Hage sönder gång på gång. Hästen, älg eller vildsvin?

Krati

Trådstartare
Hej!
Håller på att bli tokig.
För tredje gången på fem dagar har vår hage gått sönder och ena hästen gått ut.
Han som gått ut är förvisso en häst som har en förkärlek att ta sig ur, men han gör aldrig sönder hagen, utan brukar slinka under lite diskret när det "bara" är två trådar.
Nu har stolpar knäckts, isolatorer dragits ut stolpen och tråd har gått av - på tre olika hagar.
Igår efter att han varit ute en hel dag (underbart när grannarna meddelar först på eftermiddagen att hästen vart ute sen tidig morgon pga att dom är trötta...) så var jag och min man uppe och trimmade under staketet samt drog en tredje tråd (typ 10 cm från marken) och satte på full styrka på aggregatet (15000), tänkte att nu går han inte ut för det gör han aldrig med tre trådar.
Döm av min förvåning när jag åkte upp imorse och ser honom stå utanför.
Då var mittentråden lös och isolatorerna brutna från två stolpar. Fattar ingenting. Kan det vara andra djur som gör det?
Vet att det är en "vildsvinsfamilj" på 35 grisar i skogen precis bakom stallet. Samt en del älgar och annat vilt.
Eller blir han rädd, tro? Han är vansinnigt rädd för andra djur. Dom har gått i dessa hagar hela sommaren och han har inte gått ut en endaste gång. Gräs finns det i mängder!
Går vildsvin verkligen in i hästhagar med el på?

Igår hade "han" (eller vad det nu är) även gjort sönder staketet till en hage som är på andra sidan vägen av den dom går i nu.
Tycker detta är så himla skumt.
 
Är det alltid hagen hästen går i som går sönder, blir han kanske rädd och drar igenom?
Blir han skrämd så kan han säkert dra genom stolp och allting utan att se sej för. Särskilt om ni nu har gris i området alldeles inpå.
Men det kan säkert vara andra större djur också förstås!
Skumt! Bäst är väl att ta en picknickkorg och iaktta :p

Grisar går nog in i hagen rätt lätt om man bara har två trådar, jag tror tråden behöver sitta ganska tätt mot marken för att hålla dom ute.
 
Är det alltid hagen hästen går i som går sönder, blir han kanske rädd och drar igenom?
Blir han skrämd så kan han säkert dra genom stolp och allting utan att se sej för. Särskilt om ni nu har gris i området alldeles inpå.
Men det kan säkert vara andra större djur också förstås!
Skumt! Bäst är väl att ta en picknickkorg och iaktta :p

Grisar går nog in i hagen rätt lätt om man bara har två trådar, jag tror tråden behöver sitta ganska tätt mot marken för att hålla dom ute.


Ja, förutom igår då hagen på andra sidan vägen också var nerriven. Där det inte går några hästar...

Misstänker att han blir skrämd om det inte är så att nått annat djur är där o gör sönder. Men han är helt lugn när jag kommer dit, men har han blivit rädd så har han väl redan sprungit av sig den värsta paniken. Stackars liten.

Det konstiga är att det är inga märken på honom heller, det borde det ju bli om han "spränger" ett staket, tycker man?

Nu är det dags att åka o kolla till dom igen innan jag ska till barnmorskan. Har beräknad förlossning om två veckor, så detta kommer ju himla lägligt... :crazy:
 
Ligger (låg) tråden och stolparna utåt från eller inåt in i hagen där han stod? Om de ligger inåt är det djur utifrån, ligger de utåt är det sannolikt en av hästarna.
 
Ligger (låg) tråden och stolparna utåt från eller inåt in i hagen där han stod? Om de ligger inåt är det djur utifrån, ligger de utåt är det sannolikt en av hästarna.

Dom ligger inåt i hagen, vilket naturligtvis pekar på att det är andra djur. Men hur sjutton får man dom att inte gå in i hagen?
 
Grisar går inte gärna genom eltråd. Vi har fått sätta upp grisstaket runt tomten sedan de vände upp och ner på vår stoooooora gräsmatta på bara två dygn.

Vi har eltråd på 10 cm, 45 cm och 75cm och än har ingen gris vågat sig in på ett år.

Har ni väldigt torrt? Kan jordningen var usel p.g.a. det? Kolla jordspetten och marken runt.
 
Dom ligger inåt i hagen, vilket naturligtvis pekar på att det är andra djur. Men hur sjutton får man dom att inte gå in i hagen?

Det är svårt. Både rådjur, älg och vildsvin struntar ofta i stötarna, (om de då känner något alls?) utan bara går på.
 
Ligger (låg) tråden och stolparna utåt från eller inåt in i hagen där han stod? Om de ligger inåt är det djur utifrån, ligger de utåt är det sannolikt en av hästarna.
Oftast är det så, men vet att någon gång har det hänt att en häst inne i hagen har *hrm* "delvis gått ut med framändan", fastnat och försökt ta sig tillbaka igen när de fått en stöt och då ryckt upp någon stolpe som sedan åkt inåt, så att det typ ser ut som en "attack på stängslet från utsidan"...

TS säger att det finns gott om gräs kvar inne i hagen annars är det ju en anledning att försöka bryta ut eller om sällskapet inte passar, men så verkar inte vara fallet. Men finns några tecken på att vildsvinen har varit inne och bökat i området ?? Möjligen kan man försöka sätta upp en mer synlig vit eller blå tråd för att göra älgar m fl uppmärksamma på att det faktiskt är en avspärrning där stängslet står, detta verkar ha fungerat i något fall.
 
Dags för biltstängsel runt hagarna? (I och för sig tror jag det blir väldigt dyrt) eller kanske trä-/plaststaket som inte går sönder så lätt?
 
Oftast är det så, men vet att någon gång har det hänt att en häst inne i hagen har *hrm* "delvis gått ut med framändan", fastnat och försökt ta sig tillbaka igen när de fått en stöt och då ryckt upp någon stolpe som sedan åkt inåt, så att det typ ser ut som en "attack på stängslet från utsidan"...

TS säger att det finns gott om gräs kvar inne i hagen annars är det ju en anledning att försöka bryta ut eller om sällskapet inte passar, men så verkar inte vara fallet. Men finns några tecken på att vildsvinen har varit inne och bökat i området ?? Möjligen kan man försöka sätta upp en mer synlig vit eller blå tråd för att göra älgar m fl uppmärksamma på att det faktiskt är en avspärrning där stängslet står, detta verkar ha fungerat i något fall.
Han som äger gården vi får ha hästarna hos är jägare och har en förkärlek till vildsvin så han lägger ut mat till dom runt omkring gården så att det är vildsvin där det vet jag.

Man kanske kan knyta fast typ färgglad plast på tråden runt hela hagen så inget djur missar att det faktiskt är avspärrat?

Nu under dagen så har hagen vart hel och pållen hållt sig inne. Har tagit in dom inatt så får vi se hur hagen ser ut imorgon bitti....

Han har samma sällskap sen tre år tillbaka, ett alldeles förtjusande sto som han inte gärna blir av med, så tror inte det är det.
Hans "bästa killkompis" flyttade för snart tre månader sedan, tror nog han hade rymt DÅ och inte nu om det hade gjort honom orolig..
 
Dags för biltstängsel runt hagarna? (I och för sig tror jag det blir väldigt dyrt) eller kanske trä-/plaststaket som inte går sönder så lätt?
Hade varit givet om det var jag som ägde gården.. ;) hade gärna kunnat smälla upp ett viltstängsel bara för att vara på den säkra sidan!
 
Grisar går inte gärna genom eltråd. Vi har fått sätta upp grisstaket runt tomten sedan de vände upp och ner på vår stoooooora gräsmatta på bara två dygn.

Vi har eltråd på 10 cm, 45 cm och 75cm och än har ingen gris vågat sig in på ett år.

Har ni väldigt torrt? Kan jordningen var usel p.g.a. det? Kolla jordspetten och marken runt.

Nja, det skulle jag nog inte påstå. Min man är elektriker så han har kopplat elen alldeles ypperligt (säger han iaf ;) ) . Men lägger jag ner öppningen på backen så smätter det jäklar i mig. Så bra med kräm är det iaf!
 
Ah, ja det ställer ju klart till det lite när man inte äger det själv...hmm, har ni pratat med dom som äger om de har en bra lösning?
Nä, han har inte varit hemma men hoppas på att han kommer hem imorgon.
Förhoppningsvis har kanske han någon bra idé, han har trots allt haft hästar på gården i många år innan jag kom dit och en jäkla massa älgar (har aldrig sett så mycket älg sen jag flyttade dit!).
 
Nä, han har inte varit hemma men hoppas på att han kommer hem imorgon.
Förhoppningsvis har kanske han någon bra idé, han har trots allt haft hästar på gården i många år innan jag kom dit och en jäkla massa älgar (har aldrig sett så mycket älg sen jag flyttade dit!).
Får hoppas han har en bra lösning, kan tänka mig att han heller inte vill ha lösa hästar på sina marker. Så jag hoppas på en bra lösning. :)
 
Kan du sätta upp något slags kamera? Webbkamera eller åtelkamera? Eftersom stallägaren är jägare har han kanske åtelkamera ni kan få låna? I så fall kan ni få reda på vad som händer.
 
Kan du sätta upp något slags kamera? Webbkamera eller åtelkamera? Eftersom stallägaren är jägare har han kanske åtelkamera ni kan få låna? I så fall kan ni få reda på vad som händer.
Tänkte faktiskt att jag skulle fråga honom det! Skulle vara väldigt intressant att få reda på. :angel:
 
Mystiskt
Min erfarenhet är att älgar och rådjur går genom hagar utan att lämna några spår. Rådjuren hoppar, älgarna behöver knappt hoppa, de liksom bara kliver över som om det inte fanns ngt staket... Däremot kan hästarna bli rädda och spränga staketet.

Runt golfbanor brukar de ha en låg eltråd för att hålla vildsvinen ute, men vet inte om det fungerar
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: Sirap
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 985
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 113
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp