Bukefalos 28 år!

Hag-dilemma, hur hade ni gjort?

salladfinger

Trådstartare
Sommaren är på god väg, och så även sommarbetet, men jag har ett litet dilemma.

Mitt sto är enda stoet i stallet, sommarhagarna kommer styckas upp för de inhyrda pga. olika anledningar (tjockisar, senskador, installning osv)
Så vi som "blivit över" och ska ha hästarna ute dygnet runt på bra bete är bara tre stycken.

Dvs. Två vallacker och mitt sto. Känns inte helt okej.
En av dessa två har stått med min häst till och från i flera år, de trivs bra tillsammans och han är väldigt beskyddande..
Den andra är bara fem år, väldigt "gåpåig" och har noll respekt för varken människor eller andra hästar, det känns som om man ber om en katastrof..

Och det kommer mer:
Den förstnämnda vallacken lider av kroniska regnskållor (?), under vinterhalvåret märks de inte av, men framåt sommaren blossar de upp och blir därmed smittsamma. Min dam har senaste året haft många turer med veterinären och har dåligt immunförsvar, jag vill alltså verkligen inte att hon ska smittas..

hur hade ni gjort? Det känns som pest eller kolera hur man än vänder och vrider på detta..
 
Sv: Hag-dilemma, hur hade ni gjort?

Jag hade avstått från sällskapet under de förutsättningar du beskriver. Måste hon gå ute dygnet runt?
 
Sv: Hag-dilemma, hur hade ni gjort?

Jag ser helst att hon sover ute, sommarbetet brukar bli en "nedvarvningsperiod" för hennes del, hon trivs inte helt och fullt när hon står installad.. eftersom de övriga hyresgästerna också har vallackar så har jag hamnat lite i kläm, vill inte ha henne utan sällskap, men det lutar åt att de kommar ha alla hästar två och två..
 
Sv: Hag-dilemma, hur hade ni gjort?

Kan man lösa det så att hagarna angränsar till varandra, dvs hon har sällskap fast på andra sidan tråden?
 
Sv: Hag-dilemma, hur hade ni gjort?

Ja, det är ju ett alternativ jag ändå skulle kunna leva med!
det andra alternativet skulle vara att flytta henne närmare hem under sommarbetet, har en gammal bekant som hyr ut sommarbete, bara 3 km hemifrån, ..men då blir det dubbla hyror istället:angel:
 
Sv: Hag-dilemma, hur hade ni gjort?

1500 i månaden för stallhyran (billigt, ja)
2500 för två månaders bete med fullservice (grundlig visitering en gång om dagen, tillsyn 2ggr/dag, vatten, bete, ev.torrhö, ev. installning osv.)

Hade jag haft råd hade jag inte tvekat, men på de 5000 jag tjänar kommande månad (vikariat) så blir det svårt, sedan vet jag inte heller hur resten av sommaren ser ut i pengaväg.. känns också onödigt med fullservice då sommaren är den tiden jag i princip bor i stallet..

Funderar på att övertala den formella ägaren på hästen (pappa) att kasta ut en slant till betet, då står hon ju dessutom utanför föräldrarnas hus:angel:
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Lyckan i Halland
·
Anläggning ja jag skulle vilja ha lite hjälp och åsikter/tankar kring detta med hagar och hur man skall planera hagarna/belastningen på hagarna...
2
Svar
24
· Visningar
2 717
Senast: Gullan86
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Barmarksdrag/canicross
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp