Hästtransporter

Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill ha :(
Önskar: kombiramp, sadelkammare, Alu golv med så lång garanti som möjligt. Samt inget trä i väggar eller annat som ruttnar. Även någon som dämpar o som hästarna åker bra i. Bommar som lätt kan hakas ur vid olycka. Vill även gärna ha något som inte väger för mkt i egenvikt. Vill inte heller betala allt för mkt pengar (inte över 130 iaf )
Kollat på humbaur aero , men finns ingen kombiramp, annars gillade jag den skarpt. Ifor men tkr den ser krånglig ut i bommar o är onödigt dyr samt Cheval gold 3 men rädd d är usel kvalité ….. enbart 5 år på golvet känns inte allt för skoj på nytt släp för nästan 100 000 🙈. Även kollat på ume och gillar dom men tkr de är vanskligt dyra 🙈.

Sen är d det här med matta… hur tänker ni andra? Det är hel limmad matta på allt med aluminium och då är det ju omöjligt att kolla golvet tänker jag. Vad har ni för transporter o är ni nöjda? All input är av intresse :) blir galen av detta letande och inte hitta något som känns värt.
 
Hur kollar du ett aluminiumgolv ens med lös matta? Hållfasthetsmässigt krävs ju röntgen.

Tror du ska leta lätt begagnat Ume.
 
Senast ändrad:
Jag har ett nytt cheval gold 3. Dock köptes det in för 87k, så långt från 100k.

Har alla extra grejer utom broddmatta. Än så länge är vi väldigt nöjda. Släpet känns inte alls så billigt som tidigare varianter av märket gjort (snackat 10år+). Och hästarna verkar åka mycket bra i det.

Det har hållt bättre än kompisarnas nya Sirius som var bra mycket dyrare och kom med mindre extra utrustning (tex ventilationen i det släpet är under all kritik) men även en del av finishen, tex lister runt fönster och dörrar, började lossna tidigt.

Jag hade önskat mig större valfrihet i storlek på spiltan, dvs kunna sätta bommarna ännu kortare och längre ner, men det är få andra släp som är så flexibla också.

Drömsläpet för mig är ett ifor, men det kostar mer än det smakar. Själv har jag aldrig förstått tjusningen med ume (ser mest väldigt höga ut med brant ramp).
 
Jag har ett Cheval, den kostade 73 000 då för 14 år sedan när jag köpte det. Det står inne och ser nästan som nytt ut, har inga problem med fukt eller dylikt. Bytte golv för några år sedan och har en fastlimmad matta (limmad i kanterna).

Jag är nöjd med den men har ändå lite funderingar på att köpa en ny. Skulle vilja ha större sadelkammare.
Har tittat på Cheval minimax tror jag den heter, för 2 hästar.
Den jag har nu har totalvikt på 1800 och lastvikt 1010 kg, så det kommer man ganska långt med på b96. Kör ofta två C ponnyer.
 
Tack för alla svar :)
Ska kika vidare men Cheval kanske är bättre nu än tidigare ….. får kolla o kika vidare men är lite sådär lurig ang d där med bara 5 års garanti på golvet. Det är inte så många år trots allt :/
Ume kanske är något för mig…. Tack för all input :)
 
Tack för alla svar :)
Ska kika vidare men Cheval kanske är bättre nu än tidigare ….. får kolla o kika vidare men är lite sådär lurig ang d där med bara 5 års garanti på golvet. Det är inte så många år trots allt :/
Ume kanske är något för mig…. Tack för all input :)
För mig är det förutom kombiramp, god ventilation och aluminiumgolv viktigt att tänka på säkerhet, i många transporter är det usla mellanväggar och annat hästarna kan skada sig på eller fastna i.
 
Ja jag har tittat lite på Ifor men tycker de äldre har mkt sprintar samt att d är trä golv i dom. De nya är dyrare o så tunga så känner ja får lite dålig lastvikt :/ o mkt sprintar o grejer. Tack för input :)
Du får ju ett fint begagnat för mindre pengar än exemplet du tog i trådstarten 😊
De m trägolv och extra mkt sprintar måste vara jättegamla.. Så gammalt behöver man ju inte köpa.
 
Hej! Jag har idag ett Thule horseliner släp. Måste köpa nytt inom en två års period iaf och läser allt jag kan men hittar inget jag vill ha :(
Önskar: kombiramp, sadelkammare, Alu golv med så lång garanti som möjligt. Samt inget trä i väggar eller annat som ruttnar. Även någon som dämpar o som hästarna åker bra i. Bommar som lätt kan hakas ur vid olycka. Vill även gärna ha något som inte väger för mkt i egenvikt. Vill inte heller betala allt för mkt pengar (inte över 130 iaf )
Kollat på humbaur aero , men finns ingen kombiramp, annars gillade jag den skarpt. Ifor men tkr den ser krånglig ut i bommar o är onödigt dyr samt Cheval gold 3 men rädd d är usel kvalité ….. enbart 5 år på golvet känns inte allt för skoj på nytt släp för nästan 100 000 🙈. Även kollat på ume och gillar dom men tkr de är vanskligt dyra 🙈.

Sen är d det här med matta… hur tänker ni andra? Det är hel limmad matta på allt med aluminium och då är det ju omöjligt att kolla golvet tänker jag. Vad har ni för transporter o är ni nöjda? All input är av intresse :) blir galen av detta letande och inte hitta något som känns värt.
Fautras är oslagbara. Mitt är 20 år och har gått mycket, inne på 4:e omgången däck och fungerar perfekt.
 
En lite notering bara. Jag var också inne på ALU och därmed basta. Sen fick jag höra skillnaden på hur mycket det låter i ett ALU-släp jämfört med andra material. Nu landande jag också till slut på ett Fautras och de är det bästa köp jag gjort näst själva hästen. Men en tanke bara. Många andra material har god garanti, om man tänker väggar och så.
 
En lite notering bara. Jag var också inne på ALU och därmed basta. Sen fick jag höra skillnaden på hur mycket det låter i ett ALU-släp jämfört med andra material. Nu landande jag också till slut på ett Fautras och de är det bästa köp jag gjort näst själva hästen. Men en tanke bara. Många andra material har god garanti, om man tänker väggar och så.
Upplevde du skillnad i ett fauttas i jämförelse med andra släp när man tänker Alu?
Stött på detta i trådar också och fått mig en funderare. Min åker med tussar i släpet alltid men hon skulle ju känna av en skillnad i ljud i allafall.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 463
Senast: iNHALE
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
22 136
Senast: DarkInNight
·
Utrustning Äntligen ska jag byta ut mitt gamla Boj släp mot ett nyare och fräschare! Men som alltid så finns den stora frågan, vad ska man välja...
Svar
9
· Visningar
1 870
Senast: fio
·
Utrustning Jag har i nuläget en Ifor 510 som är allt jag vill ha av en transport :), stor, stabil och med bra lösningar. Men.. jag saknar bil för...
2 3
Svar
50
· Visningar
12 005
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp