Hästopsykologi

Min dotters sto, som är en mycket speciell individ, blir "glad som en hund" när dottern kommer tillbaka efter att ha varit borta några dagar. Hon kommer galopperande, gör glädjebocksprång och vill leka! Detta är alltså en häst som jag aldrig sett leka med andra hästar ens, utan hon har hög integritet och vill helst inte ha någon riktigt nära. Utom min dotter, då, som hon uppriktigt verkar älska. De har hängt ihop i snart sju år och om inte något oförutsett inträffar lär de fortsätta med det resten av hästens liv. Våra övriga hästar är mer "normala" i sina reaktioner - kommer alltid fram i hagen och hälsar, verkar glada och nöjda när man är där, men inte mer. Hingsten kan ropa efter oss, men det är på vintern när han tycker han varit i hagen tillräckligt länge och vill gå in, så det är mer "hallå, personalen, jag vill in nu!" :D
 
Hästen jag ägde sken alltid upp när jag kom. Vi hade ett speciellt band, hon kom alltid när jag ropade på henne och var jag riktigt efterlängtad gnäggade hon och kunde komma springande.
Vi var väldigt närgångna och blåste på varandra (favoritsysslan). Hade hon levt än är jag säker på att vi hade haft ett starkare band. ❤️

423044A1-E4BD-459A-983E-B6BE1A67552D.jpeg
 
Vår åring blir alltid glad när vi kommer. Gnäggar, lämnar flocken och kommer travandes. Han är väldigt social och gillar att stå och mysa också. Men tror det har med individ och personlighet att göra. Sen vet man ju inte om det kommer hålla i sig när han blir äldre, men just nu känns det iaf som att han blir glad när han ser oss.
 

Bifogade filer

  • 85C37AC8-D30B-44EF-B030-088A2B6F89C2.jpeg
    85C37AC8-D30B-44EF-B030-088A2B6F89C2.jpeg
    257,3 KB · Visningar: 18
Varför blir hästar inte glada när man kommer hem?
Har varit en vecka och kommer hem. Katterna blir glada me hästarna rör inte en min...
Hundar blir ju överlyckliga bara man varit borta en kvart.
Jag har upplevt några gånger att hästar blivit glada tex den senaste hästen jag köpte sken liksom upp när jag kom och provred (jag provred flera gånger).
Jag red för några år sedan regelbundet en handfull hästar hos en dam. Jag red alltid ut och hästarna fick fria tyglar varje tur över fältet på hemvägen. Det resulterade alltid i att de gav järnet. De hade lajban helt enkelt. Varje gång jag kom in i hagen för att ta in en häst för ridning så kom även de jag inte skulle ha fram till mig och såg mig menande i ögonen, för att de ville att jag skulle ta just dem. När jag gjorde i ordning hästarna hade de ett stort leende ända upp till öronen.
 
En kompis var och pysslade i lösdriften där min häst går, då jag kom åkandes med bilen uppe på vägen. När jag kommer säger hon ”jag tror din häst känner igen ljudet av din bil” och så kan det nog vara 🥰

Hon ser nöjd ut när jag kommer och möter mig gärna. Ibland gnäggar hon och kommer, och ruskar på huvudet. Men som en hund - nä 😉 men det är trevligt när man ser tecken på att de uppskattar ens sällskap. Man är förknippad med något de tycker om.
 
Mina hästar känner igen min bil, min röst, mina steg och när jag öppnar ytterdörren. Har jag varit hemifrån i sambons bil reagerar de aldrig när vi kommer men hör de min bil reagerar de. De ser alltid lite förvånade ut när jag kliver ur sambons bil. Nu har jag aldrig varit borta från mina hästar i en vecka (hemska tanke!!!) men de möter mig lika glatt oavsett hur många minuter det var sedan vi sågs senast. När jag har lämnat dem på sommarbetet och sedan går ut med hunden samma väg kommer de trots att de då bara har varit på gräset i någon halvtimme ändå glatt gnäggande.

Jag tror det dels beror på hästen och dels på bandet man har. Jag har mina hemma och sköter allt med dem och det ger såklart ett annat band än om man har hästen inhyrd och bara träffar hen några timmar varje dag.
 
Mina hästar känner igen min bil, min röst, mina steg och när jag öppnar ytterdörren. Har jag varit hemifrån i sambons bil reagerar de aldrig när vi kommer men hör de min bil reagerar de. De ser alltid lite förvånade ut när jag kliver ur sambons bil. Nu har jag aldrig varit borta från mina hästar i en vecka (hemska tanke!!!) men de möter mig lika glatt oavsett hur många minuter det var sedan vi sågs senast. När jag har lämnat dem på sommarbetet och sedan går ut med hunden samma väg kommer de trots att de då bara har varit på gräset i någon halvtimme ändå glatt gnäggande.

Jag tror det dels beror på hästen och dels på bandet man har. Jag har mina hemma och sköter allt med dem och det ger såklart ett annat band än om man har hästen inhyrd och bara träffar hen några timmar varje dag.
Så är det ju. Man får ju ett fint band till hästarna när man är den som gör allt med dem och ser dem hela tiden. Även om mitt sto absolut visste att jag var hennes människa och tyckte om mig även när jag hade henne inackorderad.
Jag släppte mina på bete, fast precis intill huset för två veckor sedan. Första veckan följde de mig så fort jag gick ut och min stora gnäggade och skrek efter mig hela tiden. Trots att de stod mitt i festen på betet s a s.
Nu har de vant sig och betar vidare, men håller koll på mig. När jag går mot hagen så kommer de förstås och vill bli kliade.
 
Jag tror också det är skillnad hur/mycket man hanterar sin häst. Jag har alltid stått uppstallad men sista åren har jag (av olika anledningar) skött om henne själv varje morgon och eftermiddag fast det ingår. Jag tänker ofta hur mycket social kontakt jag missat innan. Hur många detaljer i beteendet som aldrig uppmärksammats och som jag skulle missat om jag bara tog hästen i boxen för ridning och sen var det klart. Nu märks minsta avvikelse, för jag vet ju hur hon alltid är. Sen är jag övertygad om att hon och alla andra hästarna känner igen sina människor även om man bara är där och rider och pysslar. Men man missar nog mycket detaljer.
 
Mina hästar blir glada, min egen uppfödda är en riktig mattegris Gnäggar ofta när jag hälsar på henne och är väldigt tydlig med när jag har varit borta för länge. Trots att hon är ett matmonster så lämnar hon maten för att gosa och umgås
 
Jag har kännt och hanterat min häst 1,5år nu. Mycket gos, borsta, bara vara i hagen, genom en fölning och promenader :heart

Hon känner igen min bil och står vid grinden även om vi är inhyrda. Jag lägger mycket tid med henne att bara umgås och göra sånt hon vill. Det tror jag gör att man får ett närmare band. Ge o ta. Det är klart att hästen vill att vårat umgänge ska ge dem nått med? Som att beta, till och från hagen kanske. Vi går ibland bara in i paddocken för jag vet att hon gillar att rulla sig där mm
 
Jag har kännt och hanterat min häst 1,5år nu. Mycket gos, borsta, bara vara i hagen, genom en fölning och promenader :heart

Hon känner igen min bil och står vid grinden även om vi är inhyrda. Jag lägger mycket tid med henne att bara umgås och göra sånt hon vill. Det tror jag gör att man får ett närmare band. Ge o ta. Det är klart att hästen vill att vårat umgänge ska ge dem nått med? Som att beta, till och från hagen kanske. Vi går ibland bara in i paddocken för jag vet att hon gillar att rulla sig där mm
Håller med dig helt, gör samma med mina. Det ska vara kvalitetstid för dem också.
 
Varför blir hästar inte glada när man kommer hem?
Har varit en vecka och kommer hem. Katterna blir glada me hästarna rör inte en min...
Hundar blir ju överlyckliga bara man varit borta en kvart.
Jag har upplevt några gånger att hästar blivit glada tex den senaste hästen jag köpte sken liksom upp när jag kom och provred (jag provred flera gånger).
Hästar har inte så starka känslor alltid när man kommer tillbaka. Kom att tänka på ett klipp när All in kom hem från OS och släpptes ihop igen med sin bästa hästvän och hagkompis. Han strosade fram till kompisen som stod kvar på sin plats i hagen och tittade, så nosade de på varandra några sekunder, och sen gick de och betade. Större glädjeyttringar än så blev det inte, fast det är bara de två i den lilla flocken och de verkar vara goda vänner.
 
Varför blir hästar inte glada när man kommer hem?
Har varit en vecka och kommer hem. Katterna blir glada me hästarna rör inte en min...
Hundar blir ju överlyckliga bara man varit borta en kvart.
Jag har upplevt några gånger att hästar blivit glada tex den senaste hästen jag köpte sken liksom upp när jag kom och provred (jag provred flera gånger).
Stötte på en artikel som jag inte hittade snabbt igen. Den handlade om trygghet, hästar och människostöd. Det verkade som att hästar i det testet var mycket mindre bundna till en viss människa för trygghet, men faktiskt bundna till människor för trygghet. Så en häst kunde söka trygghet i en främmande människa som verkade stabil också. Det är kanske relaterat till något sådant.

Sedan kanske deras uttryck för att allt är som vanligt igen är mindre högljutt?
 
Det är väl individuellt som med alla djur.
Katterna är väldigt förtjusta i sambon men blir inte mer glada när han kommer hem efter att ha varit borta en vecka istället för bara en dag. De har ju mig och varandra, precis som hästen har sin vänner.
Hinder blir lika glada om det rör sig om en eller fem dagar.
Hästen blir alltid superglad när jag kommer.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 410
Senast: sorbifolia
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
642
Senast: LiviaFilippa
·
Tjatter Efter att ha läst tråden "Hjälp, jag har för mycket prylar" som femtioelva köpare/spekulanter har de mest konstiga frågor och klagomål...
Svar
1
· Visningar
801
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 178
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp