hästtransportskyltning...

moiran

Trådstartare
hur är det nu, är det lag på att ha gula hästtransport-skyltar både bak och fram nu för tiden?

funderar på om jag ska orka rota fram dekalerna som införskaffades för l-ä-n-g-e sedan inför morgondagens 20-mila-resa... :crazy:
 
har kollat upp det själv nu. om någon annan undrar är svaret JA, det måste man. minst 0,9x0,2m i bak och 0,5x0,3m i fram. svart text på gul botten. (kinkigt när jag nu råkar ha sådana skyltar på min trailer fast i blå-vitt (matchar med trailerfärgen i övrigt)) ;)
 
Japp, det ÄR lag på det och som tråden skrev ovan, så skall de plockas bort om man kör utan häst iden. I händelse av olycka med transporten skall räddningstjänsten veta om det är häst eller inte i den.....
 
Hmm...så man ska alltså ta bort skyltarna när man inte kör häst???
Konstiga regler, våra sitter fastskruvade?!

/Becky :banana:
 
NEJ FEL, man behöver inte alls plocka bort dem när mna kör utan djur, men det är önskvärt dock inget krav!!!
 
*suck*.....Det är dessa besked som står i SJV's broschyr och jag har tydligen fått ett ex. där allt är fel i?!
Jag har fått besked...tom vagn = inga skyltar just för att räddningstjänsten skall veta om man kör med eller utan häst.....
Men vad vet jag....*suck*
 
...hoho...jag har ju klisterskylt på mitt Umesläp.....skall det då vara meningen att ta av och på :confused:, isåfall borde man ju få ett par hundra skyltar med sig när man handlar släp.......
 
På deras hemsida står följande:

Följande gäller:


Alla motordrivna fordon och släpfordon som innehåller levande djur ska vara försedda med skyltar. Detta gäller dock inte vid transport av enstaka sällskapsdjur som åker med i passagerarutrymmet i en personbil eller i bagageutrymmet i en kombi eller kombikupé och transporten inte görs i kommersiellt syfte.

Av skyltarna ska framgå att fordonet innehåller levande djur

Skyltarna ska ha gul botten och svart text

Texten ska vara på svenska eller möjligen på engelska; inga andra språk accepteras

Exempel på texter är: "Djur", "Djurtransport", "Animals", "Hästar", "Hästtransport", "Horses"

Det räcker inte med enbart bilder eller symbole. Texten kan kompletteras med t.ex. ett hästhuvud, dock ska texten även i sådant fall vara väl läslig på avstånd, d.v.s. inte bli för liten

Skyltarna ska finnas både fram- och baktill på fordonet

Skyltarna ska placeras väl synliga

Skylten som placeras bak på fordonet ska vara minst 0,9 m bred och 0,2 m hög

Skylten som placeras fram på fordonet ska vara minst 0,9 m bred och 0,2 m hög (om inte fordonet är ett släpfordon kopplat till en personbil)

Skylten som placeras fram på ett släpfordon kopplat till en personbil ska vara minst 0,5 m bred och 0,3 m hög. Om en sådan skylt inte får plats på framsidan av släpfordonet accepteras också en skylt som är minst 0,3 m bred och 0,5 m hög

Om man har svårt att få plats med skylten kan man t.ex. placera skyltar på både in- och utsida av den översta luckan på ett hästsläp (så skylten är synlig både när luckan är stängd och öppen). Om man har ett fordon med dubbla dörrar, och skylten inte får plats på enbart en av dörrarna, kan skylten delas och halvorna placeras på varsin dörr under förutsättning att skylten är tydligt läsbar i sin helhet då dörrarna är stängda vid transport

Det är önskvärt att skyltarna tas bort eller täcks över när fordonet körs utan levande djur. Syftet med skyltningen är att ge djur under transport ett ökat skydd och om skyltarna används även när inte djur transporteras kan respekten för informationen på skyltarna minska

Skyltar som är godkända enligt regler i andra länder inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), d.v.s. EU-länderna samt Norge, Liechtenstein och Island, godtas under förutsättning att motsvarande syfte uppnås med dessa regler, d.v.s. djurskydd under transport. Detta innebär att svenskregistrerade fordon ska vara skyltade enligt det svenska regelverket och att fordon som är registrerade i de andra EES-länderna ska följa reglerna för dessa länder
 
Är det ingen som har tips på hur man lättast täcker över skyltarna, när man inte kör djur i finkan? Har funderat över saken, men inte kommit på något bra.

/Jonaz
 
Hmm...svår fråga, det ända sättet jag kan komma på är att tejpa över med ett kryss ...med typ eltejp eller nått.....inte speciellt bra kanske,men det ända jag kan komma på!!

//Becky :banana:
 
Jag har sett en variant där skylten sitter i spår så man kan dra upp den och vända baksidan ut. Jag tror det var ett hemmabygge som inte finns i handeln, men det kanske finns standardskyltar som är tillräckligt stabila för att det skulle kunna funka? I alla fall fram, den där bak måste väl låsas så den inte kanar ur när man fäller ner lastlämmen...
 
Iofs så är ju idén bra, varför ska räddningstjänsten kanske riskera livet i tron det är en häst i kärran, och sedan är den kanske bara tom eller innehåller hö!

Men hur 17 löser ngn det PRAKTISKT??!! :confused:
 
Och vad ännu värre är, MÅNGA transporter säljs NYA utan att ens vara i NÄRHETEN av att ha godkänd skyltning!

Ynkligt tycker jag! Att man kan köpa en sprillans ny kärra, men utan laglig skyltning.
 
Men då måste ju samma sak gälla ALLA djurtransporter....och jag har sett många tomma grislastbilar med skyltar?! :confused:

Finns det inte en del nyare släp som har skyltarna lackade på typ :confused:...har för mig att jag sett de....och i så fall frå man ju PROBLEM!!!... :D

//becky :banana:
 
Enkelt...man skruvar fast skyltarna så kanman enkelt skruva av dem ....
Så har jag löst det (ja, min kära pappa) och så fungerar det bra hos mig...
Börjes har billiga OCH godkända skyltar....
 
Jag har godkänd skyltning, problemet är att det är klistermärken...

Men skruvar man på och av ngt nog många ggr, så har man snart pajjat gängorna i skruven!
Dessutom har jag delad bakdörr, och stängningsanordningen går över hela, uppifrån och ned, så jag vet inte hur jag ska KUNNA få in ngt tjockare än klistermärken under det?! :confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har precis köpt en transport men dekalerna är lite dåliga så ska uppdatera dem. Jag vet att man ska ha skylt uppe när man kör...
Svar
0
· Visningar
457
Senast: Morces
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 689
Senast: Jeps
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
8 549
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
7 257
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp