Hästsläp: hård eller mjuk övre lucka bak?

feel

Trådstartare
Nuförtiden finns det ju mängder av släp som inte har en lucka upptill bak utan istället en mjuk ”presenningsliknande” lucka.

Ni som har släp med mjuk övre lucka, reagerar era hästar på ljud/fordon som kommer bakifrån?

Vad finns det för för- och nackdelar med hård respektive mjuk övre lucka?
 
Nuförtiden finns det ju mängder av släp som inte har en lucka upptill bak utan istället en mjuk ”presenningsliknande” lucka.

Ni som har släp med mjuk övre lucka, reagerar era hästar på ljud/fordon som kommer bakifrån?

Vad finns det för för- och nackdelar med hård respektive mjuk övre lucka?
Jag tror det är en smaksak. Jag föredrar hård lucka som går att fälla ner, då min häst helst åker så. Många hårda luckor idag fälls antingen upp eller åt sidan.
 
Vi vill ha hård, dels pga av att vi kör en del sto med föl /unghästar men sen föredrar mina två vuxna hästar när det är tätt runt rumpan, antagligen pga av ljudet trots att det alltid åker neddövade.
 
Fördelen mjuk lucka är väl att du kan få bättre ventilation (något som ofta är väldigt dålig i vanliga släp). Den står inte heller och slår.
 
För mig var hård lucka avgörande när jag köpte släpet, vill ha möjlighet att köra alla hästar, även lösa föl utan att oroa mig för en mjuk gardin.
 
Jag har aldrig haft ett släp med gardin så har egentligen inte testat, men för mig känns det inte som ett alternativ. Lär ju bli mkt mer ljud i transporten.
Finns ju släp som har bra ventilation även med hård lucka.
 
Jag har kört min häst med båda varianterna och upplever ingen skillnad på hans beteende mer än att han tycker det är lite läskigare när jag öppnar rullgardinen när jag ska lasta av.
 
Jag har gardin sedan 15 år tillbaka. Ville absolut inte ha det först , men det var väntetid på transporten med hård lucka så jag köpte den med gardin. Blev positivt överraskad då den låter mycket mindre och det blir tätare. Hård lucka är skramligare upplever jag.
 
Jag har gardin sedan 15 år tillbaka. Ville absolut inte ha det först , men det var väntetid på transporten med hård lucka så jag köpte den med gardin. Blev positivt överraskad då den låter mycket mindre och det blir tätare. Hård lucka är skramligare upplever jag.
Så tänker jag också.
Att en hård lucka kan bli skramligare. Det finns inget skrammel från en gardin.

Låter in i transporten från ljud utifrån gör det ju oavsett.
Gardinerna är ganska rejäla så de dämpar ljud även dom.

Har man inte en isolerad transport gör det nog ingen större skillnad.
 
Har haft både och, men med större hästar (170+) föredrar jag mjuk gardin då ventilationen blir bättre. Har inte märkt att hästarna bryr sig förutom en häst som var extremt bakskygg och inte gillade gardinen.
 
Har en bakskygg häst som gick under frambommen när vi drog ned gardin trots att jag gjorde det lugnt och pratade osv.

Upplever inte att det är tystare utan tvärtom.
 
Jag har åkt en kort sväng i båda för att testa just det och gardin stod och slog som om en tänker sig någon snärtar med en handduk eller ett stort tygstycke låter med vind som blåser i det. Hemskt ljud. Hårda luckor kan ju skramla också beroende på hur de är fästa men det går ju att korrigera med att dra hårdare eller liknande. Kan säkert vara olika även med gardinerna men jag vill ha hård lucka efter det.
 
Jag föredrar generellt hård lucka förutsatt att det är en vettig konstruktion som går att ha i ”vädringsläge” utan att öppna helt och inte skramlar för mycket. Jag skulle aldrig få för mig att köra häst med luckan helt öppen eftersom jag sett alldeles för många olyckor med hästar som tagit sig loss och försökt hopp ut och de släp med gardiner som jag lyssnat på hur de låter är alldeles för ”flappiga” för att det inte ska låta massor.
 
Måste säga att vår nya transport har toppen lucka. Det går att välja hur stängd den ska vara, som nu på sommaren kan vi lämna en glipa för luften skull men sen har vi fyra fönster att öppna om det behövs också.

Vet att grannen gjort en extra lucka med hårt nät i som det sätter på sommartid. Det har hårdlucka.
 
Jag ville ha hård lucka men då blev väntetiden på släpet oändlig, så det blev gardin. Inte ångrat mig. Hästarna verkar inte uppleva mer störande ljud eller bry sig, enda undantaget är att enstaka hästar tycker det är läskigt när man drar ner och upp gardinen.

Hur den ska kunna stå och slå när den är neddragen övergår mitt förstånd, der är ju stålvajrar I den och den spänns med kapellsträckare. Däremot kan jag mycket väl tänka mig den kan slå om man har den helt öppen. Det har jag dock aldrig behövt ha.
 
Eftersom jag inte har eget släp har jag använt både och i flera olika utföranden. Det är skillnad mellan olika transporter även om det är samma typ men min häst verkar inte bry sig om vilket det är när vi väl åker. Däremot reagerar han lite mer när man öppnar och stänger en mjuk än en hård. Han har inga stora reaktioner så det är hanterbart. Sen föredrar jag personligen hårda luckor som fälls ner och som även går att stänga i vädringsläge. Det är en smaksak med.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
5 159
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 200
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
358
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 489
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp