Hagen och fodringar osv.

Humelibumlan

Trådstartare
jag hör och häpnar över er som har hästarna ute från 6-20 på dagarna...
Vad har ni för hagar och hur gör ni med fodringarna?? *nyfiken*
Mina hästar går ut vid 8 och vill komma in när det mörknar... när det börjar mörkna står alla hästar vid grinden och vill in...
 
Mina går ute från 06.00-21.00 el 07.00-22.00. Inte vet jag hur det är med andra hästar men mina kan iaf äta från marken utomhus lika väl som i boxen.

Skulle de nu bara vara ute när det är ljust så skulle det inte bli många timmar ute :crazy:

De får mat 3 el 4 gånger om dan beroende på om jag är hemma så att jag kan ge lunch. Annars får de mer till frukost. Kraftfoder inne och höet ute till frukosten. Middagen äter de oxå ute, kvällen inne.
 
Oki.. fodra ni andra oxå ute eller tar ni in dem på lunchen?

Hur många timmar tycker du är ett minimum fö ren häst att vara ute?
Mina vill helst in efter ca: 6 timmar.. varierar beroende på väderet såklart... :)
Men självklart skulle jag ju vilja att de "ville" vara ute längre och inte gick och ställde sig vid grinden.. :crazy:
 
Våra är ute till 16-17 tiden.
Några står vid grinden och väntar, men jag tror det är mest för att dom är van att komma in då.
Vet dom att dom är ute till 20 så är det nog då dom kan stå och hänga vid grinden istället.
Hade gärna haft pållen ute längre på kvällarna på vintern oxå (på somrarna är dom ute längre på kvällarna)
 
Min fjorda som står hemma hos pappa går alltid ut 6.00 och in vintertid vid 18.00 och sommartid in 20.00. Hon får frukost, luhch och middagshö i hagen.

Mitt vbl som jag har inhyrt, dom går alltid ut runt 7.00 och in vintertid vid 15.30 och sommartid in 18.00 eller senare. Får vintertid frukost och lunchhö i hagen. Middag äter dom inne. Medans sommartid äter dom middag ute. :)
 
om det är bra väder så..de har balar så det är inget problem. :smirk: Alla fem hästar går i samma hage. :rofl:
 
Ute från sju åtta på morgonen till åtta nio på kvällen.

Stora kuperade hagar med skog.

De har fri tillgång så fodringarna är inget problem, vattens erveras två gånger per dag ute (lunch och sen em).

När jag haft så jag inte kunnat ha fri tillgång så har utfodringen av hö i hagen skett automatiskt med timer. Inga problem alls =)
 
Våra står ute från 06,00-19,00. Dom vill oftast inte komma in då ens... :smirk:
Vi fodrar dom med hö ute, frukost(06,00), lunch(12,00), middag(16,00) och så får dom hö o betfor när dom kommer in(19,00) o hö o kraft kl.22,00. :bump:
 
9-22 går mina ute i skogshage, stor och kuperad. Alla mål mat förutom kvällsmaten serveras i hagen. När det blir mörkt har vi lampor runt om hagen, på stall och hus, så det blir inte helt beckmörkt.
Det är oftast nån av oss hemma och hästarna får mat ute 4 gånger om dagen och så kvällsmaten inne.

Mina pållar är vana vid sina tider och ofta får vi ropa vid grinden för att de ska komma (i full karriär).
Är det ovanligt dåligt väder så kan det hända att de vill gå in tidigt, men då får det göra det också.
 
Det går lika bra att fodra ute i hagen. Hästarna har vindskydd, vatten, bra säkra hagar, tillsyn var 4:e timme (höfodring) Mina går ute från 05,45-18-19 inga problem alls visst om det är riktigt grisväder sker insläpp tidigare. Mina uppskattar att vara ute hellre än inne i box. När det blir mörkt, va? var tog hästarna i det vilda samt lösdrift vägen då??????? Bara dom är torr, varm, får mat, har sällskap inga problem!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Varför går dom in så tidigt på sommaren då de kan gå ute hela natten???

Bara en fråga du gör som du vill med dina hästar ;)
 
Stall 1

Mindre stall med ett tiotal hästar som alla är i tävlings-
kondition. De rids ca 6 dagar i veckan och går i skritt-
maskinen 7 dagar i veckan.

06.00 Hö och Kraft.
10.00 Hö och Kraft. (Utsläpp)
13.00 Hö.
15.00 Hö och Kraft. (Insläpp)
18.00 Kraft.
22.00 Hö och Kraft.

Stall 2

Större stall med avelsston och unghästar. Även en liten ponny
och min valack (quarter).

06.00 Hö och Kraft. (Utgång)
13.00 Hö.
18.00 Hö och kraft. (Ingång)
22.00 Hö och Kraft.

Stall 3

Åtta inackorderingar, fullblod och halvblodstyper, och två
islandshästar. Rids och tävlas.

06.00 Hö och Kraft. (Utgång)
13.00 Hö.
15.00 Hö och Kraft. (Ingång)
18.00 Kraft.
22.00 Hö och Kraft.

Stall 4

Shetlandsponnyer.

06.00 Hö och Kraft.(Ugång)
13.00 Hö.
15.00 Hö.
18.00 Hö. (Ingång)
22.00 Hö och Kraft.
 
Min häst är ute 9-22, och äter frukosthö samt lunch ute. Dessutom har de buskar och träd i hagen som det tuggas flitigt på (vi lägger in nytt sly då och då).
Det är två hästar (D-ponny + liten häst) som delar på ca 10 kg hö till frukost och 4 kg hö till lunch (eller rättare sagt eftermiddagsmat, frukosten räcker en bra bit in på dagen).
Lunchen ger jag eller ponnyns matte själva.
 
det är skillnad på lösdrift och vilda hästar..vilda hästar har stora flockar att söka skydd i mot både väder o vind, dom är inte begränsade till ett ofta avbetat område...maten finns inte endast på ett enda ställe.

Jag tycker egentligen heller inte om bete...eller bete är ju bra , men dessa beten som finns idag är ofta inte mycket att hänga i julgranen...hästarna är exponerade dygnet runt av bitande insekter och får aldrig fred...har jag mina "beteshästar" hemma så tar jag in dom lite då o då, och det är dom väldigt tacksamma för, dom kan dom koppla av och vila ordentligt.. tom gamla fölston ligger inne o snarkar...jag tror faktiskt inte att alla hästar tycker att dygnet runt gående är så himla toppen som deras ägare anser...mina tigger iallafall varje dag att få komma in...även om dom får vara ute nästan hela dygnet...tycker man ser på hästarna vad dom vill och inte...för inte står dom där och okynnesstår iallafall :crazy:
 
Har en stor häst och en ponny som rids och tävlas beroende på (för gammal för ponny nu o mammas häst tävlade inte 2003). Mamma jobbar natt och kan fodra när det behövs. Har en kuperad vinterhagen m vind/regnskydd som hästarna tycker är rolig, står bara vid grinden när de vill in om det är dåligt väder och på deras tider. Sommarhagen är typ ett stort fält och de går inte utå på naten för knotten gör dem galan, springer om de inte får gå in "rätt" tid. Har inte mkr blinningar, de stör dem mkt mindre än knotten. Såhär gör vi:

Sommar:
Kraftfoder inne, utsläpp efter en kvart ca 8.00
Ingång vid 21-22 beroende på hur de beter sig (ser hela hagen, vandrar de mkt vill de in pga knotten) och får då kraftfoder och hö.

Vinter:
8.00 Kraftfoder och hö inne. Ut efter knappt en timma.
12.30 in och kraftfoder + hö
13.30 ut igen (Får inte gå över en timma med många minuter ;))
ca 17 in, kraftfoder + hö.
ca 21 hö + morötter, släckning efter en halvtimma/timma.

Våra hästar trivs med detta systemet, iofs så har vi haft storhästen sedan föl så hon är ju "van" och typisk rutin häst. Trivs inte alls om rutinerna rubbas. Blir ex halvt hysterisk om man låter henne vara inne fem minuter extra på lunchen och gräver upp hela boxen mm. Samma om man åker hemifrån tidigt och mamma fodrar en halvtimma senare osv..
 
Mina vill komma in när dom ser att jag kommer hem. Om jag också går till stallet och tänder väntar dom ofta på att gå in. Dom kan inte klockan så bra men känner igen bilen och vet att dom får komma in och få mat och vatten (nu när det är fruset i badkaret ute).
 
Det är ju 2 trådar med i stort sett samma innehåll igång här, så jag petar in samma inlägg i båda.

Gammelhästarna, 2 ston, går ute dygnet runt (i vinter för första gången) med tillgång till stor innebox, vilken mest bara används som toa. Hösilage läggs ut i fri tillgång. Samma gäller vatten.
Unghästarna, också 2 ston, är omväxlande ute med dom äldre, omväxlande inne över natten. Beror på väder mm. Dom går ut runt 08.00 och tas in runt 20.00. Även dom har fri tillgång på hösilage både i box och ute (går ibland i egen hage).

Kraftfoder, skötsel etc inträffar dagligen på varierande tider och längd.

Erfarenheten är, att ingen av hästarna är intresserad av att vara i stallet. Undantag på sommaren, då de ibland står inne pg av insekterna.
Dom mumsar hösilage ungefär motsvarande betesgång och pysslar med annat i övrigt. Sent på kvällen käkar dom sig mätta och knallar iväg till lämplig ”sovplats”. Hur länge dom står där, vet jag faktiskt inte, men det rör sig om timmar. Mängden hösilage som går åt, håller vi som bäst på att mäta.
När vädret så tillåter, använder vi dom stora beteshagarna på tillsammans runt 6 ha. Under dom geggigaste perioderna höst och vår, måste vi spara på dom och använder dom mindre hagarna istället. Tyvärr! Då ser man ett helt annat beteende hos hästarna. Fr a hänger dom gärna vid ingången och ber om att få komma ut, oavsett klockslag. Vi försöker då i möjligaste mån att ge dom ombyte och släpper dom i trädgården, hälsar på hos grannarna etc. Vara i stallet är inget alternativ. Dom kan knalla in och kolla läget, pinka av sig och går sedan ut igen.
I övrigt är dom sociala och trevliga som vanligt.

Slutsats: Hästarna går inte in i stall för att stå i box över natten, om dom själva får bestämma och har tillgång till mat och vatten ute.

LIA
 
vi ger lunch och eftermiddagshö i hagen.
när det är riktigt kallt måste vi dock ta in hsätarna vid 17 o ger då middagen inne. (stallet fryser).
 
Det är ju bara att ge mat i hagen! Vi fodrar lunch men hade de varit ute längre så hade de fått på eftermiddagen också.

Småttingarna har fri tillgång.
 
Självklart så är ju hästarna olika, det jag menar är att mina är van att vara ute på dessa tider och gör inget anspråk på att komma in tidigare. Om jag skulle ha en häst som talade om för mig att nu vill jag in, står och väntar vid grinden eller börjar springa o s v. så lyssnar jag på det. Man får se till varje enskild hästindivid.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
703
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 191
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
28
· Visningar
927
Senast: Mia_R
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
1 700
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp