Hästmyggmedel till hund?

Red_Chili

Trådstartare
Efter helgen är jag gaaanska less på mygg, hundarna likaså. Jag har googlat runt lite och insåg att det finns myggmedel av olika slag. Ett medel beskrivs med "Ohyran landar på hästen men biter inte" och en annan står lite mer ospecificerat att det är mot mygg & fästingar, men beskrivs i text som "flugmedel".

Det jag nu funderar på är om det går att ha sådana här medel på sig själv? Eller kanske på sina kläder? Går det att ha på hundarna? I dagsläget har jag myggmedel till människor, tar lite sådant på min hand och stryker på hundarna också. Vet att det inte rekommenderas, och det är väl just ett bättre alternativ jag är ute efter. Jag själv försöker att nästan bada i myggmedel, men inte heller det räcker alla gånger då myggen älskar mig.

Finns det något annat att rekommendera?
 
På mig själv använder jag myggnät, då jag inte gillar att använda starka medel på mig själv (och helst inte på hundarna heller). Tycker det funkar bra! :up:
På hundarna använder jag Centaura. Sprayar på ett papper och baddar sen runt ansiktet där de är som mest utsatta, (aldrig så att de kan komma åt att slicka i sig det). Det funkar jättebra! :up:
 
På mig själv använder jag myggnät, då jag inte gillar att använda starka medel på mig själv (och helst inte på hundarna heller). Tycker det funkar bra! :up:
På hundarna använder jag Centaura. Sprayar på ett papper och baddar sen runt ansiktet där de är som mest utsatta, (aldrig så att de kan komma åt att slicka i sig det). Det funkar jättebra! :up:
Har hittills aldrig sett myggnät som täcker hela kroppen, och det kan bli bökigt tex på vandringar med nät (är mest på vandringar jag har problem) :/
 
Centaura! Funkar på knott, mygg, flugor och fästingar och är till både häst, människa och hund. Tror inte det är godkänt för hund i Sverige, men är godkänt i Norge.
Det står på flaskan att det är till för hund också så det borde vara godkänt. Effekten tycker jag dock är mycket tveksam plus att både jag och hunden tycker att det luktar vidrigt. Bärfis tycker jag kommer ganska nära att beskriva doften…
 
Centaura! Funkar på knott, mygg, flugor och fästingar och är till både häst, människa och hund. Tror inte det är godkänt för hund i Sverige, men är godkänt i Norge.
Håller med. Har varit ute och plockat bär och haft svart med mygg runt mig men inte blivit biten.
 
Har hittills aldrig sett myggnät som täcker hela kroppen, och det kan bli bökigt tex på vandringar med nät (är mest på vandringar jag har problem) :/
Bushman. Jag importerade det från Australien. Det är det bästa myggmedlet jag någonsin haft. Tyvärr en liten tub, men jag har haft den i två år och jag behöver inte mycket för att myggorna ska låta mig vara ifred.
 
Det står på flaskan att det är till för hund också så det borde vara godkänt. Effekten tycker jag dock är mycket tveksam plus att både jag och hunden tycker att det luktar vidrigt. Bärfis tycker jag kommer ganska nära att beskriva doften…

Ja, det kanske det gör nu? Min är från förra året :)
Jag tycker det är fantastiskt, räddade oss när vi campade i Norrlands inland för några år sedan. Tycker dessutom att den luktar gott, men starkt :D
 
Efter helgen är jag gaaanska less på mygg, hundarna likaså. Jag har googlat runt lite och insåg att det finns myggmedel av olika slag. Ett medel beskrivs med "Ohyran landar på hästen men biter inte" och en annan står lite mer ospecificerat att det är mot mygg & fästingar, men beskrivs i text som "flugmedel".

Det jag nu funderar på är om det går att ha sådana här medel på sig själv? Eller kanske på sina kläder? Går det att ha på hundarna? I dagsläget har jag myggmedel till människor, tar lite sådant på min hand och stryker på hundarna också. Vet att det inte rekommenderas, och det är väl just ett bättre alternativ jag är ute efter. Jag själv försöker att nästan bada i myggmedel, men inte heller det räcker alla gånger då myggen älskar mig.

Finns det något annat att rekommendera?
Vectra 3D testade jag förra året inför en fjällsemester. Helt sjukt effektivt, inte ett enda knott eller mygg togs sig nära hundarna! Plus att det även skyddar mot fästingar och annan ohyra. Har haft Mygga roll on på hundarna tidigare men det var inte alls lika bra.

Annars är Centaura rätt poppis men har ej testat själv, men det måste återappliceras varje gång men fördel att du kan ha det både på dig och hundarna.
 
Ja, det kanske det gör nu? Min är från förra året :)
Jag tycker det är fantastiskt, räddade oss när vi campade i Norrlands inland för några år sedan. Tycker dessutom att den luktar gott, men starkt :D
Tydligen inte, jag dubbelkollade på min flaska och du har rätt i att hund bara står med på norska. Jag köpte dock min på apoteket under under produkter till hunden så det verkar allmänt accepterat att det är ok här också.
 
Som jag har uppfattat det angående Centaura så är det inte prövat mot hund i Sverige än, så därför får det inte stå i svenska texten.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 638
Övr. Hund Hej! :) Jag har skapat två trådar här på Bukefalos om vilken hundras jag ska köpa och valet landade på Rottweiler. Allt funkar jätte...
Svar
15
· Visningar
2 939
Senast: Kakis
·
Hästmänniskan Kan börja med att säga att jag är ingen hundmänniska. Hälsar dock gärna på väluppfostrade hundar på mina villkor dvs jag själv vill och...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
10 781
Senast: cello
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 069
Senast: Djurvän
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp