Hästpriserna framöver

DarkInNight

Trådstartare
Jag har haft lite koll på marknaden eftersom vi tänkt köpa ponny till barnen inom några år och de senaste åren har priserna skjutit i höjden.

Nu spås det prisökningar i omkringkostnader, foder, hovslagare, mm så jag funderar över om det kommer påverka hästpriserna.
Vad tror ni?
 
Jag tror att priset på hästar kommer sjunka, speciellt efter sommaren när det är dags att stalla in och börja betala för foder, strö, stallplats osv igen. Så om man inte vill ha häst NU så tycker jag det är smart att ligga lite lågt och se hur det går. Många kommer vara tvungna att sälja efter sommaren och många kommer vara tvungna att antingen sluta med häst helt eller dra ned på hästantalet hemma i stallet. Jag misstänker också att det kommer bli fler som öppnar upp för inackorderingar för att få lite extra sidoinkomst till sin egen hästverksamhet.
 
Inom min ras (shetland) så tror jag priserna kommer fortsätta ligga högt. De är trots allt billigare i drift när det gäller foder och strö, och i vissa fall tror jag även att folk kanske kommer sälja en/några av av sina ridhästar pga att det är för dyrt att hålla dem - och köpa en shetland som sällskap istället. I nuläget får man ge 25-30.000 för en inriden och inkörd shetlandsponny som är registrerad i SSS och frisk, det är ett högt pris jämfört med för bara några år sedan. Ser dagligen annonser från folk som söker en riktigt bra shetland och är villiga att betala bra för dem.

När det gäller övriga, större hästar, så tror jag priserna kommer att gå ner och utbudet kommer vara större. Tror de som köpte under coronan har ”förköpt” sig lite och kommer behöva gå ner i pris vid försäljning.
 
Jag tror och hoppas att priserna fortsätter ligga högt på hästar. Det är fortfarande hästbrist och när det dessutom blir dyrare att hålla hästarna så tror jag inte att folk kommer sänka priserna. Tvärt om.
Enstaka privatpersoner kanske kommer sälja av nu inför hösten, men inte generellt.
 
Jag tror att vissa hästar kommer att sjunka i pris (igen), medan vissa kommer att vara oförändrade.

Med ökade kostnader så kommer även de som livnär sig på att sälja hästar att vara tvungna att sälja dyrare för att gå runt.

Visst finns det alltid några som ligger på marginalen och som kommer att behöva sälja, men med tanke på att allt går upp så tror jag att privatpersoner lär vara ovilliga att prisdumpa för att bli av med hästarna så snabbt som möjligt. Sedan är det förstås möjligt att marknaden inte blir fullt lika het som den varit under covid-tiden, men jag tror ändå inte att priserna kommer sjunka drastiskt.

Jag minns att den här diskussionen var uppe vid 2018 när sommaren blev som den blev, och visst var det då lite folk som sålde och drog ner på grund av hö. Men det var inte någon allmän nedgång, tror jag?
 
Jag tror att vissa hästar kommer att sjunka i pris (igen), medan vissa kommer att vara oförändrade.

Med ökade kostnader så kommer även de som livnär sig på att sälja hästar att vara tvungna att sälja dyrare för att gå runt.

Visst finns det alltid några som ligger på marginalen och som kommer att behöva sälja, men med tanke på att allt går upp så tror jag att privatpersoner lär vara ovilliga att prisdumpa för att bli av med hästarna så snabbt som möjligt. Sedan är det förstås möjligt att marknaden inte blir fullt lika het som den varit under covid-tiden, men jag tror ändå inte att priserna kommer sjunka drastiskt.

Jag minns att den här diskussionen var uppe vid 2018 när sommaren blev som den blev, och visst var det då lite folk som sålde och drog ner på grund av hö. Men det var inte någon allmän nedgång, tror jag?
Jag tror också som du. Det kommer tex alltid vara stor efterfrågan på de snälla, lagom, och lättridna hästarna som alla kan hantera och rida. De tror jag kommer fortsätta ligga högt(bra) i pris. Jag tror också efterfrågan är stor på svenskfödda hästar och det kommer fortsätta kosta.

Kanske blir fler tillsalu och fler hittar det man söker.
 
Inom min ras (shetland) så tror jag priserna kommer fortsätta ligga högt. De är trots allt billigare i drift när det gäller foder och strö, och i vissa fall tror jag även att folk kanske kommer sälja en/några av av sina ridhästar pga att det är för dyrt att hålla dem - och köpa en shetland som sällskap istället. I nuläget får man ge 25-30.000 för en inriden och inkörd shetlandsponny som är registrerad i SSS och frisk, det är ett högt pris jämfört med för bara några år sedan. Ser dagligen annonser från folk som söker en riktigt bra shetland och är villiga att betala bra för dem.

När det gäller övriga, större hästar, så tror jag priserna kommer att gå ner och utbudet kommer vara större. Tror de som köpte under coronan har ”förköpt” sig lite och kommer behöva gå ner i pris vid försäljning.
Jag betalade nyligen 23.000:- för en femårig valack, frisk, registrerad, tömkörd och insutten.
Han är helt otroligt snäll och stabil, samt älskar barnen.
Han är en riktig liten stjärna 🤩

Betalade gladeligen utsatt pris utan att pruta, glad att folk inte skänker bort shettisarna längre och hoppas de får fortsätta ligga på den här nivån ♥️
 
Jag tror och hoppas att priserna fortsätter ligga högt på hästar. Det är fortfarande hästbrist och när det dessutom blir dyrare att hålla hästarna så tror jag inte att folk kommer sänka priserna. Tvärt om.
Enstaka privatpersoner kanske kommer sälja av nu inför hösten, men inte generellt.

Jag har följt marknaden några månader nu och priserna har gått ner en del på den typen av hästar jag tittar på.
Tror marknaden börjar mättas lite lite samt att coronahysterin har lagt sig.
 
Jag tror att på kort sikt kommer vi se en prisdump då de som legat nära övre gränsen för sitt hästägande säljer av hela eller delar av hästbeståndet. Efter det tror jag priserna går upp till nuvarande elle högre nivåer för vettiga, friska hästar. Jag tror även antalet hästar i Sverige kan komma att minska på 5-10 års tid.
 
Här säljer vi, delvis pga av vad det troligtvis kommer kosta att hålla dem men sen också för att vi haft alldeles för många på gott och ont. Sista året har vi gått från 7 till 3 och det är alldeles lagom. Har inte varit något problem att sälja dem, x2 islandshäst i olika prisklasser och en varmblodstravare vallack modell större. Prismässigt? Ja islandshästar födda i Sverige snälla, 4 och 5 gångare kostar. Men nu kommer nog marknaden kanske tappa stinget en aning. Blir intressant nu när auktionerna för 1 åriga varmblodstravare igång i Maj. Där kommer man garanterat se om priset gått upp eller ned.
 
Jag betalade nyligen 23.000:- för en femårig valack, frisk, registrerad, tömkörd och insutten.
Han är helt otroligt snäll och stabil, samt älskar barnen.
Han är en riktig liten stjärna 🤩

Betalade gladeligen utsatt pris utan att pruta, glad att folk inte skänker bort shettisarna längre och hoppas de får fortsätta ligga på den här nivån ♥️
Det är kul att shetlands äntligen börjar värderas högre, då kanske folk börjar ta hand om dem mer ordentligt. Förvånas fortfarande över den höga okunskapen kring passande utrustning i shetlandsforumen :(

Jag köpte min för fem år sedan för 10.000 kr, riden men obildad.
Har insett att hon egentligen inte är någon barnponny.. 😅
Så mycket vilja och egensinnighet i liten förpackning, och hon talar gärna om när hon inte är nöjd. :devil: barnet lär sig dock massor :bow:

Men hon har fått en trachealkollapsdiagnos så värdet är nog (max) detsamma som när vi köpte henne.
 
Ena sekunden så får jag lust att köpa en unghäst eftersom det är det vi har råd med just nu, andra sekunden så försöker jag tänka rationellt att det är bättre att fortsätta spara pengarna så att om några år kunna köpa mer specifikt det vi vill ha/den typ av ponny som passar dottern.
Även en unghäst kostar ju att hålla, och även de kan göra illa sig, då försvinner besparingarna fort 💸💸💸

Och själviskt hoppas på att priserna inte gått upp mer.
 
Det är kul att shetlands äntligen börjar värderas högre, då kanske folk börjar ta hand om dem mer ordentligt. Förvånas fortfarande över den höga okunskapen kring passande utrustning i shetlandsforumen :(
Men det vet du väl att om ponnyn är liten behöver man inte ha lika mycket kunskap om häst...

Helt enig med din betraktelse. Jag vet inte hur många gånger jag suttit på händerna när shetlandsägare, i tråd där det frågas om bra sadel till shetlandsponny, berättar att "vi har alltid haft *billig indisk lädersadel* och de har legat jättebra på våra shettisar, bara man har en svanskappa på den", följt av ett foto på en sadel vars bakvalv ligger ungefär mitt i svanken och en tredjedel av sadeln ligger uppepå bogarna... :arghh::arghh::arghh:
 
Men det vet du väl att om ponnyn är liten behöver man inte ha lika mycket kunskap om häst...

Helt enig med din betraktelse. Jag vet inte hur många gånger jag suttit på händerna när shetlandsägare, i tråd där det frågas om bra sadel till shetlandsponny, berättar att "vi har alltid haft *billig indisk lädersadel* och de har legat jättebra på våra shettisar, bara man har en svanskappa på den", följt av ett foto på en sadel vars bakvalv ligger ungefär mitt i svanken och en tredjedel av sadeln ligger uppepå bogarna... :arghh::arghh::arghh:
Håller med, sett så många sadlar som ligger skit rent ut sagt. Och dessa snälla ponnys står ut 😢

Det är inte lätt att hitta passande pyttesadel. Men hittar man ingen bra så fungerar ju barbacka tills vidare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 798
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
1 927
Senast: ylvalill
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 566
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp