Hästrelaterat boende med gemensamma funktioner

Jag tror tvärt om, för att det ska fungera så tror jag att det behöver vara en stor, väldriven ridanläggning med staller, och möjlighet för att köpa/hyra lägenhet eller bygga hus i nära anslutning. Viktigt att själva stalldriften drivs som en professionell verksamhet.
Det andra alternativet är väl precis det som provats flera ställen och inte fungerat/gått att realisera?
Dom jag pratar med som vill köpa gård och ha hästar hemma avstår pga att det blir för dyrt med att själv bygga en bra ridanläggning och vill inte lasta flera dagar i veckan för att komma till ridhus och då avstår att köpa minde gård och istället fortsätter att vara uppstallade och/eller väntar tills en mindre gård blir till salu nära en bra anläggning dit det är skrittavstånd till (max 10 min skritt på bra vägar).
 
Hagahill som tidigare nämnts var på pappret en bra idé som inte slutade lika bra.
I Kågeröd och Jonstorp i Skåne finns det en annan variant som verkar funka bra. Det kallas för "hästby" om jag inte minns fel och det i Kågeröd ligger nära/vid ryttarföreningens ridhus och är ett ex antal mindre tomter med lite mark där folk har hus och stall. Har för mig det finns ngt liknande i Jonstorp.
 
Problemet är nog ofta att de som planerar den typ av byggen inte har umgåtts med många hästmänniskor med olika inriktning samtidigt och sett alla dispyterna som uppstår om allt och inget. För min del skulle jag aldrig i livet vilja bosätta mig i något som har potential att bli ett bostadsområde som i princip är ett jättelikt kollektivstallsprojekt utan chef.

Eller hur! Precis det tror jag många insatta inser - jag hade heller aldrig kommit på tanken ....
 
Lycka till säger jag bara. Vilken mardröm. 50-100 hästägare i kollektiv....
Nä.
Jag tänkte inte närmare på siffran innan... Det låter som väldigt många. Och om många har fler än en häst dessutom. Det kommer ju kräva enormt mycket mark för vettiga hagar och flera ridhus/ridbanor, utöver hus och stall. Bra ridvägar önskar väl också de flesta. Och som du påpekar så kan det inte drivas som ett kollektiv. Det måste finnas någon som sätter upp regler, ser till att underhåll sköts och är "chef". Och inriktning (t ex islandshäst, trav eller "vanlig engelsk" ridning) och regler m m måste vara helt klart från början så de som flyttar dit vet exakt vad de ger sig in på. Inte så lätt att behöva flytta från både hus och stall om det visar sig att t ex antal stallpass eller tider för in- och utsläpp ändrar sig mot vad som sagts från början.
 
Skönabäck finns ju också i skåne. Inte riktigt samma koncept kanske. Men de har ju både lägenheter och stallplatser som de hyr ut. Men om jag fattat rätt så är varje "stalldel" som ett kollektivstall. Så det är endast anläggningen som sköts av fastighetsägaren.
 
Kolla på Bränslan i Boden. Jag hade en kompis där uppe förr som hade ett stall där. I min värld ett drömställe. Många mindre stall där de flesta hade vettiga hagar. Gemensamma anlagda ridvägar och gemensam ridbana med hinder och ett par terränghinder. Var en blandning mellan travstall och ridhästar där.
 
Läget kan bli ett problem. Tillräckligt lantligt för att det ska finnas plats för hagar och ridvägar, tillräckligt centralt så det fungerar med pendling till skola/jobb.

Dessutom ska hästbyn ligga så den inte riskerar att hamna mitt i ett villaområde om 10-20 år. Städer växer... många stall, både ridskolor och privatstall har det problemet.
 
Litet KL...
Och vad gör man när någon säljer huset och den som flyttar in börjar klaga på hästlukten? 😱😂
Ja, och jag ser fler besläktade utmaningar.
Jag tror(!) att en viktig utmaning kan vara att många äger häst bara under en begränsad period i livet. Slutar man äga häst vill man kanske inte byta bostad, utan blir kvar utan häst. Ett hästnischat boende där en del av hushållen inte är hästägare framstår som suboptimalt, inte minst ifråga om finansiering av de gemensamma anläggningarna.
För att undvika att intäkterna påverkas kan man behöva binda bosättare med någon form av avtal om att finansiera de gemensamma anläggningarna, helt oavsett om de har häst eller ej. Jämför med ett arrende, eller en samfällighet av något slag, som är knutet till bostadsfastigheten.

Den tillbakagång som jag tycker mig uppleva ifråga om deltagande i gemensamma verksamheter - inte minst i föreningslivet - tror jag också kan vara en rejäl utmaning. Det är svårt att få människor att engagera sig konkret i något gemensamt, det räcker att titta sig omkring i föreningslivet i stort.
 
@Snubbelfot , precis! Och hur många icke-hästägare vill binda sig för att betala för något de inte utnyttjar och aldrig kommer att utnyttja. Att kräva att de boende bara ska sälja till andra hästmänniskor håller inte.

Plus att även de som har häst kanske inte har samma antal hästar över en, säg, tioårsperiod. Naturligtvis kan man hyra ut tomboxar till utomstående men jag vågar inte tänka på hur mycket problem det kommer att föra med sig! Har det inte funnits "vi-och-dom"-problem innan... :devil:
 

Liknande trådar

Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 859
Senast: kolblakkur
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 270
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kan jag skriva här? Eller, klart att jag kan, men vad ska jag skriva? Behöver skriva ner några tankar. Känns som om jag står där vägen...
Svar
6
· Visningar
748

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp