Hästpass för "travare"

L

Lima1

Hästpass för \"travare\"

Jag har gjort en ägar registrering på min häst så att nu är jag officiell ägare till henne. Och nu vill jag ha häspass också. Saken är den att jag har papperna för id kontroll hemma, så nu behöver jag bara en STC godkänd id kontrolant. Var inne på ATGs hemsida under info och regler och där finns en hel lista över deras Godkända kontrollanter, Men bara en ända i hela Skåne, och han höll på med frysmärkning så vitt jag förstod.
Vet någon var man hittar STC godkända ID kontrollanter i Skåne? jag har letat genom halva internet, och det ser mörkt ut. Måste jag ta hästen till jägersros ATG klinik för att få detta gjort?
Jag undrar även om det räcker med en ID kontroll eller måste hästen även DNA analyseras? Hästen är 12år och har aldrig gått på trav, och jag har heller inga planer på att avla från henne.
Skulle bli mycket tacksam för svar, då jag vill skaffa pass snarast möjligt istället för sista minuten. Har även små funderingar på att flytta utomlands och då ta med mig hästen och då måste jag ha häst pass. :)
 
Re: Hästpass för \"travare\"

Det kan vara vilken ID kontroland som helst.
Vet att dom har en från Flyinge som kommer ut, han kom till oss.

//Becky
 
Re: Hästpass för \"travare\"

Det står visserligen att listan gäller "samtliga raser" men då är det undserförstått att det gäller samtliga raser anslutna till SH, alltså inte travre och galoppörer.

För att hitta ID-kontollanter för travare: Gå in på http://www.travsport.se/start.jsp Klicka på Sök på sigthen (långt ner i vänsterspalten), sök på Hästpass och välj rubriken Hästpass. I slutet av den texten finns en lista.
 
Re: Hästpass för \"travare\"

Jag har frågat STC nu och det finns ingen godkänd ID-kontrollant för travare (eller fd) här nere i Skåne. Man kan dock använda en veterinär. . Inom kort kommer det att finnas en STC godkänd ID-kontrolant i Malmö området. :)
 
Re: Hästpass för \"travare\"

Förra året blev min häst, en kallblodstravare på 10 år, registrerad som den första hästen i STC:s tredje stambok.

Det var många olika turer innan STC bestämde sig för att öppna upp den tredje stamboken, och ett tag var jag på väg att registrera hästen med okänd stam hos Svenska Hästavelsförbundet. I samband med det hade jag ute en ID-kontrollant som upprättade konturdiagram och chipmärkte hästen.
När det sedan blev dags för STC visade det sig att de inte godkände SH:s ID-kontrollant - men det gick bra att anlita en veterinär.
Eftersom min häst på den tiden stod på en gård där det bodde en veterinär bad jag honom göra ID-kontrollen. Han berättade för mej att han INTE var behörig att upprätta konturdiagram för travhästar, men konturdiagram för FEI-pass gick alldeles utmärkt... :confused: Ja, jisses vad bestämmelserna är snåriga!

Jag kollade med min kontakt på STC - och fick beskedet att det gick bra att anlita den veterinären ändå.

Det var i slutet av förra året - men något hästpass har jag ännu inte fått. Det som hänger upp sig är visst frågan om hur man ska lösa dataregistreringen av hästarna i tredje stamboken...

Immer
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har för någon vecka sedan köpt ny häst som är importerad från Irland. Visat sig att han inte har blivit tilläggsregistrerad av tidigare...
Svar
14
· Visningar
2 582
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Centaur
·
Avel Förra året införde de en ökande kostnad för varje månad fram till årsskiftet man väntade med att sända in passunderlagen på sina föl ...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
10 630
Senast: Masse
·
Äldre Hej! Moderator får gärna flytta tråden om den inte passar här. Vet inte vart jag ska placera den då tråden handlar om hästar, hundar...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
11 874

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp