Savannah345

Trådstartare
Vi tänkte släppa ihop mina två ston tillsammans. De ena har stått tillsammans med andra hästar hos tidigare ägare medans den andra inte har gjort de. De är bra kompisar och har inga problem med att vara tillsammans. Har ni nåra tips? Är de en bra idé att släppa ihop två ston? Tacksam för väldigt snabbt svar!
 
Jag vill gärna ha hästarna i hagar brevid varandra någon vecka eller två innan ihopsläpp. Det har inte varit något problem att släppa ihop några med sådant upplägg, då vet de lite vad den andra hästen är för någon.

Jag ser ju helst att ston går med ston så den biten är positiv enligt mig, men jag vill fortfarande ha en invänjningsperiod.
 
Jag vill gärna ha hästarna i hagar brevid varandra någon vecka eller två innan ihopsläpp. Det har inte varit något problem att släppa ihop några med sådant upplägg, då vet de lite vad den andra hästen är för någon.

Jag ser ju helst att ston går med ston så den biten är positiv enligt mig, men jag vill fortfarande ha en invänjningsperiod.
Okej! Under vintern, då elen försvann i deras vanliga hagar stod de i grushagar brevid varandra. I ca en vecka och de sover och står med bredvid varandra i boxen. Och nosar på varandra. Jag brukar även ta in de tillsammans från hagen. Dock i deras vanliga hagar har dem stått mittemot varandra.
 
Eftersom de redan känner varandra hade jag bara släppt ihop. Det är alltid en risk med ihopsläpp, men att de står i boxarna intill varandra är ju en fördel 😊

Brukar funka bra att ha ston tillsammans!
 
I det läget hade jag bara släppt ihop om det är sånt underlag så det går att dra ur broddarna bak.
Jag har noterat att många bara släpper in hästarna innanför grinden och springer ut ur hagen. För mig är det idioti. Jag vill ha in hästarna mot mitten av hagen så att de inte står för nära staketet när de hälsar.
 
I det läget hade jag bara släppt ihop om det är sånt underlag så det går att dra ur broddarna bak.
Jag har noterat att många bara släpper in hästarna innanför grinden och springer ut ur hagen. För mig är det idioti. Jag vill ha in hästarna mot mitten av hagen så att de inte står för nära staketet när de hälsar.
Okej! Ja de är idioti. Vi släppte ihop tre gamla gubbar, i mitten och de gick hur bra som helst. När jag är i stallet nosar de på varandra.
 
Dom största skaderiskerna är för liten hage och utfodring i hagen. Ston bråkar oftast med bak mot bak. Benskydd och inga täcken vid hopsläpp. Mätta motionerade hästar kan vara lite mer avslappnade. Absolut ingen brodd.
 
Dom största skaderiskerna är för liten hage och utfodring i hagen. Ston bråkar oftast med bak mot bak. Benskydd och inga täcken vid hopsläpp. Mätta motionerade hästar kan vara lite mer avslappnade. Absolut ingen brodd.
Okej! varför inga täcken? De är väll bättre om de nu bråkar med bak mot bak att om de får ett slag mot kroppen så är de väl bra att de finns skydd? (Täcke då)
 
Eftersom de redan känner varandra hade jag bara släppt ihop. Det är alltid en risk med ihopsläpp, men att de står i boxarna intill varandra är ju en fördel 😊

Brukar funka bra att ha ston tillsammans!
Ja! vi släppte ihop de idag, de gick super. Dock finns en liten fråga. Ett av stona sväljer luft, kan de smitta de andra? Om de går tillsammans?
 
Okej! varför inga täcken? De är väll bättre om de nu bråkar med bak mot bak att om de får ett slag mot kroppen så är de väl bra att de finns skydd? (Täcke då)
Det finns risk för att de fastnar t ex med ett ben i täcket om de slår mot varandra med täcken på. Det kan leda till onödiga och otäcka skador.
 
Ja! vi släppte ihop de idag, de gick super. Dock finns en liten fråga. Ett av stona sväljer luft, kan de smitta de andra? Om de går tillsammans?
Ett stereotypt beteende(som luftsnappning som du beskriver är), är något som hästen tar till för att hantera sin tillvaro när den inte får utlopp för sitt naturliga beteende, eller när den har problem med magen, t.ex magsår. Blir beteendet befäst och en vana för hästen kan det fortsätta även om man behandlar magproblemen och förbättrar miljön/rutinerna för hästen. När man har en häst som t.ex luftsnappar är det jättebra att läsa på om stereotypa beteenden och den uppdaterade forskning som finns på området! Det finns många gamla myter. Till exempel att det smittar, det stämmer inte. Kolla hästens mage! Hoppas hopsläppet går bra!
 
Ja! vi släppte ihop de idag, de gick super. Dock finns en liten fråga. Ett av stona sväljer luft, kan de smitta de andra? Om de går tillsammans?
Enda sättet de andra stona kan vara i riskzon är om de utsätts för samma bakomliggande orsaker. Tex om stallets rutiner eller liknande skapar stress hos hästarna och hindrar dem från att utöva deras naturliga beteenden. Om beteendet finns kvar sedan förr men orsaken inte längre är aktuell så skulle jag inte vara ett dugg orolig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 881
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 720
Senast: Joro253
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 222
Senast: Habina
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp