Hästrelaterat boende med gemensamma funktioner

Peter K

Trådstartare
Hej! Jag arbetar som fastighetsutvecklare i Skåne och överväger att bygga ett hästrelaterat boende (cirka 50-100 hus) med gemensamma funktioner för hästintresserade. Känner någon till något liknande projekt i Sverige som jag skulle kunna inspireras av?
/Peter
 
Runsten Village hos Runsten Equestrian vet jag att det pratades om. Jag har inte besökt dem på länge så vet inte hur det ser ut idag. Men planen var väl i alla fall att bygga ett område med bostäder, företag, gymnasieskola som var inriktad mot ridsporten.
 
Det fanns ett utanför Uppsala. Minns inte vad det hette men det floppade totalt har jag för mig. @lil-sis kanske minns?
Edit, Julmyra heter det. Verkar ha blivit enbart travinriktning nu.
 
Det planerades ett i Skåne vet jag för flera år sedan. Hagahill ! Det gick inte så bra vad jag minns..
 
Det fanns ett utanför Uppsala. Minns inte vad det hette men det floppade totalt har jag för mig. @lil-sis kanske minns?
Edit, Julmyra heter det. Verkar ha blivit enbart travinriktning nu.

Ett av problemen på Julmyra tror (minns ej helt säkert) jag var blandningen av trav och ridning. Och i form av 'ridhästar får inte vara på travslingan, de bara förstör' och dylikt.

Dessutom var väl placeringen i relation till städer lite sådär? Julmyra är rätt långt från Uppsala..
 
Ett av problemen på Julmyra tror (minns ej helt säkert) jag var blandningen av trav och ridning. Och i form av 'ridhästar får inte vara på travslingan, de bara förstör' och dylikt.

Dessutom var väl placeringen i relation till städer lite sådär? Julmyra är rätt långt från Uppsala..
Ja precis. Dyrt, för långt ut i ingenting och två motarbetande läger som skulle samsas.
 
Hej! Jag arbetar som fastighetsutvecklare i Skåne och överväger att bygga ett hästrelaterat boende (cirka 50-100 hus) med gemensamma funktioner för hästintresserade. Känner någon till något liknande projekt i Sverige som jag skulle kunna inspireras av?
/Peter
Finns flera liknande försök, vad jag vet har inget av dem fungerat, och i flera fall har det slutat med konkurs och tragedi för byggherren.
 
Falkenbergs kommun, som under en tid profilerade sig som "Hästkommunen" men har släppt det temat för länge sedan, har länge projekterat för en "hästby" med ett 25-tal bostäder i området Stafsinge. Initiativet kom 2006 och är ursprungligen privat men stadsbyggnadskontoret nappade. Så till den grad att kontoret fick kritik från andra håll i den kommunala organisationen, för bristande samordning med andra funktioner och detaljplanering. Projektet har varit kontroversiellt på flera sätt, bl a genom att miljö- och konsekvensutredningen startade först efter en längre tid. Politiskt finns även ett motstånd från vissa håll, mot att reservera stora ytor relativt central potentiell tomtmark till djurhållning och med buffertzoner mot framtida bebyggelse. Projektet är inte dött, men efter 13 år är det nog få som fortfarande tror på något resultat.
 
För ett par år sedan läste jag att man planerade ett bostadsområde med stall m m utanför Mönsterås (Kalmar län) med islandshästprofil. Vet dock inte om det fortfarande är på gång eller om det hamnade i malpåse.
 
Vet inte om söderby hästby finns kvar.

Vad menar du med gemensamma funktioner? Kommer det vara lägenheter/ villor och finnas stall för boende att hyra in sina hästar där eller kommer det säljas ut små hästgårdar och finnas gemensama ridbanor och tillgång till hästbutik och veterinär?

Ska det vara som det första så tror jag inte på det, det blir för stort och för många som ska samsas. räkna med att varje hushåll vill troligen ha mer än 1 häst om det flyttas till ett sådant ställe.

Det andra kan möjligen funka. Tex 100 hektar som styckas upp på 25-30 smågårdar och sedan samfällighet på ridhus, paddock, gräsbanna och ridslingor.
 
Jag vet att det fanns (finns?) ett sånt projekt ute i Sorunda (Nynäshamns kommun) för många år sen. Har ingen koll på hur det gått och om det finns kvar...
 
Finns flera liknande försök, vad jag vet har inget av dem fungerat, och i flera fall har det slutat med konkurs och tragedi för byggherren.
Problemet är nog ofta att de som planerar den typ av byggen inte har umgåtts med många hästmänniskor med olika inriktning samtidigt och sett alla dispyterna som uppstår om allt och inget. För min del skulle jag aldrig i livet vilja bosätta mig i något som har potential att bli ett bostadsområde som i princip är ett jättelikt kollektivstallsprojekt utan chef.
 
Ett nära mig. Blev till igenting utan en total flopp med skulder. Skulle ha varit bostadsområde och stall, travbanor och sånt. Problemet var väl att det blev svindyrt tror jag.
 
Spontant är de enda projekt av den typen som jag vet fungerar är de där det redan från början funnits ett eller flera större stall med god samverkan och någon av gårdarna styckat av ett fåtal tomter och sålt till folk som redan haft sina hästar i något av stallen.
 
Vet inte om söderby hästby finns kvar.

Vad menar du med gemensamma funktioner? Kommer det vara lägenheter/ villor och finnas stall för boende att hyra in sina hästar där eller kommer det säljas ut små hästgårdar och finnas gemensama ridbanor och tillgång till hästbutik och veterinär?

Ska det vara som det första så tror jag inte på det, det blir för stort och för många som ska samsas. räkna med att varje hushåll vill troligen ha mer än 1 häst om det flyttas till ett sådant ställe.

Det andra kan möjligen funka. Tex 100 hektar som styckas upp på 25-30 smågårdar och sedan samfällighet på ridhus, paddock, gräsbanna och ridslingor.

Jag tror tvärt om, för att det ska fungera så tror jag att det behöver vara en stor, väldriven ridanläggning med staller, och möjlighet för att köpa/hyra lägenhet eller bygga hus i nära anslutning. Viktigt att själva stalldriften drivs som en professionell verksamhet.
Det andra alternativet är väl precis det som provats flera ställen och inte fungerat/gått att realisera?
 
Jag tror tvärt om, för att det ska fungera så tror jag att det behöver vara en stor, väldriven ridanläggning med staller, och möjlighet för att köpa/hyra lägenhet eller bygga hus i nära anslutning. Viktigt att själva stalldriften drivs som en professionell verksamhet.
Det andra alternativet är väl precis det som provats flera ställen och inte fungerat/gått att realisera?
Det är alternativet med gemensamt professionellt stall som inte gått att driva, vad jag sett. Folk vill kanske inte ha sina hästar just där, de vill ha sina hästar på just det sättet, de vill kanske sälja hästen, så hus med inbyggd stallplats verkar svårsålt. Folk vill inte binda upp sig såpass, särskilt när man ska bygga huset och lägga ut pengar för det, och verksamheten inte kommer att fungera förrän tillräckligt med hus sålts. Dvs att man bygger husen vartefter de säljs, för att minska risken för byggherren att stå med tomma, osålda hus.
 
Det är alternativet med gemensamt professionellt stall som inte gått att driva, vad jag sett. Folk vill kanske inte ha sina hästar just där, de vill ha sina hästar på just det sättet, de vill kanske sälja hästen, så hus med inbyggd stallplats verkar svårsålt. Folk vill inte binda upp sig såpass, särskilt när man ska bygga huset och lägga ut pengar för det, och verksamheten inte kommer att fungera förrän tillräckligt med hus sålts. Dvs att man bygger husen vartefter de säljs, för att minska risken för byggherren att stå med tomma, osålda hus.

Nej men just det, jag tror inte husen och stallplatsen får höra ihop, utan stallplatser måste finnas att hyra som en option - vissa kanske har bara en häst medan andra har 5 ponnyer t.ex. Och som du säger om man slutar med hästeriet så ska huset fungera precis som ett vanligt hus.

Stallet/ridanläggningen måste även kunna ta in hästar utifrån om det ska gå runt ekonomiskt tror jag. Samt drivas på ett sätt som inte riskerar att bli ett "gediget kollektivstall"
 
Jag tänker att det kan bli en motsättning mellan det nybyggda stallet som man behöver ta en viss hyra för och de äldre stallen som antagligen finns i området sedan tidigare. Ska man bygga en hästby krävs en del mark och det är antagligen svårt att få tag i tillräckligt mycket centralt. Då får man bygga lite längre ut. Stallen som redan finns där har antagligen redan en prisnivå som visat sig fungera i konkurrensen. Då måste det finnas något som gör att de som flyttar dit väljer att ha sin häst på den nybyggda anläggningen istället för de äldre som är mycket billigare.
Det känns som att det kan bli svårt att få ett sånt projekt att fungera ekonomiskt. Vad ska folk få till så pass vettigt pris att de väljer att köpa ett hus i en hästby istället för en egen gård?
 
I Julmyra fanns både lägenheter och möjlighet att hyra stallplats, plus mark för små villor med lite mark (ett par ha kanske?) och stall. Man köpte alltså en tomt där det var förberett för att bygga hus och stall.
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 268
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan jag skriva här? Eller, klart att jag kan, men vad ska jag skriva? Behöver skriva ner några tankar. Känns som om jag står där vägen...
Svar
6
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp