Hästpass-frågor

P

piggis_83

Hur går man till väga för att få hästpass till följande 2 hästar:

Häst 1
Halvblod, f-98. När han var föl var det en "gubbe" ute som gjorde nån ID-kontroll osv. Han har typ som en "bok", alltså inte endast grönt registreringsbevis som äldre halvblodshästar har. Behöver man ta ut en id-kontrollant igen som gör en kontroll, eller räcker det med att skicka in hans "bok"?

Häst 2
Halvblod, f-02. Har dock ingen godkänd pappa o i pappren står därför okänd härstamning. Har grå papper, behövs det nån id-kontroll på honom för att få pass? I vilken kategori ingår han, eftersom han har okänd härstamning? Behöver han chipmärkas?
 
Sv: Hästpass-frågor

Om hästen är uppritad i boken så behöver du nog inte göra om ID kontrollen.

Chippas måste därimot alla hästar.
 
Sv: Hästpass-frågor

Njae inte finns det någon lag (ännu) som säger att alla hästar måste vara chippade?
En del rasförbund vet jag har bestämt det, andra har det som rekommendation.
 
Sv: Hästpass-frågor

Chipmärkning är bara en rekommendation än så länge men det finns förslag på chipmärkningskrav.

Vid slutmätning tror jag däremot att chip är krav.
 
Sv: Hästpass-frågor

Hej. Jag har ID-boken till mitt fullblod, den är gjord 97. Där i är han ritad och allt, men måste ändå göra en ny ID.koll för att se så att det inte blivit några förändringar. Och efter att den nya ID.ritningen är klar ska jag skicka in boken och få dne omgjord till ett pass. Ta kontakt med din respektive ras förening så hjälper dom dig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ingen aning om var tråden ska ligga, chansar här. Jag har en häst importerad från Norge, 2010 om det är av betydelse. Har hela tiden...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Centaur
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Senast: Habina
·
Avel Jag fick hem brev från uppfödaren till min hästs avkomma. Han är född 2005 och nu ska hon fixa pass på honom. Vilket betyder att han...
Svar
7
· Visningar
1 236
Senast: Miaa
·
H
Ekonomi & Juridik Vet inte om jag ska skratta eller gråta... Köpte en gammal ponny f-86 för två år sedan, det fanns inga papper mer än ett...
Svar
7
· Visningar
1 590
Senast: Kallebus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp