Hästutbud

aglaonema

Trådstartare
Undrar lite hur ni tycker hästar är jämfört med typ 15 år tillbaka i tiden. Jag upplever att hästar nu jämfört med förr är mycket dyrare, brister mer i grundläggande hantering och det är nu svårt att hitta en lugn, lättriden utbildad häst också dom mer lättridna hästarna är mer alerta. Nån som vet vad detta beror på vet inte om dagens hästar mest blir ridna i maneger och därmed inte får samma miljöträning?!
 
Det tycker ju jag är lite tråkigt då det finns många fritidsryttare som inte vill ha en känslig häst utan en snäll, lydig, lättriden som inte hoppar runt.
Det kostar ju ungefär detsamma att föda upp en tävlingshäst som en mindre tävlingsinriktad, så jag tycker inte att det är konstigt att man som uppfödare försöker få täckning för sina kostnader. Det ger också bättre meriter till stoet.

Vad marknaden producerar hänger ju ihop med vad man får för betalt för hästarna man föder upp.
 
Det kostar ju ungefär detsamma att föda upp en tävlingshäst som en mindre tävlingsinriktad, så jag tycker inte att det är konstigt att man som uppfödare försöker få täckning för sina kostnader. Det ger också bättre meriter till stoet.

Vad marknaden producerar hänger ju ihop med vad man får för betalt för hästarna man föder upp.
Det man då undrar, sker det fler olyckor i samband med hästar då man vill att dom ska vara tävlingsavlade.
 
Det tycker ju jag är lite tråkigt då det finns många fritidsryttare som inte vill ha en känslig häst utan en snäll, lydig, lättriden som inte hoppar runt.
Fast det finns ju fortfarande lugna och balanserade hästar. Alla är inte stissiga och nervösa😊

Men om fritidsryttarna hade varit villiga att betala mer för sina hästar hade det säkert funnits uppfödare som kunnat tänka sig en sådan inriktning.
 
Det man då undrar, sker det fler olyckor i samband med hästar då man vill att dom ska vara tävlingsavlade.
Vill fritidsryttare betala detsamma som tävlingsryttarna kommer det säkert att födas upp sådana hästar också.

Många hobbyryttare säger dock att de inte vill betala för en häst med egenskaper eller utbildningsnivå som de inte kommer att utnyttja, vilket blir ett problem i sammanhanget.
 
Jag tycker att utbudet av hästar som jag söker är betydligt bättre nu än för 15 år sedan! Det är också fler hästar som utbildas av proffs, vilket är positivt men förstås kostar det pengar för köparen.
 
Vill fritidsryttare betala detsamma som tävlingsryttarna kommer det säkert att födas upp sådana hästar också.

Många hobbyryttare säger dock att de inte vill betala för en häst med egenskaper eller utbildningsnivå som de inte kommer att utnyttja, vilket blir ett problem i sammanhanget.
Fast jag hade nog kunnat betala en bra summa för en vettig häst som "räcker till", dvs hoppar 110 och går L:A dressyr.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på att betala för det man inte utnyttjar? Menar du att hobbyryttaren inte vill betala för dressyr/hoppegenskaper över det jag nämner ovan?

För jag tänker snarare tvärtom, får jag en riktigt bra häst som passar mina behov, då är den ju enormt värdefull. Jag syftar då mest på ett stabilt och trevligt lynne, god exteriör och med god grundutbildning.

En sådan häst skulle i mina ögon vara en "dyr" häst.
 
Fast jag hade nog kunnat betala en bra summa för en vettig häst som "räcker till", dvs hoppar 110 och går L:A dressyr.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på att betala för det man inte utnyttjar? Menar du att hobbyryttaren inte vill betala för dressyr/hoppegenskaper över det jag nämner ovan?

För jag tänker snarare tvärtom, får jag en riktigt bra häst som passar mina behov, då är den ju enormt värdefull. Jag syftar då mest på ett stabilt och trevligt lynne, god exteriör och med god grundutbildning.

En sådan häst skulle i mina ögon vara en "dyr" häst.
Jag har sett flera skriva här att de inte vill betala för en häst som har egenskaper som de inte vill utnyttja. Man "behöver" inte en häst som kan hoppa 130 eftersom man bara vill skutta över småhinder eller en häst som kan olika rörelser när de bara vill rida ut. Man vill betala utifrån vad de själva vill göra med hästen, inte utifrån dess potential som tävlingshäst.

För mig är tänket främmande, jag resonerar som du.
 
Fast jag hade nog kunnat betala en bra summa för en vettig häst som "räcker till", dvs hoppar 110 och går L:A dressyr.

Jag vet inte riktigt vad du syftar på att betala för det man inte utnyttjar? Menar du att hobbyryttaren inte vill betala för dressyr/hoppegenskaper över det jag nämner ovan?

För jag tänker snarare tvärtom, får jag en riktigt bra häst som passar mina behov, då är den ju enormt värdefull. Jag syftar då mest på ett stabilt och trevligt lynne, god exteriör och med god grundutbildning.

En sådan häst skulle i mina ögon vara en "dyr" häst.
Det här har ju varit uppe i x antal trådar innan och det verkar vara vanligt att de som söker de här lugna och okomplicerade hästarna (och anser att halvbloden numera är för stissiga) inte är villiga att betala mer än typ 100 eller ännu mindre. Det går ju inte ihop sig ekonomiskt för uppfödarna.
 
Noe jeg har merket meg, er at det nå virker som hester blir forfangne av mye mer, og at mange fler er forfangne. Jeg har holdt på med hest lenge, og for 20 år siden så hørte man kanskje om en hest som var forfangen i året, men nå er det en i uka (sånn i gjennomsnitt). Aldri hørt om hester som ble forfangne av medisiner eller lignende før. Kanskje det beror på kunnskap, men vi har også endret hvordan vi forer. Som skal være til det bedre... med tanke på magesår osv.
Men jeg lurer på dette med forfangenheten...
 
Det här har ju varit uppe i x antal trådar innan och det verkar vara vanligt att de som söker de här lugna och okomplicerade hästarna (och anser att halvbloden numera är för stissiga) inte är villiga att betala mer än typ 100 eller ännu mindre. Det går ju inte ihop sig ekonomiskt för uppfödarna.
Det går väl aldrig ihop sig för just uppfödare, om man inte är ett namn bland tävlingryttare?

Jag tror inte någon hobbyryttare vill köpa föl heller egentligen. Hur vet du då hur den är att rida?

Men i övrigt håller jag med dig. Under 100 000 är snålt, om man vill ha en riktigt bra häst.

Jag tänker snarast att de skulle kosta minst det dubbla i så fall.

Men finns inte köparen, hm, tja... Då är det som det är.
 
Det här har ju varit uppe i x antal trådar innan och det verkar vara vanligt att de som söker de här lugna och okomplicerade hästarna (och anser att halvbloden numera är för stissiga) inte är villiga att betala mer än typ 100 eller ännu mindre. Det går ju inte ihop sig ekonomiskt för uppfödarna.
Ämnet är för övrigt säkert uttömt, så jag säger inte mer. 😉
 
Det går väl aldrig ihop sig för just uppfödare, om man inte är ett namn bland tävlingryttare?

Jag tror inte någon hobbyryttare vill köpa föl heller egentligen. Hur vet du då hur den är att rida?

Men i övrigt håller jag med dig. Under 100 000 är snålt, om man vill ha en riktigt bra häst.

Jag tänker snarast att de skulle kosta minst det dubbla i så fall.

Men finns inte köparen, hm, tja... Då är det som det är.
Uppfödarna går väl runt på att det iaf då och då lyckas få fram en finfin tävlingshäst som klarat sig utan extrakostnader och som inbringar mer pengar vid försäljning än den kostat att ta fram. Alltså är det ekonomiskt fördelaktigt för uppfödarna att satsa på att få fram så bra sporthästar som möjligt.
Skulle man föda upp mot hobbyryttare så faller ju den där delen. Få hobbyryttare som vill rida i skogen betalar stora pengar för en "extra bra hobbyhäst" när den är 3 år tex :)
 
Att man inte vill betala för "överkapacitet", ser inte jag som konstigt alls. Hästar är så pass dyra ändå, att det nog ofta handlar om att man inte har råd med hur mycket som helst. Eller är villig att ta sig råd på samma sätt som en ryttare som vill träna och tävla.
Ett travföl kan kosta 40-70.000 i betäckning bara, tror ingen är intresserad av att betala närmare 100.000 för ett sånt om man inte ska ha den till travtävling/avel?
 
Att man inte vill betala för "överkapacitet", ser inte jag som konstigt alls. Hästar är så pass dyra ändå, att det nog ofta handlar om att man inte har råd med hur mycket som helst. Eller är villig att ta sig råd på samma sätt som en ryttare som vill träna och tävla.
Ett travföl kan kosta 40-70.000 i betäckning bara, tror ingen är intresserad av att betala närmare 100.000 för ett sånt om man inte ska ha den till travtävling/avel?
Men skulle folk vara villiga att betala ett realistiskt pris (alltså ett pris som gör att uppfödaren går med vinst) för en häst utan kapacitet för sporten men som hade exakt det temperament man söker?
Om ingen är villig att betala vad hästarna faktiskt kostar att producera så kommer såklart inte uppfödarna välja en sådan inriktning på sin avel?
 
Men skulle folk vara villiga att betala ett realistiskt pris (alltså ett pris som gör att uppfödaren går med vinst) för en häst utan kapacitet för sporten men som hade exakt det temperament man söker?
Om ingen är villig att betala vad hästarna faktiskt kostar att producera så kommer såklart inte uppfödarna välja en sådan inriktning på sin avel?

Det sägs ju hela tiden att man avlar för sport? Då avlar man ju inte för skogsmulleryttaren i första hand, utan för tävlingsryttaren.
 
Noe jeg har merket meg, er at det nå virker som hester blir forfangne av mye mer, og at mange fler er forfangne. Jeg har holdt på med hest lenge, og for 20 år siden så hørte man kanskje om en hest som var forfangen i året, men nå er det en i uka (sånn i gjennomsnitt). Aldri hørt om hester som ble forfangne av medisiner eller lignende før. Kanskje det beror på kunnskap, men vi har også endret hvordan vi forer. Som skal være til det bedre... med tanke på magesår osv.
Men jeg lurer på dette med forfangenheten...
Vad betyder forfangenheten? Fång/sjukdom?

Ursäkta min dåliga norska!
 
Om man inte ens är intresserad av att tävla men ändå vill ha en utbildad häst inte vill man köpa dyrare häst än typ 60 000. Men utbildad eller inte att hitta en häst är nog lätt det är att hitta en häst som är lätt att rida ut på ensam och inte är rädd för olika saker som jag upplever som svårare än förr, dagens hästar är liksom inte lika coola.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
401
Senast: tessan.g
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 313
Senast: Nepenthe
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
4 603
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 071
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp