Hästraser

Ace

Trådstartare
Min kompis ska köpa ett föl och jakten på den perfekta fölungen har gjort att jag börjat fundera på detta med hästraser.

Jag upplever att i till exempel hundvärlden läggs massor med tid och energi på valet av ras medan i hästvärlden är det inte så. Ska man ha en hobbyhäst som ska kunna både hoppa och dressyra på hyfsad nivå så är det "Varmblodig ridhäst" som gäller.

Men Varmblodig ridhäst är ju egentligen massor med olika raser med olika egenskaper. Jag har erfarenhet av två, SWB och Trakehner. Genom vänner hör jag också en del om irländska sporthästar men det är inget jag själv ridit och hanterat.

Jag har känt en drös klassiska svenska halvblod som alla varit trevliga hästar men som jag inte varit kär i. Som mina engelska vänner kallar jag dem "dumbloods". Korkade, hariga och osäkra. Dessutom bockiga och snabba i sidled vid bus/skyggningar.

Detta jämfört med mitt varmblod som är mestadels Trakehner och lite fullblod. Han är intelligent, modig och nyfiken. Skulle han bli rädd eller busig så är det full fart framåt som gäller, inte bock och krumsprång.

De irländska verkar också vara modigare än de svenska och ibland väldigt energiska.

Är det någon annan som känner igen sig i detta eller är jag ensam?

Sedan finns ju såklart massor med raser utanför varmblodsspektrat men då blir inlägget snabbt till en roman.
 
Det finns lika många alternativ på hur hästar är som det finns individer. Vissa är pigga och trygga, andra är lata och livrädda. Och allt däremellan.
Jag tycker att det är tråkigt när raser/stamböcker klumpas ihop till en enda stor fördom.

Du skriver "dumbloods", för att ta ett exempel. Mina halvblod, de jag haft, har inte stämt in på det du beskriver. Men en av individerna, min nuvarande ridhäst, är ungefär lika samarbetsvillig som ryktena säger att hennes pappas avkommor är, dvs typ inte alls... Men hon är en individ, inte en representant för en hel ras.

En av de raser jag själv har är shetlandsponnyer och de är ju "feta, lata, envisa och sura" i den ihopklumpade fördomen. Problemet är bara att det inte stämmer! Jag har just nu 5 shetlandsponnyer, varav en som är fet (hopplöst svårbantad 🙄), en som är egensinnig (31 år och eftersom han var 23 när han kom till oss har vi valt att inte lägga någon möda på att "fostra" honom och numera är han pensionär på heltid och får med ålderns rätt göra lite som han vill :love:) ingen som är lat, envis eller sur. Och av de närmare 40 shetlandsponnyer jag fött upp och/eller ägt så har i princip samtiga varit pigga, arbetsvilliga, vänligt sinnade och oerhört trevliga att arbeta med. Jag känner alltså inte igen mina ponnyer i den fördom som finns.

På gården har vi just nu ett engelskt fullblod, som förvisso utseendemässigt är väldigt lik sin pappa, men i övrigt vet jag inte riktigt om jag kan hålla med om att han är het, med dåliga hovar. Han beter sig som att han äter bromsolja till frukost, lunch och middag. Och så länge han inte rids hårt fungerar han utmärkt barfota.
 
En av de raser jag själv har är shetlandsponnyer och de är ju "feta, lata, envisa och sura" i den ihopklumpade fördomen. Problemet är bara att det inte stämmer! Jag har just nu 5 shetlandsponnyer, varav en som är fet (hopplöst svårbantad 🙄), en som är egensinnig (31 år och eftersom han var 23 när han kom till oss har vi valt att inte lägga någon möda på att "fostra" honom och numera är han pensionär på heltid och får med ålderns rätt göra lite som han vill :love:) ingen som är lat, envis eller sur. Och av de närmare 40 shetlandsponnyer jag fött upp och/eller ägt så har i princip samtiga varit pigga, arbetsvilliga, vänligt sinnade och oerhört trevliga att arbeta med. Jag känner alltså inte igen mina ponnyer i den fördom som finns.
Feta, lata och envisa stämmer in på hästar som inte görs något med utan bara får gå och inte göra nått vettigt och som inte har blivit uppfostrade. Tyvärr vanligare ju mindre hästen är. Är dom små behöver dom inte uppfostras. Dom är söta och det räcker typ. Precis som med småhundar. Kommer undan med allt
 
Det du kallar halvblod och varmblod är samma sak. Halvblod är ett lite felaktigt namn på varmblodiga ridhästar eftersom det egentligen står för en häst som har en förälder av fullblodsras och en av en annan ras. SWB är ju framavlat med hjälp av främst fullblodsraser, trakehner och hannoveranare och de senaste 40 åren har det tillkommit holsteiner, Selle Francais och andra europeiska ridhästraser. Numera är det få raser som har stängda stamböcker utan det har nästan blivit en europeisk varmblodig ridhäst.
 
ag har känt en drös klassiska svenska halvblod som alla varit trevliga hästar men som jag inte varit kär i. Som mina engelska vänner kallar jag dem "dumbloods". Korkade, hariga och osäkra. Dessutom bockiga och snabba i sidled vid bus/skyggningar.

Detta jämfört med mitt varmblod som är mestadels Trakehner och lite fullblod. Han är intelligent, modig och nyfiken. Skulle han bli rädd eller busig så är det full fart framåt som gäller, inte bock och krumsprång.

De irländska verkar också vara modigare än de svenska och ibland väldigt energiska.

Är det någon annan som känner igen sig i detta eller är jag ensam?

Du är nog ganska ensam om att klumpa ihop alla hästar i en stambok på det viset och generalisera
 
Min kompis ska köpa ett föl och jakten på den perfekta fölungen har gjort att jag börjat fundera på detta med hästraser.

Jag upplever att i till exempel hundvärlden läggs massor med tid och energi på valet av ras medan i hästvärlden är det inte så. Ska man ha en hobbyhäst som ska kunna både hoppa och dressyra på hyfsad nivå så är det "Varmblodig ridhäst" som gäller.

Men Varmblodig ridhäst är ju egentligen massor med olika raser med olika egenskaper. Jag har erfarenhet av två, SWB och Trakehner. Genom vänner hör jag också en del om irländska sporthästar men det är inget jag själv ridit och hanterat.

Jag har känt en drös klassiska svenska halvblod som alla varit trevliga hästar men som jag inte varit kär i. Som mina engelska vänner kallar jag dem "dumbloods". Korkade, hariga och osäkra. Dessutom bockiga och snabba i sidled vid bus/skyggningar.

Detta jämfört med mitt varmblod som är mestadels Trakehner och lite fullblod. Han är intelligent, modig och nyfiken. Skulle han bli rädd eller busig så är det full fart framåt som gäller, inte bock och krumsprång.

De irländska verkar också vara modigare än de svenska och ibland väldigt energiska.

Är det någon annan som känner igen sig i detta eller är jag ensam?

Sedan finns ju såklart massor med raser utanför varmblodsspektrat men då blir inlägget snabbt till en roman.
Nej. Skulle inte säga att jag känner igen det.

Har haft ett halvblod av okänt utsprung men han lär ha varit hannoveranerkorsning. Inte min typ av häst men det var personkemin som inte fungerade. Har ridit massor av trevliga halvblod av olika raser och en del mindre trevliga.

Jag har nu en fjording. De fjordingar jag har haft att göra med har till största del varit fina och trevliga. Nån enstaka inte alls, men det har haft mer med hanteringen (eller brist på vettig sådan) att göra. Ska man gå efter fördomar om fjordingar så är de feta, lata och envisa - stämmer inte på min häst. Han älskar mat och man får vara noga att han inte blir för fet. Men smart, samarbetsvillig och lagom känslig. Smart nog att inte göra mer än han måste.

Nästa häst blir antagligen också en fjording då rasen passar mig. Men hittar jag en trevlig individ av någon annan ras är jag naturligtvis öppen även för det :)
 
Det du kallar halvblod och varmblod är samma sak. Halvblod är ett lite felaktigt namn på varmblodiga ridhästar eftersom det egentligen står för en häst som har en förälder av fullblodsras och en av en annan ras. SWB är ju framavlat med hjälp av främst fullblodsraser, trakehner och hannoveranare och de senaste 40 åren har det tillkommit holsteiner, Selle Francais och andra europeiska ridhästraser. Numera är det få raser som har stängda stamböcker utan det har nästan blivit en europeisk varmblodig ridhäst.
Ja precis. Har jag skiljt på dem? Jag skriver om varmblodiga ridhästar och svenska halvblod vilket väl fortfarande är rasnamnet på svensk varmblodig ridhäst?
 
@ameo
Jag vill skilja ut fördomar som är något negativt. Man kan väl generalisera utan att ha som mål att vara nedlåtande mot en viss ras?
Jag tänker väldigt sällan om hästar på det negativa sättet. Jag kallar dem ibland "dumblood" tillgivet. Just för att de är korkade men också väldigt snälla.
Men visst finns det väl ändå egenskaper som vissa raser har oftare än andra? Varför är det annars så att samma människa köper samma ras om och om igen?
Och vad är poängen med avel om inte att ta fram vissa egenskaper?

@mollyphlox
Det var inte negativa fördomar jag ville diskutera, men jag inser att mitt inlägg måste ha låtit så, utan det var just generella egenskaper hos raser och hur det kan hjälpa en att välja häst.
Jag har alltid tyckt att fjordingar är gulliga, snälla hästar. Jag tolkar det som att du håller med om att en viss ras visar vissa egenskaper tydligare, varför har du annars haft så många fjordingar?

@cirkus
Jag har inte sagt något om alla hästar utan berättat om dem jag känt från samma ras och som uppvisat liknande egenskaper. Tanken med en stambok är väl ändå att ta fram och förädla vissa egenskaper? Menar du att aveln inte nått dessa mål utan alla hästar är bara helt individuella?
 
@ameo
Jag vill skilja ut fördomar som är något negativt. Man kan väl generalisera utan att ha som mål att vara nedlåtande mot en viss ras?
Jag tänker väldigt sällan om hästar på det negativa sättet. Jag kallar dem ibland "dumblood" tillgivet. Just för att de är korkade men också väldigt snälla.
Men visst finns det väl ändå egenskaper som vissa raser har oftare än andra? Varför är det annars så att samma människa köper samma ras om och om igen?
Och vad är poängen med avel om inte att ta fram vissa egenskaper?

@mollyphlox
Det var inte negativa fördomar jag ville diskutera, men jag inser att mitt inlägg måste ha låtit så, utan det var just generella egenskaper hos raser och hur det kan hjälpa en att välja häst.
Jag har alltid tyckt att fjordingar är gulliga, snälla hästar. Jag tolkar det som att du håller med om att en viss ras visar vissa egenskaper tydligare, varför har du annars haft så många fjordingar?

@cirkus
Jag har inte sagt något om alla hästar utan berättat om dem jag känt från samma ras och som uppvisat liknande egenskaper. Tanken med en stambok är väl ändå att ta fram och förädla vissa egenskaper? Menar du att aveln inte nått dessa mål utan alla hästar är bara helt individuella?
Jag har bara haft en fjording, men har träffat på och känner förstås till de flesta som har fjordingar häromkring.

Att raser har vissa gemensamma nämnare är väl rätt självklart, det är ju en av orsakerna till varför det finns raser över huvudtaget. Det trevliga temperamentet som är ett av kännetecknen för fjordingar (eller bör vara) är det som jag fastnat för. Det passar mig bättre än tex det känsliga och många gånger något reaktiva som finns hos varmblodiga ridhästar. Blir lite för mycket häst för min smak.
 
Ja precis. Har jag skiljt på dem? Jag skriver om varmblodiga ridhästar och svenska halvblod vilket väl fortfarande är rasnamnet på svensk varmblodig ridhäst?

Det har aldrig varit rasnamnet. De heter varmblodiga ridhästar här också fast det finns en utbredd föreställning om att varmblod är travhästar. (glömmer aldrig människan som var djupt upprörd över att hennes nya häst var ett danskt varmblod, hon hade ju köpt ett halvblod och ingen travhäst). Ett tips är att kolla vad rasföreningen heter för att få info om en ras verkliga namn.
 
@cirkus
Jag har inte sagt något om alla hästar utan berättat om dem jag känt från samma ras och som uppvisat liknande egenskaper. Tanken med en stambok är väl ändå att ta fram och förädla vissa egenskaper? Menar du att aveln inte nått dessa mål utan alla hästar är bara helt individuella?

Givetvis så finns det en rasbeskrivning och som du beskriver din och dina engelska vänners uppfattning om halvblod så är det väldigt långt ifrån vad som är rastypiskt.
 
Jag skulle vilja påstå att hästaveln gått tvärt emot hundaveln och i stället för att behålla och tom förstärka särdragen har man korsat ihop väldigt mycket till en rätt likriktad sporthäst. En och samma hingst kan vara godkänd i väldigt många stamböcker och följer man en hingslinje kan den dyka upp i stort sett överallt. Det är inte alls frågan om raser utan i stället skilda stamböcker.

Tittar man i gamla böcker är det inte dagens typ av häst utan många var betydligt tyngre och beskrivs som vagnshästar och lättare gårdshästar. Det finns i princip inget kvar som kunda vara aktuellt för bevarandeprojekt av gamla lantraser om man ser på tex oldenburgare, holsteiner osv. Frieser och lipizzaner däremot klassar jag som raser. Även om de inte är vanliga på högre nivå av dressyr och hoppning, finns de på lägre nivå och hos hobbyryttare.

Jag tror många svenska varmblod/halvblod skulle ha svårt att klara en militärmanöver med de vikter de förväntades bära eller dra kanoner. Frågan är om de ens skulle fixa att stå uppbundna några nätter på rad i ett rep spänt mellan ett par träd.
 
Givetvis så finns det en rasbeskrivning och som du beskriver din och dina engelska vänners uppfattning om halvblod så är det väldigt långt ifrån vad som är rastypiskt.
Vad av det är det som inte är rastypiskt tycker du?
De swb jag pratar om har sett ut som typiska svenska ridhästar och även presterat därefter. Står det någonstans att swb ska vara intelligenta?

Och gällande bockandet och studsigheten skulle jag tro har att göra med att man avlat fram en flashig häst med lätt för samling och rörelser uppåt till skillnad från till exempel det engelska fullblodet som ska röra sig fort framåt.
 
Jag skulle vilja påstå att hästaveln gått tvärt emot hundaveln och i stället för att behålla och tom förstärka särdragen har man korsat ihop väldigt mycket till en rätt likriktad sporthäst. En och samma hingst kan vara godkänd i väldigt många stamböcker och följer man en hingslinje kan den dyka upp i stort sett överallt. Det är inte alls frågan om raser utan i stället skilda stamböcker.

Tittar man i gamla böcker är det inte dagens typ av häst utan många var betydligt tyngre och beskrivs som vagnshästar och lättare gårdshästar. Det finns i princip inget kvar som kunda vara aktuellt för bevarandeprojekt av gamla lantraser om man ser på tex oldenburgare, holsteiner osv. Frieser och lipizzaner däremot klassar jag som raser. Även om de inte är vanliga på högre nivå av dressyr och hoppning, finns de på lägre nivå och hos hobbyryttare.

Jag tror många svenska varmblod/halvblod skulle ha svårt att klara en militärmanöver med de vikter de förväntades bära eller dra kanoner. Frågan är om de ens skulle fixa att stå uppbundna några nätter på rad i ett rep spänt mellan ett par träd.
Ja, så är det ju absolut men jag tycker ändå att det finns skillnader mellan olika varmblod. Det kanske inte är regelrätta raser längre men ett "varmblod med mer hanoveranare" jämfört med ett "varmblod med mer Trakehner" är fortfarande väldigt olika hästar, eller?

Jag köpte min som 12-åring och kontaktade hans uppfödare och berättade om hans historia. Hon blev förskräckt och beskrev honom och hans personlighet i detalj som "en av sina" (utan att jag berättat något om själva hästen) så någon form av ras måste väl finnas kvar i honom för att skilja ut honom så från andra varmblod.
 
@ameo
Jag vill skilja ut fördomar som är något negativt. Man kan väl generalisera utan att ha som mål att vara nedlåtande mot en viss ras?
Jag tänker väldigt sällan om hästar på det negativa sättet. Jag kallar dem ibland "dumblood" tillgivet. Just för att de är korkade men också väldigt snälla.
Men visst finns det väl ändå egenskaper som vissa raser har oftare än andra? Varför är det annars så att samma människa köper samma ras om och om igen?
Och vad är poängen med avel om inte att ta fram vissa egenskaper?
Tråkigt för dig att du bara träffat korkade halvblod. Vi är många här som inte har den erfarenheten. Flera av oss har träffat oerhört många...

Fördomar är inte nödvändigtvis negativa.
Screenshot_20190501-104849.png
 
Tråkigt för dig att du bara träffat korkade halvblod. Vi är många här som inte har den erfarenheten. Flera av oss har träffat oerhört många...

Fördomar är inte nödvändigtvis negativa.
Visa bifogad fil 29021
Okej då men ordet används i en negativ klang och det var inte dit jag ville.

Intelligens är inte nödvändigtvis något positivt. Min intelligenta pålle är sjukt jobbig ibland och inte särskilt väl lämpad för sporten till skillnad från hans lite dummare hagkompis som glatt gör vad man ber om utan att fråga varför.

Som exempel så lär sig min dressyrprogram efter en gång och vill därefter gärna visa sig duktig och göra hela programmet på egen hand vilket inte ger så bra poäng, särskilt inte om hästen väljer fel program. Medryttarhästen med lite mindre hjärna är mycket enklare, han gör det man ber om när man ber om det med stor arbetslust.
 
Har hur många svenska halvblod som helst i vårt stall och de är helt olika personligheter allihopa, verkligen.

Eller hur? Jag tänkte just tanken att vilken typ av personlighet man än vill ha så går det hitta inom rasen varmblodig ridhäst. Stor variation på storlek är det ju också så de passar ryttare i alla storlekar.
 
Eller hur? Jag tänkte just tanken att vilken typ av personlighet man än vill ha så går det hitta inom rasen varmblodig ridhäst. Stor variation på storlek är det ju också så de passar ryttare i alla storlekar.
Så om man ska köpa ett föl då, är det ren chansning? Eller finns det vissa linjer som ärver ner olika temperament?

Jag är helt med på att personligheten formas när hästen växer upp men hur vet man vilka egenskaper den har med sig genetiskt?
 
Så om man ska köpa ett föl då, är det ren chansning? Eller finns det vissa linjer som ärver ner olika temperament?

Jag är helt med på att personligheten formas när hästen växer upp men hur vet man vilka egenskaper den har med sig genetiskt?

Ja, jag skulle säga att det alltid är en chansning. Även om både hingsten och stoet nedärver vissa egenskaper så kan man aldrig riktigt veta vad som slår igenom. Vill man veta vad man köper så är det smartare att köpa en vuxen häst. :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 745
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp