Hästmsk:or, hur många steg går ni per dag?🙂

finapina

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder ovan: antalet steg om dagen? Jag ligger oftast runt 15 000-20000 steg på en dag. Har ett relativt rörligt jobb.Två hästar hemma, varav den ena rider jag ca 2 ggr/ vecka och den andra promenerar jag ca 2 ggr / vecka.Tränar gruppträning 1 gång/vecka.Funderar hur jag ligger till jämfört med andra.🙂
 
Snittar runt 18.000 steg/dag. Då rider jag nästan ingenting nu, nått pass i veckan. Hunden är skadad så blir inget extra med henne utan promenerar med dräktiga ponnyn bara och försöker cykla o gå dit jag ska. Rör mig endel på jobbet också.
 
Ja, som rubriken lyder ovan: antalet steg om dagen? Jag ligger oftast runt 15 000-20000 steg på en dag. Har ett relativt rörligt jobb.Två hästar hemma, varav den ena rider jag ca 2 ggr/ vecka och den andra promenerar jag ca 2 ggr / vecka.Tränar gruppträning 1 gång/vecka.Funderar hur jag ligger till jämfört med andra.🙂
Ungefär som du, men varierar ganska mycket. Förekommer ibland dagar med 10 000 och ibland med 23 000 beroende på vad jag gjort. Stillasittande jobb.
 
Jag snittar 15-20' steg per dag, 90% av stegen tas på jobbet och under hundpromenaderna. Har en häst, kör bil till stallet och det är ett ganska litet stall.
 
Jag är ganska lat, har inte längre några hästar och jobbar ofta hemifrån. Sista veckorna har jag snittat runt 7000 steg. Det är för lite tycker jag, skulle må bättre av att röra mig mer, runt 10 000 i alla fall. :)
 
Är "bara" ridskoleryttare, men snittar på 19 000 steg om dagen. Fram och tillbaka till pendeln ger mig 8000 steg. Sen springer jag en hel del. Jag går också 6km tur och retur för veckohandling. Med mera.
 
Jag fattar inte detta stegräknande. Att 10000 steg/dag skulle vara ett hälsosamt mål men det finns ju ingen vetenskaplig grund till det.
Man kan röra sig på andra sätt också men det räknas liksom inte?
https://www.gih.se/Nyheter/20181/Mikael-Mattsson-om-myten-om-10-000-steg-per-dag/

Att promenera 10 000 steg om dagen har varit ett allmänt känt riktmärke för vad som är en bra dos vardagsmotion. Det är lätt att anta att den siffran är framtagen enligt vetenskapliga metoder som ett perfekt allmänt mål för rörelse och hälsa. I själva verket är det resultatet av en reklamkampanj i Japan på 1960-talet.
 
Jag fattar inte detta stegräknande. Att 10000 steg/dag skulle vara ett hälsosamt mål men det finns ingen vetenskaplig grund till det.
Man kan röra sig på andra sätt också men det räknas liksom inte?
https://www.gih.se/Nyheter/20181/Mikael-Mattsson-om-myten-om-10-000-steg-per-dag/
Självklart räknas det också! Men steg är en bra indikation på vardagsmotionen tycker jag. Jag tycker att det är ganska tråkigt att gå en promenad, men att "belönas" med lite extra steg gör det lite roligare i alla fall. Min stegräknare märker inte om jag är på gymmet fyra dagar en vecka, men det är ju ett väldigt bra sätt att röra sig på.
 
Går runt 16000 steg på jobbet varje dag.

Rider inte för fullt men mockar ju och gör andra stallsysslor och andra fritidsgrejor som ökar på stegen.

Har i princip alltid mobilen på mej som räknar, då jag behöver kunna bli nådd/nå ut.
 
Har stall med fyra hästar hemma, sköter det mesta själv med hjälp av dottern. Rider en av hästarna ca 5 dagar/vecka, har hund som promeneras varje dag. Jag snittar 10-12 tusen steg per dag om jag inte tränar utöver det jag gör i vardagen. Jobbet är i princip stillasittande.
 
Mellan 7000-15000 per dag, men har inte alltid mobilen med mig så vet inte hur bra det stämmer. Är nästan alltid väldigt slut i kroppen fysiskt när jag lägger mig iallafall, så någon motion får man nog!
 
Har ett ganska stillasittande jobb (kontorsjobb) så jobbdagar rör jag mig inte så mycket under dagen utan det mesta kommer sen när jag slutar. Sedan har jag ju inte med mig telefonen hela tiden heller så en hel del steg kommer inte med.

Enligt telefonen så har jag ett genomsnitt på 7500 steg/dag - så det varierar men tex helgdagar brukar vara runt 12-13 000 steg.
 
Jag har en fitbit och ADHD som gör att jag har massa energi. Snittar 22 000 tror jag. Igår var det 34 500 men vissa dagar är det bara 14000. Då har jag ofta svårt att sova. Har bara en häst och ett stillasittande jobb.
 
Jag ligger vanligtvis någonstans mellan 10’ och 15’ steg per dag på vardagar. Mer på helgerna, då ligger det ofta runt 20’. Har ett väldigt stillasittande jobb, jobbar mycket hemifrån men det är de dagarna jag är duktig på att ta pauser och röra mig. Är jag på kontoret är jag bara på mitt rum eller i fikarummet typ tio steg bort. Kör bil till jobbet och kan inte ta mig dit på något annat sätt smidigt.
 
Jag har som mål att komma upp i 6000 steg per dag. Oftast lyckas jag, men inte alltid. Jag har stillasittande arbete, så stegen kommer efter arbetet. Jag har mitt stall hemma - relativt kompakt byggt - nära till allt. Blir inte många steg när jag mockar 3 boxar. Jag har under flera år haft problem med en plantar faschiit. Djävligt oskönt och då vill man inte gå i onödan.

Nu håller jag på och försöker träna upp mig efter diskbråcket från helvetet som jag drabbades av under hösten-vintern. De gånger jag kommer upp i närmare 10 000 steg så kraschar kroppen så det tar ett tag innan jag är på banan.

/Lizzie
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 762
Senast: Cilla
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 631
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
16 143
Senast: hastflicka
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp