Hästpresentation

Fiorano

Trådstartare
Som en riktigt gammal bukeanvändare minns jag "the good old days" när det fanns låååånga trådar där alla presenterade sin häst! Så tänkte att vi köra en återupplivning av det gamla😁

Hästens namn:
Ålder/ras/stam:
Hur länge har du haft den:
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Vad har du för mål med hästen:
Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
 
Hästens namn: Indio, kallas Dio
Ålder/ras/stam: 10 eller 14-15, lite oklart🙄. En spansk bastard, alltså "andalusier".
Hur länge har du haft den: Sen årsskiftet 20-21.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Vi dressyrar på superbasic nivå och galopperar runt i skogen. Ingen tävling än.
Vad har du för mål med hästen: Att vi ska kunna tävla tillsammans men ingen aning om vad som är ett rimligt mål. MsvB hoppas jag.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Han såg så oerhört snäll ut! Köpte på ett foto och 30 sekunder film🙈.

IMG_20210529_112055_409.jpg
 
Hästens namn: Fagerrönn, kallas Fager
Ålder/ras/stam: 5 år, SWB, Eclectisch-topaasch-Don Primero
Hur länge har du haft den: köpte honom när han var 3 veckor så snart 5 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): vi tränar och tävlar dressyr, just nu på LA-nivå
Vad har du för mål med hästen: han ska förhoppningsvis kunna gå GP
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: utseendet och att jag sett flera hästar från samma uppfödare som verkade väldigt vettiga

9CE4A547-D448-4463-A6D9-F55588D194DB.png
 
20210515_114126.jpg
Namn: Isolde (Hontas)
Ras:Swb
Stam: Livanos - Lane Courtxx - Marino
Ålder: 13
Egen uppfödning
Just nu: vi tränar inför LA. Skulle startat LA förra året men kom aldrig till start. Har haft lite krångel men hoppas kunna starta LA i år.
Mål: målet att ta mej till Msv
Skulle ha blivit min hopphäst men är alldeles för svår. Mycket humör. Inte alltid samarbetsvillig. Vill hon inte hoppa så går hon inte framåt för fem öre. På tävling går hon bra en klass och dåligt en. Det går aldrig att säga vilken. Det har tagit på mitt redan dåliga självförtroende så vi hoppar numera mest på träning för där går det smärtfritt. Upptäckte att hon var rolig att rida dressyr på så hon fick bli dressyrhäst. Svår här åxå men funkar bättre. Dock väldigt spänd och tittig emellanåt. Hon ger mej många gråa hår men jag älskar henne ändå. Skulle aldrig byta bort henne.
 
Hästens namn: Siddharta ”Siddan”
Ålder/ras/stam: 18, SWB, Pomme Royal-Lagano
Hur länge har du haft den: januari 2019
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): jag försöker komma igång med ridningen så just nu är det mest skritt.
Vad har du för mål med hästen: har inga speciella mål utan vi ska bara ha roligt ihop
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: han såg så snäll ut
 

Bifogade filer

  • C5F5960A-6752-4EA5-B0A9-90AA58940361.jpeg
    C5F5960A-6752-4EA5-B0A9-90AA58940361.jpeg
    435,7 KB · Visningar: 103
Har en foderhäst också som förstås också ska vara med😃

Hästens namn: Zancado, kallas Zacke
Ålder/ras/stam: född-07, PRE e Zagal
Hur länge har du haft den: Sen i mitten av februari.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Än lär vi känna varandra och jobbar grundridning.
Vad har du för mål med hästen: Att starta StG och drömmer lite om Intermediaire 🙈.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Får erkänna att Zacke hamnade hos mig mest för chansen att få ha en väldigt välutbildad häst. Han var ofräsch när jag fick honom så första tiden har varit rehab och han är fortfarande inte fullt igång. Tror inte jag hade köpt honom då han är en rätt tuff och brötig häst.
IMG_20210519_132458_171.jpg
 
Tar med foderhästarna också

Hästens namn: Wizja
Ålder/ras/stam: 18, polskt halvblod, stam okänd
Hur länge har du haft den: oktober 2020
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): hon är promenadhäst och är egentligen sambons. Så hon lär honom att rida
Jag rider henne ibland för att underhålla lite mjukhet. Varit med i en onlinetävling också för skojs skull (LC:1)
Vad har du för mål med hästen: att hon ska hålla för att gå som promenadhäst i många år framåt
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: ridskolan hon kommer från ringde och frågade om vi ville ha henne på foder då dom visste att jag letade häst till sambon och efter han provred så fick hon komma med hem (hon är ganska hög så jag var rädd att sambon inte skulle våga rida henne då men dom passar perfekt tillsammans)
Jag hade ridit henne på lektion så visste att hästen var trevlig
 

Bifogade filer

  • 4A2045D9-DEE2-4019-951B-9FDDA8674D0D.jpeg
    4A2045D9-DEE2-4019-951B-9FDDA8674D0D.jpeg
    483,3 KB · Visningar: 129
Hästens namn: Petra
Ålder/ras/stam: 11 år, polsk import med okänt allt.
Hur länge har du haft den: 3 år i höst
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): På grund av en skada fick jag omvärdera allt vad jag hade för mål (och lära mig tusen saker på vägen). Jag rider några pass i veckan, tränar henne avsuttet och så brukar hon gå långa promenader tillsammans med sin husse (mannen som gått mil och åter mil med henne).
Vad har du för mål med hästen: Att hon ska få leva ett bra och härligt liv utefter sina förutsättningar. Nyligen har hon fått börja gå i större hage tillsammans med sina kompisar igen - som vi har längtat :heart
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Det var kärlek vid första ögonkastet. Jag kan inte beskriva det bättre än så. Och så har det bara fortsatt. Genom vått och torrt - hon är mitt allt.

132007123_10221980343875830_2853917314871777251_n.jpg
 
Hästens namn: Linner Lowri
Ålder/ras/stam: 8 år, Welsh Cob E. Danaway Mathias
Hur länge har du haft den: Firar ett år tillsammans om två veckor!
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Vi gör allt, om än på väldigt basic nivå :D Tränar regelbundet för dressyrtränare, tar små skutt och rider ut i skogen. Hennes favorit är utan tvekan att hoppa små stockar i skogen!
Vad har du för mål med hästen: Hon hade inte gjort så himla mycket i livet när hon kom till mig, så vi ska bara fortsätta på vägen att göra lite av allt för att se var vi hamnar.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Hon är en genuint snäll och vänlig häst. När jag skulle köpa mig en andra häst för att ha som ridhäst var typ mitt krav att den inte skulle vara så stor, skön att sitta på och att den skulle vara snäll (mycket precist, jag vet). Och när jag träffade Lowri så kändes det återigen rätt. Inte samma himlastormande förälskelse som med Petra, men rätt.

143902895_10222244469478805_4982793778815672142_n.jpg
 
Hästens namn: Cerise de la Croue (aka Eden)
Ålder/ras/stam: 9 år, fransk import med okänd härstamning
Hur länge har du haft den: Oktober 2020
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Tränar grunderna än så länge. Innan jag köpte henne hade hon mest gått som packhäst och var inte särskilt mycket riden. Hon kunde skritt, trav och galopp (galopp framförallt ute). Vi har ridit lektion en gång i veckan sedan januari, men det är fortfarande fokus på väldigt grundläggande saker. Framförallt galopp är hennes svaghet just nu, så det är extra fokus på att ut i skogen och galoppera, galoppfattningar etc.
Vad har du för mål med hästen: Inom dressyr är väl målet att vi i framtiden ska kunna tävla i lätt klass. Sedan har jag även mål i andra grenar, det hade varit kul att kunna prova på låg klass hoppning, hoppa terräng, enkel distans, jag hade velat köra in henne, och så vidare
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: För några år sedan var jag tvungen att avliva nordsvensken jag hade tidigare, och jag ville då köpa en yngre, mer outbildad häst - jag köpte då en 3-årig basjkir. Men under inridningen hände något som absolut inte fick ske - min tränare kollade sadelgjorden innan jag skulle hoppa upp, men den måste trots det ha varit för löst spänd så sadeln började snurra, hästen fick panik, jag åkte av och hästen skenade runt med sadeln under magen. Jag skickade iväg hästen till en inridare för att säkerställa att inget mer skulle hända, men när jag fick hem henne så hade jag blivit rädd för just henne och blev väldigt spänd vid ridningen - vilket gjorde henne spänd. Vilket inte försvann. Så efter någon avramling til, som kom av att hon blev spänd av att jag blev spänd, kom jag fram till att det inte funkade och jag skickade tillbaka henne till inridaren för försäljning. Hon gick bra med andra ryttare och jag var inte spänd när jag red andra hästar. När jag sedan letade efter en ny häst letade jag efter äldre, mer erfarna hästar men så kom annonsen på Eden upp - kön, storlek, hur hon är byggd, ålder och pris passade bra med det jag ville ha, och enligt beskrivningen lät det som om hon kunde passa mig perfekt även om hon inte var superutbildad. Jag åkte och provred henne dagen efter, och trivdes jättebra med henne och kände mig trygg på henne. Nu lite mer än ett halvår senare är jag fortfarande supernöjd med mitt köp ❤️
IMG_20210530_164107_383.jpg
 
Och eftersom det är andra som tagit med sina andra hästar - jag har också Molly, 5-årig minishettis. Med henne har jag inte direkt några mål i dressyr, eftersom hon är lite liten för mig att rida ;) Men i framtiden hade det varit kul om jag började köra henne mer seriöst och sedan att testa på någon lätt tävling i dressyr(körning) och precision. Just nu är målet bara att förbättra kondition och styrka (och att bli av med badbollen hon har som mage... :cautious:)
IMG_20210530_164014_504.jpg
 
Hästens namn: Red Cloud
Ålder/ras/stam: Irländsk import, korsning
Hur länge har du haft den: Sen februari 2018
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Vi har tävlat H90, tränat på H100 nivå men han inte starta pga skada. Han har en typ av ocd i sina haser med osäker prognos. Nu är han under uppbyggnad så får vi se vad han håller för i framtiden.
Vad har du för mål med hästen: Att han ska få vara frisk och hålla sig fräsch. Tävling är sekundärt.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Hans energi och samarbetsvilja. Glädjen till arbete, vänligheten samtidigt som han är en spjuver med många rävar bakom öronen.

IMG_20210530_162715.jpg
 
Hästens namn: Barka
Ålder/ras/stam: 17/Polsk korsning/Okänd stam på mammas sida, pappa är polsk angloarab (Bargłów).
Hur länge har du haft den: Sen februari 2019.
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Hon jobbar deltid på ridskola och resten av tiden tränar vi dressyr (typ LC:1, LB:1 nivå). Har äntligen fått rida för tränare regelbundet den här terminen och det har varit toppen.
Vad har du för mål med hästen: Mest bara njuta och hålla henne fräsch och glad! Trodde aldrig jag faktiskt skulle skaffa en häst, så måste fortfarande nypa mig själv ibland.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: När Barka kom till ridskolan 2012 hade jag ingen riktig favorithäst, den förra hade fått somna in 2010, och jag blev förtjust i henne så fort jag såg henne. Vågar inte rida för stora hästar så hon blev snabbt min nya favorit när det dessutom visade sig att hon var riktigt kul att rida. Under åren har hon haft en hel del problem med kotledsinflammationer och dessutom blivit mer stressad av att stå i ett stall med mycket liv och rörelse, så det känns väldigt bra att kunna ge henne en lite lugnare tillvaro i privatstallsdelen. Hon har blivit mycket gladare igen sen hon fick flytta dit.

PXL_20210505_111106306 (1).jpg
 
Hästens namn: Fagerrönn, kallas Fager
Ålder/ras/stam: 5 år, SWB, Eclectisch-topaasch-Don Primero
Hur länge har du haft den: köpte honom när han var 3 veckor så snart 5 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): vi tränar och tävlar dressyr, just nu på LA-nivå
Vad har du för mål med hästen: han ska förhoppningsvis kunna gå GP
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: utseendet och att jag sett flera hästar från samma uppfödare som verkade väldigt vettiga

Visa bifogad fil 70539
Fager är verkligen en riktig bukehäst! Flera generationer bukekändisar bakom😁
 
Hästens namn: Finally
Ålder/ras/stam: 5 år, SWB, e. Canterbury - Edinburg - Nebraska
Hur länge har du haft den: 2 år
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Jobbar med basic dressyrgrunder och håller på att komma igång efter skada. Börjar väl närma sig att vi typ skulle kunna styra runt en LC.
Vad har du för mål med hästen: Ha roligt tillsammans, får se hur långt vi tar oss.
Vad gjorde att du fastnade för just din häst: Min kompis/tränare sa att det var en bra häst. Var förbi hos uppfödaren och klappade på henne i hagen och hon verkade gullig🤷‍♀️😁
När jag lärt känna henne lite mer så tyckte jag att vi passade bra ihop. Hon är en väldigt härlig och rolig häst, även om hon också är rätt jobbig ibland😆

756BA4EC-13A0-4112-8097-FD6E7FD392AF.jpeg
 
Hästens namn:
Ferretti

Ålder/ras/stam:
8 år, SWB e Fetcher N - Goodtimes - Legaat

Hur länge har du haft den:
Sedan sep 2019

Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå):
Just nu sätter vi igång efter en fraktur på ett överarmsutskott, annars tränar vi hoppning och har tyvärr bara hunnit med en start (90) i mars förra året. Tanken var väl lite fälttävlan igen men vi får se, han är kanske lite väl tittig för att jag ska orka lägga energi på det.
Annars rör han sig riktigt bra också så vem vet, jag kanske blir dressyrtant till slut! ;)

Vad har du för mål med hästen:
Ffa hoppning som det ser ut idag, jag börjar bli för gammal för att ha ambitioner över 130 så det är väl målet. :)

Vad gjorde att du fastnade för just din häst:
Jag har haft en högt älskad Fetcherhäst tidigare som jag förlorade så när @Görel tipsade om annonsen på denna så sa jag till säljaren att jag tar med mig transporten när jag provrider och så länge han inte skickar av mig med huvudet före så tar jag honom och så blev det! :)
Hoppar fantastiskt, är vacker som en dag, rör sig bra och är en gullegris. :heart

174638365_10157939481738314_8014141212209841304_n.jpg
 
Hästens namn: Najomi
Ålder/ras/stam:
SWB, -02 e. Solos Carex - Nactus.
Hur länge har du haft den: Sedan 2016
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Enbart sällskapshäst numera.
Vad har du för mål med hästen: Att få leva ett bra pensionärsliv så länge som möjligt.

3A8EFF5B-5FEF-446A-9573-BE140ECECAC0.jpeg
 
Hästens namn: Polkaloss
Ålder/ras/stam: Korsningsponny (welsh/arab) -16, e. Polk ox u. Glynchoch Grey Lady. Ca 139 i mkh.
Hur länge har du haft den: Sedan februari 2020
Vad gör ni tillsammans (tävlar/tränar/nivå): Dotterns ponny, vi utbildar den tillsammans. Dottern rider och jag longerar/tömkör. Rider mest ut i skogen då det är både dotternsoch ponnyns favorit.
Vad har du för mål med hästen: Att få en trevlig och allsidig barn/familjeponny. I dressyren har hon absolut kapacitet för lite högre klasser med rätt ryttare. I hoppningen är hon ännu lite för osäker så vi får se hur hon utvecklas där.

69A03890-0E2C-49F9-8775-0460E84C6C3D.jpeg
 

Liknande trådar

Trav Hej alla, När jag började fundera på att börja köra häst så googlade jag runt för att hitta lite information.. Tyvärr finns inte...
Svar
17
· Visningar
2 880
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 047
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
3 841
Senast: shia
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 262
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp