma omfång, så det blir inget mer inköp av alcar efter att denna påse är slut. Synd. :( Jag får hoppas på att nya lösdriftens sommarbete funkar bättre än tidigare och i värsta fall får hon gå kvar i vinterhagen med kompis.
Jag mäter mina hästar med viktmåttband ett par gånger i veckan och under sommaren nästan varje dag. Det kan absolut skilja några cm från dag till dag och jag tänker att det är en naturlig variation. Även nu på vintern när de inte har något annat att äta i hagen än de hö och halm de får (får exakt samma mängd varje dag) så kan måtten variera med någon cm från en dag till nästa.
 
Jag mäter mina hästar med viktmåttband ett par gånger i veckan och under sommaren nästan varje dag. Det kan absolut skilja några cm från dag till dag och jag tänker att det är en naturlig variation. Även nu på vintern när de inte har något annat att äta i hagen än de hö och halm de får (får exakt samma mängd varje dag) så kan måtten variera med någon cm från en dag till nästa.
Ja, mina varierar rejält, speciellt i år när de får gräsfröhalm. Är det kallt måste de äta större mängd än om de fått ett energirikare hö. Då blir dom lite rundare om buken tills köldknäppen är över.

Hullbedömning enligt Henneke är mest objektivt tycker jag.
 
Jag mäter mina hästar med viktmåttband ett par gånger i veckan och under sommaren nästan varje dag. Det kan absolut skilja några cm från dag till dag och jag tänker att det är en naturlig variation. Även nu på vintern när de inte har något annat att äta i hagen än de hö och halm de får (får exakt samma mängd varje dag) så kan måtten variera med någon cm från en dag till nästa.

Det är 7-8 dagar mellan varje mätning. Tycker att det borde hänt mer om alcar kunde hjälpa. Hon går på minimigiva så det går inte att minska där heller tyvärr.
 
Ja, de kollar jag också såklart. Men det är ingen skillnad sen fysioterapeuten var här.

Jättesvårt att ge foderråd när man inte klämt på hästen själv, men drar du ner på MJ och lägger till ALCAR så borde fettdepåerna ha krympt en hel del på några veckor vintertid.

Har hon stort överskott på MJ i foderstaten eller?
 
Jättesvårt att ge foderråd när man inte klämt på hästen själv, men drar du ner på MJ och lägger till ALCAR så borde fettdepåerna ha krympt en hel del på några veckor vintertid.

Har hon stort överskott på MJ i foderstaten eller?

Svårt att säga. Hon äter 3 kg hösilage med 4,55 MJ men sen har de (ibland) halm att äta också. Men hon har alltså gått ned rejält sen i somras, men däremot inte mer sen jag började med alcar.
 
Oklart, runt 150-200 kg tippar jag på. Liten finlemmad welsh på 114 cm. Blir 7 år i år.

3kg silage låter lite, om hon väger/ska väga 150kg så borde hon helst få minst 3kg torrsubstans (2% av kroppsvikten). Ska man gå ner på absolut minimum (1,2%) så bör hon få 1,8kg ts.

Så om hon är kraftigt överviktig med kännbara fettdepåer på endast 3kg silage och inget annat så är det något skumt i görningen med ämnesomsättningen, eller möjligtvis så är höet skyhögt i socker. Är hon motionerbar, typ handhästa, köra, jogga?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp