Hästrelaterat gymnasiearbete

AlvaT

Trådstartare
Jag går andra året på det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, och nästa år är det dags för gymnasiearbetet. Jag skulle väldigt gärna vilja kombinera det med mitt hästintresse, men jag har verkligen inte en enda idé. Kravet är att det måste ha något med de naturvetenskapliga ämnena att göra, annars är det väldigt fritt. Det kan vara både teoretiskt och praktiskt. Jag har en egen häst till förfogande och jag har svårt att tro att det skulle vara något problem för mig att vara på ridskolan, om det skulle vara aktuellt.

Någon som skrivit ett hästrelaterat gymnasiearbete? Eller finns det någon som har någon idé kanske?:)
 
Något som har med fysiologi att göra kanske, eller etnologi förstås. Du skulle kunna sätta upp ett eget litet försök och titta på något specifikt beteende hos ridskolans hästar och jämföra. Och så gör du en liten litteraturstudie på ämnet också.
Ventilation och fukt i stall är en annan grej som finns en hel del skrivet om. Då hamnar du mer åt fysik-hållet istället.
 
Jag har skrivit det. Fick VG i betyg så var väl inte ute och cyklade i vad som räknas som ett godkänt område att skriva om.

Mitt handlade om att utveckla min dåvarande häst och ett mål jag satte upp för honom. Började skriva i början på höstterminen och lämnade in innan deadline och skrev då om det arbetet jag lagt ner, hur jag gjort och vad hästen lärt sig sig under årets gång. Reflekterade även över vilodagar/återhämtning/variation av träningsmetod/foder.

Eftersom du har en häst till förfogande så kan du göra ett liknande experiment och kanske även lägga till hur du som ryttare utvecklades under perioden. Det går ju att koppla hur mycket som helst till en hästs utveckling och hur man gjorde för att ta sig dit. Jag upplevde att jag peppades mer av att det var min egen häst och intresset ökade därmed för att lägga ner tiden på arbetet.

Nu gick jag på hästgymnasie så en viss skillnad men du kommer säkert på hur du kan koppla ditt arbete till det naturvetenskapliga :)
 
Jag hade kontaktat Chalmers - de har många spännande projekt inom hästområdet på gång, till exempel inom forskning på teknologiska material och mätmetoder. Det kanske rent av finns något du kan göra som de har nytta av?
 
Jag går andra året på det naturvetenskapliga programmet på gymnasiet, och nästa år är det dags för gymnasiearbetet. Jag skulle väldigt gärna vilja kombinera det med mitt hästintresse, men jag har verkligen inte en enda idé. Kravet är att det måste ha något med de naturvetenskapliga ämnena att göra, annars är det väldigt fritt. Det kan vara både teoretiskt och praktiskt. Jag har en egen häst till förfogande och jag har svårt att tro att det skulle vara något problem för mig att vara på ridskolan, om det skulle vara aktuellt.

Någon som skrivit ett hästrelaterat gymnasiearbete? Eller finns det någon som har någon idé kanske?:)
Barnens ena kusin skrev ett arbete om hur hon tränade in höger och vänstersvängar med hjälp av klicker på sin hund, så fundera ut ett specifikt område du vill utveckla kanske? Förbättra konditionen på hästen, det kan du kombinera teoretiskt och praktiskt, titta på den forskning som finns om att öka konditionen hos hästar, hur du ska genomföra det och sen själva utförandet. På hippologutbildningen har man gjort mycket sån forskning så där kanske du kan hitta något du kan använda också.
Jag skrev ett rent teoretiskt arbete, från betäckning till fölning men det var på stenåldern och det är nog inte jämförbart. ;)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388
Hästmänniskan Hej! (Nu blev det här jättelångt.. Men om ni inte orkar läsa allt hoppa till där det står Alternativ 1) Till sommaren tar jag...
2
Svar
26
· Visningar
2 106
Senast: Supersalt
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 148
Senast: Wonna
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp