Hästraser

Så om man ska köpa ett föl då, är det ren chansning? Eller finns det vissa linjer som ärver ner olika temperament?

Jag är helt med på att personligheten formas när hästen växer upp men hur vet man vilka egenskaper den har med sig genetiskt?

Vissa linjer ger olika temperament, vi som är insatta vet oftast vilka linjer vi ska leta efter om vi är ute efter ett visst temperament. Flera av oss har också linjer som som vi undviker på grund av erfarenhet att vi inte passar ihop med hästar med sånt temperament.

Jag som fött upp hästar med olika fäder men samma mamma kan se vilka av mammans egenskaper som slagit igenom i de olika avkommorna, och ibland är det egenskaper som kan ha olika sidor. T ex en känslig häst kan bli både argsint och orolig beroende på vilka situationer den utsätts för. Därför kan det vara svårt att se hur egenskaperna ett föl har utvecklas hos den vuxna individen och hur den fungerar under ryttare.

Vad gäller att forma hästen själv så behöver man inte passa ihop bara för att man är med från början. Den av mina uppfödningar som jag hade tänkt behålla funkade inte ihop med mig. Vi kunde inte läsa varandra. Istället har jag kvar lillasyster som alltid valt mitt sällskap ända sedan hon föddes.
 
Kan du stammen på alla dessa SWB du träffat, eftersom du uttalar dig som du gör? Du vet med säkerhet att det inte är några fullblodskorsningar, KWPN, trakhener, eller ren tysk stam? Kan du stammen på din sambos häst?
Nej jag har inte stamforskat allihop. De jag har koll på har varit klassiska svenska hästar 100 år tillbaka i tiden. En annan hade fullblod på ena sidan och helsvensk stam på den andra. En fjärde hade lite mer fullblod och liknade genast min häst mer trots swb i namnet.

Jag tycker att jag har varit tydlig med att jag presenterar mina åsikter och erfarenheter och inte fakta. Har jag någonstans skrivit att jag anser att jag presenterar fakta?

Du är så konfrontativ så jag tycker inte att det är kul att läsa och svara på dina inlägg så snart kanske jag tröttnar. Hoppas du känner att du fått ut något av diskussionen.
 
Kan du stammen på alla dessa SWB du träffat, eftersom du uttalar dig som du gör? Du vet med säkerhet att det inte är några fullblodskorsningar, KWPN, trakhener, eller ren tysk stam? Kan du stammen på din sambos häst?
Vad du har missat i din stress att vara så nedlåtande och spydig som bara möjligt är att det finns flera trevliga människor i den här tråden som genom att sakligt presentera sina erfarenheter och sin kunskap har övertygat mig om att mina erfarenheter bara varit ett sammanträffande. Men som sagt, jag hoppas att du fått ut något av din insats i debatten.
 
Vissa linjer ger olika temperament, vi som är insatta vet oftast vilka linjer vi ska leta efter om vi är ute efter ett visst temperament. Flera av oss har också linjer som som vi undviker på grund av erfarenhet att vi inte passar ihop med hästar med sånt temperament.

Jag som fött upp hästar med olika fäder men samma mamma kan se vilka av mammans egenskaper som slagit igenom i de olika avkommorna, och ibland är det egenskaper som kan ha olika sidor. T ex en känslig häst kan bli både argsint och orolig beroende på vilka situationer den utsätts för. Därför kan det vara svårt att se hur egenskaperna ett föl har utvecklas hos den vuxna individen och hur den fungerar under ryttare.

Vad gäller att forma hästen själv så behöver man inte passa ihop bara för att man är med från början. Den av mina uppfödningar som jag hade tänkt behålla funkade inte ihop med mig. Vi kunde inte läsa varandra. Istället har jag kvar lillasyster som alltid valt mitt sällskap ända sedan hon föddes.
Å vad underbart det låter att få ett föl som man klickar med från början och får följa genom livet.

Det är klart att det är en chansning med föl, å andra sidan är väl alla hästköp det eftersom man sällan hinner lära känna hästen ordentligt innan det "är för sent".

Jag hade turen att rida min häst under en sommar innan jag köpte honom och har svårt att se hur jag skulle lyckas lika bra med ett köp på annons och ett fåtal provridningar.
 
Tycker det skiljer en hel del på olika raser, var ju inte för inte just varmblod och fullblodsraserna lös med sin frånvaro på handikappadridsolan jag jobbade på, chansen att hitta någon som passar i någon av dessa 2 grupperna var för minimal för att leta i även om det finns även där.

Själv är jag ingen ridvarmblodmänniska men har några få linjer jag oftare träffar på hästar jag tycker om, en av linjerna är Magini. Annars är det i fullblod och i vissa ponnyraser som jag hittar hästar jag trivs med eller korsning dom i mellan.
 
Vad du har missat i din stress att vara så nedlåtande och spydig som bara möjligt är att det finns flera trevliga människor i den här tråden som genom att sakligt presentera sina erfarenheter och sin kunskap har övertygat mig om att mina erfarenheter bara varit ett sammanträffande. Men som sagt, jag hoppas att du fått ut något av din insats i debatten.
Först skriver du att du inte vill svara på mina inlägg, sen besvarar du ett och samma två ggr! :rofl: Men du kan vara helt lugn, jag är inte ett dugg stressad, det är inte jag som besvarar inläggen dubbelt upp av frustration och ilska. :up:

Jag har aldrig begärt att du skulle stamboksforska, men med tanke på hur oinsatt du verkar vara när det gäller SWB så är det inte underligt att du inte upptäckt hur mycket utländskt blod det finns och hur många hästar som är registrerade både som SWB men även i andra förbund då det är mycket livmoderimporter och ston vars avkommor registreras som SWB, samt alla utländska hingstar som betäcker både de här stona och "inhemska" ston och där avkomman blir SWB.

Som ex min ena uppfödning KWPN + Old = SWB. Hade stoet stått kvar i Holland hade avkomman, en livmoderimport, istället registrerats som KWPN. SWB har även gått på export och hjälpt till med att bygga upp andra avelsförbund, så när det gäller de varmblodiga ridhästförbunden så är de tätt ihopflätade. ;)
 
Lite sen in i diskussionen men undrar hur en "efterbliven" häst är 🤔
Var har du läst det?

Om jag minns rätt så har jag skrivit om hästar med olika intelligensnivå och bara använt ordet efterbliven för att förtydliga att det inte är vad jag pratar om när andra ifrågasatt. Eller har uttrycket dykt upp någon annanstans?

Jag har aldrig träffat en efterbliven häst så jag kan inte svara på din fråga.
 
Nej jag har inte stamforskat allihop. De jag har koll på har varit klassiska svenska hästar 100 år tillbaka i tiden. En annan hade fullblod på ena sidan och helsvensk stam på den andra. En fjärde hade lite mer fullblod och liknade genast min häst mer trots swb i namnet.

Jag tycker att jag har varit tydlig med att jag presenterar mina åsikter och erfarenheter och inte fakta. Har jag någonstans skrivit att jag anser att jag presenterar fakta?

Du är så konfrontativ så jag tycker inte att det är kul att läsa och svara på dina inlägg så snart kanske jag tröttnar. Hoppas du känner att du fått ut något av diskussionen.

Att finna swb med svensk stam idag är väldigt ovanligt. Det finns nog knappt nån hingst i avel som är helsvensk. De flesta har Trakhener, kwpn, oldenburgare, holsteiner mixade.

Som Görel nämner handlar det snarare om linjer. Är man ute efter dressyrhäst med mycket tryck och flykt i sig? Hopphäst med scoop? eller mer en speedhäst? Kanske en mer lugn allround? Därefter väljer man linjer.
 
Jag har ridit ridhästar av varmblodstyp sen jag var tonåring. Rena fullblod har jag ridit sen 9 år och det är just en stor skillnad jag märker. Båda typerna kan vara spända och tittig men ridhästen väljer ofta att skygga, tvärvända, och tappar framåtbjudningen.
Fullblodet kan titta och skygga men den fortsätter tänka framåt.
Rihästarna har andra kvaliteer i gångarter, hoppning mm men jag upplever fullbloden som mer arbetsvilliga o okomplicerade
 
Jag har ridit ridhästar av varmblodstyp sen jag var tonåring. Rena fullblod har jag ridit sen 9 år och det är just en stor skillnad jag märker. Båda typerna kan vara spända och tittig men ridhästen väljer ofta att skygga, tvärvända, och tappar framåtbjudningen.
Fullblodet kan titta och skygga men den fortsätter tänka framåt.
Rihästarna har andra kvaliteer i gångarter, hoppning mm men jag upplever fullbloden som mer arbetsvilliga o okomplicerade
Detta stämmer helt med mina erfarenheter :)
 
Är det inte lite så att travare och galoppörer ska fram fram fram?
Har ingen aning själv utan något jag fått för mej att det var så.

En vill ju inte att en häst i vagn ska vända för att den blir rädd liksom. Utan man manar på framåt framåt.

Nån som vet eller är mer insatt?
 
Är det inte lite så att travare och galoppörer ska fram fram fram?
Har ingen aning själv utan något jag fått för mej att det var så.

En vill ju inte att en häst i vagn ska vända för att den blir rädd liksom. Utan man manar på framåt framåt.

Nån som vet eller är mer insatt?
Jo de ska ju tänka framåt 😃Både avlade och tränade till det
 
Är det inte lite så att travare och galoppörer ska fram fram fram?
Har ingen aning själv utan något jag fått för mej att det var så.

En vill ju inte att en häst i vagn ska vända för att den blir rädd liksom. Utan man manar på framåt framåt.

Nån som vet eller är mer insatt?
I så fall ligger det i aveln och inte uppfostran, hur dom regerar hänger inte ihop med om dom varit tränade för det eller inte.
 
Jag har ridit ridhästar av varmblodstyp sen jag var tonåring. Rena fullblod har jag ridit sen 9 år och det är just en stor skillnad jag märker. Båda typerna kan vara spända och tittig men ridhästen väljer ofta att skygga, tvärvända, och tappar framåtbjudningen.
Fullblodet kan titta och skygga men den fortsätter tänka framåt.
Rihästarna har andra kvaliteer i gångarter, hoppning mm men jag upplever fullbloden som mer arbetsvilliga o okomplicerade
Min erfarenhet också, ett fullblod tycker jag släpper sin rädsla när dom konstarter att det inte var farligt meden ett ridvarmblod har kvar rädslan i kroppen på ett helt annat sätt ett bra tag efter.

Just det som gör att jag föredrar fullblod, visst det händer snabbt och mycket när dom blir rädda men släpper det fort.
 
Är det inte lite så att travare och galoppörer ska fram fram fram?
Har ingen aning själv utan något jag fått för mej att det var så.

En vill ju inte att en häst i vagn ska vända för att den blir rädd liksom. Utan man manar på framåt framåt.

Nån som vet eller är mer insatt?
Tja, själv har jag suttit i en åker med ett riktigt redigt dike vid siden efter att ett par hundratusens värde i form av varmblodig travhäst mött en sopbil :angel:
 
Tja, själv har jag suttit i en åker med ett riktigt redigt dike vid siden efter att ett par hundratusens värde i form av varmblodig travhäst mött en sopbil :angel:
Ja, jag har då både sett travare skygga med sulkys och lösa och galoppörer som lagt in backen med en väldig fart, så att de alltid tänker framåt skulle då jag ta med en stor nypa salt. Var det inte ett väldans rabalder på Solvalla för något år sedan om skenande hästar pga en vit ponny? :laugh:
 
Ja, jag har då både sett travare skygga med sulkys och lösa och galoppörer som lagt in backen med en väldig fart, så att de alltid tänker framåt skulle då jag ta med en stor nypa salt. Var det inte ett väldans rabalder på Solvalla för något år sedan om skenande hästar pga en vit ponny? :laugh:
Fast att en häst tänker mer framåt innebär ju främst att de reagerar på rädsla genom att springa snarare än att "studsa", inte nödvändigtvis att de fortsätter springa framåt åt det håll de var på väg. Ett flyktdjur springer ju sällan mot faran.
 
Ja, jag har då både sett travare skygga med sulkys och lösa och galoppörer som lagt in backen med en väldig fart, så att de alltid tänker framåt skulle då jag ta med en stor nypa salt. Var det inte ett väldans rabalder på Solvalla för något år sedan om skenande hästar pga en vit ponny? :laugh:
Skenade den så gick det ju framåt:D
 

Liknande trådar

Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
2 766
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp