Hästtransport

M

mårran

Funderar på att byta hästtransport och har kollat in lite olika märken.

Jag har sett att en del släp har galonlucka bak :eek: Alltså den lilla luckan.

Ni som har sådana släp vad är eran erfarenhet av det? Varför har man det?

Tipsa mej gärna om erat favoritsläp med motivering varför. Jag är ute efter ett inte alltför dyrt släp med boggie och sadelkammare.

:banana: :banana: :banana:
 
Boj Bravo är helt suveräna! Har ett med sadelkammare och som är boogie. Men ingen galonlucka. Detta har jag ingen erfarenhet av.
Men alla mina hästar älskar att åka i det släpet och jag är supernöjd!! Rekommenderas varmt!
 
Umesläpen är jättebra, har nu A60 men har haft A40 också. Men jag vet att alla släpen är jättebra. Jättebra kvalitet!!
 
Jag har en superfin Boj BRAVO till salu. Dock inte boggie.
Till salu pga att jag köpt en ny likadan - fast boogie.

Så vet ni nån som söker transport kan ni hojta.
 
Jag har en Opus med mjuk övre lucka och jag tycker att det funkar jätte bra. Tidigare hade jag en Boj med plywood lucka och jag hade alltid problem med att den frös fast på vintern plus att den blev skev.

Jag är jätte nöjd med mitt släp, har stor saldelkammare inbygda krubbor, det ligger jätte bra på vägen. Men det som var vikigtast när jag letade nytt släp var att det skulle vara av glasfiber, det är lätt, möglar ej och är hur enkelt som helst att bara spola av med högtrycksprutan.
 
Tack! Min kompis har en sån också och hon är jättenöjd, bra att höra flera.
 
Tack! Jag tycker att dom ser väldigt gedigna ut men tyvärr finns det nästan aldrig några begagnade vad jag har sett och nya är dom ju ganska dyra men visst dom är fina. MEn finns det med sadelkammare också?
 
Är det plyfa på insidan i dom släpen? Annars är det väl lätt att sparka hål i dom? Är det inte? Jag vet en unghäst som körde ut benet i ett glasfibersläp framtill men det kanske var ett dåligt släp. Jag funderar bara.
Men det här med lilla luckan alltså....Jo det stämmer ju att den ofta fryser fast men finns det någon annan anledning till att man har mjuk lucka? Ventilation? Bullrar det inte mer inne i släpet då?
Vad kostar ett sånt släp?
 
Hej Mårran! :D
Jaha.. du funderar oxå på att byta?
Jag med...
Det ultimata släpet tycker jag Fautras verkar vara... men det kostar ju en del!
Kollar även på Ifor Williams...
 
Hej!
Jag rekomenderar dig att inte köpa med mjuk baklucka pga att om transporten välter kan luckan lätt gå sönder. Har själv hört att det har hänt och det var ganska obehagligt eftersom hästen såg det och försökte instinktivt komma ut där fast det absolut inte gick, det gjorde att det sparkade försökte vända sig när den låg ner etc, ganska hemskt.
En del hästar är rädda för luckan för när man drar upp det smäller det till och det är obehagligt med ett "plastskynke" bakom sig lixom.
Hyrde själv en jätte fin boogie en gång med sådan överöppning och det var inte populärt av mina hästar! Dom hoppa högt när det small till och vi försökte kontra det och dra upp långsamt men då blev dom bara oroliga av varför vi höll på så mycket där bak.
Sen blir det skuggor igenom detta och det kan verkas obehagligt för hästen.
Men framförallt att inte ha det är en säkerhetsrisk!

Jag har en Boj Boggie med sadelkammare som har naturligtvis vanlig trä överöppning. Den är silvergrå, mycket snygg.. :love: ,mycket rymlig och hästarna trivs i den.
Har dörrar på båda sidorna bakom hästen, talar av egen erfarenhet av hästar som slängt sig över bommen när man ska lasta ut, därför har jag det av säkerthetsskäl och det känns bättre för mig när jag lastar själv.

Viktiga saker jag tänkte på när jag köpte transporten var utrustningen inuti.
Viktigt var att bommen fram kunde regleras upp och ner så mindre och större hästar kan stå där. Att mellanväggen gjord av trä, bra om man har en sk väggåkare, som lutar hovarna mot väggen. Också bra om hästarna skivas. Plast är alltså inget att rekomendera. Viktigt var också att det fanns lampa och bindringar.
En del transporter jag har hyrt har haft en stålrör som har stuckit upp så hästarna har fastnat i den med grimman,där framme som håller ihop bommarna och mellanväggen. Det stålröret måste sitta långt ner och inte vara tänk bart att hästarna fastnar i det.
Fönster eller en ventil i taket är ett måste om man åker på sommarn mycket i alla fall. Fönster har jag på min som man kan öppna, jätte bra på sommarn, håller transporten kall och fräsh.
Tyckte också det var viktigt att den var vit inne och svart gummimatta, samt svart gummimatta på rampen.
Ja det var litegrann från mig, titta lääänge på olika transporter innan jag bestämde mig för Boj som är helt suverän!
Pm:a om du vill veta mer! :)
:banana: Ha d! :banana:
 
En kompis till mej hade hyrt en Fautras och hon tyckte inte om den pga att det var god ventilation i överkant hon sa att allt hö hade blåst ur hönätet???? Annars tycker jag att dom verkar jättebra men som sagt priset :(
Ifor Williams tilltalar även mej. Ja som sagt man ska nog tänka igenom det ordentligt. Men jag ska maila dej ang min bil så jag får nog ligga lågt med släpet ett tag. Är ju väldigt nöjd med mitt Kylingesläp förutom att jag vill ha sadelkammare.
Vi hörs. :banana:
 
Tack för det, jag har ju som sagt funderat över den där lilla luckan så det var bra att få en åsikt om den.

Ja då fick vi ytterligare en röst för Boj Bravo. Det ska jag ha i åtanke. Nu har läget blivit ett annat pga att min bil har pajat och kostar mkt att få ordning på så jag behåller mitt Kylingesläp ett tag till.
Tack för hjälpen! :)
 
Sv: Hästtransport

Rotterö skrev:
Någon som vet något om Opus häst släp

Vi känner en familj som har ett Opus. De verkar nöjda, men fick det utbytt till nytt på garanti då mattan släppte.

Förutom att deras är ser stoooort ut, tycker jag att det ser ut som ett "vanligt" EU-släp i glasfiber med liknande lösningar som Böckmann, Christ, Cheval m.fl.

Har svårt att hitta åf, Göteborgs Hästtransportcenter sålde Opus förut men verkar ha slutat med det. Jag skulle ändå ringa dem o höra vem som säljer/varför man slutat importera märket.

Angånde rollo är det kanon. Jag föredrar den framför hård lucka. Finns många trådar om rullgardin att söka bland.
 
Sv: Hästtransport

Vad skall man välja för vagn.
Ingen dyrgrip . Jag använder vagnen mycket lite.
Så jag vill ha en runt 50000. ny eller begagnad.
Jag har en värmlandsvagn i dag som jag är skit nöjd med.
Men för tung för vår nya bil
får bara väga 1450. vår väger 1500kg boggi
christ tycker jag om
böckmann
 
Sv: Hästtransport

Vi har en Star Trailer Smaragd Och den är suverän! Visserligen är det inte boggie men det är sadelkammare och både strötbågar och panikbommar ( som öppnas utifrån ). Det känns tryggt för vad gör man om hästen hoppar över bommen där fram? Sen ska vi bygga ut fronturlastning, det är "förbyggt" för det.

Sen är den extra hög i tak och ewtra bred så den är stor och ljus vilket är bra för hästen.

Detta släp köpte vi begangnat för 30 000 kr tror jag.
 
Sv: Hästtransport

Jag har IDAG hämtat hem min sprillans nya Boj och den är fantastisk! Det var rejält snöoväder men den gick som på räls.

En av de viktigaste anledningarna till att jag valde just Boj var att de har "äkta" boogie (finns endast på Boj och Ume tror jag), och inte tandem boogie som de flesta transporter har. Det innebär att de två axlarna rör sig separat och inte tillsammans vilket betyder en oerhört mjuk resa för hästarna.

Dessutom så har jag valt att ha dubbla skötardörrar (med öppningsbara fönster), innerdörrar bak, vadderade väggar, osv. En massa trevliga detaljer....:love:
 
Sv: Hästtransport

Har ett Christ Carat som jag köpte helt nytt, var även jag lite skeptiskt till denna galonlucka, men efter att ha pratat runt med folk som haft det, bestämde jag mig för att bilda en egen uppfattning.
Släpet väl hemma, så skulle detta testas!
Med kom.radio i släpet och en i bilen agerade jag häst!
Från 60-110 km/tim kunde jag obehindrat prata i släpet med den som satt i bilen( via radion då=) )Inget skrammel från luckan och inget fladdrande heller!
Upplever att min häst tycker det är otroligt lugnt och skönt att åka i släpet och problem med "flygande" hö har jag absolut inte haft! Då vi har extremt långa resor till och från tävling, ibland upp till 50 mil enkel väg är jag mer än nöjd.
Lastrampen är som en dröm att hantera för en tjej och släpet går stadigt bakom bilen. Jag tycker att det är det perfekta "tjej släpet" då jag utan problem kan hantera det ensamt.
Priset på en Christ är oxå helt OK, tycker jag.
 
Sv: Hästtransport

Cado skrev:
En av de viktigaste anledningarna till att jag valde just Boj var att de har "äkta" boogie (finns endast på Boj och Ume tror jag), och inte tandem boogie som de flesta transporter har. Det innebär att de två axlarna rör sig separat och inte tillsammans vilket betyder en oerhört mjuk resa för hästarna.

Konstigt. Jag trodde att Umes axlar samarbetar och att det är det man menar med "äkta". Den vanliga boggin är ju två axlar som är monterade parallellt och därför jobbar separat.
 
Sv: Hästtransport

Det där med att "äkta" boogie är överlägset är som så mycket annat en marknadsföringshype tycker jag personligen. Min uppfattning är att det är bättre vid extrema förhållanden som rejäla hål i vägen eller trottoarkanter, då har de samverkande axlarna fördelen att båda hjulen alltid har kontakt med vägen. Men vid mer normala förhållanden, dvs 99% av tiden, så spelar detta mindre roll.

Det samma gäller dessa nya gjutna golv. En skada i ett sådant golv betyder en risk för fukt som tränger ner till underliggande golv. Inga probs säger förespråkarna, det är bara att kleta i ny golvmassa. Perfekt, då har vi kapslat in fukten om den redan trängt in. Detta resonemang gäller givetvis i första hand med plyfagolv, men även aluminium påverkas av urin så även där gäller resonemanget. Har man byggt ett hus så vet man hur man hanterar fukt, antingen så får den under inga som helst omständigheter komma in eller också måste den ventileras ut. Jag vet vilket jag föredrar, fördelen med en löstagbar matta är att det dessutom är enkelt att okulärbesiktiga golvet så ofta man finner det nödvändigt.

Hellimmade mattor måste ju var det sämsta av alla världar enligt mitt resonemang.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 846
Senast: fio
·
Utrustning Funderar lite på att byta transport. Har idag en Star Trailer Safir från 1997 som jag är väldigt nöjd med, men hade inte gjort något med...
Svar
13
· Visningar
991
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Börjar bli dags att byta hästtransport. Är ute efter en bättre begagnad för helst ca 70-80' men kan strecha budgeten till ca 100' för...
Svar
17
· Visningar
1 787
Senast: super
·
Utrustning jag behöver en ny transport. med bredare spilta och bättre ventilation än min lilla kylingekärra kan ge. jag har varit länge låst vid...
Svar
12
· Visningar
854
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp