Hästpaus, vad göra med alla saker?

S

svartis

Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?

Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?
 
Jag har en pågående paus. Jag har varit utan häst sen förra sommaren. Först sålde jag allt "dubbelt". Sen har jag gjort mindre rensningar i omgångar. Nu har jag insett att pausen blir något år till, så jag ska lägga ut mer prylar. Sadeln och täcken, klippmaskin och en dyrare hjälm (min tävlingshjälm). Grejer som faktiskt kan dra in lite pengar. Lägger jag in dom pengarna direkt på sparkontot så finns dom där till nästa häst (Sadel och täcken kanske ändå inte passar. Och jag vill säkert ha en "modernare" hjälm.) Även de mesta av mina ridkläder har jag lagt ut till salu, jag behöver inte sju par ridbyxor när jag rider ytterst sporadiskt.

Men jag har vissa kvalitetsträns och övriga lädergrejer som inte kommer bli omoderna och har en lämplig storlek. Olika ländtäcken osv får också vara kvar tills vidare.
 
Jag sålde och gav bort en del saker när jag hade uppehåll, men behöll mycket - har lagt ganska mycket energi och pengar på att köpa saker jag verkligen gillar och vill ha, så ville inte göra mig av med dem.
Förvarade dem i mina föräldrars förråd... Hade jag inte haft den möjligheten hade jag fått rensa mycket hårdare, men nu fanns det plats att spara mycket.
Nu har jag häst igen och de flesta av de gamla grejerna passar :banana:
 
När jag slutade med hästar sålde jag en del grejer lite då och då. Hade först mycket kvar, sen i samband med en flytt rensade jag rejält och gav bort/sålde/slängde ganska mycket. Sparade några lådor med saker som jag tänkte kunde vara bra att ha inkl ridutrustning till mig själv.
Några år senare i samband med ytterligare en flytt gjorde jag en stor rensning igen. Jag hade då börjat rida igen på ridskola + medryttare men hade inte planer på att skaffa egen häst. Gav bort nästan allt. Ett tag senare skaffade jag häst iallafall så då fick jag köpa nya saker 🙈
 
Jag har sålt sånt som nog inte passar framtida häst, sadlarna, täcken t.ex men sen har jag lite schabrak jag gärna behåller.
Beror ju på hur mycket plats man har och vad för pengar sakerna genererar.
Vissa grejer har jag lagt ut för försäljning men när man märker att man går för mycket minus kan jag lika gärna behålla sakerna :)
 
Hästpaus sedan 2010. Har sålt av ponnysakerna (vagn, sele etc) för det känns inte som jag ska återuppta, och inte med de grejorna.

Sadlar, träns etc och min egen utrustning hänger upp på vinden. Tror det är 15 lådor med täcken... De 7 sadlarna vill jag inte göra av med, ska jag starta upp igen kommer jag göra som Askungen, leta häst efter vilken häst som passar mina älskade sadlar :devil:
 
När jag slutade med hästar sålde jag en del grejer lite då och då. Hade först mycket kvar, sen i samband med en flytt rensade jag rejält och gav bort/sålde/slängde ganska mycket. Sparade några lådor med saker som jag tänkte kunde vara bra att ha inkl ridutrustning till mig själv.
Några år senare i samband med ytterligare en flytt gjorde jag en stor rensning igen. Jag hade då börjat rida igen på ridskola + medryttare men hade inte planer på att skaffa egen häst. Gav bort nästan allt. Ett tag senare skaffade jag häst iallafall så då fick jag köpa nya saker 🙈
Lägger till att jag ändå är rätt nöjd med att köpa nya saker. En del grejer hade ju varit bra att ha (typ som borstar) men täcken, schabrak, träns osv känns kul att köpa nytt! Jag har dessutom bättre ekonomi nu än när jag hade häst som yngre och unnar mig saker i annan prisklass nu.

Det jag är mest nöjd med är dock min gamla hoppsadel. Hade inte tänkt spara den men den blev liksom aldrig såld och jag orkade inte engagera mig i att få iväg den. Den ligger helt ok på min nya häst och jag kunde lägga hela sadelbudgeten på en dressyrsadel istället 👍
 
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?

Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?
Jag kommer troligtvis sälja eller göra mig av med det mesta när nuvarande hästen försvinner eftersom jag tänker unna mig en lång hästpaus. Dels orkar jag inte släpa runt mängder med kartonger som jag behöver vara nogrann med hur det förvaras för att möss eller mögel inte skall angripa det, dels känner jag nog ändå att jag hade velat ha en nystart med nästa häst.

Möjligt att jag kommer spara kvalitetssaker som jag själv har fyndat och inte skulle vilja köpa till fullpris igen. Det är egentligen bara lite benskydd och en del schabrak. Egen ridutrustning behåller jag ett grundutbud av, men kanske inte varenda par ridbyxor. Några täcken som jag verkligen tycker om kan jag nog också tänka mig att försöka behålla också, och några få bra att ha saker som ändå inte skulle inbringa så många kronor (typ mina finaste lindor).
Några saker skulle jag lägga upp försäljning omgående (ex. barfootaboots och dyrare täcken)och resten (sadlar, träns, benskydd, tömkörningsutr, alla miljoner smågrejer) kommer jag nog försöka sälja eller skänka till ridskolor så småningom.
 
Skulle behålla mina borstar då jag har samlat på mig fina Haas och andra kvalitet borstar.
Barbackapadd, mina ylleschabrak och några träns hade också fått stanna.

Täcken, klippmaskin, övriga schabrak, benskydd och annat krafs hade fått hitta andra ägare.
 
Kom på att jag håller på att sälja av höhäckar, gummikrubbor och annan lös stallinredning. Sånt går ju att köpa nytt men tar plats att förvara.
 
Jag lagrade det som var nåt att spara i plastbackar i ett förråd. Slitet och skruttigt skänkte jag bort eller slängde. Det har sparat mig minst 10.000 kr att slippa köpa nya täcken, grimmor, bett, och skötselprodukter. Är glad att mina nya hästen kunde ha täckena någotsånär bra, det är ju en dyr utgift att köpa en ny garderob.
 
Rensade ut och slängde, skänkte och sålde allt som var dubbelt, troligen inte skulle passa/behövas för en ny häst etc. Samt allt som jag inte var 100% nöjd med.

Resten inkl sadlar, Rambo täcken och annat dyrt är kvar. De kanske inte passar ny häst men de behåller sitt andrahandsvärde - det sjunker försumbart I pris av lagring. Det finns i varmförrådet I källaren (bor i lägenhet)
 
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?
Jag håller på å säljer av sådant jag inte vill ha kvar.
Det enda jag behåller är ett träns som är dyrt att köpa nytt och troligen en storlek som kommer passa ev ny häst. Några schabrak.

Sadlarna sålde jag direkt (nu sålde jag inte min häst utan avlivade), sen gjorde jag mig av med alla täcken då de var väldigt stora och troligen inte en storlek som skulle passa till en ny häst.

Har inte så stor plats att förvara allt på, hade jag haft det kanske jag hade behållt mer och sett va som händer.
 
Sparade det mesta då jag dels visste att jag skulle köpa ny häst inom överskådlig framtid, och dels hade plats att förvara det. Hade rensat ur mer annars. Nu gör jag istället utrensning av det som inte passar nya hästen lite vartefter (eller det är målsättningen, har inte börjat än 🙈).
 
Jag har paus sedan jag tog bort mitt sto förra hösten. Jag har sålt av allt utom de sadlar som jag själv gjort, och distanstränsen från båda hästarna (mitt favoritmärke är dyra i inköp, inte minst för att frakten från USA drar iväg..och jag vill helst ha den modell som de har. Biothane tar inte stryk av att hänga och storleken är rätt ordentligt ställbar. ). Sadlarna har ett högt känslomässigt värde, förutom det ekonomiska.

Jag tog det stegvis och tillät mig att känna efter. Lite i taget först. Med tiden landade jag i att jag faktiskt inte vill ha saker liggandes. Av ekonomiska skäl blir det troligast ingen ny häst inom åtminstone ett par år. Ridkläder ska jag köpa nytt när jag tar upp ridningen igen, det ligger nog närmre i tiden. Träns och liknande i läder köper eller syr jag hellre upp nytt till nästa häst (utbildad sadelmakare). Sadelgjordar etc är så pass individuellt att jag hellre köper nytt till nästa häst. Grejerna, inte minst alla femtioelva täcken som hästen behövt, tar så mycket plats att förvara och jag bor litet. Även om jag har förråd i källaren. Jag har gjort (inte riktigt klar, men nästan..) en enorm rensning även av icke hästrelaterade grejer - det känns väldigt skönt. Men det har varit en process att komma hit, för mig.
Dessutom var mina sista år som hästägare dyra år, delvis pga en jäkla massa otur (icke rid/hanteringsrelaterade skador). Ekonomin var inte precis på topp efteråt, och behovet av en ny buffert var absolut en drivande faktor för mig också. Det mesta av mina hästgrejer var rätt dyra i inköp och hade ett hyfsat andrahandsvärde.

Förresten, jag har lite broddar och sånt kvar, det ska jag snart lägga upp på annons. :D
 
Jag har haft ett par hästpauser, har behållit allt eftersom jag vetat att det skulle vara en begränsad tid.
 
Sparade mina saker länge, både för att jag trodde jag skulle återuppta ”hästeriet” men också av nostalgiska skäl... nu blev det inte så och har sålt samt lämnat bort allt - passade på i samband med senaste flytten... (lätt var det inte!) Hade innan sakerna i flyttkartonger i förråd eller garaget, beroende på var vi bodde.
 
När gammelman gick bort 2012, så har jag sålt av det mesta.
Det som inte är sålt än, ligger uppe på vinden.
Vissa av hans grejer har jag kvar, som grimma och träns. Som minne
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
13
· Visningar
1 274
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 827
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 539
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sminktråden
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp