Hästpaus, vad göra med alla saker?

Har sparat alla mina favoritschabrak, mattespadden, tömkörningstömmar/gjord, micklemträns och ett dyrare dressyrträns, ryktlåda med borstar, något dyrare flugtäcke och regntäcke.
Allt i ikeapåsar/plastbackar i uppvärmt förråd
Sålde min för ett år sen och planerar att köpa ny om några år.
 
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?

Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?

Lägg inte de håriga täckena på altanen nån längre tid, det råder jag till. När jag äntligen efter 8 månader orkade ta farväl av min vita som lämnade mig då 8 månader innan och tänkte först ta rätt på lite av pälsen och sen köra täckena till återvinningen... så hade jag Örebro citys största getingbo, bebott av en ansenlig mängd fruktansvärt ilsksinta getingar. Det tog tre dagar att ta kål på dem med nån getingspray a la radar... :p och det blev ingen tagel till minne... :heart
 
Ett tag senare skaffade jag häst iallafall så då fick jag köpa nya saker 🙈

Åh, så typiskt! 😬

Till TS:

Mycket av det som har ett obefintligt andrahandsvärde är fortfarande dyrt att köpa nytt.

MEN, risken är att man står med garaget fyllt av grejer som tar plats och är svårt att sälja till någon vettig summa. Då får man till sist ge bort det. Jag tänker på ryktborstar, gamla täcken etc.

På "obestämd tid" kan dessutom irritera andra familjemedlemmar. Å andra sidan är det dyrt att börja om igen. Det blir lätt en ganska stor summa pengar när ny häst är inhandlad...

Själv har jag haft uppehåll i närmare 15 år. Jag sålde sadeln och jag minns inte exakt vad som hände, men i källaren hade jag kvar en ryktlåda med tillbehör, en stel martingal, ett par sadelgjordar, ett par halvtrasiga backontrack- damasker, ridstövlar och min hjälm. Jag var inte särskilt lycklig över vare sig gjordarna eller martingalen då de var stela och dessutom i fel storlek. Damaskerna var bara att slänga. Ryktborstarna funkade trots allt. Just det, jag hade nog ett tiotal olika bett också! (Som inte passade nya ponnyn)

Men när jag letade vidare hittade jag det bästa- ett superfint ylletäcke från Mia RS. Det var dessutom i rätt storlek!

Så, summa summarum, mitt sparande gjorde inget till. När nya hästen införskaffades fick i princip allt köpas nytt.

Hade jag gjort en paus idag, så hade jag sålt det som betingar ett bra andrahandsvärde och sparat den summan att köpa nya begagnade varor för när den dagen kommer. Storleken behöver ju inte passa.

Jag hade sparat fina pannband eftersom de inte tar någon plats men smort dem väl och lagt dem skyddat. Jag hade också sparat några fina schabrak och min mattespadd.

Sadeln hade jag sålt. Hade jag haft kvar min gamla sadel efter 15 år, så hade jag inte fått något för den om den inte passade om jag då skulle sälja.
Hade den passat, vilket är ganska osannolikt, så är det inte säkert att jag hade velat ha just den i alla fall.

Så mitt tips är att spara hjälm och din egen utrustning och några grejer som du verkligen gillar.
 
Senast ändrad:
Åh, så typiskt! 😬

Till TS:

Mycket av det som har ett obefintligt andrahandsvärde är fortfarande dyrt att köpa nytt.

MEN, risken är att man står med garaget fyllt av grejer som tar plats och är svårt att sälja till någon vettig summa. Då får man till sist ge bort det. Jag tänker på ryktborstar, gamla täcken etc.

På "obestämd tid" kan dessutom irritera andra familjemedlemmar. Å andra sidan är det dyrt att börja om igen. Det blir lätt en ganska stor summa pengar när ny häst är inhandlad...

Själv har jag haft uppehåll i närmare 15 år. Jag sålde sadeln och jag minns inte exakt vad som hände, men i källaren hade jag kvar en ryktlåda med tillbehör, en stel martingal, ett par sadelgjordar, ett par halvtrasiga backontrack- damasker, ridstövlar och min hjälm. Jag var inte särskilt lycklig över vare sig gjordarna eller martingalen då de var stela och dessutom i fel storlek. Damaskerna var bara att slänga. Ryktborstarna funkade trots allt. Just det, jag hade nog ett tiotal olika bett också! (Som inte passade nya ponnyn)

Men när jag letade vidare hittade jag det bästa- ett superfint ylletäcke från Mia RS. Det var dessutom i rätt storlek!

Så, summa summarum, mitt sparande gjorde inget till. När nya hästen införskaffades fick i princip allt köpas nytt.

Hade jag gjort en paus idag, så hade jag sålt det som betingar ett bra andrahandsvärde och sparat den summan att köpa nya begagnade varor för när den dagen kommer. Storleken behöver ju inte passa.

Jag hade sparat fina pannband eftersom de inte tar någon plats men smort dem väl och lagt dem skyddat. Jag hade också sparat några fina schabrak och min mattespadd.

Sadeln hade jag sålt. Hade jag haft kvar min gamla sadel efter 15 år, så hade jag inte fått något för den om den inte passade om jag då skulle sälja.
Hade den passat, vilket är ganska osannolikt, så är det inte säkert att jag hade velat ha just den i alla fall.

Så mitt tips är att spara hjälm och din egen utrustning och några grejer som du verkligen gillar.

Hjälmar är färskvaror så en 15 år gammal hjälm är bara att kassera.

Så om man vet pausen är lång kan man utgå från det. Annars så kan man ju över tid göra nya utrensningar så att säga, undan för undan.

Jag sparade tex öppnade insektsmedel etc - eftersom jag hade ett år ca som uppskattad paustid. Hade det efter ett år visat sig att det nog skulle bli tre år hade jag sålt av en del saker till osv.
 
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?

Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?

Jag sålde hästen och sålde eller gav bort precis allt. Mycket fick följa med hästen. Men det sammanföll med en flytt från större till betydligt mindre förvaring så det var inte mycket att fundera över. Har sparat namnskyltar, varsin fläta från mina ponnyer och alla priser, samt de WE-saker som inte tar så mycket plats (ringar, klockan mm). Och min egen utrustning eftersom jag fortfarande rider.
Lyckades få in typ 15000 totalt på allt som såldes. Många bäckar små... men som sagt, gav bort en hel del också.
 
Hjälmar är färskvaror så en 15 år gammal hjälm är bara att kassera.

Så om man vet pausen är lång kan man utgå från det. Annars så kan man ju över tid göra nya utrensningar så att säga, undan för undan.

Jag sparade tex öppnade insektsmedel etc - eftersom jag hade ett år ca som uppskattad paustid. Hade det efter ett år visat sig att det nog skulle bli tre år hade jag sålt av en del saker till osv.
Hm. Helt rätt ang hjälmen. 🙄

Den kasserades mycket riktigt.

Mina supersnygga och i superskick, gamla ridstövlar har jag fortfarande kvar i garaget. Oanvända.

Av någon märklig orsak krympte vad-måttet på dem. De är dessutom utan dragkedja, vilket gör dem mycket svårsålda.

Jag har inte hjärta att slänga dem och intresset för andra, med rätt vadmått verkar obefintligt. Annars hade jag nog skänkt bort dem.
 
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?

Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?

Jag har sparat stort sett alla saker i plastlådor som står i pannrummet. Jag har ändå det rummet tomt så det tar ingen extra plats.
 
De 7 sadlarna vill jag inte göra av med, ska jag starta upp igen kommer jag göra som Askungen, leta häst efter vilken häst som passar mina älskade sadlar :devil:
Om inte köparen hade velat köpa hästens underbara sadel så hade jag aldrig annonserat ut den.
Jag sålde ut det mesta utom de grejor jag verkligen ville ha kvar.
Efter 1 år rensade jag igen. Och igen.
Jag har nu kvar mina kära gamla ridstövlar, hjälmen och 2 kvalitetsträns som passar de flesta hästar.
Samt vinterstöttingarna som är längst in i ladan och ett elände att få ut.....annars hoppas jag att de hade varit sålda.

En kompis sålde bort rubbet när hon sålde för hon visste att om hon köpte häst igen så skulle hon vilja ha nya grejor. Hon har f ö aldrig skaffat häst igen.

Så det beror ju lite på hur man är som person, hur mycket man behåller.
 
När min ponny fick tas bort hastigt och plötsligt så sparade jag mina favoritsaker och skänkte resten till den lokala ridskolan.
När jag sålde min ridhäst för några år sen sparade jag också favoritsaker och hivade resten till ridskolan.
Idag la jag alla mina favoritsaker i säckar och kommer köra ut de till ridskolan.

Ridskolor är generellt väldigt tacksamma över gåvor. Och den dagen jag skulle få för mig att köpa häst, då vill jag nog ändå ha nya grejer.
 
Min storhäst togs bort akut i somras och hennes saker säljer jag, då det nog kommer dröja länge innan jag köper en egen häst. Numera är det mest barnens ponny som gäller.
 
Vad gör ni med alla saker under en period utan häst? Om ni funderar på om man ska skaffa häst igen eller lägga ner? Behåller ni alla saker eller säljer? Vad säljer ni eller behåller i så fall? Även om man har massa saker vet man ju inte om de kommer att passa ev ny häst?

Står i valet och kvalet vad man ska göra med alla grejer. Ska ha en hästpaus på obestämt tid. Kanske blir det häst igen kanske inte. Ev ny häst kanske har en annan storlek än den gamla? Ska man spara eller sälja alla saker?
Jag gjorde mig av med allt utom ryktborstar, jag skulle aldrig mer ha häst. Fyra år senare har jag häst och ångrar att jag gjorde mig av med allt. Visst täcken o så ångrar jag inte med longergjord, tömmar, longerpisk osv osv som hade kunnat vara användbart ändå ångrar jag att jag sålde!
 
Jag gjorde mig av med allt utom ryktborstar, jag skulle aldrig mer ha häst. Fyra år senare har jag häst och ångrar att jag gjorde mig av med allt. Visst täcken o så ångrar jag inte med longergjord, tömmar, longerpisk osv osv som hade kunnat vara användbart ändå ångrar jag att jag sålde!
Det har du rätt i, saker som passar alla och som är trist att köpa nytt, kan ju vara en fingervisning om vad man kan behålla.

Just gjordar, pisk och longerlina etc är just sådant.

Jag tror faktiskt jag hade min longerpisk kvar också, under mitt uppehåll.
Likaså en kapson och en tömkörningsgjord. Värdelös kvalité, men ändå!
 
Vi har sålt grejerna flera gånger. Alltså vi har haft flera olika hästar, sålt dem eller en gick bort. Så köper vi en ny häst, märker att inget passar, vi måste köpa nytt. Eller fan också, varför sålde jag allt för denna nya kunde ju ha det osv.
Dottern sålde alla sina miljoner EES schabrak som hon älskade, för hon tänkte att de är ju moderna nu och folk betalar bra. Sen när hon har ny häst igen så köper hon nya moderna :-)
 
Jag har ofrivillig hästpaus sedan 8 år tillbaka och jag har ingenting kvar öht, har inte ens ridbyxor, skor eller ens en grimma. Det mesta har morsan fått överta eftersom hon fortfarande har häst. Har insett att det inte kommer bli någon ny häst på minst 10 år till troligen så har inget behov av att ha saker som bara ligger. Lite tråkigt samtidigt eftersom man inte ens har kläder som går att rida i så man kan spontanrida bekantas hästar när andan faller på, men men...
 
Har du? Jag trodde du tillhörde den kategorin som alltid haft häst. Och alltid kommer ha häst 😇 🙂 .
😂🤪
Det är väldigt länge sen senaste hästpausen - många år innan bukes begynnelse!
Jag hade just fått min dåvarande ridhäst (som fortfarande är den dyraste häst jag köpt! trots att det är 34 år sen... 🙄) utdömd och avlivad, samtidigt som jag jobbade på en ridskola alldeles för långt hemifrån. Fick helt enkelt nog då och bestämde mig för att göra en hastpaus tills jag verkligen längtade efter att hästa igen.
Var sen fodervärd i några år innan jag av en ren slump råkade ramla över en häst som säljaren bara ville bli av med, som jag kunde pruta mig till... <Och sen dess är hästägandet oavbrutet.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Har en hopphäst som jag inte passar alls i hoppningen med. Hon blir osäker och jag med. Jag tycker bara det är otäckt.. så...
Svar
13
· Visningar
1 278
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 830
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 599

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp