Hage avstånd till hus

raggsock

Trådstartare
Jag funderar på att försöka köpa lite övervuxen betesmark i anslutning till mitt hus för att kunna ha hästarna hemma. Kommunen äger marken idag. Mitt hus är utanför planlagt område men gränsar till planlagt område. Alltså varken min tomt eller övervuxna marken är på planlagt område och gränsar till skog på andra hållet. När jag söker på rimliga avstånd till andra hus i lagar och regler så verkar det visa så olika. 25-60m. Upp till 200m vid verksamhet men det är det inte utan till två mindre hästar.
Någon som har erfarenhet eller kundskap i ämnet?
 
Hur menar du? Är det avstånd mellan din hästhage och ditt eget hus du undrar över? Det är väl ingen annan än du själv som avgör? Det finns de som har hästarna i trädgården, direkt utanför fönstret. Vår hästhage ligger 1 m från vår altan, ca 10 m från husväggen. När det gäller avstånd mellan hage och grannars hus finns det rekommendationer att förhålla sig till men avståndsrekommendationerna är olika beroende på om det är en mindre rasthage eller en större beteshage. Kommuner kan dessutom ha lite olika syn på det här så det bästa är att ta kontakt med kommunen direkt.
 
Jag funderar på att försöka köpa lite övervuxen betesmark i anslutning till mitt hus för att kunna ha hästarna hemma. Kommunen äger marken idag. Mitt hus är utanför planlagt område men gränsar till planlagt område. Alltså varken min tomt eller övervuxna marken är på planlagt område och gränsar till skog på andra hållet. När jag söker på rimliga avstånd till andra hus i lagar och regler så verkar det visa så olika. 25-60m. Upp till 200m vid verksamhet men det är det inte utan till två mindre hästar.
Någon som har erfarenhet eller kundskap i ämnet?
Vår fastighet är den första utanför stadsplanelagt område.
Har ingen kunskap om dagens regler, men när vi var spekulanter på fastigheten så gick vi runt till alla grannar inom ca 4 fastigheter runt om och frågade om de var negativa till häst i närheten. Ingen var det, alla skrev under en handling som bevis.
En person frågade att om man inte får ha häst på landet, var ska man då ha den?

Om de varit negativa, hade vi nog sett oss om efter annat hus.
 
Givetvis avstånd till grannarnas detaljplanerade tomt och hus. Ser att jag skrev lite konstigt.
Jag bor utanför detaljplanerat område och jag fick avslag att bygga ett stall. Det berodde på att det är mindre än 50 meter till grannens bostadshus. Ett vindskydd som jag använder som en lösdrift gick dock bra. Hage var heller inga problem men det har gått djur där sedan många år tillbaka så det kanske spelade roll.
 
Tror det är olika regler för olika kommuner? Så kanske mejla till kommunen och fråga?
Min hage går ca 7 meter ifrån grannens trädgård, men då pratade vi med grannen innan vi byggde hagen så vi viste att dem var okej med det :)
 
Jag har haft hästarna i området många år i samma område. Dock inte den ytan. Annan hyrd mark. Tänkte inte bygga stall utan liten lösdrift. Funderar också på hur mycket jobb det är att återställa till åkermark, i alla fall till skogshage.
Gäller 25-50 meter från hage till hus eller tomtgräns?
 
Jag funderar på att försöka köpa lite övervuxen betesmark i anslutning till mitt hus för att kunna ha hästarna hemma. Kommunen äger marken idag. Mitt hus är utanför planlagt område men gränsar till planlagt område. Alltså varken min tomt eller övervuxna marken är på planlagt område och gränsar till skog på andra hållet. När jag söker på rimliga avstånd till andra hus i lagar och regler så verkar det visa så olika. 25-60m. Upp till 200m vid verksamhet men det är det inte utan till två mindre hästar.
Någon som har erfarenhet eller kundskap i ämnet?
Umeå kommun gav mig 150 m som riktmärke.

De kommer säkert kräva att du ansöker om förhandsbesked i samband med avstyckning och då får du ju svar på om grannarna godkänner stallbygge eller ej.
 
Skall inte söka bygglov.
Du måste ju ha möjlighet att ordna uppvärmd sjukbox, samt ha någonstans där veterinär och hovslagare ska uppehålla sig. Och för att få resa en byggnad krävs bygglov. Eller har du tillgång till sjukplats och skötselplats någon annan stans i närheten?
 
Hur långt avstånd hade du tänkt placera hage/vindskydd på? Jag tror att om du har 50 m mellan staket och grannar, respektive 100 m mellan vindskydd och grannar, så bör du vara hyffsat på den säkra sidan. Det beror ju lite på hur det ser ut på platsen också. Är det helt öppet och den "förhärskande vindriktningen" ligger så att grannarna riskerar att utsättas för lukt/allergener i stor utsträckning så bör ju avståndet vara längre än om det finns t ex buskage/kullar emellan som skyddar.

Oavsett så är nog det allra bästa att prata med de grannar som påverkas först. Är det ingen som är emot att du har hästarna där så är det ju troligtvis ingen som kommer att bråka, men om det är någon som är negativ så hade i alla fall jag sett till att ha ordentligt stöd från kommunen innan jag började bygga nåt, oavsett om det bara är ett vindskydd i attefallsformat.
 
Jag funderar på att försöka köpa lite övervuxen betesmark i anslutning till mitt hus för att kunna ha hästarna hemma. Kommunen äger marken idag. Mitt hus är utanför planlagt område men gränsar till planlagt område. Alltså varken min tomt eller övervuxna marken är på planlagt område och gränsar till skog på andra hållet. När jag söker på rimliga avstånd till andra hus i lagar och regler så verkar det visa så olika. 25-60m. Upp till 200m vid verksamhet men det är det inte utan till två mindre hästar.
Någon som har erfarenhet eller kundskap i ämnet?
Det är inte alls säkert att marken är lämplig att stycka så som du vill. Det är högst troligt att betesmarken tillhör en betydligt större fastighet. Är du villig att köpa hela den fastigheten i så fall? Är kommunen intresserade av att sälja marken? Det är kanske bättre att be att få arrendera betesmarken istället.
 
Jag funderar på att försöka köpa lite övervuxen betesmark i anslutning till mitt hus för att kunna ha hästarna hemma. Kommunen äger marken idag. Mitt hus är utanför planlagt område men gränsar till planlagt område. Alltså varken min tomt eller övervuxna marken är på planlagt område och gränsar till skog på andra hållet. När jag söker på rimliga avstånd till andra hus i lagar och regler så verkar det visa så olika. 25-60m. Upp till 200m vid verksamhet men det är det inte utan till två mindre hästar.
Någon som har erfarenhet eller kundskap i ämnet?
Är mycket sällan kommuner säljer mark. Allra oftast så finns det en plan för marken och säljs först om köparen kan uppfylla kraven för vad kommunen har tänkt.

Här har kommunen ägt mark i många många år nu och säljs inte fören det blir planlagt område och då säljs det till köpare som är villiga att bygga så som kommunen vill. Tänkbara köpare kan vara HSB, serneke, platzer eller liknande och inte vanliga Svensson.
 
Det är del av en stor skogsfastighet. En liten del såldes till privatperson för 3 år sedan. Tidigare år har mark inte varit till salu här när vi frågat men ska vara ändrat.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 170
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Dagbok Nej, jag tycker inte att det är särskilt ensamt när man bor mitt i spenaten bland vilddjuren… I början av sommaren hade jag ett...
Svar
3
· Visningar
719
Senast: cassiopeja
·
Småbarn Funderingarna tagna från en tråd på familjeliv (men där orkar jag inte bli medlem och argumentera, känns som att alla trådar spårar ur...
2
Svar
23
· Visningar
5 749
Senast: Amha
·
Ekonomi & Juridik Jag har en jordbruksfastighet och grannens barn ska bygga hus på en gammal sommarstugetomt intill min gård. Nu har vi fått papper från...
2
Svar
23
· Visningar
5 587
Senast: Gazque
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp