Hävning av hästköp

cutty

Trådstartare
Har sålt en fd 5-årig galoppör. Köptes obesedd, men med 14 dagars öppet köp. Allt ok efter provtiden förutom att sadeln jag skickat med skavde. Skickade en ny som passade.

Efter 2 månader ringer köparen och meddelar att hästen inte går att rida på. Går inte i form i dressyren, vill inte hoppa (påstår att hästen aldrig varit hoppad), samt är svår att sadla (hävdar ryggfel). Kräver att jag tar tillbaka hästen. :confused:
Hästen är såld veterinärbesiktigad ua, utbildad LC.

Brev kommer, vill nu häva köpet pga att hästen har ryggproblem. Hästen står ej stilla vid sadling eller uppsittning, veterinär har ej kontaktaktats. Går bra i dressyr, men är aldrig hoppad, hävdar att jag ljuger angående utbildningen av hästen. :devil:

Nytt brev kommer. I detta är hävningsorsaken att sadeln jag skickat med skaver samt att hästen ej är utbildad LC hoppning. Meddelar att de avser anmäla mig för bedrägeri pga detta. :devil:

Mina referenser från utbildningsståndpunkten kontaktar dem nu. Köparna vidhåller att köpet skall hävas.

Vilka är mina möjligheter att agera? Kan man åberopa olika fel vid olika tillfällen? Borde inte köparen kontakta veterinär om de vill häva pga ryggfel? Det kan väl inte räcka att hästen har svårt att stå still vid sadling och uppsittning! :eek:
Senaste hävningsorsaken är att jag ljugit om utbildningsståndpunkten. Är uinte detta förtal? Speciellt då jag har åtskilliga vittnen som sett hästen hoppa, dessutom riktigt bra!!! :banana:

Senast på södag vill köparna att jag häver köpet (observera meningen) annars anmäler de mig för bedrägeri enligt konsumentköplagen. Jag är privatperson...
:confused: :confused: :confused:
Tacksam för svar!
 
ta kontakt med advokat, det finns särskilda hästadvokater som har fri rådgivning per telefon (kolla annonssidorna i ridsport). har du vittnen på att hästen var utbildad enligt utsago vid försäljningstillfället kommer de inte särskilt långt med sin bedrägeristämning, utan det kommer bara kosta dem pengar. har köparen inte har några veterinära intyg på dolda fel (ryggont) är inte heller detta en giltig orsak för att du ska ta tillbaka hästen.

har de dessutom köpt hästen utan att se den och inte reklamerat under de 14 dagarna öppet köp så har jag svårt att se att de fullföljt sin undersökningsplikt angående utbildningsnivå etc.

så känner du med dig att du har rent mjöl i påsen - stå upp för dig och böj dig inte för hot om stämningar.
 
Låter krångligt det där och vad trött man blir på alla dessa oseriösa köpare som tror att hästar är som maskiner.

Kan rekommendera dig att köpa senaste numret av hästmagazinet där det såtr just om dessa saker.

Om ni har haft 14 dagars öppet köp åligger det köparen att häva köpet inom den tiden och inte två månader senare. Jag tror att de har väldigt lite att kommam med.

kom hästen precis från banan eller? Sådana hästar tror ju vanligt folk att det bara är att sitta upp och rida precis som man gör med andra kusar....

Stå på dig och konsultera en advokat.
www.inter.se kan vara en början
 
I senaste numret av Hästmagazinet tas detta upp. Följande står - "Tvärtemot vad många tror finns ingen generell ångerrätt när det kommer till hästköp. Grundprincipen enligt avtalslagen är att ett avtal är bindande för avtalsparterna. Vid ett hästköp kan därför inte ngn av parterna träda ur avtalet om man inte kan åberopa köprättsligt fel eller annan rättslig grund till varför köpet ska gå åter."
Självklart finns det inget som hindrar att ge "öppet köp" vilket du har gjort, vilket kräver att köparen returnerar hästen inom den tid som är avsagt.
Om jag var du skulle jag ta kontakt med Inter advokatbyrå som ngn innan förslagit.
 
Skaffa advokat och tvinga dem att kolla hästen hos veterinär, var med där! Konsumentköplagen gäller endast om du driver rörelse, gäller INTE privatpersoner.

Dessa personer är den värsta typen av köpare du kan råka ut för :mad: De okunniga!!!!

Mitt råd är i alla fall att köpa tillbaka hästen (om du har råd) och sälja den till någon annan!

Dessutom så har köparna undersökningsplikt så att hävda att du skulle lurat dem är bara bullshit. :mad:

Grrrrrr tycker det finns så många idioter som köper häst, borde vara som så att köparna skulle lämna referenser att de är dugliga som köpare!

Hoppas det löser sig för dig :)

Jo du vet advokat hjälp kan man få genom hemförsäkringen!!
 
Bedrägeri skall polisanmälas, och det kan köparen göra. Det bör inte bli ett problem för dig, då jag antar att du kan vidimera dina uppgifter om utbildningen på hästen. Då finns inget att hämta för köparen, kvar ryggproblem som kan ha uppstått även efter köp. Här gäller det för köparen att bevisa ryggproblemens existens vid köp, dvs att problemen funnits redan innan hästen kom till köparen.

I princip behöver du inte gå med på köparens krav, om du gör det så handlar det mer om ditt eget godtycke dvs ren vänlighet och inget annat. Köparen har i nuläget ingen juridisk grund att kräva ett hävt köp, antagligen har problem uppstått som köparen inte behärskar eller klarar av.
 
Hästen befinner sig 180 mil bort...
Annars hade jag ju lätt kunnat åka dit och rida/hoppa och visa hästen.
Fortfarande har de inte låtit veterinär kolla honom.
Håller tummarna för att de inte går vidare. Tidsfristen går ut i kväll...
 
Jag hoppas att allting loser sej. Det ar latt att vara eftertanksam, men jag brukar alltid videofilma de hastar och ponnier jag saljer. Ingenting speciellt, utan hoppa en liten bana, trava och galoppera runt lite.
Nar man har filmbevis ar det svart att komma tillbaka och klaga som dina kunder gjort. Hade du en video kunde du endast saga det pa telefon....det hade nog tystat ner dem lite.

Sta pa dej!! Om du tycker att du har ratt ska du inte lata dem hota dej med nagonting. Du vet vad hasten kan och inte.
 
Jag ser inte att köparen har någon som helst grund för hävning av köpet enligt vad du skrivit i ditt inlägg.
Däremot skulle jag som f.d. ägare vara rädd att de inte skulle ta hand om hästen ordentligt. Jag önskar att någon kunde ge köparna ett råd om att kolla upp hästen vetrinärt, equiterapeutiskt, kolla sadel med sadelmakare samt tänder med tandläkare så att de gett hästen de bästa förutsättningarna för att fungera. Det låter som att hästen fått ryggont av sadeln och då är det inte underligt att den inte hoppar.
 
Hej
Hur sadeln passar vet jag ej, men de behöll sadeln som ingick då de köpte hästen. Dessutom tvingades jag skicka upp en till, utan att nummer ett skickades i retur... Med dessa båda bör de kunna byta till en som passar.
Hästtandläkare kollade hästen, samt slipade ner vassa kanter i april, så det borde vara ok.
Köparna har provat att löshoppa med dåligt resultat. Hästen vägrade först två gånger innan han hoppade. Dessutom klagade de på att det behövdes linor vid hindret för att få honom att hoppa...!!! Så det ligger kanske något i att det kan ifrågasättas deras kompetens. :devil:
 
Ändring av lagen
Jag skall inte på något sätt skrämma upp dig men enligt de uppgifter jag har kunnat tillgodogöra mig förändrades lagen per 020101. Fel som upptäcks inom 6 månader från köpetillfället kan antas ha funnits där redan då. Denna förändring skulle innebära att beviskravet läggs på säljaren istället till skillnad mot vad BOJ skrev.

Jag kan tolka förändringen fel, men då jag själv har varit med om denna tragiska upplevelse 2002 blev jag informerad om detta av min advokat.

Finns det inga tidigare bevis på att hästen haft ont i ryggen typ journaler, kan det åberopas som dolt fel.

Är det inte för mycket pengar det rör sig om skulle jag råda dig att försöka få tillbaka hästen å något sätt.
Ur alla perspektiv, kontakta advokat, det är en alltför stor process att orka med själv.
De flesta har en första telefonrådgivning gratis, ring ett par stycken som inte är för långt ifrån din hemort och framför din fråga. Har du hemförsäkring täcks den största delen av denna.

Skaffa bevis och lycka till.
 
Trodde att det var köparen som skulle bevisa att felet fanns. Hittade det bla på Lars Deckemans hemsida om köpatens undersökningsplikter etc. Dolda fel etc.

Hästen har vad jag vet aldrig haft ryggproblem, aldrig varit skadad eller behandlad. Vad mer kan jag göra?
Måste inte ens köparen bevisa att hästen har ont genom att låta veterinär gå igenom den? I det här fallet har det nu gått 2½ månad, sedan han såldes.
Ryggfel åberopas pga av att hästen inte står still vid sadling eller uppsittning. Räcker verkligen detta för att jag skall vara tvingad att ta den tillbaka??? Vid nästa kontakt med köparen nämns inte ryggfel utan bara att de ej vill ha hästen kvar pga att dottern inte kan få den att hoppa. Fundersam blir jag ju, den hoppar alldeles utmärkt men saknar rutin och behöver förarstöd. När orsaken växlar, är det svårt att veta om där verkligen finns ett fel hos hästen. Snbarast tror jag att det rör sig om ryttarfel...
 
Om du har möjlighet så kanske det bästa ändå vore att ta tillbaks hästen pga av just det du skrev, bristande kompetens ( av nya ägaren) inom området.

Dom verkar inte ha full koll, så för hästens bästa.


Men det är ingen lätt match det heller.
 
Kan vara så att förändringen endast gäller konsumentköplagen, den informationen har jag inte. Tror dock ändå att förändringen gäller båda eftersom köplagen och kunsumentköplagen har samma villkor bara riktade olika och att köplagen är dispositiv.

Vilken lag som gäller för Cutty är inte heller självklart, vi ser henne som privatperson, men Cutty har kanske sålt fler hästar i år eller liknande och då kan juridiken tolka henne som näringsidgare istället.

Oberoende av hur lagarna fungerar, råder jag ändå Cutty att ta kontakt med advokat för att på så sätt ta reda på exakta rättigheter och skyldigheter.

Lycka till
 
Konsumentlagen ändrades har jag fått förklarat för mig, men inte köplagen. Den gäller ju mellan privatpersoner.
 
Kan man verkligen bli ansedd som näringsidkare bara för att man har sålt flertalet hästar? Krävs det inte en registrerad rörelse?

Vet du med säkerhet att rätten ngn gång ansett detta?

Ngn som vet?:confused:
 
Man kan sälja flera hästar utan att räknas som näringsidkare, men det finns en maxsumma per år som jag inte minns just nu.
 
vad menar du med maxsumma? Totalt vad hästarna sålts för ihop eller eventuell sammanlagd vinst??? :confused:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 420
Äldre För en månad sedan köpte vi en bil av ett företag, en mindre bilfirma som vid googling verkade vara reko. Två veckor senare ringde de...
2
Svar
34
· Visningar
3 601
Senast: vindvissla
·
Ekonomi & Juridik Som rubriken lyder, hur snabbt kan man orsaka inflammationer/hältor på häst efter försäljning? Hästen såldes och ska lite mer än en...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 541
Senast: Kingsland89
·
Hästmänniskan Hej alla bukefalister, Jag har precis köpt en häst, eller köpet är inte igenom än, men har kommit helt snett på det. Säljaren körde hem...
2
Svar
25
· Visningar
4 066
Senast: AliceZeta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp