Hästmsk:or, hur många steg går ni per dag?🙂

Jag hade hajat till av uppgiften och varit för nyfiken för att släppa det :D
I hyggligt raskt promenadtempo går man sex kilometer per timme. Det innebär att p-vakten hela sitt arbetspass (ca åtta timmar?) måste hålla sånt tempo. Ingen tid för att kolla regnr, utfärda böter eller liknande. Redan där känns det orimligt :)
Ja men det förstår jag på ett sätt ☺️ Men jag är visserligen detaljfokuserad och i vissa sammanhang väldigt perceptiv, dock så omatematisk det bara går. Så i ett sånt läge (om nu personen ljög medvetet) är det långt större chans att jag noterar diskrepans i språkbruk & kroppsspråk/mimik än att jag inser direkt att ekvationen inte går ihop.

Tråkigt, för det är väldigt praktiskt att ha mer direkt känsla för siffror. Tror det finns många som funkar som du och många som funkar som jag. Tillsammans skulle vi nog kunna bli grymma detektivduon.
 
Jag hade hajat till av uppgiften och varit för nyfiken för att släppa det :D
I hyggligt raskt promenadtempo går man sex kilometer per timme. Det innebär att p-vakten hela sitt arbetspass (ca åtta timmar?) måste hålla sånt tempo. Ingen tid för att kolla regnr, utfärda böter eller liknande. Redan där känns det orimligt :)
Håller med om att det låter orimligt 😆 möjligen någon enstaka dag men knappast enbart på jobbet.

Jag fick ihop runt 40.000 steg häromdagen. Då hade jag cyklat 2 mil, ridit ut en timme (ca 1mil) samt gått en timme promenad (6km) med ponnyn och fixat i lösdriften och hemma som vanligt en ledig dag.
 
70 000 steg om dagen är tydligen vad vi är gjorda för enligt en familjemedlem till mig som är sjukgymnast. Jag har maxat på 58 000 steg en dag men det var mycket för min kropp, även om jag är aktiv. Det var en hälsoutmaning på jobbet och jag fick ihop 48 km den dagen, men hade det inte varit en måndag så hade jag nog kommit över 60 000. Det handlar mycket om att vänja sin kropp vid att röra sig mycket, och att göra det steg för steg för att inte få skador och inflammationer av överansträngning.
 
70 000 steg om dagen är tydligen vad vi är gjorda för enligt en familjemedlem till mig som är sjukgymnast. Jag har maxat på 58 000 steg en dag men det var mycket för min kropp, även om jag är aktiv. Det var en hälsoutmaning på jobbet och jag fick ihop 48 km den dagen, men hade det inte varit en måndag så hade jag nog kommit över 60 000. Det handlar mycket om att vänja sin kropp vid att röra sig mycket, och att göra det steg för steg för att inte få skador och inflammationer av överansträngning.
Det låter som ett konstigt uttalande. Vad har sjukgymnasten för stöd för det?
 
Skulle bli tokig av att sitta på kontor och inte får röra mig 😅

Jag också! Och sitter på kontor är just vad jag gör. :cautious: Jag försöker alltid gå extra rundor runt i lokalerna bara för att jag segar ihop totalt - även mentalt - av att bara bli sittande. Det saknar jag mest med mitt förra jobb - att det var mycket mer fysiskt aktivt!

Och jag har ingen egen häst nu så jag hänger inte så mycket i stallet längre, men lite kul är ändå att de dagar jag är där är de dagar jag samlar ihop minst antal steg. :D

Jag hinner inget annat de dagarna och gör ju i och för sig inte så mycket stalljobb då. Räknar dessutom bara steg med mobilen och har den inte med mig hela tiden, och inte när jag rider.
 
15-20000 Rörligt jobb (ridlärare)
, rider 4-5 pass / vecka, går m hund. Dock varierar det mkt från dag till dag; ibland blir det uppåt 25000 och ibland 10 (om jag jobbar administrativt en dag och dessutom är ”hästledig” från mina egna hästar).
 
Senast ändrad:
Det låter som ett konstigt uttalande. Vad har sjukgymnasten för stöd för det?
Jag tycker inte att det är konstigt. Det var i samband med en diskussion om evolution och att vi är för stillasittande för våra vanor har gått mer "framåt" än vad våra kroppar hunnit med på.
 
Jag tycker inte att det är konstigt. Det var i samband med en diskussion om evolution och att vi är för stillasittande för våra vanor har gått mer "framåt" än vad våra kroppar hunnit med på.
Men det är ju rätt extrema siffror. Finns väl inget som säger att vi vandrat omkring konstant ”förr”? Folk skulle ju svultit ihjäl isf, tror inte tillgången på mat var så god att så mkt rörelse hade funkat.
 
Men det är ju rätt extrema siffror. Finns väl inget som säger att vi vandrat omkring konstant ”förr”? Folk skulle ju svultit ihjäl isf, tror inte tillgången på mat var så god att så mkt rörelse hade funkat.
Jag vet inte. Men det är troligen minst 40000 så finns det olika sätt att röra sig på.
 
Jag vet inte. Men det är troligen minst 40000 så finns det olika sätt att röra sig på.
Jag har ingen aning. Tror inte det finns några vetenskapliga belägg för någon siffra alls så det här känns ju mest bara som något någon huggit ur luften.
40 000 steg är också extremt mycket.
 
Jag har ingen aning. Tror inte det finns några vetenskapliga belägg för någon siffra alls så det här känns ju mest bara som något någon huggit ur luften.
40 000 steg är också extremt mycket.
Nej inte extremt. Om man jobbar med något där man inte sitter still. Jag gör lätt det på helgerna.

Hon säger inget som är taget ur luften men sen vet jag inte hur forskningen ser ut. Men du får tro vad du vill.
 
Jag har ingen aning. Tror inte det finns några vetenskapliga belägg för någon siffra alls så det här känns ju mest bara som något någon huggit ur luften.
40 000 steg är också extremt mycket.
Med tanke på att hästar i det vilda rör sig runt 3 mil/dag enligt vissa undersökningar så ser jag det inte som orimligt att även människan rörde sig en sådan sträcka förr.

Knapplån.
Jag snittar på 20000 steg/dag de dagar jag inte rider. Jag går med hunden och har eget stall, det är där stegen blir.
 
Handlar det om vad man har för stegräknare också, alternativt gångstil? Jag tror jag kan räkna på ena handens fingrar de dagar jag kommit över 30 000 steg. Då var det typ långritt med hästen, en mils löpning och fyra timmar på ett dansgolv samma dygn. När jag haft fysiskt aktiva jobb och utöver det ridit eller tränat har jag väl hamnat runt 10-15'. Kör jag jobb (inte enbart stillasittande), fixar stall och promenerar en halvmil hamnar jag runt 5'-7'.

Så hur man skulle lyckas komma upp i 70' på regelbunden basis har jag lite svårt att förstå, åtminstone om man ska hinna uträtta något annat är just promenerande.
 
Handlar det om vad man har för stegräknare också, alternativt gångstil? Jag tror jag kan räkna på ena handens fingrar de dagar jag kommit över 30 000 steg. Då var det typ långritt med hästen, en mils löpning och fyra timmar på ett dansgolv samma dygn. När jag haft fysiskt aktiva jobb och utöver det ridit eller tränat har jag väl hamnat runt 10-15'. Kör jag jobb (inte enbart stillasittande), fixar stall och promenerar en halvmil hamnar jag runt 5'-7'.

Så hur man skulle lyckas komma upp i 70' på regelbunden basis har jag lite svårt att förstå, åtminstone om man ska hinna uträtta något annat är just promenerande.
Ja.. Enligt google går man ca 6000 steg per timma i ”normal promenadtakt”, det skulle innebära att man promenerar nästan 12 h per dygn för att komma upp i 70 000 steg. 40 000 steg som också nämndes skulle vara nästan 7 timmars promenad. Helt orimligt..
 
Ja.. Enligt google går man ca 6000 steg per timma i ”normal promenadtakt”, det skulle innebära att man promenerar nästan 12 h per dygn för att komma upp i 70 000 steg. 40 000 steg som också nämndes skulle vara nästan 7 timmars promenad. Helt orimligt..
jag tycker också det, som vi lever idag. Men som jägare och samlare (det vi är gjorda till fysiskt) känns det inte omöjligt. Sen är alla stegräknare olika, min Fitbit mäter ju egentligen hand/armrörelser för att den sitter en bit upp på underarmen.
 
Sen beror det säkert på när i "förr i tiden" man räknar. Om man enbart strövar runt och äter vad man kommer över blir det säkert jättemånga steg. Ska man hålla på och passa eld, stycka och tillvarata bytesdjur, konservera mat till vintern, bereda hudar och sy kläder, samt göra allt detta med redskap man tillverkar själv av stenar och pinnar blir det antagligen inte lika mycket. Fast fortfarande avsevärt mycket mer än del genomsnittliga tv-tittande kontorsarbetaren, förstås.
 
Snittar 20.000 steg per dag bara via jobbet. Så stallet adderar ofta mellan 2-3000 steg. Mindre på helgerna när jag inte jobbar :)
Måste hålla igång efter arbetstid då jag har ett diskbråck som orsakar nervsmärtor vid för långvarigt sittande.
 
Om jag kollar snitt per månad ligger jag på runt 25000 steg om dagen. Men vissa dagar kan ju vara runt 10000 och andra över 40000 steg.
Jobbar inom vården där man rör sig mycket. Tränar även ca 5-6 pass i veckan, blandat löpning, simning, styrketräning och swimrun. På mina lediga dagar blir det ibland 2 träningspass om dagen.
Just nu inte så mycket ridning eftersom min häst ska föla när som helst, men rider sambons häst någon gång i veckan.

Några vänner till mig gjorde en utmaning om 100000 steg på en dag. De började vid 05 och var inte klara förrän strax innan 00. Då hade de ett par kortare stopp för att äta och byta skor. Går man så långt behöver fötterna avlastning genom olika typer av strumpor/skor.
Nu är de ju riktigt vältränade och springer maraton och ultralopp i vanliga fall.
Jag hade nog aldrig fixat det!😉
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 765
Senast: Cilla
·
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 636
Kropp & Själ Blev lite intresserad av frågan när jag för nyfikenhetensskull testade lite flera funktioner i min stegräknar-app, däribland mat- och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
16 145
Senast: hastflicka
·
Äldre Apropå tråden om bästa vs. sämsta tiden i ditt liv, varför inte prata lite om framtiden då också? Hur önskar du att livet är om 10 år...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp