Hästpresentation

Gammal tråd men jag tycker det var ett bra initiativ och skulle gärna väcka den till liv så jag fyller på. Så kul att få se allas hästar :p

Vi börjar väl med min första så får vi se om jag hinner med resten eller få ta det på lunchen.

Hästens namn:
Alva Set (ofta kallad pon, ponsan, palvis eller någon annan variant)

Ålder/ras/stam:
f. 2012 / Gotlandsruss / u: Lill-Ann e: Karsk

Hur länge har du haft henne: Oj, eh nu får jag tänka efter. Tror det var runt 2016 jag började pyssla med henne mer regelbundet? Från början kompis häst som jag red lite då och då som jag sen så småningom fick erbjudandet att köpa när jag haft henne som mer lr mindre min på heltid i ca 1 år.

Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Skogsmulleri, främst trickträning och avsuttna promenader. Även om jag hoppar upp och åker snålskjuts ibland. Få saker som är så kul som ponny bus. :angel:

Vad har du för mål med hästen:
Att ha kul tillsammans, ge henne det bästa liv jag kan och har nyligen återupptäckt mitt intresse för dressyr nörderi. Eller ja halkade in på AR content men insåg att det inte var så mkt AR som fångande mitt intresse utan det var att arbeta dressyr från marken som var det intressanta. Är inte helt förtjust i det jag sett i ridväg från vissa AR personer om man nu får ha sådana åsikter som skogsmulle :cautious::angel:. Men man behöver ju inte hålla med allt för att plocka guldkorn. Så mitt mål i år är att hitta någon jag litar på som kan hjälpa/coacha mig att skola henne från marken.

Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
Nu är det ju så att jag tydligen inte kan låta bli att fastna för hästar om jag spenderar någon längre stund med dem :o Men just specifikt det som jag gillar med henne är hennes integritet, att hon har bestämda åsikter men även hennes positivitet och energi, kvickhet och skärpa. Trots att hon eg är en "energi saver" som inte förbrukar energi i onödan. Men har hon bara en gnutta motivation eller anledning så jälvar anamma kan hon bli eldig. 🔥

Screenshot_20230114-093028.png
 
Hästens namn: Blondiné, kallas Blondie, Bellan, Pluppsan, Pluppselupsan, Bellseplups.

Ålder/ras/stam:
2016, litauiskt kallblod, u. Bèrokè, e. Okänd.

Hur länge har du haft den:
Fick hem henne 1/3 2022

Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Rider på grundnivå, tömkör, umgås.

Vad har du för mål med hästen:
Har inga specifika mål, vi ska ha många trevliga år tillsammans helt enkelt, testa på lite olika saker, kanske kör in henne så småningom.

Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
Hennes stabilitet. Direkt när jag kom upp i sadel på provridningen kände jag mig helt trygg. Jag har alltid varit osäker i ridningen och tycker det är obehagligt med hästar som har för mycket nerv och för snabba reaktioner. Hon kändes som en klippa redan från första ögonblicket och än så länge har jag aldrig känt mig orolig eller blivit rädd när jag ridit henne, även om hon givetvis kan bli skrämd precis som alla andra hästar. Sen är hon otroligt nyfiken och går ofta rakt fram till okända föremål. När hon väl litar på dig följer hon dig överallt.

20221218_145816.jpg
 
Hästens namn:
George VI

Ålder/ras/stam:
f. 2016, Connemara/dartmoor, okänd

Hur länge har du haft henne: Sen april 2019

Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Det är mina barns ponny. De rider dressyr, hoppar, rider ut, rider trail/ranchtrail/exca och jag arbetar honom från marken

Vad har du för mål med hästen:
Tävla lite i både hoppning, dressyr och exca. Bli en bra allroundponny

Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
Färgen. Alltid velat haft en dubbelgul med blå ögon. Köpte osedd 😜

Screenshot_2023-01-14-14-11-46-020_com.google.android.apps.photos.jpg
 
Hästens namn: Jasmin Bogö

Ålder/ras/stam:
född 2010, Tyroler-Haflinger från Danmark. e. Naseweis-Alpkogel

Hur länge har du haft den:
Augusti 2016 köpte min lillasyster henne. Jag fick ärva 🙄

Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Sätteri gång efter mammaledigt. Tävlar annars dressyr med placering i LA:3, vi är snart igång igen. Hoppar för skojs skull och rejsar i skogen. Hon har tävlat 90cm och hoppas nån kompis vill hoppa nån tävling iår också 😄

Vad har du för mål med hästen:
Stadiga ritter i LA:3 och LA:4 framåt sommaren. Debutera MSV:C i höst utan att skämma ut oss. Förhoppningsvis rida MSV:B kanske nästa år? Om det går att få henne att byta 😅

Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
Hon var precis inriden när vi provred och gick typ att styra bara, med lite tur. Men hon verkade klok och ville hela tiden framåt.
Mycket blod svett och tårar efter vägen men det har varit så värt det.

027F7E16-8DA1-4A55-9D9E-92B8E85FAF7B.jpeg
 
Eftersom jag har köpt en till ponny presenterar jag även honom!


Hästens namn:
Jonker's Tim

Ålder/ras/stam:
f. 2020 NWR (Nederländsk welsh ridponny översatt)

Hur länge har du haft henne: Flyttar till mig om en vecka drygt

Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Ska ridas in till en början

Vad har du för mål med hästen:
Bästa kompis till mina barn, tävlingsponny och kanske köras in för min skull

Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
För han har precis allt jag länge letat efter i en ponny, otroligt fina gångarter, bra hoppkapacitet, ett otroligt fint temperament och verkar ha mycket god arbetsvilja (inte inriden som sagt)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_2023-01-14-17-04-02-134_com.android.chrome~2.jpg
    Screenshot_2023-01-14-17-04-02-134_com.android.chrome~2.jpg
    218,9 KB · Visningar: 45
Hästens namn: Ekhamras Cayenne aka Kaj eller Kajan

Ålder/Ras/Stam: f-2021, New Forest e: Wellhouse Willum u: Ekhamras Saffran ue: Hoppenhofs Raphael

Hur länge har du haft den: Sedan December -21.

Vad vi gör: Inte jättemycket än så länge! Lite små promenader ibland, övar på att stå uppbunden, testat lite olika utrustning och provat tömkörning, löshoppning samt varit iväg på miljöträning.

Mål med hästen: En kul allroundponny för hela familjen! Tanken är att han ska köras in till hösten. Sen visas på treårs nästa år, så ska börja preppa lite för detta redan i år tänkte jag. Åka iväg på lite löshoppning och sånt i vår förhoppningsvis.

Varför jag fastnade för hästen: Såg en bild på facebook och bara visste att ”där är min häst”. Kan inte förklara vad det är, men jag har inte ångrat mig en sekund hittills iaf.
79AB4181-E89C-4DA4-9124-C1FCC9D7032A.png
 
Hästens namn: Diamonds and Pearls, kallas Pärlan
Ålder/ras/stam: f.2016 SWB e. Deodoro - Bernstein - Zinsky xx - Jaguar - Kaliber
Hur länge har du haft den: Min mamma köpte Pärlans mormor 1994 när vi båda var 2 år gamla
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Red dressyr-Breeders som 4- och 5-åring och har placeringar i LA:3 dressyr, sedan råkade jag lära henne orena byten så förra året började vi tävla hoppning upp till 1.05 och fälttävlan upp till H90. Tränar mot H100 och försöker jobba med bytena i dressyren.
Vad har du för mål med hästen: Hade varit kul om vi kunde komma upp i 2* fälttävlan. MsvA dressyr om det går att få ordning på bytena.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Fastnade för pappan för jag tyckte han hade fin fullblodsbetonad typ, lagom storlek, var e. min favvo-GP hingst Damon Hill, och hade kvicka aktiva gångarter med mycket energi. Var överlycklig när hon föddes att jag äntligen fick en isabell från hennes mamma, och ett sto till på köpet! Som föl var hon alltid väldigt nyfiken, glad och sällskaplig, lätt att bli kär i! Rolig att rida, okomplicerad och alltid positiv, den perfekta hobbyhästen :love:

295590817_10158885287234290_3901335754088772145_n.jpg
 
Hästens namn: Kenji Takeo
Ålder/ras/stam: f.2017 SWB e. Kannatol - Armitage - Beach Boy - Kaliber (samma stolinje som Pärlan)
Hur länge har du haft den: Lånade hans mamma och betäckte henne så han är också egen uppfödning
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Har hamnat lite i 2a hand så ligger lite efter, men har ridit en online-dressyr LC på 69%, tränar lite LA-nivå och hopptränar på typ 70cm
Vad har du för mål med hästen: Lite oklart, hade egentligen bestämt mig för att sälja honom som 3-åring men han har blivit kvar så kortsiktigt är det att komma ut och tävla lite hoppning och dressyr. Får se om jag har möjlighet att hålla igång två hästar framöver eller om jag försöker sälja honom när han är lite tävlad.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Fastnade mer med den här hästen än för honom 😅 . Mamman fastnade jag för för att jag gillade stammen som var väldigt allround-betonad, hon var lagom storlek (strax under 160) med bra gångarter trots att stammen drar mest åt hopp. Pappan gillade jag också framför allt stammen, såg en film på mamman som hoppade fantastiskt och överlag starkt möderne och intressanta hopplinjer. Tyckte han rörde sig bra och hade snygg modell för en hopphäst. Min kille är också snygg och trevlig, ganska känslig med fin takt i traven. Han är lite för försiktig och hoppar lite väl stort för min smak, men är egentligen också en jättetrevlig häst, men det är svårt att konkurrera med Pärlan :angel:. Hade mycket spekulanter på honom som unghäst men han har lite röntgenanmärkningar så det var ingen som slog till.

120613183_10157681401274290_6038115339845709427_n.jpg
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 880
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 048
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: shia
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp