Hästraser

Personligheten har inget med arvet i sig att göra, du föds med en personlighet och den formas efter din omgivning och uppväxt, inte hur bra dina föräldrar är på att hoppa högt. Man avlar inte för att få personliga hästar, man avlar för att få sunda, hållbara hästar som är bra på att trava eller galoppera fort, hoppa högt, klara av att gå de högre klasserna i dressyr, 5-gångare osv. Personligheten får du på köpet då det handlar om individer, alla är inte stöpta i samma form mentalt.
Bra beskrivning. Jag vill ju dock även skilja på personlighet och mentalitet, för mentaliteten anser jag i allra högsta grad är med i aveln. Mentaliteten ser ju jag som en "större" grej, om hästen är tuff, mjuk, stabil, känslig... Och där ser man ju skillnader i olika raser också, baserat på vad man avlat fram. Ett bra exempel är väl att titta på hästar som prestationsavlas, där mentaliteten sett till enkelhet i hantering och så får komma i andrahand (om överhuvud taget) efter tävlingsprestationer, medan arbetshästar i större utsträckning är väldigt stabila eftersom det varit ett krav om de ska kunna dra timmer och harva en åker, t.ex.

Personligheten ser jag som något "mindre", det är liksom småsaker och mer kanske det där som gör att man klickar med en viss häst bland flera som har mer eller mindre identiska egenskaper i övrigt.
 
Har jag sagt att jag tror att jag är hennes expert? Vi är vänner och självklart kommer vi prata om hennes hästköp.

Allt jag ville med tråden var att diskutera hästrasers vara eller inte vara.
Varför du känner att det ger dig rätt att vara spydig och klanka ner på såväl min kunskap som mina relationer med mina vänner, det förstår jag inte. Du måste inte vara med och diskutera om du inte vill.

Steg ett i att diskutera ett ämne är att skaffa kunskap i ämnet. Om du hade gjort det första steget kanske du hade insett varför ras kanske inte riktigt är lika intressant på hästsidan.
 
Steg ett i att diskutera ett ämne är att skaffa kunskap i ämnet. Om du hade gjort det första steget kanske du hade insett varför ras kanske inte riktigt är lika intressant på hästsidan.
Den här tråden kanske är ett steg i att lära sig mer?

Och vaddå ras inte är intressant på hästsidan. Kanske inte bland varmbloden men det finns massor med raser som avlas som just raser. Typ alla andra, förutom varmbloden.
 
Min kompis ska köpa ett föl och jakten på den perfekta fölungen har gjort att jag börjat fundera på detta med hästraser.

Jag upplever att i till exempel hundvärlden läggs massor med tid och energi på valet av ras medan i hästvärlden är det inte så. Ska man ha en hobbyhäst som ska kunna både hoppa och dressyra på hyfsad nivå så är det "Varmblodig ridhäst" som gäller.

Men Varmblodig ridhäst är ju egentligen massor med olika raser med olika egenskaper. Jag har erfarenhet av två, SWB och Trakehner. Genom vänner hör jag också en del om irländska sporthästar men det är inget jag själv ridit och hanterat.

Jag har känt en drös klassiska svenska halvblod som alla varit trevliga hästar men som jag inte varit kär i. Som mina engelska vänner kallar jag dem "dumbloods". Korkade, hariga och osäkra. Dessutom bockiga och snabba i sidled vid bus/skyggningar.

Detta jämfört med mitt varmblod som är mestadels Trakehner och lite fullblod. Han är intelligent, modig och nyfiken. Skulle han bli rädd eller busig så är det full fart framåt som gäller, inte bock och krumsprång.

De irländska verkar också vara modigare än de svenska och ibland väldigt energiska.

Är det någon annan som känner igen sig i detta eller är jag ensam?

Sedan finns ju såklart massor med raser utanför varmblodsspektrat men då blir inlägget snabbt till en roman.
Har det inte att göra med inridningen, hur hästen reagerar, tillåts reagera vid stress? Jag tänker också att du skriver att irländska hästar har mera energi.
Min inkörare frågade mig vad jag ville ha för resultat på min på färdigainkörda häst. Ville jag ha häst i fullt fräs frammåt, i superkondition, för tävling, eller ville jag ha en lugnt inlärd hobbykörhäst när allt var färdigt?
 
Har det inte att göra med inridningen, hur hästen reagerar, tillåts reagera vid stress? Jag tänker också att du skriver att irländska hästar har mera energi.
Min inkörare frågade mig vad jag ville ha för resultat på min på färdigainkörda häst. Ville jag ha häst i fullt fräs frammåt, i superkondition, för tävling, eller ville jag ha en lugnt inlärd hobbykörhäst när allt var färdigt?
Ja såklart spelar hanteringen in och det är därför min kompis vill ha ett föl att forma själv från början :)

Jag tycker bara att det är intressant att så många av de swb jag träffat på reagerat på liknande sett trots vitt skiljda ägare och miljöer medan min med mer fullblod är helt annorlunda.
 
Jag skulle vilja påstå att hästaveln gått tvärt emot hundaveln och i stället för att behålla och tom förstärka särdragen har man korsat ihop väldigt mycket till en rätt likriktad sporthäst. En och samma hingst kan vara godkänd i väldigt många stamböcker och följer man en hingslinje kan den dyka upp i stort sett överallt. Det är inte alls frågan om raser utan i stället skilda stamböcker.

Tittar man i gamla böcker är det inte dagens typ av häst utan många var betydligt tyngre och beskrivs som vagnshästar och lättare gårdshästar. Det finns i princip inget kvar som kunda vara aktuellt för bevarandeprojekt av gamla lantraser om man ser på tex oldenburgare, holsteiner osv. Frieser och lipizzaner däremot klassar jag som raser. Även om de inte är vanliga på högre nivå av dressyr och hoppning, finns de på lägre nivå och hos hobbyryttare.

Jag tror många svenska varmblod/halvblod skulle ha svårt att klara en militärmanöver med de vikter de förväntades bära eller dra kanoner. Frågan är om de ens skulle fixa att stå uppbundna några nätter på rad i ett rep spänt mellan ett par träd.
Jag brukar säga att min häst om möjligt kan dra trossen, längst bak i ledet, längst bort från slagfältet 😉
 
Har det inte att göra med inridningen, hur hästen reagerar, tillåts reagera vid stress? Jag tänker också att du skriver att irländska hästar har mera energi.
Min inkörare frågade mig vad jag ville ha för resultat på min på färdigainkörda häst. Ville jag ha häst i fullt fräs frammåt, i superkondition, för tävling, eller ville jag ha en lugnt inlärd hobbykörhäst när allt var färdigt?
Såklart det spelar roll, men man kan ju inte skapa något som det inte finns grund för. Sen kan du givetvis påverka inom de ramar som finns, det är ju därför det är viktigt att inridningen blir rätt. Men en häst som saknar vilja att springa kommer inte bli snabb och explosiv oavsett hur mycket du försöker och en häst som är osäker i sig själv och nervös i grunden lär aldrig fungera som stabil turridningshäst även om den kan fungera utmärkt med en van och trygg ryttare.

Hade det varit så enkelt att inridningen gjorde allt vore ju avel en bagatell.
 
Ja precis. Har jag skiljt på dem? Jag skriver om varmblodiga ridhästar och svenska halvblod vilket väl fortfarande är rasnamnet på svensk varmblodig ridhäst?
Numera heter det Svenskt varmblod eller Svensk varmblodig ridhäst men längre tillbaka sa man ofta Svenskt halvblod och med en öppen stambok så vet jag inte om man skall kalla det helt en egen ras. Tidigare upplagor av stamboken hette "Rasstambok för ädla hästar i Sverige" (och innan dess Stuteribok) men namnet ändrades på sextiotalet till "Stambok för Svenska Varmblodiga Hästen".
 
Självklart pratat jag inte om efterblivna, elaka hästar som bockar sig fram genom livet.

Alla hästar är trevliga och välfungerande med rätt hantering och ridning.

Men när en krokodil smyger i diket reagerar dem på olika sätt. Eller så här: Om jag och sambon rider ut på en äng och släpper tyglarna i full galopp så gasar min häst järnet i fyrsprång medan hans medryttarhäst bockar som en rodeohäst. Båda beteendena för att de busar och lever livet men ändå helt olika rörelsemönster. Jag menar att detta har att göra med arv. Den stora SWBn har det liksom inte i sig att lägga sig utefter marken som en Ferrari och kuta full fart. På samma sätt har inte min rörelsen "uppåt" som krävs för en riktig, rund bock.

Fast inget av det du beskriver här är kopplat till ras. Det går alldeles utmärkt för ett SWB att löpa på i full kareta, likaså för fullblodet att slå bock med skruv.

Det är individbaserat hur de tenderar att bete sig.
 
Så om man ska köpa ett föl då, är det ren chansning? Eller finns det vissa linjer som ärver ner olika temperament?

Jag är helt med på att personligheten formas när hästen växer upp men hur vet man vilka egenskaper den har med sig genetiskt?
Som flera redan skrivit, ofta kan man spåra mycket av den vuxna hästens temperament och andra egenskaper redan hos halvårsgamla föl, men det kräver att man lär känna fölet lite.
 
Ja såklart spelar hanteringen in och det är därför min kompis vill ha ett föl att forma själv från början :)

Jag tycker bara att det är intressant att så många av de swb jag träffat på reagerat på liknande sett trots vitt skiljda ägare och miljöer medan min med mer fullblod är helt annorlunda.

Jag vet inte vad din kompis har för erfarenheter och kunskaper osv, men just det där ”forma själv” begreppet/idén tycker jag är alltför vanligt hos många som faktiskt inte har så mycket rutin och kunskap , tyvärr.

Har din kompis haft fölunge tidigare? Har din kompis vana att uppfostra en unghäst från föl till inridning och utbildning?

”Jakten på den perfekta fölungen” utifrån diskussionen om ras, blir lättare om man som grund isåfall vet om man vill ha en irländare, halvblod eller fjording , eller vad nu för ras, - och varför man vill det .

Jag känner inte igen din uppfattning av SWB alls, och då har jag träffat många många genom åren och gör varje dag. Jag har likaså samma erf av fullblod (har även ett själv) och de varierar de också oerhört från individ till individ. Jag skulle säga att fullbloden tenderar att variera mer beroende på vem som hanterar dem. Samma som tex fjordingar som exempel. Bra hanterade individer - trevliga. Sämre hanterade individer - fullständigt vidriga.
 
Senast ändrad:
Den här tråden kanske är ett steg i att lära sig mer?

Och vaddå ras inte är intressant på hästsidan. Kanske inte bland varmbloden men det finns massor med raser som avlas som just raser. Typ alla andra, förutom varmbloden.

Inte riktigt lika intressant skrev jag. Hundar avlar ju för det mesta till en speciell inriktning medan hästraser är mer allround.
 
Inte riktigt lika intressant skrev jag. Hundar avlar ju för det mesta till en speciell inriktning medan hästraser är mer allround.
Fast det stämmer ju inte. Jämför shetlandsponny, ardenner, frieser och engelskt fullblod så är det ju hästar som är avlade för helt olika saker och därför skiljer sig ordentligt i både utseende och mentalitet. En häst som ska dra tungt behöver ju både ha annan exteriör och mentala egenskaper än en häst som ska ta sig runt en hinderbana på snabbast tid.

Sen att det är större skillnader på hundraser är väl främst för att vi har "designat" fram olika utseenden, hade vi där främst avlat på funktion hade antagligen inte variationen varit så mycket större än hos olika hästraser.
 
Sen att det är större skillnader på hundraser är väl främst för att vi har "designat" fram olika utseenden, hade vi där främst avlat på funktion hade antagligen inte variationen varit så mycket större än hos olika hästraser.
Det sista, hur aveln mer efter utseende och inte egenskaper hos hundar påverkat tycker jag är väldigt intressant (men ganska mycket utanför trådens ämne).
 
Numera heter det Svenskt varmblod eller Svensk varmblodig ridhäst men längre tillbaka sa man ofta Svenskt halvblod och med en öppen stambok så vet jag inte om man skall kalla det helt en egen ras. Tidigare upplagor av stamboken hette "Rasstambok för ädla hästar i Sverige" (och innan dess Stuteribok) men namnet ändrades på sextiotalet till "Stambok för Svenska Varmblodiga Hästen".
Jag läste på lite och det officiella namnet är tydligen numera SWB-häst även på svenska. Ur avelsplanen:

"5 Rasens benämning
SWB, som står för Swedish Warmblood (Svenskt Varmblod) är den officiella benämningen på
hästar tillhöriga Riksstambok för Svenska Varmblodiga Hästen eller som registrerats i något av
SWBs register."
 
Senast ändrad:
Jag vet inte vad din kompis har för erfarenheter och kunskaper osv, men just det där ”forma själv” begreppet/idén tycker jag är alltför vanligt hos många som faktiskt inte har så mycket rutin och kunskap , tyvärr.

Har din kompis haft fölunge tidigare? Har din kompis vana att uppfostra en unghäst från föl till inridning och utbildning?

”Jakten på den perfekta fölungen” utifrån diskussionen om ras, blir lättare om man som grund isåfall vet om man vill ha en irländare, halvblod eller fjording , eller vad nu för ras, - och varför man vill det .

Jag känner inte igen din uppfattning av SWB alls, och då har jag träffat många många genom åren och gör varje dag. Jag har likaså samma erf av fullblod (har även ett själv) och de varierar de också oerhört från individ till individ. Jag skulle säga att fullbloden tenderar att variera mer beroende på vem som hanterar dem. Samma som tex fjordingar som exempel. Bra hanterade individer - trevliga. Sämre hanterade individer - fullständigt vidriga.
Det kan såklart ha varit en slump att de swb jag träffat följt samma mall, tyckte bara att det började bli en hel drös.

Gällande föl eller inte skulle jag som sagt tidigare hellre se till vuxna hästar men det är inte mitt val.
Hon vill hoppa och dressyra och se hur långt hon kan komma och därför är fokus på varmblod av olika slag.
Jag skulle hellre testa en annan ras om det var jag som letade.
 
Fast det stämmer ju inte. Jämför shetlandsponny, ardenner, frieser och engelskt fullblod så är det ju hästar som är avlade för helt olika saker och därför skiljer sig ordentligt i både utseende och mentalitet. En häst som ska dra tungt behöver ju både ha annan exteriör och mentala egenskaper än en häst som ska ta sig runt en hinderbana på snabbast tid.

Sen att det är större skillnader på hundraser är väl främst för att vi har "designat" fram olika utseenden, hade vi där främst avlat på funktion hade antagligen inte variationen varit så mycket större än hos olika hästraser.

Shetlandsponny, ardenner och friser är körhästar. Fullblod är avlade för att springa fort. Alla raser används till ridning och körning samt tävlas i olika grenar. I hundvärlden är det inte speciellt vanligt att tex en malteser tex tävlar i vallning.
 
Shetlandsponny, ardenner och friser är körhästar. Fullblod är avlade för att springa fort. Alla raser används till ridning och körning samt tävlas i olika grenar. I hundvärlden är det inte speciellt vanligt att tex en malteser tex tävlar i vallning.
Fast de avlas ju fortfarande i regel mot speciella inriktningar. Avel mot vallningstävling/sköta boskap är ju snarare att jämföra med avel mot GP-dressyr. Det gör du inte med vilken hästras som helst. I princip alla hundraser kan springa igenom en agilitybana, vilket väl är mer jämförbart med en häst som rids/körs på hobbynivå.
 
Det kan såklart ha varit en slump att de swb jag träffat följt samma mall, tyckte bara att det började bli en hel drös.

Gällande föl eller inte skulle jag som sagt tidigare hellre se till vuxna hästar men det är inte mitt val.
Hon vill hoppa och dressyra och se hur långt hon kan komma och därför är fokus på varmblod av olika slag.
Jag skulle hellre testa en annan ras om det var jag som letade.

Det är säkerligen varierande och inte representativt för SWB att alla är sådana som du träffat och baserar dina intryck på . Ffa är det inte representativt för någon ”ras” utan handlar nog mer om de som har hästarna och hur hästarna utifrån det hanteras /rids osv.

Ang din kompis val och resonemang så är det nog upp till henne då eftersom hon tycker så och utifrån det letar föl . 👍
 
Det kan såklart ha varit en slump att de swb jag träffat följt samma mall, tyckte bara att det började bli en hel drös.

Gällande föl eller inte skulle jag som sagt tidigare hellre se till vuxna hästar men det är inte mitt val.
Hon vill hoppa och dressyra och se hur långt hon kan komma och därför är fokus på varmblod av olika slag.
Jag skulle hellre testa en annan ras om det var jag som letade.
Kan du stammen på alla dessa SWB du träffat, eftersom du uttalar dig som du gör? Du vet med säkerhet att det inte är några fullblodskorsningar, KWPN, trakhener, eller ren tysk stam? Kan du stammen på din sambos häst?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 762
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp