Hästtransportens historia

Jag kommer i håg hur vi red hästar till och från tävling kring 1986-1987. Det var fortfarande inte så att "alla" hade släp, utan det lånade eller hyrde man vid särskilda behov, typ tävling långt hemifrån. Mitt första egna släp köpte jag begagnat, ett Fobo 1300 årsmodell 1984.


Det gjorde vi också :)
 
Kedja hade den vi lånade.
Ser fortfarande släp med kedja eller grimskaft som bakbom på släp när man är ute på t ex p&j och jakter(dvs tillställningar där folk tar vad man har och åker iväg i utan att bry sig om "nymodernigheter" :p.)
Uppenbarligen så fungerar det för dem, annars hade de nog bytt till bom i alla fall.

Alltid trevligt dock när man ser att hästen i det stora lyxiga släpet totalvägrar att gå in medans de i det pyttelilla skröpliga släpet vandrar in själva :rofl:. Är sällan släpet gör en häst lättlastad. Min fux är lika jobbig att lasta i mitt stora släp som i den lilla gamla t ex ^_^
 
Vi hade en enaxlad Värmlandsvagn på 80 talet, och var nog de första på hela bygden som satte in solida bakbommar bak, då min pappa tröttnade på att min dåvarande tävlingshäst sprängde kedjan var och varannan gång i samband med träning/tävling.... :cool: Svetsade egna bakbommar och vips försvann problemet ;)
I övrigt så var det flera här på 80-talet som körde sina ponnysar till hemmaklubben i hövagnar/red till tävlingarna.....
 
Ser fortfarande släp med kedja eller grimskaft som bakbom på släp när man är ute på t ex p&j och jakter(dvs tillställningar där folk tar vad man har och åker iväg i utan att bry sig om "nymodernigheter" :p.)
Uppenbarligen så fungerar det för dem, annars hade de nog bytt till bom i alla fall.
Stallägarens släp har ingen lång bom så när jag kör utan mellanvägg är det tjockt grimskaft som gäller. Det funkar, hästen respekterar det.
 
Ser fortfarande släp med kedja eller grimskaft som bakbom på släp när man är ute på t ex p&j och jakter(dvs tillställningar där folk tar vad man har och åker iväg i utan att bry sig om "nymodernigheter" :p.)
Uppenbarligen så fungerar det för dem, annars hade de nog bytt till bom i alla fall.

Alltid trevligt dock när man ser att hästen i det stora lyxiga släpet totalvägrar att gå in medans de i det pyttelilla skröpliga släpet vandrar in själva :rofl:. Är sällan släpet gör en häst lättlastad. Min fux är lika jobbig att lasta i mitt stora släp som i den lilla gamla t ex ^_^

Absolut inget fel med kedja eller vad man hur bakom. Viktiga att hästen åker bra med ok ventilation o golv, väggar ,läm o bromsar funkar bra. Sen om transporten är ny eller gammal spelar inte så stor roll :)
 
Absolut inget fel med kedja eller vad man hur bakom. Viktiga att hästen åker bra med ok ventilation o golv, väggar ,läm o bromsar funkar bra. Sen om transporten är ny eller gammal spelar inte så stor roll :)

Viss roll spelar det allt. Säkerheten är betydligt sämre i gamla transporter.
 
Viss roll spelar det allt. Säkerheten är betydligt sämre i gamla transporter.

Håller inte helt med. Det finns en del mycket bra tranporter men en del som inte är helt bra.
Vad säg om mycket populär transport där priset är lågt och även vikten. Vad har man sparat in på?
Inget jag vill ha att köra min hästar i.
De gamla hade ordentliga golvskivor ingen skiva med med rosa plast under. För att skivan inte är lämpad för transport golv. Riktiga skivor i väggar o inte tunnat ur reglar mm för att få ner vikten.
Sen har det hänt mycket med ventilation o en del har super bra luft omväxling i transporterna.
 
Håller inte helt med. Det finns en del mycket bra tranporter men en del som inte är helt bra.
Vad säg om mycket populär transport där priset är lågt och även vikten. Vad har man sparat in på?
Inget jag vill ha att köra min hästar i.
De gamla hade ordentliga golvskivor ingen skiva med med rosa plast under. För att skivan inte är lämpad för transport golv. Riktiga skivor i väggar o inte tunnat ur reglar mm för att få ner vikten.
Sen har det hänt mycket med ventilation o en del har super bra luft omväxling i transporterna.

Tills du hamnade i diket. Det fanns i många gamla inga störtbågar eller ensuppbärande bågar i taket. Utan det var plasten och popnitarna. Föll ofta ihop som ett korthus om de välte tex. Inga panikbommar. Ibland inte ens bommar. Allt detta spelar in den dag det sker en olycka.

Så länge man håller sig på vägen däremot.

Apropå vikt så avsaknaden av ovan höll ner vikt trots ev tjockare material. Jag har dock samma tjocklek på saker på mitt VV från 2003 som det var på min Trane från 1973. Tranen vägde mer än 100 kg mindre och lastade därmed mer än 100 kg mer...
 
Tills du hamnade i diket. Det fanns i många gamla inga störtbågar eller ensuppbärande bågar i taket. Utan det var plasten och popnitarna. Föll ofta ihop som ett korthus om de välte tex. Inga panikbommar. Ibland inte ens bommar. Allt detta spelar in den dag det sker en olycka.

Så länge man håller sig på vägen däremot.

Apropå vikt så avsaknaden av ovan höll ner vikt trots ev tjockare material. Jag har dock samma tjocklek på saker på mitt VV från 2003 som det var på min Trane från 1973. Tranen vägde mer än 100 kg mindre och lastade därmed mer än 100 kg mer...

Nu hade jag inte Trane eller VV i åtanke utan en annan mycket billig populär transport. Sen är det olika konstruktion på Trane från -73 och VV från -03 så det kan skilja i vikt pga tjocklek på dragstång, axlar, golv, tak m.m. Olika lång tid att dra åt sig fukt i golvskiva som exempel.
Det finns många transporter i dag som ny tillverkas utan störbågar.

Finns det transporter som har tillverkas med tanke på olycka ex dikeskörning, på körning eller krock? Varför frågar vi inte det när vi köper transporter?

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Märkte först inte att tråden var 2016 :o men vad sägs om den här transportmetoden? :p :nailbiting:
ShetlandPonyTrailer.jpg
 
Jag har också mer eller mindre tydliga minnen från (häst-)lastbilar och inte minst från halvlånga transporter av t.ex. ston med föl på väg till bete, i vanliga kreaturskärror, dragna av traktor.

Det jag verkar ha missat, kanske för att jag under den tiden (1980-tal? något tidigare?) hade mitt hästintresse på sparlåga, är när transporterna verkligen började bli vanliga.

Tyvärr har jag inte hittat rätt sätt att googla på, hur jag än vänder och vrider på frågor om historia, hästtransport, hästtrailer m.m., så blir det inte så mycket relevant, och absolut inga bilder.
Det enda jag kommit fram till hittills är att Umesläpet tillverkade sina första egendesignade vagnar 1973, och Värmlandsvagnen började egen tillverkning 1981...

Det här är det mest intressanta jag sett hittills, men det gäller Ifor Williams och England, inte Sverige:
http://www.westwoodtrailers.com/history-heritage/

Där finns t.o.m. lite bilder på gamla modeller...

Så Bukes samlade kraft: var, när och hur började det? USA? England?

Hur så egentligen en hästtrailer ut i Sverige 1965, om det nu fanns några? Och 1975 då? Varifrån kom transporterna, import?, specialtillverkning?

Hur vanligt var det med transporter, låt säga 1985?

När skaffade du/din familj/släkt den första hästtransporten?


Taranesläpet och Boj fanns på slutet av 70 talet. Mins bara de två.
-85 fanns det fler märken.
 
Förr var det vanligt med stora (C-korts) lastbilar. Min barndoms ridskola hade bl.a. en, som hade varit i deras ägo sedan gud-vet-hur-länge.
Nu har jag inte så bra koll då jag inte levde på den tiden, men var tidigare på vippen att köpa en förvisso total-ombyggd transport, men där chassit kom från ett Tranesläp -87, så det verkar uppenbarligen ha funnits transporter då. Och i pappas register på jobbet fanns det tydligen tusentals och åter tusentals med Bygdsiljum Brunte Lyx årsmod. -85 - -89........................
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 425
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 135

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp