Hästtransport

pulkaskurk

Trådstartare
Börjar bli dags att byta hästtransport.
Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för rätt släp.
Men vad ska jag ha?
Totalvikt 1700 och en lastvikt på minst 800kg vill jag ha.
Stor inbyggd sadelkammare.
Annars är inte storleken så betydande, min största häst är nätt och bara 165 hög.
Men vill såklart ha en viss rymlighet så vi slipper känna oss som packade sillar men vill inte ha ett skepp heller.
Har sneglat lite på ett Henra Adventure av nyare årsmodell och det verkar bra vid en snabb koll av det.
Någon som har erfarenhet av det släpet och kan recensiera?
Andra tips på bra släp? Vill inte ha något billigt skräp släp utan ett av bra kvalitet är viktigt.
 
Boj Bravo SEH.. Har ett själv och är supernöjd, min är en 2007:a som används flitigt till och ifrån, snitt ca 3 ggr i veckan. Den har hållit sig fint i skick, märks att det är lite bättre kvalité än Värmlandsvagnen jag hade innan (Christ-släpen, 2010 års modell) Ljus och rymlig inuti och stor sadelkammare och klädkammare. Jag gav 70`för min 2012, och helt ärligt så är dom ju inte så himla mkt billigare nu 4 år senare så den håller sig ju i ok värde med den dagen man skulle vilja sälja. Enda negativa med min är fastknäppningen till dörrarna när man ska ha dom öppna, min har gummiband, men sett på nyare modeller att dom bara har en plugg som sätter fast dörren, lite enklare att stänga än mina gummiband.. Bra säkerhetsbommar, enkla att fälla även om det skulle hänga en häst på dom.
Ska jag byta bort mitt så är Boj, Thule eller Ume dom släp som jag kollar efter, och har ungefär samma krav som du. Mitt släp väger (tror jag..) 840 kg så där är största nackdelen, det är ganska tungt.
 
Boj Bravo röstar jag också för. Har ett EH men det finns ju som sagt SEH med stor sadelkammare/skåp.
Mitt drömsläp :) Mycket mer lättdraget än tex Ifor vi provkörde som vi tänkte köpt först.
Gav 70' för vårt -10 i år. Känns smidigt även om det är stort.

De där gummipluggarna som håller dörren kan man köpa på Klippansläp webshop både till innerdörrarna/kombirampen, och till skötardörr.

Alt Thule Excellent eller vad de stora heter nu när Thule inte finns som märke längre. Hade ett Thule förut och var mycket nöjd, men Boj känns mer gediget ändå så är mer nöjd med det. Stabilare efter bilen, Thulet var alltid lite hoppigt tomt.
 
Jag rekommenderar Mustang. Stor sadelkammare, ljust och gott om plats framför hästen. Lättrullat och extremt stadigt efter bilen, drar mindre soppa än när jag hade mitt enhästars Ifor. Har haft mitt i 10 år och det är inte en rostfläck och det går igenom besiktningarna utan anmärkning varje gång.
 
Jag har både ett Boj Bravo 216 s och ett Ifor och föredrar Ifor Williams alla dagar. Upplever att det är mer lättdraget , bilen drar i varje fall betydligt mindre med Iforen efter. Iforen är lättare att hantera själv då lemmen är jättelätt att lyfta till skillnad från Bojens. Den enda fördelen med Bojen är att bommarna kan panikutlösas.
 
Säger som alltid Star trailer ringo star och xr 3000, eller thules motsvarande :).

Stor sadelkammare och klädkammare som inte tar plats från hästen, panik bommar fram, smidiga bommar bak. Bra ventilation och ljus, Hög mellanvägg och rymliga spiltor och gott om plats framför bommen.
Hade jag inte velat ha frontutlastning så hade jag köpt en sån :). De äldre har ofta problem med färg som lossnar men du har ju råd med en nyare thule :).

Ifor är ju också super bra (bara att man kan lyfta rampen med en tå är ju :love:. Men är ingen sadelkammare, jobbiga bommar och igen panik utlösning på frambommarna. Och de gamla har helt hemska lås på skötardörren! )
Jag har en 510 och är väldigt kär i den nu då jag modifierat den ^_^, bytt bommarna, bytt lås på skötardörren och satt in ett sadelskåp i tomma spiltan så att man når alt utifrån. Men det är bra ventilation, rymligt både i spiltorna och framför (sjukt mycket större än min gamla kylinge! :p) tungt men det rullar fint och stabilt även vid 400kg höbal längst bak i släpet och mycket vind :rofl:.
 
Senast ändrad:
Just nu har jag tankarna inne på Henra Adventure eller ett nytt Thule Royal Xt som inte heter thule längre eller ett ifor Williams hb506.
Xt:n gillar jag planlösningen på, bakbommarna är både bra och dåliga, lite väl låg takhöjd men de har ju problem med att väggarna ruttnar :cool:
Iforen har jag bara sett den nya modellen på bild och den är väl helt okej.
Bommarna är väl inga favoriter men duger.
Däremot är jag skeptisk mot att ha sadelkammaren som den har, är rädd att det blir att kännas trångt när jag ska tränsa.
Henran har jag klämt och känt på och provkörde igår.
Den går fint efter vägen och är väldigt rymlig med sin invändiga bredd på 170 och takhöjd på 240...
Bommarna är inte wow men funkar.
Sadelkammaren är rymlig men är ju framför hästen :rage:
Å jag har lite hakat upp mig på det, men det kändes inte trångt att stå framme i henran trots sadelkammaren så det är nog mest något som jag fått för mig att jag inte gillar utan att ha något riktigt belägg för det.

Fördelen med Henran är att den finns nära och jag får ett bra pris på den.
Både för och nackdel att den är begagnad.
"Thulen" och Ifor Williams finns nya långt bort, är dyrare och det är kul med nytt men tråkigt med värdeminskning...

Hjälp mig att resonera!
 
Just nu har jag tankarna inne på Henra Adventure eller ett nytt Thule Royal Xt som inte heter thule längre eller ett ifor Williams hb506.
Xt:n gillar jag planlösningen på, bakbommarna är både bra och dåliga, lite väl låg takhöjd men de har ju problem med att väggarna ruttnar :cool:
Iforen har jag bara sett den nya modellen på bild och den är väl helt okej.
Bommarna är väl inga favoriter men duger.
Däremot är jag skeptisk mot att ha sadelkammaren som den har, är rädd att det blir att kännas trångt när jag ska tränsa.
Henran har jag klämt och känt på och provkörde igår.
Den går fint efter vägen och är väldigt rymlig med sin invändiga bredd på 170 och takhöjd på 240...
Bommarna är inte wow men funkar.
Sadelkammaren är rymlig men är ju framför hästen :rage:
Å jag har lite hakat upp mig på det, men det kändes inte trångt att stå framme i henran trots sadelkammaren så det är nog mest något som jag fått för mig att jag inte gillar utan att ha något riktigt belägg för det.

Fördelen med Henran är att den finns nära och jag får ett bra pris på den.
Både för och nackdel att den är begagnad.
"Thulen" och Ifor Williams finns nya långt bort, är dyrare och det är kul med nytt men tråkigt med värdeminskning...

Hjälp mig att resonera!
Var det en ifor med fast sadelkammare eller med en dörr hängd?
Den fasta modellen tycker jag inte om öht oavsett släp. Tar onödigt mycket plats framför hästen så blir nära nog omöjligt att komma åt att tränsa då man har två hästar :/.
Har man bara dörrhängd sadelkammare så är det ju gott om plats så länge man har dörren öppen :). Inte det bästa att ha om man har en häst som vevar med frambenen men har man det så kan man ju inte ha ngt framför bommen öht.
 
Just nu har jag tankarna inne på Henra Adventure eller ett nytt Thule Royal Xt som inte heter thule längre eller ett ifor Williams hb506.
Xt:n gillar jag planlösningen på, bakbommarna är både bra och dåliga, lite väl låg takhöjd men de har ju problem med att väggarna ruttnar :cool:
Iforen har jag bara sett den nya modellen på bild och den är väl helt okej.
Bommarna är väl inga favoriter men duger.
Däremot är jag skeptisk mot att ha sadelkammaren som den har, är rädd att det blir att kännas trångt när jag ska tränsa.
Henran har jag klämt och känt på och provkörde igår.
Den går fint efter vägen och är väldigt rymlig med sin invändiga bredd på 170 och takhöjd på 240...
Bommarna är inte wow men funkar.
Sadelkammaren är rymlig men är ju framför hästen :rage:
Å jag har lite hakat upp mig på det, men det kändes inte trångt att stå framme i henran trots sadelkammaren så det är nog mest något som jag fått för mig att jag inte gillar utan att ha något riktigt belägg för det.

Fördelen med Henran är att den finns nära och jag får ett bra pris på den.
Både för och nackdel att den är begagnad.
"Thulen" och Ifor Williams finns nya långt bort, är dyrare och det är kul med nytt men tråkigt med värdeminskning...

Hjälp mig att resonera!
Var det en ifor med fast sadelkammare eller med en dörr hängd?
Den fasta modellen tycker jag inte om öht oavsett släp. Tar onödigt mycket plats framför hästen så blir nära nog omöjligt att komma åt att tränsa då man har två hästar :/.
Har man bara dörrhängd sadelkammare så är det ju gott om plats så länge man har dörren öppen :). Inte det bästa att ha om man har en häst som vevar med frambenen men har man det så kan man ju inte ha ngt framför bommen öht.

Men vill du ha frontutlastning så är ifor bäst, vill du ha bra sadelkammare så är det Thulen :).
 
Var det en ifor med fast sadelkammare eller med en dörr hängd?
Den fasta modellen tycker jag inte om öht oavsett släp. Tar onödigt mycket plats framför hästen så blir nära nog omöjligt att komma åt att tränsa då man har två hästar :/.
Har man bara dörrhängd sadelkammare så är det ju gott om plats så länge man har dörren öppen :). Inte det bästa att ha om man har en häst som vevar med frambenen men har man det så kan man ju inte ha ngt framför bommen öht.

Men vill du ha frontutlastning så är ifor bäst, vill du ha bra sadelkammare så är det Thulen :).


Ifor med fast sadelkammare i sånt fall.
Den på dörren är för liten. Har ju en liten frampå kylingen och den fungerar men jag vill ha en stor (större) om jag ändå ska byta släp.
Jag har resonerat precis som du när det gäller fast sadelkammare på insidan.
Men Henran är så himla stor invändigt att jag inte tror att det blir ett problem.

Det kommer att dröja tills jag kommer att köra två annat än som sto och föl och då räcker utrymmet.
När/om det blir två ridhästar kanske det blir ett problem.
I nuläget har jag inga hästar som sparkar med frambenen iaf så att det blir ett problem.
Fronturlastning gillar jag men det är inget krav längre.
Flickorna är duktiga och skötsamma i transporten till skillnad från valacken jag hade som hittade på så himla mycket hyss! :sneaky:
Knepigt!
 
Senast ändrad:
Det låter som att Henran är toppkandidaten?
Fast sadelkammare i rätt size är att föredra. Dörrhängda sadelkammare är väldigt små och det är svårt att få plats med två normalstora sadlar i den (och jag har ändå bara 17" utan gigantiska knästöd), har hänt att sadlarna halkat av hållarna och dråsat i backen. Men ska man ha frontuastning så är det sadelutrymmet som man får prioritera bort.
Så ska du ändå investera så mycket i ett begsläp, välj ett som fyller dina syften bäst.
 
Det låter som att Henran är toppkandidaten?
Fast sadelkammare i rätt size är att föredra. Dörrhängda sadelkammare är väldigt små och det är svårt att få plats med två normalstora sadlar i den (och jag har ändå bara 17" utan gigantiska knästöd), har hänt att sadlarna halkat av hållarna och dråsat i backen. Men ska man ha frontuastning så är det sadelutrymmet som man får prioritera bort.
Så ska du ändå investera så mycket i ett begsläp, välj ett som fyller dina syften bäst.

Både ja och nej, av rena bekvämlighetssjäl för mig är Henran bäst i det avseendet att den finns nära, är lite billigare och säljs av en erkänt bra firma som hjälpt mig mycket med annat. Det känns tryggt och enkelt att handla där liksom.
Thule och ifor har jag erfarenheter från tidigare modeller så där känns det tryggt på det viset.
Men då blir det säljare långt ifrån som jag inte har några erfarenheter från.
Det som tar emot är väl att jag inte har någon erfarenhet av Henra som märke och inte heller av alu/glasfiber transporter.

Alla transporterna har ju någon fördel och någon nackdel och jag har svårt att bestämma mig för vilken jag tycker är bäst och vill ha.
De är ju ändå väldigt lika på många sätt.
Kanske får köra ole, dole, doff.....
Håller helt med om sadelkammare, det ska absolut vara en fast av större modell.
Så fronturlastning prioriteras bort den här gången.

Det var så mycket enklare sist när jag visste exakt vad jag ville ha och behövde.
 
Iforns sadelkammare är inte heller så mycket att hurra över, så där blev listan ännu kortare.

Och Thules kärra har den plyfa i sina väggar?
Har precis renoverat min plyfa-Henra (som f ö har samma åf som Thule vad gäller plyfaväggarna på årsmod 2007-2008 som är av undermålig kvalitet i ytterskiktet).

Alu-glasfiber låter jäkligt fint i mina öron just nu. Ingen röta i väggarna.
 
Jag har Royal XT. Haft min drygt ett år och inte hittat någon nackdel alls. Kört två hästar utan att det känts det minsta trångt.
Hästarna gillar den, smarta lösningar, går bra bakom bilen. Jag är så himla nöjd!
 
Jag har Royal XT. Haft min drygt ett år och inte hittat någon nackdel alls. Kört två hästar utan att det känts det minsta trångt.
Hästarna gillar den, smarta lösningar, går bra bakom bilen. Jag är så himla nöjd!

Härligt!
Tidigare var jag helt inne på Royal xt tills jag fick höra att många haft problem med väggarna på dom.
Köper jag ett nytt släp vill jag kunna ha den i typ 10 år utan att bekymra mig för väggar och golv etc.
Det är det som helt klart avskräcker mest just nu för annars är det toppkandidaten!
 
Iforns sadelkammare är inte heller så mycket att hurra över, så där blev listan ännu kortare.

Och Thules kärra har den plyfa i sina väggar?
Har precis renoverat min plyfa-Henra (som f ö har samma åf som Thule vad gäller plyfaväggarna på årsmod 2007-2008 som är av undermålig kvalitet i ytterskiktet).

Alu-glasfiber låter jäkligt fint i mina öron just nu. Ingen röta i väggarna.

Då kan jag stryka Ifor Williams.
Yes den modellen jag är intresserad av har plyfa väggar vad jag förstår och just den modellen har tydligen en sämre lösning mellan tak och vägg som gör att väggarna ruttnar :mad::down:
Renovera hästtransport har jag verkligen ingen lust alls med....

Därav känns alu/glasfiber som en bra kombination.
Fast jag är väl införstådd med att även det har sina brister även om det inte ruttnar.
 
Härligt!
Tidigare var jag helt inne på Royal xt tills jag fick höra att många haft problem med väggarna på dom.
Köper jag ett nytt släp vill jag kunna ha den i typ 10 år utan att bekymra mig för väggar och golv etc.
Det är det som helt klart avskräcker mest just nu för annars är det toppkandidaten!

Jag har inte hört någon. Thule ät väldigt vanliga i mina trakter iom att det finns en stor åf. Eller ja, nu är det bara Royal som säljs då.
Funderar på om det har med skötsel att göra. Många använder högtryck trots att det är ett big no no.
Men det ska bli intressant att se hur den håller.
 
Då kan jag stryka Ifor Williams.
Yes den modellen jag är intresserad av har plyfa väggar vad jag förstår och just den modellen har tydligen en sämre lösning mellan tak och vägg som gör att väggarna ruttnar :mad::down:
Renovera hästtransport har jag verkligen ingen lust alls med....

Därav känns alu/glasfiber som en bra kombination.
Fast jag är väl införstådd med att även det har sina brister även om det inte ruttnar.

Tänk på att dom flesta glasfibervagnar har sk sandwich konstruktion och att det då är plyfa ingjutet i glasfibern som stabilisator. Det innebär att plyfan i väggarna kan ruttna om det kommer in vatten och du ser det inte förrän det är för sent.. När jag frågade säljare om detta så försäkrade dom mig om att gummibustningarna runt skruvar etc är täta och att det inte alls är risk för fukt. News gummi torkar. Jag hade en Ifor som ruttnande i väggarna runt just torra gummibustningar.. Jag skulle iallafall inte chansa!!
Bla därför jag valde mitt Mustang, där är det polyuretanskum i väggarna istället=inget som kan ruttna!
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 391
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hej! Jag har haft uppehåll från hästeriet en tid men har nu köpt häst igen. Nu är det dags att kika på lämplig hästtransport till oss...
2
Svar
20
· Visningar
2 280
Senast: ako
·
Utrustning Hej, Jag går i tankarna att köpa hästtransport men vet inte vad jag ska välja. Jag har som många ett par krav på listan och nu önskar...
Svar
1
· Visningar
705
Senast: Anemone
·
Utrustning Vi ska köpa en ny (eller i alla fall nyare) hästtransport, så jag skulle vilja ha lite idéer på märken/modeller som skulle kunna...
Svar
11
· Visningar
3 895
Senast: Emiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp