Hästtranportering; lite frågor?

Heulwen

Trådstartare
Jag har några frågor:

Jag tänkte hyra en hästtransport på O**8 och jag undrar över vilket underlag min häst ska stå på under transporten.
Han kommer att stå i den i högst 50 minuter.
Ska han ändå ha någon sorts bädd; vilken i sådana fall?
Måste hästen ha en lädergrimma under transportering?

Någon som har hyrt hästtransport därifrån innan?
 
Sv: Hästtranportering; lite frågor?

Ett råd angående hyrtransporter.

Lyft gummimattan och kolla hur golvet ser ut, stampa och hoppa gärna på det också.

Har en kompis vars häst trampade igenom golvet på en hyrtransport (dock ej från den macken) och bakbenen släpades under transporten ett par hundra meter. Det tog ett och ett halvt år innan hon kunde rida igen och hästen blev aldrig riktigt återställd.

Så var mycket försiktig och frågvis, kolla upp när släpet senast blev besiktigat.
 
Sv: Hästtranportering; lite frågor?

För den resan måste du strö i transporten.

Att kolla golv innan man lastar hästen tycker jag inte är något man ska göra för att man hyr från macken, även om det är ens eget släp eller kompisens, bör man kontrollera bl a golvet regelbundet.
 
Sv: Hästtranportering; lite frågor?

Det behöver inte vara spån, det kan lika gärna vara något annat strömaterial (halm, torv, papper eller liknande)
 
Sv: Hästtranportering; lite frågor?

Självklart behöver det inte vara spån.... Jag var lite för onyanserad där..

Dock skulle jag rekommendera något som har snabbare uppsugningsförmåga än halm.....

Spån brukar vara det som är lättast att få tag på, det var därför jag skrev det.
 

Liknande trådar

Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 910
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 057
Senast: Freazer
·
Ridning Jag har två o lika frågor så hoppas att det är okej att jag skriver dom i samma inlägg ❤️ Men det första som jag undrar är bara på ett...
2
Svar
24
· Visningar
2 241
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp