Bukefalos 28 år!

caradan

Trådstartare
Hur stora hagar ni ni vinter tid och hur är underlaget i dem?

Mina hästar går i ganska små och just nu väldigt leraiga hagar. Värst är det vid grinden men de är ganska leriga överallt.

TYcker ni att det är ok med ganska små ogrusade hagar? (ca 30*50 m, 1 stor häst och 1 minishettis)
 
Mina hästar har gått i stora gräshagar tills för två veckor sedan. Då blev det för lerigt och de trampade upp. Nu går de i ganska stora vinterhagar som är rätt leriga speciellt vid grinden.
Vi har oxå grushagar som är rätt så stora, men de går de bara i om de får mugg eller sår som ska hållas torrt och rent. Men sedan när snön kommer och det fryser får de gå i gräshagarna igen. :D



:-Tålamod löser allt-: :banana:
 
Just nu går det 7 hästar på ca 1-1.5 hektar. Det är LERIGT precis som hos er, mest vid grinden. Men hästarna är ju aldrig där det är olerigt :mad:
 
Mina hästar går i stora och ganska torra gräshagar med lerpöl enbart vid grindhålet (ca 6 x 4m) fast vi lägger dit grushög på grushög nån gång om året!!! I vår skall vi lägga en fibermatta och lägga grus ovanpå, då försvinner inte gruset ner i leran (hoppas jag) :)
 
Den hagen vi har just nu är ca 2ha 3st hästar.

För min del tycker jag att 1500 kvm är alldeles för lite för hästar, de behöver röra på sig.

Nanne/ :banana:
 
vi har drygt 1,5ha till 5 hästar, blandat skog och äng. torrt och fint!
 
Jag har delat av hagen mina hästar går i nu, för att de ska få gräs till sommaren nästa år.
Får de gå i hela hagen i leran, så trampar de ju ner så mkt.

Hagen är ungefär 70 x 70 m nu vintertid.
Delade av den i slutet av oktober.

Det är några graders lutning i hagen, vilket är toppen! För det är självdränering pga det har jag märkt!
Men ungefär 1/4 av hagen är just nu upptrampad, och nu när det frusit knagglig.
Det är runt grinden, där det inte lutar så mkt, och där de ju ofta är.

Men dock är det inte så där "hysteriskt" lerigt i denna hage, det är inte mer än att det bara täcker hovarna och kronranden där det är smetigt.

Mina två halvblod går i den hagen.
 
Vi har delat av hagen som är ca 1.5 hektar till två så de går i varsin våra två hästar. Det är inte alls så farligt lerigt mer än precis vid grinhålet till den ena men vi har mest sandjord och den dränerar själv. Men vi har bytt ingångar lite nu och då och det har gjort så att det inte slits så mycket just vid in/utgången, så det har varit bra.
Den är även varierad med skog, äng och mycket plats till att springa och bocka och busa när man som pålle måste det!! :D
 
Vi har 1,5 hektar (till 2 stora hästar), men delar hagen på hälften innan snön smälter. De öppna delarna av hagen blir annars lätt leriga.
Lite lerigt är det innanför grinden, men leran är inte djup och täcker inte mer än halva hoven, dessutom står de sällan där. Vi har hästarna i skogen under vintern och fram till april. Hagen ligger högt och en del av skogen är mycket tät och där står de helt skyddade mot väder och vind.
 
Vi har vinterhage på ca 1ha till 1 halvblod, 1 bruksnordis och 1 b-ponny (alltså 3 hästar).
Den är ganska lering på vissa ställen (värst vid grinden) men det finns även torra/torrare ställen som de kan vara på OM de vill. :)
 
Vi har snö i hagarna nu :banana: Är inte avundsjuk på er söderut med lerhagar. Äntligen en fördel med att bo norrut ;)

Jag har inte mätt hagen och är väldigt dålig på att uppskatta storlekar. Men vinterhagen är ganska liten tyvärr.
 
Har bara små rasthagar tyvärr...ca 20x40 meter..1 häst i varje hage. Annat blir det på sommarn..då är det stoooort bete som gäller längre bort i byn.
 
Tippar att det är ca 2hektar, till 4 hästar. Lerigt är det vid grinden men annars okej.
 
Den hagen min häst går i nu är ca 1 ha, lite mer kanske. första biten av hagen är rejält upptrampad, det är ca 1 dm lera men längre ut så är den fin fortfarande. det är bara gräs men hagen luta ngt så den är ganska självdränerande, dock så hade det ju vart bra med några träd för dränering och skydd. de är 4 stycken hästar i hagen, och det ät eg. lite för mycket tycker jag, men det finns inte mer mark och skulle man göra en större hage så trampar de ju ändå bara upp mer än nödvändigt.
 
Mina hästar går på ca 1 hektar vintertid. Det är två stora hästar och en shetland.
Hela hagen är ganska blöt nu och det är rejält lerigt vid grinden. Det är lerjord överallt och inte dränerat, så jag misstänker att det kan bli än värre (det är första vintern jag har hästarna på gården, så jag vet inte riktigt än).

*längtar efter dränerade hagar och grus*
 

Liknande trådar

Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 826
Senast: ameo
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 138
Senast: Smurfoff
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 707
Senast: Linda_A
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 424
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp