Hästtrailer viktregistrering..

Shibalina

Trådstartare
Jag har beställt en alldeles ny transport och har nu möjligheten att välja vilken totalvikt den ska registreras för upp till 2,3 ton. Har två bilar och den som i första hand kommer att användas som dragbil är en mercedes med tjänstevikt på 1500 kg. Jag har ett arabsto (vikt ca 450 kg). Om jag nu typar ner släpet till totalvikt 1500 kg så får jag köra 650 kg häst i den då släpet väger 850 kg- och so far so good. Men nu till min fundering; vår andra bil är en nissan med tjänstevikt på 1390 kg. Nu undrar jag om jag får dra släpet efter den trots att det är reggat med totalvikt på 1500 kg om jag endast lastat mitt arbsto i den. Den reella totalvikten blir ju då 850 kg (släpets vikt) + 450 kg (hästens vikt)= 1300 kg. Dvs den reella totalvikten understiger ju bilens tjänstevikt. Men den registrerade totalvikten fär släpet överstiger ju å andra sidan bilens tjänstevikt på 1390 kg. Vilket gäller? Släpets registrerade totalvikt eller släpets reella totalvikt för varje tillfälle?
 
Sv: Hästtrailer viktregistrering..

Alltid den registrerade totalvikten som räknas, även om du så bara har en hötapp i.......
Mvh "gab"
 
Sv: Hästtrailer viktregistrering..

Okej, då är det som jag trodde då. För varför skulle man annars egentligen bry sig om att "typa om" släpen. Tack, tack för svar:bow:.
 
Sv: Hästtrailer viktregistrering..

Med E-behörighet så får du köra med bägge bilarna. Har du E-kort så är det den faktiska vikten som räknas. Har du bara B-kort så är det som Gabbis skriver.
 
Sv: Hästtrailer viktregistrering..

Okej.. Fast jag har bara B-behörighet, tyvärr. Och inga superdragbilar heller direkt:crazy:.. Tur jag har en lätt häst iaf:smirk:. Tack för svar.
 
Sv: Hästtrailer viktregistrering..

Kolla innan köp så att det är möjligt att göra ny registreringsbesiktning framöver, OM du skulle ta ett e-kort - eller byta bil. Det är nåt som lämpligen ingår i köpekontraktet, med tanke på tidigare diskussioner här på Buke.
 
Sv: Hästtrailer viktregistrering..

Tack för tipset!:bow: Det ska jag kolla upp och se till att få med i kontraktet.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu behöver jag tips på bra transporter som jag får köra. Jag har B-körkort, på bilens registreringsbevis står det att skattevikten är...
2
Svar
33
· Visningar
2 406
Utrustning Jag tycker nog att jag har haft koll på det här med släpvagnsvikt, men nu har jag stött på något jag inte fattar, trots allt. Det står...
2
Svar
22
· Visningar
2 373
Senast: Laguna
·
S
Utrustning Min bil har "högsta vikt bromsat släp": 1200 kg Sen står det också "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort": 1400 kg Släpet...
Svar
2
· Visningar
1 050
Senast: Bison
·
Utrustning Har letat både här i forumet, transportstyrelsens hemsida m m och vill nu bara ha en bekräftelse på att jag fattat rätt. Om man bara...
Svar
2
· Visningar
1 063
Senast: Snubbelfot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp