Hästrelaterad TV/film

Andromedae

Trådstartare
Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade tevedokumentärer, serier och filmer. Hoppas kunna få fler tips!

Dokumentärer
  • Allan - Den bevingade hästen. Handlar om Peder Fredricsons stjärnhäst All In (och lite om Peder med). Ursprungligen från SVT, kan ses på youtube.
  • The Horse Boy. Dokumentärspelfilm som följer Rupert Isaacson, hans fru och deras autistiske son Rowan när de beger sig till Mongoliet för att utforska hästarnas läkande kraft. Minns faktiskt ej var jag har sett den här från början, men den finns online någonstans i alla fall.
  • Unbranded. Följer en grupp med amerikaner när de rider mustanger genom fyra delstater, i en aktion för att visa mustangernas värde som hästar. Finns på netflix.
  • Harry and Snowman. Handlar om Harry DeLeyer och hans häst Snowman, som Harry köpte för typ inga pengar alls och sedan kom att bli en elithäst i hoppning. Finns på netflix.
  • Buck. Handlar om Buck Brannahan, från en smärtsam barndom till en lyckad karriär som hästtränare. Finns på youtube (Jag har själv dock inte sett den än).
  • Tobbe in the emirates. Ej sett den själv, men den ska enligt uppgift handla om Tobbe Larsson som åker till Dubai för att spana in hästarna där (trailer här). Vet inte riktigt var man kan tänkas se den. Kanske som betalande medlem på H& C Play?

Serier
  • Ryttareliten. Dokumentärserie som följer några av de svenska elitryttarna inom hoppning och dressyr. Ursprungligen SVT, vet tyvärr ej var man kan se den nu.
  • Det stora hoppet. Sex döttrar ska under några veckor lära sina pappor att rida. Finns på Viafree.
  • Stjärnhoppningen. Sex svenska kändisar som på sex månader ska lära sig hoppa. Avslutas med hoppning på Sweden Horse Show. Varje år på SVT.
  • Ponnyakuten. Barn som under ett ridläger får lära sig utvecklas som ryttare och team med sina ponnyer. Sändes fem säsonger på SVT, idag har man nog störst chans att hitta avsnitt på Youtube.
  • Equestrian World. Producerad av SVT. Ska enligt infon handla om ridsportsstjärnor som Sönke Rothenberger, Geir Gulliksen, Adelinde Cornelissen Johan Sebastian Gulliksen, Guido Klatte och Karen Polle och deras hästar. Jag har dock inte sett den och vet inte heller var man kan hitta den.

Filmer
  • Hidalgo. Viggo Mortensen rider genom öknen på sin distanshäst.
  • Seabiscuit. Handlar (som namnet skvallrar om) om Seabiscuit, galoppören.
  • Secretariat. Även detta om en galoppör.
  • Mannen som kunde tala med hästar. Tonårstjej och häst blir allvarligt skadade i ridolycka. Hennes mamma tar med henne till ranch där det finns duktig hästkarl, för att dotter och häst ska få möjlighet att rehabiliteras. Drama uppstår.
  • Black Beauty. Följer den svarta hingsten genom livet. Kan väl ses som en hästklassiker (mer än cheesy och konstant gnäggande, imho, men fina hästar).
  • Sherdil. Om ovanstående är cheesy, så är den här tusen gånger värre. Men den handlar faktiskt om en häst.

Vad har jag missat?
 
Svarta hingsten är väl 2 filmer?

Youtube: Massor med dokumentärer och minifilmer om vilket ämne man än vill
 
Film:
Ruffian (om galoppör, sorglig)
Jappeloup (på franska)
The silver brumby (ung Russel Crowe)

Svarta hingsten finns både som film (80-tal) och serie (90-tal)
Black Beauty finns som serie (70-tal)

Vet inte var man få tag i dessa nu.
 
Horse Power Road to the Maclay, gick på Animal Planet för många år sedan. De flesta avsnitten finns på YouTube.
 
Filmer: Dreamer, Racing Stripes, Spirit. Finns massa fler, men det är dom jag kommer på på rak arm.

Dokumentärserien om den vilda mustangen Cloud är fantastisk för att lära sig mer om hästars beteende. Den har åtminstone tidigare gått att hitta online
 
Loving Luna. Dokumentär som går att se på SVTPlay 2 eller 3 dagar till. Helt fantastisk, passa på innan det är för sent!
 
Horsepower och Heavy Horsepower med Martin Clunes, finns på youtube. Under the Spell of Horses, varje avsnitt följer ett land, Argentina, Indien, Morocco och Island. Finns också på youtube - jag har laddat hem dem. The Sheiks Horses är fascinerande om en av Dubais shejker och hans tränare och hästar. Den riktiga historien bakom War Horse. En otroligt bra serie var Horse in Sport gammal men håller fortfarande - visar några av dåtidens bästa ryttare i dressyr, hoppning och fälttävlan. Tyvärr helt omöjlig att få tag på.

En dokumentär som fascinerade mig var

Africa’s Wild West: Stallions Of The Namib Desert
In 1918 German and South African war-horses, no longer needed, were released into the burning Namibian desert. How could they survive, in one of the world's most beautiful, parched and rugged landscapes? Miraculously, they have held on to this day and here is their story.


International Velvet - den iofs dåliga uppföljaren till National Velvet. King of the Wind, äldre film som är baserad på Marguerite Henrys bok King of the Wind om Goldophin Arabian.

Edit: Glömde Flambards serien. För ungdomar men var bra av det jag kommer ihåg.

Dubbel edit: Naturligtvis finns det en episod på youtube och det är trav :mad:
 
Senast ändrad:
Filmer: Dreamer, Racing Stripes, Spirit. Finns massa fler, men det är dom jag kommer på på rak arm.

Dokumentärserien om den vilda mustangen Cloud är fantastisk för att lära sig mer om hästars beteende. Den har åtminstone tidigare gått att hitta online

Går att ladda ner om man vill ;)
 

Liknande trådar

Western Det här forumet verkar väldigt dött men nu försöker jag pigga upp det med lite nybörjar frågor. Jag funderar på att starta ett par...
Svar
11
· Visningar
2 343
Senast: Lycan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp