Hästsommarplaner 2021

Jag skulle ha åkt iväg på ridläger första helgen i juni men kan inte ta mig dit p.g.a Covid. Det är andra året i rad som Covid sätter stopp för vad som är årets höjdpunkt för mig, så jag är väldigt ledsen över det :(

Skulle också ha åkt på dressyrresa till Portugal, egentligen redan förra våren och sedan förra hösten, men även den har slutligen ställts in p.g.a Covid.

Meeen för att vara lite mer optimistisk tänkte jag nu istället lägga pengarna på träningar med medryttarhästen och kanske till och med rida för tränare två gånger i veckan - en hoppning och en dressyr. En tur till stranden med hästarna finns också i planerna.

Sen ska jag rida turridning på nordsvensk som del av en möhippa i augusti också, och så hoppas jag kunna åka iväg och se någon hopptävling/fälttävlan någonstans under sommarens gång :)
 
Vi är ett gäng som ska åka till Boxholm och hoppa terräng, sen hoppas jag kunna komma ut på nån tävling med mitt halvblod🙂
 
Jag skulle ha åkt på VM för Islandshästar men det blev ju surt nog inställt. Men årliga ridlägret blir av, brukar vara en av sommarens absoluta höjdpunkter.
 
Har precis kollat kalendern och ska om corona fortsätter i rätt riktning förhoppningsvis kunna sticka ut och jobba igen. Finns otroligt mycket internationell sport på kalendern i min region de kommande månaderna. Lite otippat för mig kanske så är EM i distans för unga ryttare höjdpunkten för året :D
 
För sju månader sedan var planen att jag skulle tillbringa hela sommaren med att leta unghäst, men sedan fick planerna ritas om igen och nu är det definitivt färdigletat.

Så nu ska jag i stället under en stor del av sommaren bara sitta vid hagarna och titta hänfört på min långbenta ettårshingst med ett fånigt leende och tänka på hur fantastisk han är och kommer att bli. En del av sommaren ska jag låta mig underhållas av min också mycket söta nordsvenska ettåring och alla hans påhitt. Och såklart njuta av att se ungdomarna leka och galoppera. Och en del ska jag tillbringa med att hålla igång och utveckla min egen ridform på hemmaplan med min fina snälla vuxna häst. Eventuellt försöka åka iväg på lite uteritter eller markarbetsträning på annat håll.

Jag är tillräckligt svältfödd och sugen för att kunna åka och titta på någon lokal dressyrtävling med Lätt B-klasser om de kommer igång i närområdet. Och vid dåligt väder ska jag dammsuga youtube och andra källor till dressyr- och unghästträningsrelaterade filmer för inspiration. Det ska bli en bra hästsommar! Även utan Falsterbo live.
 
Senast ändrad:
Jag ser fram mot en lugn sommar med mina två spanska gubbar. Ska jobba vidare på min ryttarform då jag tappade oerhört mycket efter mitt fall i höstas. Är mest så oerhört lycklig att jag KAN rida och fortsätta med hästarna att jag verkligen ser fram mot en superchill sommar☀️💚.
 
Jag hoppas kunna rida lite på min nya promenadhäst. (vi är lite småskruttiga både jag och hästen...)
Jag har tre shetlandsston som ska betäckas med den hingst jag lånat hem. (attans så mycket enklare att göra så, på alla sätt...) Och två av dem ska åka på utställning i juli, förutsatt att vi inte måste ställa in den pga covid. Och 4-åringen ska köras in.
Och förhoppningsvis lyckas sonen laga det trasiga hjullagret på parvagnen, så han kan få åka häst och vagn hem från skolan när han slutar 9an om några veckor. (en låsbricka är trasig och vi har hittills inte hittat nån likadan)
 
Jag flyttar till egen gård i juni, tillsammans med två islandshästar, båda valacker. Den ene, 7 år, har jag ägt i två år men han har mest ridits av min dotter. Den andre är bara fyra och kom från Island för någon månad sedan, han är bara precis inriden och står hos min tränare just nu tills jag flyttar. Så jag tänker att sommaren ur hästperspektiv blir väldigt mycket att hitta alla knapparna på sjuåringen (han är en superfin häst som jag älskar att rida, men vi är inte så vana vid varandra än) och att fortsätta fyraåringens utbildning. Förutom allt som kommer med en ny gård då, förstås! Mestadels stängsling och fix med huset skulle jag tro :)
 
Verkligen bara umgås med min gamling, gå promenader och mata morötter - det bli hans sista sommar och han kommer få vandra vidare i september. Han mår i huvudsak bra, men åldrande kan man aldrig skjuta upp och det är dags för honom att få ett värdigt avslut. :heart
 
Min mest otippade sommaraktivitet blir nog att jag anmält mig till distansryttare på distans, 160 km på åtta veckor där bara pass över 10 km räknas - så jag planerar att åka iväg och hitta kul ridvägar på nya ställen. Jag fortsätter att bygga kondition hos både mig och min häst och planerar att hålla ett friskt tempo! Sen fortsätter vi att trimma WE och dressyr som vanligt, om covidsituationen lugnar ner sig kommer jag nog bjuda min klubb på en prova på-WE hemma hos oss någon gång under sommaren. Förhoppningsvis lockar det någon mer att börja!
 
Min häst åker på träning under juni månad och innan dess ska jag göra klart Våghalsar på Distans och vara med på en Pay&WE som kommer vara i stallet. När han kommer hem från träningen flyttar vi till nytt stall och det är även då jag börjar min semester så mina planer är framförallt att komma till rätta i nya stallet, lära mig ridvägar, lära känna mina nya stallkamrater osv. Jag kommer säkerligen även hitta någon ny, rolig tävling på distans som jag kan göra under juli med. Förhoppningsvis kommer jag även igång med träningar relativt fort på nya stallet med
 
Inga särskilda planer, men i år planerat jag ingen sommarvila för hästen utan ser fram emot att hålla igång för fullt!
 
Har inga särskilda planer, mer än att förhoppningsvis kunna träna på! Min häst var långtidsskadad i vintras så har inte planerat in någon direkt sommarvila.

Om tävlingarna öppnar upp är planen att komma ut och starta lite :)
 
Om tävlingarna kommer igång efter pandemi-uppehållet är det en tävling i slutet av augusti på min "hemmaklubb" som jag gärna hade försökt vara med på. Så den mest grundläggande planen är att träna på för det.

Utöver det inga direkta planer, rida på och försöka få hästen att en gång för alla inse att allt i naturen inte vill mörda henne. Juni kommer vara helt sinnes för mig på jobbet, så under den månaden är prio att ens komma ut normalt. Vill gärna försöka återuppta tömkörningen med shettisen igen också, efter ett väldigt misslyckat försök till inkörning för två somrar sen har han inte alls velat vara med på det, men tänkte ta sommaren till att försöka få det att funka.
 
I år inga särskilda planer. Vill hinna ta mysiga turer på gammelgubben och hoppas att han slipper fång(känning) i år.
Och så ska nya mini ned i vikt, nästa år hoppas vi prova på utställning.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 541
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
917
Senast: linlar1
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 796
Senast: tuaphua
·
Fritid Vi planerar att dra med familjen (två föräldrar med två vuxna barn) till Island, denna gången med båt. Vi funderar nu på att åka under...
Svar
16
· Visningar
958
Senast: Stinaelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp