Hästsläp

C

chrisse

Jag är inne på hästsläps-tankar och vill höra lite åsikter osv....

Jag har lite krav på "mitt" släp:

1. Det ska vara ett boggie.
2. Det ska vara ljus inredning
3. Framdörren ska sitta på vänster sida
4. Fönster fram på släpet

Saker som inte är nödvändiga för mig: *Sadelkammare/omklädningsrum
*Frontutlastning

Jag tittade på Fautras släp innan. Dom har ju ingen lem som hästarna måste gå upp för och det lät jag bra. Men sedan kom jag på att om min häst lär sig det kanske han inte vill gå på ett "vanligt" släp efter det + att man måste fronturlasta hästen sedan och det vill jag inte då han kanske skulle bli van vid det med.....

Jag vill alltså ha ett så billigt släp som möjligt och därför ser jag det inte nödvändigt med fronturlastning då jag aldrig skulle använda den ändå.
Eller sadelkammare (jag kan ha min sadel i bilden, det har ju funkat förr).

Såg ett släp som hette "Horseliner" där en text var "det du behöver för att köra din häst utan lyx till ett lägre pris" (eller nåt liknande).
Någon som har det släpet?
Eller Ekerösläpet? Det har jag kollat lite på också...

Vad ligger andrahandsvärdet på släp på nu ungefär?
För ett sjysst besiktigat boggie släp..
 
kom igen.. Har ni något eget släp som stämmer in på mina önskemål om släp. Jag skulle vilja ha märket på släpet i så fall så kan jag kolla upp det själv sedan.
Men just nu har jag tre dussin märken och att kolla på alla är onödigt när det bara är ett fåtal som passar in på mina önskemål
 
Ett umesläp kanske? De jag träfaft på har varit väldigt bra. Alla med ljus inredning och fönster fram. Och givetvis finns de med boggie.

Har sett annonser om beg sådana för 18 000, men då har det ju inte varit nyaste årsmodellerna. Jag tycker att det verkar som att släpen här uppe i landet är billigare än söderöver så om du inte har något emot att åka en bit så kanske det kan löna sig, om du nu inte redan bor här.
 
tack det har jag aldrig tänkt på men det är nog sant.
Allt är så mycket dyrare här i sthlms-trakten.

Vi har stuga i nedre norrland och man kanske ska titta lite där då så kan man ju ev. hämta ett när man ändå är där uppe...

Ume-släpen är jättefina.

L Eriksson, det är väl han som har ekerötrailerna? Dom är väl ganska billiga?
Men som sagt, ett bättre begagnat har jag inget emot och startrailer är ju lyx :d

Trane aktar jag mig för då jag aldrig har gillat de riktigt...
 
Jag tycker att Ekerötrailern och Dalavagnen ser ut att vara samma vagn, bara olika märken. Jag har inte sett Ekerön i verkligheten, så jag vet inte säkert. Enligt bild och bekskrivning låter det i alla fall så.

Läckösläpet är också en billig vagn som ser ut att likna Ekerön och Dalan (ej exakt).
 
Nu har jag några kandidater.
(Jag har tagit bort de två sista kraven. framdörren och fönster... men iafl)

1. Läckösläpet
2. Startrailer
3. Umesläpet

4. Ifor Williams (vill höra erfarenheter om delbar lem och dörrar istället för bommar bak osv...)

5. Sluis maxx (vill höra om erfarenheter här. har hittat splitter nya vagnar som bara är körda med häst ett fåtal ggr och kostar märkvärt mindre än andra släp med liknande standard. Så då börjar man ju undra om något är fel? Eller det kanske bara är ett billigt släp?)

:bow:
 
Jag håller på och lasttränar med ett kylinge nu och det är gammalt och glappar på bilen så när pappa körde så frågade han mig "är du säker på att det inte står en häst i släpet :crazy: "
Men det är ju gammalt.
Men ja ett nytt eller ett nyare än det iafl kanske vore något.. humm
 
Jag har en Dalavagn...den är superbra o inte heller speciellt dyr..
men det är dock inte boogie på den.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 398
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 363
Senast: HannaZ
·
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 242
Senast: Mimmimamma
·
Hästhantering Jag har en ny häst som jag haft i några månader nu och jag visste redan när jag fick hem den att den inte var helt bekväm med att åka...
2
Svar
27
· Visningar
2 750
Senast: kryckan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp