Hästopsykologi

fejko

Trådstartare
Varför blir hästar inte glada när man kommer hem?
Har varit en vecka och kommer hem. Katterna blir glada me hästarna rör inte en min...
Hundar blir ju överlyckliga bara man varit borta en kvart.
Jag har upplevt några gånger att hästar blivit glada tex den senaste hästen jag köpte sken liksom upp när jag kom och provred (jag provred flera gånger).
 
Det är lite olika mellan olika hästar tycker jag, en del tyr sig verkligen till sin människa och gnäggar när man kommer. Min nuvarande tycker jag visar att han är glad att se mig på ett lite mer subtilt sätt.

Man får ju också vara glad av att ha en häst som är generellt lugn och ”glad” med alla olika människor även om den inte visar något speciellt för dig, det är ju inte lika hanterbart som med en hund om en häst är en ”enmansmänniska”.
 
Varför blir hästar inte glada när man kommer hem?
Har varit en vecka och kommer hem. Katterna blir glada me hästarna rör inte en min...
Hundar blir ju överlyckliga bara man varit borta en kvart.
Jag har upplevt några gånger att hästar blivit glada tex den senaste hästen jag köpte sken liksom upp när jag kom och provred (jag provred flera gånger).
Hästar är väl olika hur dom uttrycker sig bara. Klart dom blir glada men dom visar det på olika sätt.
 
Hästar har inte tidsuppfattning som vi, de tänker inte att man har varit borta en vecka.
Jag tänker inte på hästar som glada utan som nöjda och tillfreds eller inte. Mina hästar har oftast visat att de är nöjda och intresserade när jag kommer vilket jag ser som positivt.
 
Varför blir hästar inte glada när man kommer hem?
Har varit en vecka och kommer hem. Katterna blir glada me hästarna rör inte en min...
Hundar blir ju överlyckliga bara man varit borta en kvart.
Jag har upplevt några gånger att hästar blivit glada tex den senaste hästen jag köpte sken liksom upp när jag kom och provred (jag provred flera gånger).
Olika från häst till häst. Vissa visar inte så mycket, mina nuvarande blir själaglada när jag kommer.
 
Min häst blir nog allt glad när jag kommer. Hon känner igen min bil, så när jag svänger in på gården (passerar hennes hage) kommer hon alltid fram, hummar lite och vill helst att jag kliver ur bilen och kliar lite i pannan. Sen är hon nöjd och fortsätter med vad hon gjorde.
 
Tycker att en del hästar absolut visar att de blir glada. Men sedan är det ju också viktigt att tänka på att hästarna inte bor tillsammans med oss människor som t ex hundar och katter gör. Hästarna bor i stallet med andra hästar, så för dem blir ju deras hästkompisar deras familj i väldigt stor utsträckning.
 
Mina blir glada när jag kommer. Vet dock inte om det blir skillnad efter en längre tids bortavaro.
Novan blev glad när jag kom men hade jag "svikit" henne under en vecka eller två var jag inte vatten värd. Det brukade sluta med att hon "bet" mig för att markera och sen kunde vi ta upp vår relation igen. Den tanten hade åsikter :heart
 
Jag upplever att mina hästar blir glada när de ser mig. När jag kommer gåendes hem från jobbet så ser de mig på ca 2-300 m avstånd, om jag då ropar så gnäggar de tillbaka och kommer och möter mig. Är vi ute och pysslar i trädgården vill främst ena stoet vara med.

Hon är väldigt tillgiven och vill vara nära, jag brukar säga att om hon fick välja skulle hon nog velat vara en knähund.
 
Mitt sto hälsar mig alltid med att kissa när jag kommer ut i stallet eller hagen 😁.
Det gör mina hästar också. Min gamla valack har lärt dem. När människorna kommer ska man ut på stallgången och då måste man kunna hålla sig.

Mina hästar blir också glada när jag kommer hem från jobbet, men de blir inte extra glada om man varit bortrest.
 
Det gör mina hästar också. Min gamla valack har lärt dem. När människorna kommer ska man ut på stallgången och då måste man kunna hålla sig.

Mina hästar blir också glada när jag kommer hem från jobbet, men de blir inte extra glada om man varit bortrest.
Jag har aldrig mina på gången nästan, men hon kissar ändå. Morgon, middag, kväll och när som 😁. Gnäggar också förstås, men det är mer "hallå personalen...". Fast ibland hummar hon också och hon snusar alltid så fint och vänligt... Den andra damen är lite kärvare, men så har hon varit ridskoleponny också. Där får man gå på det mer subtila... 😍.
Hästar har väl inte samma tidsuppfattning och är ju i regel mer beroende av sin egen flock än av oss, så därför är det inte så jättestor skillnad om man varit borta kortare eller längre. Fast visst kan man ändå märka att de har någon uppfattning. Min förra häst var istället mer avvisande en stund när jag varit borta längre.

Min hund å andra sidan, är ju lika själaglad att se mig oavsett om jag varit borta en halvtimme eller en dag. För hundar är vi ju mer universums medelpunkt än för hästar som mest skiter i vilket, bara de har sina grundbehov tillgodosedda, grovt tillyxat...
 
Min pålle blir glad varje gång jag kommer, kommer fram och pussas, förutom när jag varit borta flera dagar i streck. Då låtsas han som att jag inte finns.
 
Jag tänker att vår närvaro inte är en lika central del i hästarnas liv som det är för en hund eller katt. Hundar och katter bor ju ofta med oss dygnet runt och vår ständiga närvaro är en del av deras trygga vardag. De är också präglade på människor på ett helt annat sätt än hästar är både genetiskt genom aveln och iom att vi blir deras nya "familj" fom att vi får hem dem från uppfödaren när de är väldigt små. Hästars primära familj är ju i huvudsak de andra hästarna eftersom de inte är avlade för att värdera mänskligt sällskap över sällskap av en annan häst. Men jag skulle nog ändå säga att om ens häst inte ger en positiv utstrålning när man kommer så är det något som är fel. Sen är det såklart olika mellan olika individer när det kommer till hur glädjeyttringarna ser ut, vissa är mer verbala än andra tex, vissa kommer galopperande till grinden och andra nöjer sig med att spetsa öronen och lufsa mot en i sakta mak när man närmar sig.
 
Stoet som jag köpte förra året var ju ganska skygg i början, men efter ett tag började hon gnägga när jag kom. Det var så mysigt! Saknar det (sålde henne redan efter 4,5 månad). Valacken jag har nu har aldrig gnäggat åt mig. Men han kommer fram och undersöker om jag har något gott i fickorna, vet inte om det betyder att han gillar att jag kommer eller att han gillar godis. Han gnäggar efter andra hästar om han blir själv.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
403
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: sorbifolia
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
824

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp