hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

B

beautifulmistake

Det kanske finns någon här som kan hjälpa mig.. (jag hoppas jag la frågan i rätt forum!!)

Om jag 'får' en häst som jag inte vet någonting om (inga papper öht), hur skaffar jag då pass till denna?

Efter mycket letande kom jag fram till att det var genom SH jag skulle fixa pass, MEN sen läser jag detta (citat fr svehast.se);


"1. ID-kontrollanter med godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga av SH:s raser , utom travare.

2. ID-kontrollanter utan godkänd färgkurs - dessa får utföra ID-kontroll på samtliga raser utom travare och svensk ridponny (ASRP kräver kat 1 för de ponnyer som de registrerar), men bör inte utföra kontroll om hästen har någon udda färg.

3. ID-kontrollanter utbildade av ASVH - dessa har endast anmält att de vill utföra kontroll på svenskt halvblod, men får utnyttjas i likhet med kategori 2."


Till saken hör att jag skulle gissa på att det är någon sorts varmblodstravarkorsning det här.. Hur gör jag då? :confused:

Mycket tacksam om någon har något tips att komma med! :)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Vill jag gärna också veta då inga papper finns på min tjej och inte mycket info heller...
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Min häst köpte jag av en hästhandlare, och han hade inga papper på hästen. Jag tror att han själv kom på namnet till och med :crazy:
Men det var inga problem med pass eller någonting sånt. Det enda jag behövde göra var att ringa till ett nummer, som en kompis hade tipsat om, och då kom en jätteduktig tjej som fyllde i något papper om alla uppgifter.
Sedan tog hon en apparat och skulle kolla om lilla pållen hade ett sånt där chip i sig, men det hade hon inte. Så då satte tjejen helt enkelt in ett i henne.
Passet som jag fick sen såg lite tomt ut där man skulle fylla i härstamningen, men annars såg det helt vanligt ut :P
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

ok...skönt att det förhoppningsvis är så lätt och inte en massa besvär...
Hur mycket kostade det?
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Har du inga papper så vet du ju ingenting om rasen, förutom chansningar. Hästen ska då ha grundpass för oregistrerad häst. Vilken ID-kontrollant som får då göra ett konturdiagram. Glöm inte att ålder ska bestämmas genom tandkoll.
Har själv en importerad häst helt utan papper, förmodligen tinker :)
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Tack för svaret, men har du en varmblodstravare? Vartifrån fick du ditt pass?

För är det en varmblodstravare vänder man sig till travföreningen annars till SH, men vet man inte alls vad det är så blir det svårt.. :confused: Eller gäller deras (sh's) regler bara för renrasiga reggade travare? :crazy:
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Taack för ditt svar! :D

Då kan jag alltså, efter att ha kollat ålder genom tandkoll av vet., ta ut en av SH godkänd id.kontrolland/chippare som då ritar av+chippar, sen skicka in allt till SH och så får ja ett grundpass? :banana:

Följdfråga:
Vad ska jag då ange för ras när jag ska försäkra hästen? :crazy:
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Ett grundpass (om det är ett sånt som gäller för dig med) kostar 400 kr
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Min e maxad D-ponny så jag lär väl få ha slutmätintyg också...eller ska kanske regga henne som stor liten häst?
Hon är korsning Arab/Halvblod...men det spelar mig ingen roll om det står i passet eller ej, kommer ju inte förändra mina känslorför henne ändå...:love:



 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Så enkelt är det :)
Ska du försäkra i agria så har de t.ex. "blandras rasgrupp 3"
Lättast är nog att ringa ett ombud så kan de hjälpa dig. Min mamma har hand om försäkringarna så jag är inte helt hemma på det :p
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Oh vilken söt!

Nej precis, mig kvittar det vad hon står som i passet, jag vill bara ha ett pass + veta inom vilken kategori jag ska försäkra hästen! :D
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Då kan jag alltså, efter att ha kollat ålder genom tandkoll av vet., ta ut en av SH godkänd id.kontrolland/chippare som då ritar av+chippar, sen skicka in allt till SH och så får ja ett grundpass? :banana:
Som de andra skrivit är det grundpass som gäller.
Jag har dock gjort det smidigt och låtit veterinären göra allt, så drar det inte ut på tiden. Lika bra, och jag tror det allt som allt blir billigare så.

Följdfråga:
Vad ska jag då ange för ras när jag ska försäkra hästen? :crazy:
Mitt oreggade varmblod blev korsning, och min nuvarande kallblodstravare har jag faktiskt glömt bort att registrera (1 september var sista dagen :o) så han blir korsning han också :D.

Mitt försäkringsbolag valde att sätta varmblodet som "Övrig korsning".
Det lättaste är att prata med försäkringsbolaget om vad det är som gäller :).
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Tack för svaret! :D

Jo, jag funderade på det också, enklare om inte annat, att låta veterinären göra allt!

&då antar jag att alla veterinärer är godkända idkollare &chippare enligt SH? :idea:
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Jo jag tänkte ringa ett ombud, blir nog lättast!
Men jag ville jämnföra olika försäkringar/priser mellan de olika försäkringsbolagen.. :D
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Mitt oreggade varmblod blev korsning, och min nuvarande kallblodstravare har jag faktiskt glömt bort att registrera (1 september var sista dagen :o) så han blir korsning han också :D.

Du kan registrera din kallblodstravare i STC:s tredje stambok. Då finns det ingen åldersgräns och heller inget krav på frysmärkning - men hästen får inte starta i travtävling (fast det har du väl inte tänkt dej heller).
Mitt sto var första hästen i tredje stamboken och hon har registreringsnummer SKT 1.

Immer
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

Taack för ditt svar! :D

Då kan jag alltså, efter att ha kollat ålder genom tandkoll av vet., ta ut en av SH godkänd id.kontrolland/chippare som då ritar av+chippar, sen skicka in allt till SH och så får ja ett grundpass? :banana:

Följdfråga:
Vad ska jag då ange för ras när jag ska försäkra hästen? :crazy:

korsning troligen.
 
Sv: hästpass till totalt okänd häst - hjälp!

jag fick skaffa pass till mitt 26 år gammla halvblod.....

var inga problem, vet var ute och fyllde i passet och skrev över alla vacciner etc..
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Mailade en veterinär klinik i min närhet då min "egna" veterinär inte kunde bestämd vecka för chippning och vaccinering utav årets föl...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 663
Senast: Highcat
·
E
Hästvård Jag har ingen aning om detta hamnar i rätt forum, om inte så ber jag om ursäkt. Jo jag har hittat en häst som jag ska ha på foder för...
Svar
3
· Visningar
848
Senast: Empooo
·
Hästmänniskan Har äntligen fått mitt pass från Asrp :banana:. Efter ett år av väntan tröttnade jag och sa att jag ville ha det prioriterat (betalade...
Svar
16
· Visningar
1 729
Senast: Myzan87
·
Avel Då den förra tråden blev stängd så startar jag en ny. Kopierade brevet från ASRP styrelse. " Öppet brev till alla ridponnyentusiaster...
2
Svar
25
· Visningar
3 360
Senast: kicket
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp