Hästrädd häst

Carrie 7406

Trådstartare
Har en underbar kallblodstravare som tävlar i trav. Vi har kommit underfund med att han troligen är hästrädd. Springer som en flygmaskin och leker så länge han får vara i fred men när andra hästar kommer "på" honom så blir han spänd och "släpper" bettet etc. Vissa gånger bryr han sig inte alls. Var en hackkyckling tidigare innan vi köpte honom och han mobbades av andra hagkompisar. Han älskar att träna och hålla i gång, visar snabbt starka stressbeteenden om han inte gör något och kapacitet finns i massor. Kanske har någon något tips typ foder tillskott, utrustning mm. Många gråa hår å världens finaste häst.
 
Har en underbar kallblodstravare som tävlar i trav. Vi har kommit underfund med att han troligen är hästrädd. Springer som en flygmaskin och leker så länge han får vara i fred men när andra hästar kommer "på" honom så blir han spänd och "släpper" bettet etc. Vissa gånger bryr han sig inte alls. Var en hackkyckling tidigare innan vi köpte honom och han mobbades av andra hagkompisar. Han älskar att träna och hålla i gång, visar snabbt starka stressbeteenden om han inte gör något och kapacitet finns i massor. Kanske har någon något tips typ foder tillskott, utrustning mm. Många gråa hår å världens finaste häst.
Funderar på hur du menar.
TIllskott eller foder kan man ju inte ge för en rädsla däremot finns det ju tillskott som sägs fundera för allmänt stressade hästar.

Har han någon form av skygglappar? Jag kan inte så mycket om trav, men att begräsa sikten snett åt sidan kanske kan hjälpa?
Kanske kan vara ljuden som kommer inpå som stressar också. Testat öronproppar för travare?
Går han i flock i hagen? Hur är det där?
Är han fortfarande utanför och själv?
Vore nog bra att hitta minst en häst han trivs med och inte är stressad av i hagen och gå bara med sådana som är snälla mot honom..

I övrigt så är det nog bara träna, träna och träna på att hästar kommer nära i många olika situationer.
Ser du något samband de gångerna han reagerar och är spänd?
Till exempel om det blåser, banan är tung eller något annat?
 
Har en underbar kallblodstravare som tävlar i trav. Vi har kommit underfund med att han troligen är hästrädd. Springer som en flygmaskin och leker så länge han får vara i fred men när andra hästar kommer "på" honom så blir han spänd och "släpper" bettet etc. Vissa gånger bryr han sig inte alls. Var en hackkyckling tidigare innan vi köpte honom och han mobbades av andra hagkompisar. Han älskar att träna och hålla i gång, visar snabbt starka stressbeteenden om han inte gör något och kapacitet finns i massor. Kanske har någon något tips typ foder tillskott, utrustning mm. Många gråa hår å världens finaste häst.
Och ge det tid och tålamod!
 
Helstängt huvudlag om ni inte prövat de, sen är de bara att försöka köra ihop med andra så mycket som möjligen. De flesta hästar gillar inte att ha någon på varken utsida eller insida de är ju en träningssak från unga år.
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 097
Senast: AbCdE
·
Hästvård Först och främst vill jag säga att veterinär är inkopplad och jag väntar på svar från blodprov. Men hon var ganska osäker på vad vi ska...
Svar
18
· Visningar
3 521
Senast: Pallen
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 183
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 517
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp