Hästtransportens historia

skogaliten

Trådstartare
Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från bilfönstret.

Nuförtiden är hästtransporter vanliga i Sverige, många har egna, och hästar transporteras regelbundet till träning och tävling av var och varannan hästägare.

Men när blev egentligen "egen" (eller tillgång till en transport genom att hyra eller låna) hästtransport vanligt?
Hur har hästtransporter sett ut genom åren?
Hur ofta, eller sällan körde man egentligen hästar "förr", innan transporter var vanliga?
Om en häst skulle flytta en längre sträcka (längre än rimligt att köra (med vagn) eller rida) innan transporterna blev vanliga, hur gjorde man då? Körde på lastbil? Med tåg?
 
Började fundera på detta när jag var ute och åkte bil idag, och såg en urgammal (?) transport (byggd i trä) på en gårdsplan från bilfönstret.

Nuförtiden är hästtransporter vanliga i Sverige, många har egna, och hästar transporteras regelbundet till träning och tävling av var och varannan hästägare.

Men när blev egentligen "egen" (eller tillgång till en transport genom att hyra eller låna) hästtransport vanligt?
Hur har hästtransporter sett ut genom åren?
Hur ofta, eller sällan körde man egentligen hästar "förr", innan transporter var vanliga?
Om en häst skulle flytta en längre sträcka (längre än rimligt att köra (med vagn) eller rida) innan transporterna blev vanliga, hur gjorde man då? Körde på lastbil? Med tåg?


I början av -80 var hästransporterna lätt räknade i i kommunen. Nu är det en eller flera vid varje stall.
Förr åkte hästar tåg, man gick red o körde dit man skulle. Vet ej när man började köra häst med lastbil.
Mvh
Pudlan
 
När jag var liten åkte kusinerna och deras russ balvagn till tävlingar. De stod vid vägen och väntade, när traktor + vagn kom gick de upp med hästen och stod och höll den.
 
Det var vanligt att man körde hästar med tåg, eller med kreaturslastbilar, förr. Innan dess fanns det hästdragna hästtransporter för dyrbara kapplöpningshästar, men det vanligaste var att de reds eller leddes från plats till plats. Man kan också kunnat skeppa hästar med båt.
 
Men när var det egentligen som hästtransporter börjar bli mer vanliga?

När jag var liten och hängde i stallet (sent 60-tal- tidigt 70-tal), så minns jag inte några hästtransporter alls, men dels var jag "liten", och saknade antagligen perspektivet på att man eventuellt behövde transportera hästar.

Men jag hade en kusin, som tävlade ponnydressyr och hade egen häst (en dröm för mig på den tiden) och någonstans där under tidigt 1970-tal, var jag med första gången och såg en häst jag "kände" åka transport.

Jag har ingen aning om man ägde eller på något sätt lånade transporten, och kommer egentligen inte ihåg hur den såg ut...
 
Jag vill minnas att det förr var vanligare med lastbilar för att transportera hästar än med vanliga personbilsdragna transporter. Jag började rida på ridskola 1984 och dom hade iaf en stor hästbuss som ägarna hade på tävling. Det var ju inget dom körde runt med hit å dit utan det var mkt speciellt minns jag.
 
Jag har också mer eller mindre tydliga minnen från (häst-)lastbilar och inte minst från halvlånga transporter av t.ex. ston med föl på väg till bete, i vanliga kreaturskärror, dragna av traktor.

Det jag verkar ha missat, kanske för att jag under den tiden (1980-tal? något tidigare?) hade mitt hästintresse på sparlåga, är när transporterna verkligen började bli vanliga.

Tyvärr har jag inte hittat rätt sätt att googla på, hur jag än vänder och vrider på frågor om historia, hästtransport, hästtrailer m.m., så blir det inte så mycket relevant, och absolut inga bilder.
Det enda jag kommit fram till hittills är att Umesläpet tillverkade sina första egendesignade vagnar 1973, och Värmlandsvagnen började egen tillverkning 1981...

Det här är det mest intressanta jag sett hittills, men det gäller Ifor Williams och England, inte Sverige:
http://www.westwoodtrailers.com/history-heritage/

Där finns t.o.m. lite bilder på gamla modeller...

Så Bukes samlade kraft: var, när och hur började det? USA? England?

Hur så egentligen en hästtrailer ut i Sverige 1965, om det nu fanns några? Och 1975 då? Varifrån kom transporterna, import?, specialtillverkning?

Hur vanligt var det med transporter, låt säga 1985?

När skaffade du/din familj/släkt den första hästtransporten?
 
Min första transport var en enaxlad Värmlandsvagnen H2 av årsmodell -82. Den var 2,9 m lång och 2,04 m bred, vägde 570 kg och fick lasta 630 kg. En väldigt ful brun transport i original, mörk inuti och tråkig. Jag målade om den så den blev duvblå och då blev den riktigt fin. En extremt lättdragen och smidig transport. Att backa med den var inga som helst problem då den var så kort. Den var så lättdragen att man ganska enkelt kunde dra den själv också vid behov. Skötardörren satt mitt fram, alltså precis ovanför draget och det var trångt som tusan vilket gjorde att bulorna i huvudet blev många :p Hästarna åkte dock bra i den och det var ju det som var viktigast. Tyvärr har jag inga bilder på den och jag hittar inga på google heller.

Hur vanligt det var med privata transporter förr vet jag inte men jag minns de vidriga transporterna med presenning som tak. Jag fattar ärligt talat inte att hästar gick in i en sådan mer än en gång.
 
I mitten av 70-talet såg transporterna ut ung på samma sätt som i slutet på 80-talet = enaxlade och i plywood m plasttak och med kantig front. Det fanns även enaxlade släp i aluminium med rund front. Kylinge, Tranemo- Värmlandsvagnen och Boj var de vanligaste. Boogiesläpen började bli vanliga i slutet av 90-talet och som jag minns det var det Ifor Williams som först kom med boogiesläp som var hyfsat rimliga i pris. Den stora explosionen av olika märken och modeller har kommit de senaste 10 åren.
 
googlar jag på engelska, så hittar jag en del, t.o.m. en Wikipedia artikel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Horse_trailer

Här antyds att hästtransporter i dess nutida bemärkelse för transport av en till två hästar, och dragna av en relativt ordinär bil, utvecklas till en kommersiell produkt under 1950-talet.

Här lite mer rolig, med många roliga bilder:
https://www.doubledtrailers.com/13-fascinating-facts-about-horse-trailer-history/

Här får man bl.a. veta att Westfalia tillverkade hästtrailers redan 1927...

Och mera mest i bild, och lite lättläst text på engelska:
https://prezi.com/et0vbjzurtko/the-horse-trailer/
 
Jag har en Trane från 1976. Boggi med fronturlastning. Skötardörren på vänster sida, vilket medför att jag alltid går till "fel" sida när jag åker med andra och behöver titta till hästen.

Min transport ser ut som de på tidigt -80tal, kantig men med något mjukare former på taket.
Älskar min transport då den ligger bra efter bilen och hästen har hittills inte klagat.:D
 
I mitten av 70-talet såg transporterna ut ung på samma sätt som i slutet på 80-talet = enaxlade och i plywood m plasttak och med kantig front. Det fanns även enaxlade släp i aluminium med rund front. Kylinge, Tranemo- Värmlandsvagnen och Boj var de vanligaste. Boogiesläpen började bli vanliga i slutet av 90-talet och som jag minns det var det Ifor Williams som först kom med boogiesläp som var hyfsat rimliga i pris. Den stora explosionen av olika märken och modeller har kommit de senaste 10 åren.

Njae, enligt vad jag hittar, när jag går in i företagens (om dom existerar än) lite tyngre företagspresentationer, så verkar det som om bara någon/några svenska tillverkare gjorde transporter alls under 1970-talet. Värmlandsvagnen själva säger att de började med hästsläp 1981, och Boj började väl då någon gång också tror jag. Umesläpet, är den den enda 1970-tals tillverkaren jag hittat hittills, de säger sig ha börjat med egenkonstruerade släp 1973.

Ganska många, och dessutom lokalt klingande (typ Ortsnamn+släpet) varumärken introducerades under 1980-talet, men det finns ett stort korsvis ägande av dessa trailer tillverkare, och jag begriper inte om det fanns flera dussin tillverkare med egenkonstruerade släp som mest, eller om det i själva verket var lokal "färgsättning" och varumärke på en gemensam (grund-)konstruktion.
 
Ni som berättat om era transporter ni hade, eller har kvar, för att de var så bra, finns det bilder?

Vore kul med några bilder med märke och årsmodell.
 
Jag vet inte varför den här tråden får mig osökt att tänka på den här utvecklingen:
well_played_horse_well_played.jpg
 
Nu hittade jag belägg för att Boj tillverkade transporter reda under mitten av 1970-talet.

Rundade med plåtöverbyggnad, och med skötardörren precis rakt fram, över draget.
Tyvärr kan jag inte låna bilden.
 
Om man använder utbudet av begagnade släp, som något slags indikation på när släp blir "vanliga" (="var mans egendom"), så verkar det vara någonstans i slutet av 1980-talet - början av 1990-talet.

Men det kan också vara ett slags falsk korrelation, eftersom tidsspannet sammanfaller med när antalet hästar började växa ordentligt i Sverige, och hästen blev "var mans egendom".
 
1931 köpte Flyinge hingstdepå in en "hästtransportautomobil" som rymde 4 hästar (inkl. en skötare) samt uppgavs "vara praktisk och bra i alla avseenden". Den måste kostat en mindre förmögenhet på den tiden!
x%20Flyinge%20ca%201930.jpg
Undrar om det lätt att lära hästarna gå på eller om det var då d första "lastproblemen" uppenbarade sig.

För övrigt så ser ju lastbilen ut ungefär som dagens (eller sådana som fanns alldeles nyss).
 
Min första transport var en trane från -73, var enaxlad och enhästars, hade en total vikt på 1050 och fick lasta 500 eller var det 550?

En otroligt bra första transport för mig och min första häst men har tvungen att sälja den då min andra häst tummade lite väl på marginalen med vikten:cry:.
Var på annons i 3 dagar innan den blev såld över telefon, köparen var lyrisk över den.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 026
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 659
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 498
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 157

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp