Bukefalos 25 år, Läs mer! Arkivet

Hästtranportering; lite frågor?

Heulwen

Trådstartare
Jag har några frågor:

Jag tänkte hyra en hästtransport på O**8 och jag undrar över vilket underlag min häst ska stå på under transporten.
Han kommer att stå i den i högst 50 minuter.
Ska han ändå ha någon sorts bädd; vilken i sådana fall?
Måste hästen ha en lädergrimma under transportering?

Någon som har hyrt hästtransport därifrån innan?

K

kajsakajsa

Sv: Hästtranportering; lite frågor?

Ett råd angående hyrtransporter.

Lyft gummimattan och kolla hur golvet ser ut, stampa och hoppa gärna på det också.

Har en kompis vars häst trampade igenom golvet på en hyrtransport (dock ej från den macken) och bakbenen släpades under transporten ett par hundra meter. Det tog ett och ett halvt år innan hon kunde rida igen och hästen blev aldrig riktigt återställd.

Så var mycket försiktig och frågvis, kolla upp när släpet senast blev besiktigat.

Lovisaleonora

Moderator

För den resan måste du strö i transporten.

Att kolla golv innan man lastar hästen tycker jag inte är något man ska göra för att man hyr från macken, även om det är ens eget släp eller kompisens, bör man kontrollera bl a golvet regelbundet.

Lovisaleonora

Moderator

Det behöver inte vara spån, det kan lika gärna vara något annat strömaterial (halm, torv, papper eller liknande)

Självklart behöver det inte vara spån.... Jag var lite för onyanserad där..

Dock skulle jag rekommendera något som har snabbare uppsugningsförmåga än halm.....

Spån brukar vara det som är lättast att få tag på, det var därför jag skrev det.

OBS! Denna tråd har inte fått några nya svar på 5530 dagar.
Kanske det är bättre att starta en helt ny tråd för det du vill säga?
Självklart kan du fortfarande svara i denna tråd om du anser det mer lämpligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har aldrig ägt en häst, utan har varit (och är) medryttare på ett antal hästar. Jag planerar att hyra en häst när jag börjar...
2
Svar
25
· Visningar
1 755
Ekonomi&Juridik Jag funderar på att skaffa häst och planerar lite inför det. Men jag behöver få svar på lite frågor. Jag har nämligen tänkt att bygga...
2
Svar
21
· Visningar
1 286
Ekonomi&Juridik Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det? Jag är jättedålig på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 019
Anläggning Hej! Jag skulle vilja veta lite vad ni skulle tipsa om att välja av några olika stall! Jag har snart två ponnyer, har en nu och tanken...
2
Svar
22
· Visningar
1 669

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2021
  • Uppdateringstråd 25

Hästrelaterat

Omröstningar