Hage för sto med föl...

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!
Jag har 2 frågor...
Jag har ett sto som snart kommer att få ett föl om allt går enligt planerna.
Tanken är att hon ska föla utomhus i sommarhagen.
Hur har ni haft inhägnat för sto och föl❔
Trästaket❓Eltråd❓
Något speciellt att tänka/komma ihåg på som är ni vet är viktigt❔
Fråga nummer två:
Törs jag låta hennes kompis, en gammal travarvalack gå i samma hage, eller ska jag skilja på dem❓
Valacken i fråga är lugn och inte bråksjuk på något sätt...
Tack på förhand!⭐
Mvh!
 
Inte eltråd de första dagarna, fölet ser inte ordentligt förrän efter några dagar.

Ingen valack om han inte är fölvan. Det finns de som blir som förbytta när det kommer föl så det skulle jag inte riskera. Min erfarenhet är att det brukar gå bra att släppa ihop sto och föl med andra ston och föl efter några veckor.
 
Hej!
Jag har 2 frågor...
Jag har ett sto som snart kommer att få ett föl om allt går enligt planerna.
Tanken är att hon ska föla utomhus i sommarhagen.
Hur har ni haft inhägnat för sto och föl❔
Trästaket❓Eltråd❓
Något speciellt att tänka/komma ihåg på som är ni vet är viktigt❔
Fråga nummer två:
Törs jag låta hennes kompis, en gammal travarvalack gå i samma hage, eller ska jag skilja på dem❓
Valacken i fråga är lugn och inte bråksjuk på något sätt...
Tack på förhand!⭐
Mvh!

Hade endast trästaket hage första tiden men sen har dem gått i hage med linor/staket. Mitt sto gick i en liten flock men jag tog ut henne ur det pga risken med andra hästar. Tycker att mamma och fölis ska få lite tid ihopa innan de släpps ihop med annan häst.
Tänk på att ditt sto kan bli vaktig med fölet mot valacken också så att han inte heller blir skadad i onödan.
 
Det jag hört och sett är att vissa sätter snitslar tätt på eltråden för att fölet ska kunna se det.
Har dock ej egen erfarenhet av det.

Annars är nog ett trästaket att föredra.
 
Ensamma de första dagarna, sen i flock med andra ston och föl. Inte bara med en valack som sällskap det tycker jag inte är lämpligt. Gärna trästaket i första hagen med flera slanor även lågt. Sen elstaket med snitslar
 
Jag låter de gå ensamma första dagarna med trästaket. Sedan hage med tre trådar tillsammans med andra ston med föl. Skulle inte våga ha en valack i hagen och vill absolut inte har föl utan jämnårigt sällskap någon längre tid.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 085
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 506
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 745
Hästvård Har hämtat hem två hästar nu! Två valacker, den ena gör inget (gammal) så funkade väldigt bra med stoet och valacken, dock är det inte...
Svar
11
· Visningar
1 882
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp