Hästskötare/groom i galoppstall?

Momentum

Trådstartare
Hej!

Jag håller på med travhästar i nuläget, men har sedan länge varit intresserad av svensk galoppsport. Jag har inget galoppstall i närheten direkt, så jag har inte så stor inblick i hur saker och ting går till under dagarna när det inte är tävling, och är hemskt nyfiken! Inom travet är det vi hästskötare som kör de flesta träningsjobb och liknande, men är det motsvarande inom galoppsporten? Brukar hästarnas skötare rida hästarna i träning, eller håller man bara på med alla vardagssysslor runt hästen, följer med som träckare på tävling osv? Och att tränaren har anställt folk som endast rider jobb? Hade varit väldigt roligt att veta hur det går till på galoppsidan i Sverige! :D

//Momentum
 
Jag är engagerad i ett galoppstall. ”Skötare” existerar inte hos oss och jag har faktiskt inte hört talas mycket om det alls. Hästarna rids i träning av personer som har detta som jobb. I de fall där de är anställda av tränaren sköter de även hästarna. Men det finns en hel del frilansare som bara kommer och rider. Vissa tränare har också anställda som inte rider. De jockeys som tävlar rider hästar i träning till vardags. En del tränare rider själva hästar i träning och eventuellt i lopp.

Träckare kan vara anställda i stallet eller engagerade för uppdraget. Om resor så är min uppfattning att det inte är självklart att den som
rider hästen i träning åker med. Ibland träcker tränarna själva.

Just nu är det få hästar i ”mitt” stall, men när det var fler reds hästarna av personer som tillsammans med tränaren skötte nästan allt arbete i stallet. Dessa personer frilansade också och red turer åt andra. Ytterligare någon person (som huvudsakligen red åt en annan tränare) kom och red turer. Så togs det in hjälp ibland om det var någon häst som hade speciella behov. En av de som jobbar i stallet är jockey och rider de flesta loppen.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :) Jag sitter nu med mitt livs...
2
Svar
31
· Visningar
3 565
Tjatter Välkommen till teminsstarten på Stall Hästlyckan. Härmed meddelas att du blivit antagen till årets nybörjargrupp för vuxna och vi...
64 65 66
Svar
1 300
· Visningar
47 392
Senast: bollen__
·
Hästmänniskan Det här inlägget är främst riktat till er som driver eget företag inom hästbranschen (tävlingsstall, försäljning etc), och till er som...
Svar
2
· Visningar
1 468
L
Trav hej, jag tänkte höra om det finns någon som håller på med monté och kanske kan hjälpa mig med lite funderingar. jag har ridit in och...
Svar
5
· Visningar
1 286
Senast: LyckaCamilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp