Hästskojare får hästförbud

De två kvinnorna påstår sig förmedla hästar åt andra. Men i länsstyrelsens ögon är de två förtappade hästskojare som sysslar med skumraskaffärer och djurplågeri. Med omedelbar verkan förbjuds de därför att hålla och sälja hästar. Bryts förbudet väntar dryga viten.
 
Som vanligt sitter jag med hakan i tangentbordet när jag läser sådant här. När blev "hästskojare" så vanliga som de verkar vara i Sverige nuförtiden?
 
Hästskojare ja, men i parti och minut som de vaskas fram nuförtiden är inte min erfarenhet ;)

Förr kände vi bara till de som härjade i vårt eget område och de få som ibland omtalades (aldrig) printade Ridsport. De jag hade i närområdet var ALDRIG någon publicitet om. Nu är det lättare att dela och få och söka information. Jag tror inte det är fler, det är bara lättare att dela informationen.
 
Förr kände vi bara till de som härjade i vårt eget område och de få som ibland omtalades (aldrig) printade Ridsport. De jag hade i närområdet var ALDRIG någon publicitet om. Nu är det lättare att dela och få och söka information. Jag tror inte det är fler, det är bara lättare att dela informationen.
Om du med förr refererar till oss som växte upp (och fortfarande klarar oss:banana:) utan en telefon i näven så stämmer det inte med mina erfarenheter. Via djungeltelegrafen visste precis alla vilka som var hästskojare ända nere i t.ex Småland och Skåne och det var inte direkt nästgårds från där jag växte upp.

Däremot var dessa hästskojare väldigt lätträknade både vad gäller de som bodde nära och de som borde lång bort och ut på landet :) Så för mig känns nuvarande utveckling som typ en explosion. Lites om våra knarkmaneger (tack till dig som kom på detta geniala namn) här nere i söderns land 🤣 🤣 🤣

Men på tema hästar och hästskojare har jag det senaste året noterat att många hästar från en specifik auktionsfirma där jag bor går till Sverige. Många av dessa hästar har ofta en veterinärstatus som gör en nästan lite mörkrädd och jag undrar ofta vad som händer med hästarna när de kommer norrut :( Känns ju som att de i artikeln skulle kunna vara några av mottagarna och att de säljs som ridhästar när de egentligen inte alls borde ridas.
 
Om jag får totalt spekulera utan kunskap så tror jag att hästskojarna är annorlunda idag än då. Idag känns det som mer unga tjejer (och några killar) som vill tjäna snabba pengar och de kanske tycker att det är "svårt att åka dit". Hästjuridik kan ju vara lite långdraget och många köpare kanske inte orkar eller har råd med att dra processer hela tiden, skojarna fortsätter.
Får jag dra det ett steg längre tror jag också att skojarna förändrats efter en stor skojare åkte in för skattebrott (var det va?). Den personen marknadsför ju sig stenhårt, har ju gjort sen länge och efter tiden inne har ju personen marknadsfört sig lika hårt, om inte mer och dessutom är personen en som drar igång "fejder", såklart blir det en marknadsföringsgrej det med, det märks väldigt tydligt på personens följare. Personen åkte ju inte in pga sjuka hästar men där tror jag de andra skojarna också kan se att man kan göra stora pengar, svart och vitt, och ser att denna person kan komma ut från fängelse och fortsätta tjäna pengar. Det tror jag gör mycket att andra "testar", tyvärr med hästars lidande som resultat.
 
Hur kan människor välja att sälja sina skadade och utdömda hästar och låta dem flytta till ett annat land. Är det bara pga pengar? har dessa tidigare ägare inga känslor för sina hästar?
Jag fattar liksom inte hur man kan hitta över 22 skadade/sjuka hästar utomlands som ägarna vill sälja till ett annat land :/

Självklart har försäljarna i Sverige gjort fel, men fattar inte hur dem fick tag på alla sjuka och skadade hästar...
 
Hur kan människor välja att sälja sina skadade och utdömda hästar och låta dem flytta till ett annat land. Är det bara pga pengar? har dessa tidigare ägare inga känslor för sina hästar?
Jag fattar liksom inte hur man kan hitta över 22 skadade/sjuka hästar utomlands som ägarna vill sälja till ett annat land :/

Självklart har försäljarna i Sverige gjort fel, men fattar inte hur dem fick tag på alla sjuka och skadade hästar...
Enkelt, de har hjälp av folk på plats "utomlands" som hjälper till att nosa reda på de billigaste hästarna, som det finns störst chans att de ska kunna tjäna lite pengar på.

En vän till mig köpte en häst - hingst som hen åtminstone hade tänkt att använda till sina egna ston - som trots säljarens försäkringar (och en gårdsbesiktning) visade sig ha grava missbildningar i sina bakben. (köpet gick tillbaka och häststackarn fick åka tillbaka till ursprungssäljaren i Holland...
 
Det finns ju en ganska känd ryttare som säljer ”sporthorses” som varit i rätten flera gånger och fått ta tillbaka hästar och ersätta köparen. Men i inga av de fallen har hen förlorat pengar mot köparna för hon har sålt för mer än vad hon behövt betala när hon tagit tillbaka hästarna... Så verksamheten fortsätter tyvärr.
 
Hur kan människor välja att sälja sina skadade och utdömda hästar och låta dem flytta till ett annat land. Är det bara pga pengar? har dessa tidigare ägare inga känslor för sina hästar?
Jag fattar liksom inte hur man kan hitta över 22 skadade/sjuka hästar utomlands som ägarna vill sälja till ett annat land :/

Självklart har försäljarna i Sverige gjort fel, men fattar inte hur dem fick tag på alla sjuka och skadade hästar...
Auktionsfirman som jag refererade till i tidigare inlägg är "väldigt öppna" med röntgenplåtar och eventuella skavanker hos hästarna. Men de säljs utan garanti och ofta med ett "bör opereras" gällande chipfrakturer, struppipning etc.

Kanske de som köper dem osedda för import till t.ex Sverige och andra nordiska länder är megaseriösa och hästarna får det super. Men för mig skaver hela ekvationen i linje med ditt "är det bara pengar som gäller" vilket tyvärr verkar vara sant för många redan innan corona sköt ner ekonomin.

Den här intervjun med Katie Prudent slog typ ner som en BOMB i hopplägret under CHIO Aachen 2017 och innehåller en del bryska sanningar om modernt hästeri 🙈 Men hon har ju helt rätt och det gäller inte bara i USA utan stämmer en hel del med hur t.ex nutidens "toppryttare" är ganska clueless gällande "the basics".
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter En kvinna från Emmaboda kommun beläggs med djurförbud. Hennes två hästar var enligt Länsstyrelsen så magra att de behövde omedelbar...
Svar
0
· Visningar
441
Senast: Gunnar
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kan inte låta bli att fascineras över vilket perfekt recept mitt nuvarande jobb följer för att döda precis all jobbmotivation jag...
Svar
12
· Visningar
2 090
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 544
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Hästnyheter Två kvinnor i Kalix har under två år haft 21 hästar på två olika gårdar. Länsstyrelsen anser att de bedrivit verksamhet, utan tillstånd...
Svar
0
· Visningar
852
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp